Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan det være farlig med lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-12, 20:06   #1
rihase
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 16
rihase er på en erverdig vei
Smile

Kan det være farlig med lavkarbo?

kan det ver farleg og ha et lavkarbo kosthold rundt 20 g kh per dag?er normalvektig, men slit med fibromyalgi, og med endret kosthold er eg nesten symtomfri, og har lite lyst og gå til bake til vanleg kosthold når eg har det så bra no
Men eg hørte i dag at det er farleg for hjerte,og da ble eg litt redd. Er det trykt og spise lavkarbo på lang sikt?Er i ketose hele tiden, har holdt på ca 3mnd og vert i ketose hele vegen.
Håper på svar fra dere

rihase er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:28   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Hvorfor skulle det være farlig for hjertet? Utsagn som "for mye proteiner" eller "mettet fett"? Jeg har overlevd et par år ihvertfall

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:41   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Det er nok ikke farligere enn å spise slik du har spist frem til nå ihvertfall. Men det var dette med å overdrive fettspisinga og da...
Alt med måte og mennesker reagerer forskjellig, noen klarer seg fint på 20gr, andre må ha mye, mye mer og har et fantastisk liv med super helse.
Så hva som er farlig for deg kan være trygt for andre, og vice versa. Men du vil jo merke godt om dette ikke er særlig lurt etter noen mnd, år. Da bør man jo bare endre, tilpasse til at man er på rett spor igjen.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 22:07   #4
rihase
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 16
rihase er på en erverdig vei

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

tusen takk for svar!
Så eg kan trykt ete denne maten uten problem da? hvordan merker eg vist det ikkje er bra for kroppen?

rihase er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 22:37   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Heldig du som reagerer så positivt på kostomleggingen!
Du vil nok ikke merke så mye på kroppen egentlig, men legen din bør følge opp med prøver som kolesterol, triglyserider, stoffskifte, elektrolytter etc hvert halvår.
De aller fleste tåler et moderat ketogent kosthold alldeles utmerket, så inntil det motsatt er bevist, kos deg med maten og den symptomfrie kroppen din!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:16   #6
rihase
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 16
rihase er på en erverdig vei

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

takk skal du ha:-) Da kan eg ete denne maten som jør meg så bra med god sanvittighet, eg har enda ikkje vert hos legen for prøver, sku vert sist veka,men den ble avlyst da han ikkje var der,så har ikke fått ny time enda,hvor ofte må eg til legen for sjekk?hvert halve år?Har ikke fortalt legen min at eg lever lavkarbo, så er spendt på hva han mener om det.Leger er vel ikkje så positive til det?hva sier dåkas leger om lavkarbo?har blodprøver bedret seg?

rihase er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:33   #7
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av rihase, her.

hvor ofte må eg til legen for sjekk?hvert halve år?


Hvis du ikke har løpt til legen flere ganger i året så langt for å få bekreftet at du ikke er døden nær, behøver du i alle fall ikke gjøre det nå som du har begynt å spise den maten du er skapt for å spise.

Gled deg over at du har spist deg frisk – og glem legen!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 15:03   #8
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Jeg synes absolutt ikke at du skal glemme legen, det bør vel strengt tatt ingen gjøre! Synes Kitt kommer med et godt råd (her også ), så få tatt de blodprøvene og følg opp med nye blodprøver senere. En helsesjekk årlig har også noe for seg, og er noe alle bør ta.

Så bra at du har blitt bedre på et slikt kosthold Lykke til videre!

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 17:05   #9
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Jeg fortalte min lege at jeg hadde lagt om til lavkarbo. Hun så veldig bekymra ut da jeg sa det, og plutselig måtte blodtrykk målet (det var ikke blitt målt på årevis...). Det viste seg å være litt forhøya, men vet som sagt ikke hva det var før jeg la om til lavkarbo. Kolesterolet er også litt høyt, også det dårlige, men vi holder det under oppsikt.
Det må legges til at legen ble betydelig beroliga da jeg ga henne ei rask innføring i hva kosten min faktisk består av, at jeg f.eks. spiser mye mer grønnsaker enn før.
Ifølge andre målinger står det visst ikke så bra til med hjerte og kar, men har ikke vært til nærmere undersøkelse hos lege. Skal forsøke et kosttilskudd, det koster endel, men verdt å prøve. Det skader i hvert fall ikke!

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:05   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Hei
Både Norsk forskning og talrike vitenskaplige undersøkelser viser at ketogent kosthold ikke er helseskadelig når det benyttes som slankekur.
Det gjelder så lenge vekten reduseres. Kolesterolverdiene bedres i de fleste studier mens verdiene i enkelte studier forblir uendret.

Som langtidskosthold er det litt mere usikkert. Da bør man sikre seg antioksidanter og spise gode og sunne fettstoffer, herunder fet fisk.

Uansett er fysisk aktivitet mye viktigere enn små variasjoner i kolesteroltallene.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:45   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Som langtidskosthold er det litt mere usikkert.


Ja, dette har du helt rett i. Nyere forskning viser at blant dem som lever på et kosthold med lite karbohydrater og mye fett, er det et klart mindretall som oppnår en levealder på mer enn 100 år.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:16   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nyere forskning viser at blant dem som lever på et kosthold med lite karbohydrater og mye fett, er det et klart mindretall som oppnår en levealder på mer enn 100 år.

