Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Q10

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-07-04, 21:29   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk
Question

Q10

Er det noen som har erfaringer med Q10?

Etter det jeg har lest i "Vitaminrevolusjonen" av Knut Flytlie virker det som det kunne være noe for meg (bra ved ekstrem tretthet, bra for vektnedgang hvis man mangler det, bedrer stoffskiftet, bra hvis man er utsatt for stress...) men legen min på Balderklinikken hadde ikke noen særlig tro på det. Jeg spurte om det gikk an å ta en blodprøve for å se om jeg mangler det, men det går visstnok ikke an i Norge.

Jeg synes det virker som om Flytlie er litt ekstrem i sin tro på kosttilskudd, men i følge ham er det vanlig med mangel på Q10, økende med alder og sykdom (of course...)

Noen som har prøvd?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 21:41   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Vet om en som fikk ødelagt nattesøvnen av Q10, det var på grunn av at han brukte Q10 om kvelden.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 21:50   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg har ikke prøvd selv, men burde kanskje? Jeg har også lest at det er lurt for de som er trøtte og utbrente. Q10 er en viktig antioksidant og koenzym. Jeg har fått min svigermor til å bruke det (tester ut på svigermor først...????). Neida, men hun bruker statiner for å senke kolesterolet, og da BØR man absolutt bruke Q10, da statiner tapper kroppen for Q10 (enzymet HMG CoA lager både kolesterol og Q10, og statiner hemmer begge prosessene). Man bør da ta 200-400 mg Q10. Men om vi bør ta det? Tja, vet ikke. Eeeyyyy, nå kom jeg på noe: Insulin (som mange her inne har for mye av, inkludert meg selv), ØKER dannelsen av HMG CoA som igjen øker kolesterol. Men betyr det da at de som har for mye insulin har bra med Q10 det da kanskje??? Nei, sikkert ikke, det er jo ikke noe bra med dette insulinet....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 22:05   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg har prøvd Q10 for noen år siden og følte jeg ble mer opplagt og våken. Når det er sagt så vil jeg gjerne fortelle noe som ble meg fortalt den gang.

Jeg var for 6-7 år siden på en helseinstitusjon i Gulbrandsdalen..ala Finnskogtoppen. Det var en Fysioterapeut og hans kone som hadde startet opp der, har glemt navnet nå, men de hadde også jobbet i Spania..Helsesenter for nordmenn. Han jobbet også med skijentene våre på den tiden Anette Bøe &Co gikk. Året etter hun ga seg eller noe. Er det bare jeg som husker henne eller er det noen andre og? Ihvertfall så ble hun mistenkt for å ha gitt noe til de andre jentene som sto på dopinglista.....Det var Q 10, gitt og anbefalt av denne fysioterapeuten jeg snakket om.......! Han lovpriste det, men sa at kvinner i fertil alder burde ta noe annet...Noe bidronningmiddel...unnskyld at jeg ikke husker hva, men uvesentlig. Grunnen var sa han at Q10 kunne påvirke kjønnshormonene negativt!

Jeg bare gjentar det han sa, kanskje andre kan gi en nærmere forklaring?

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 22:29   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg har hørt at Q10 er ulovlig i Finland, ikke vet jeg årsaken til det.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 23:00   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vet ikke om dette kan være oppklarende ?

Opprinnelig lagt inn av http://www.relis.no/artikler/NFT/NFT1003.html


Spørsmål
En allmennlege har fått flere spørsmål angående Q10, spesielt i forhold til pågående statinbehandling, etter en artikkel i Allers. Hva er skjedd på forskningssiden vedrørende Q10 etter at dette var mest omtalt i begynnelsen av 90-tallet? Det ønskes også opplysninger om bivirkninger, interaksjoner m.v.

Svar
Koenzym Q10 (ubikinon) er et naturlig forekommende koenzym som er involvert i elektrontransport i mitokondriene og fungerer som en kofaktor i produksjonen av adenosintrifosfat (ATP). Q10 hevdes også å virke som antioksidant og membranstabilisator (1-2). Vev med høyt energibehov som hjerte, lever, nyrer og skjelettmuskulatur har de høyeste nivåene av Q10 (3).

