Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-07, 08:59   #1
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Jeg kan forstå at der er mange i dette forum som har levd på lavcarb. i mange år.
Jeg lurer på om man over tid kan ødelegge/forstyrre kroppens toleranseevne overfor carb.
Jeg har mer eller mindre levd på lavcarb. i 5-6 år og lurer på om jeg kan skade kroppen og dens funksjoner over tid.
Jeg spiser mye protein, kun grøntsaker som "vokser overjorden" og nesten ingen frukt.
Hva er minimum carb. man bør innta pr. dag når man lever slik i årevis?
Jeg føler jeg har problemer med å holde min idealvekt hvis jeg ikke er meget restriktiv med antall carb.
Takknemlig for å høre hvilke erfaringer andre har gjort, som har levd på lavcarb. over en årrekke.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:13   #2
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Hei, har en tanke om det. Hva om du snur hele problemstillingen på hodet? Kanskje kroppen din alltid har hatt liten toleranse for karbohydrater. Samfunnet vårt er overbevist om at karbo er tingen, og det er lett å tenke at noe er "galt", at du har gjort noe galt, at du har ødelagt kroppen din osv osv ved å spise lavkarbo. Men du ville aldri tenkt slik om du hadde f.eks. nøtteallergi? Om du holdt deg unna nøtter i 5-6 år og fremdeles ikke tålte det ville du ikke skyldt på deg selv? Du bare tåler det ikke. Derfor spiser du det ikke.

Om du er bekymret, kan du kanskje ta noen blodprøver og sjekke verdiene dine? Men kroppen er vanligvis smart nok til å reagere om den ikke får i seg den næringen den skal. Så om du er i god form og har stabil energi ser jeg ingen grunn til bekymring.

Min egen erfaring er at karbotoleransen gikk litt opp mens jeg gikk på Montignac. Etter noen måneder på lavglykemisk kosthold kunne jeg spise en brødskive uten å gå i dørken energimessig. Nå, da jeg er begynt på enda strengere lavkarbokosthold, er det litt annerledes, nå har jeg ENDA mer energi enn på lavglykemisk, men får ENDA sterkere reaksjoner på karbohydrater.

Tror vi er ulikt bygget, med ulik toleranse. Men det er et kjempeinteressant spørsmål, takk skal du ha! Kommer til å følge med på hva andre svarer her inne.

Eilan

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:04   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Jeg har levd lavkarbo i mange år. Årsaken til at jeg gjør det er at min kropp alltid har hatt lav toleransegrense for karber. Det er ikke noe som har skjedd ETTER at jeg begynte med dette kostholdet, men er altså årsaken til at jeg begynte på det. Jeg la rett og slett på meg når jeg spiste mye karber. Tok av når jeg kuttet de ut. Hva jeg tåler nå er omtrent det samme jeg har tålt helt siden jeg fant "min grense". Jeg tåler altså ikke mindre og mindre slik mange tror/mener/påstår.

Jeg må ned til 20-35 om jeg vil ta av, men vedlikeholder greitt på mellom 35 og 50. Akkurat nå i det siste har jeg spist litt flere karber en vanlig (siden jeg ikke teller lenger er det litt usikkert hvor mye, men jeg regner med rundt 60-70) og merker da at jeg ligger 1-2 kilo over normalvekta mi. Justerer jeg det ned til vedlikeholdsnivå går det etterhver av, men det tar tid da ! Skal jeg ta av raskere MÅ jeg ned på mellom 20-35. Pleier også som regel å ta en "renseuke" eller to et par ganger i året. Spesielt om det har vært ferier og sånn hvr man gjerne spiser litt anderledes enn vanlig.

Jeg er også en av dem som merker stor forskjell om jeg trener eller ikke. Trener jeg, veier jeg i snitt 2 kg mindre enn når jeg ikke trener, og tåler mer karber.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:11   #4
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Jeg kjenner meg igjen i Nilles beskrivelse.
Hvorledes er ditt energinivå når du ligger på ca. 30 carb om dagen.
Merker du forskjell om du øker det til 50 carb.?

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 11:37   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Jeg kjenner meg igjen i Nilles beskrivelse.
Hvorledes er ditt energinivå når du ligger på ca. 30 carb om dagen.
Merker du forskjell om du øker det til 50 carb.?

Energinivået mitt er høyere på 30-35 enn på 50-60. Ligger jeg på 50 eller høyere blir jeg litt daff & dvask i kroppen liksom. Trøttere og latere

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Optimale Smoothies Ziggy Optimal Ernæring 61 27-12-14 22:52
Mål og belønning - viktig for suksess firth Generell diskusjon 9 28-04-08 00:05
Lär av viktökarna! ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 9 19-05-07 09:18
Hvordan kan man merke om man er i ketose? Lining Lavkarbo generelt 1 10-02-06 14:38
Fryser-dårlig forbrenning? Anne Generell diskusjon 16 14-05-04 16:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no