Det var som pokker! Jeg som trodde jeg hadde funnet ungdomskilden! Jeg føler meg i alle fall minst 10 år yngre enn for ett år siden....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:35   #13
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av rihase, her.

takk skal du ha:-) Da kan eg ete denne maten som jør meg så bra med god sanvittighet, eg har enda ikkje vert hos legen for prøver, sku vert sist veka,men den ble avlyst da han ikkje var der,så har ikke fått ny time enda,hvor ofte må eg til legen for sjekk?hvert halve år?Har ikke fortalt legen min at eg lever lavkarbo, så er spendt på hva han mener om det.Leger er vel ikkje så positive til det?hva sier dåkas leger om lavkarbo?har blodprøver bedret seg?

Det er umulig å svare på om du spiser sunt eller usunt bare ved å høre betegnelsen "lavkarbo". Om du mener at du har droppa det meste av sukker og hvetemel og pøser på med grønnsaker i stedet, tror jeg ingen lege eller kropp vil reagere negativt.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 23:07   #14
rihase
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 16
rihase er på en erverdig vei

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

tusen takk for svar dere!
Eg eter ikkje noe sukker,hvetemel. Er det farleg med for lite fett?en typisk frukost for meg er enten 2 speilegg med bacon eller omelett med fløte i av to egg,med skinke,grønnsaker og ost på. Lunsj 2 fiber rik eller 2 skiver laget av idun karbolett miks.. middag kjøtt.fisk,kjøttdeig ol med grønnsaker, med fløte,kremost ol. kvelds er det enten 2 skiver av karbolett eller noe med egg. Eg liker ikkje majones og slike ting. Bruker bremykt eller anna smør i maten. høres dette ut som bra mat?ligger på rundt 20g kh per dag. eter dere frukt? skader det med 1 klementin per dag?

rihase er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 06-12-12, 08:00   #15
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Høres greit ut det! Jeg for min del spiser frukt, 1-2 om dagen og har ikke hatt problemer med det. Ellers går det som du sier i egg, kjøtt, grønnsaker og fett. Om du får for lite fett går det utover energinivået, så det kjenner du. Men slik du beskriver det så har du et sunt og riktig kosthold som overhode ikke er farlig på noen måte. Etter min oppfatning burde heller flere spørre seg selv: Er det farlig for meg å spise mat som i all hovedsak består av sukker og hvetemel hver dag?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-12-12, 08:50   #16
rihase
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 16
rihase er på en erverdig vei

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

tusen takk for svar:-)Da eter eg denne gode maten som får helsa tl og bli so god med god sanvittighet videre Foresten hva spiser dere av julesnop?når det ikkje er sukker i, lager dere?kjøper dere?kunne vert kjekt hatt noe erstatning på julaften.Spiser dere grøt?hvordan lager dere den i såfall?

rihase er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 06-12-12, 09:16   #17
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Spiser ikke stort av verken julesnop eller annet snop egentlig, føler ikke det store behovet lenger. Men noe blir da laget, bare for å ha noe. Det jeg spiser en del av er 70% sjokolade, denne er god også som basis for julegodter. Grøt har jeg ikke spist siden jeg begynte på lavkarbo, mulig den kan lages mer lavkarbovennlig?

Så lenge kroppen responderer så bra på kostholdet burde det ikke være noen tvil om at dette er det rette for deg! Jeg for min del vet i alle fall at jeg aldri kan gå tilbake til min tidligere høykarbo om jeg vil beholde overskuddet og den gode helsen jeg har nå. Som en dame sa til meg for et par måneder siden: "Nå har leger og alskens spesialister forskrevet stadig nye medisiner for mine kroniske sykdommer gjennom 20 år, og mengden bare øker. Men i løpet av disse 20 årene er det ikke EN som har spurt meg om hvilket kosthold jeg har!" Denne damen hadde nå etter et par år på lavkarbo redusert menden medisiner til et minimum, og fungerte bedre enn noen gang. Så det er ikke bare tabletter som hjelper mot sykdom, riktig mat får kroppen til å fungere bedre..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 18:33   #18
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Kan det være farlig med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av rihase, her.

tusen takk for svar:-)Da eter eg denne gode maten som får helsa tl og bli so god med god sanvittighet videre Foresten hva spiser dere av julesnop?når det ikkje er sukker i, lager dere?kjøper dere?kunne vert kjekt hatt noe erstatning på julaften.Spiser dere grøt?hvordan lager dere den i såfall?

Det finnes masse god julesnop du kan lage Gå inn på oppskrifter - festmat så finner du bl a Juletråden med masse gode oppskrifter.

Om du søker på grøt i søkefeltet, finner du endel oppskrifter der og evt linker til andre tråder med grøtoppskrifter i.

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Farlig for baby å være i ketose? Theri Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 7 12-10-11 22:54
Lavkarbo/ketose: kan det være farlig? pixie33 Lavkarbo generelt 7 28-04-10 21:48
Kan lavkarbo være farlig? vera82 Generell diskusjon 4 24-07-09 19:02
Ikke bare farlig å være fet Trolljenta Nyheter / media 0 15-06-06 02:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no