Dokumentasjon av effekt
Preparater som inneholder Q10 selges i Norge som næringsmiddel (naturmiddel) og har vært brukt på mange forskjellige indikasjoner. De fleste studiene med Q10 er utført på pasienter med kardiovaskulære sykdommer, inkludert hjertesvikt, hypertensjon, angina pectoris og myokardischemi. Andre områder hvor Q10 er prøvd er immunsykdommer, metabolske forstyrrelser og Parkinsons sykdom. Q10 brukes også som generelt energitilskudd (4-5). Det er observert at pasienter med hjertesykdommer, spesielt hjertesvikt, har lavere endogent nivå av Q10 i serum og i myokardiet sammenlignet med friske individer. Det er også vist at tilførsel av Q10 øker konsentrasjonen i serum og i myokardiet (6).
I nyere litteratur finner vi at resultatene fra studier med koenzym Q10 ved kardiovaskulære sykdommer er noe divergerende. Studiene har til dels vist målbar effekt, men da har pasientgrunnlaget oftest vært lite. Kvaliteten på studiene har også variert og oftest er det ikke målt på harde endepunkter. Den mulige terapeutiske effekten ved hjertelidelser synes derfor ikke tilstrekkelig dokumentert (6-7). Også for andre indikasjonsområder enn de kardiovaskulære er dokumentasjonsgrunnlaget for lite for å kunne anbefale Q10 (7). I et par kilder nevnes at blant potensielle indikasjoner er hjertesvikt mest studert og at tilleggsbehandling med Q10 muligens kan anbefales til pasienter med hjertesvikt av klasse III eller IV som ikke responderer på konvensjonell terapi (7-8).


Bivirkninger
Q10 synes å være forbundet med få bivirkninger. De hyppigst rapporterte er gastrointestinale; kvalme, diarré, epigastrisk ubehag, halsbrann og nedsatt apetitt. Bivirkninger av Q10 er rapportert med en frekvens på mindre enn 1% (7-8).

Forsiktighetsregler/ Interaksjoner
· Tilførsel av koenzym Q10 til pasienter med nedsatt leverfunksjon eller galleveisobstruksjon kan resultere i økte Q10-nivåer pga at stoffet metaboliseres i leveren og elimineres primært via galleveiene (8).
· Koenzym Q10 er en vitamin K-analog som kan motvirke effekten av vitamin K-antagonister, som f.eks warfarin, og gi nedsatt antikoagulasjonseffekt (4).
· Pasienter som gjennomgår kjemoterapi med doksorubicin bør ikke bruke Q10 pga at dette kan øke nivåene av en potensielt toksisk metabolitt av doksorubicin (5).
· Koenzym Q10 kan redusere blodtrykket og kan dermed ha additiv blodtrykksenkende effekt ved samtidig bruk av blodtrykksenkende midler (2).
· Kliniske data kan tyde på at koenzym Q10 kan senke blodsukkernivået hos personer med diabetes. Teoretisk kan effekten være additiv hvis perorale antidiabetika eller insulin brukes samtidig (2).

Graviditet og amming
Det finnes lite opplysninger i litteraturen vedrørende bruk av Q10 ved graviditet og amming. Grunnet hemodynamiske, bioenergiske og immunologiske effekter hos Q10 bør en være forsiktig med bruk av dette middel under graviditet (5).

Konklusjon
Koenzym Q10 har vist lovende, men til dels motstridende resultater, spesielt ved behandling av kardiovaskulære sykdommer. Den mulige terapeutiske effekten er per i dag ikke tilstrekkelig dokumentert. Det er derfor behov for større placebokontrollerte studier av bedre kvalitet. Statiner kan redusere serumkonsentrasjonen av Q10, men den kliniske relevansen er uklar. Tilskudd av Q10 til pasienter som behandles med statiner bør derfor ikke anbefales med utgangspunkt i dagens dokumentasjonsgrunnlag.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 23:20   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Tusen takk alle sammen!

Vet ikke hvor klok jeg ble, men det er kanskje ikke det som bør stå øverst på prioriteringslista av tilskudd jeg må teste .

Det dere skriver (Anne og Kristian) minner meg litt om ginseng - det å ikke få sove, og at det ikke skal være så bra å ta for kvinner. Men Q10 er jo et stoff som trengs i kroppen... hmmm

Men det finnes jo i mat også (bl a kjøtt og spinat), kanskje det er tilstrekkelig. Det høres jo ikke ut til å være udelt bra å ta ihvertfall. Tror jeg venter på mer dokumentasjon, takk Nille og MHM (eller prøver det ut på en eller annen jeg også... hehe)

Opprinnelig lagt inn av Anne

Han jobbet også med skijentene våre på den tiden Anette Bøe &Co gikk. Året etter hun ga seg eller noe. Er det bare jeg som husker henne eller er det noen andre og?

Joda, jeg husker henne godt, jeg! Var vel på mitt mest sportsinteresserte på den tida (11 år...)

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-07-04, 01:14   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg har hørt at Q10 er ulovlig i Finland, ikke vet jeg årsaken til det.

Har sjekket med en finsk forumvenninde. Q10 er ikke ulovlig i Finland. Hun tar det og kjøper det på helsekosten der.

Og med de strenge reguleringene her i landet skjønner jeg ikke helt at det kan være farlig........jeg har tatt q10 sjøl jeg, - i flere år, etter anbefaling fra lege. Har ikke merket noe bivirkninger.......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-07-04, 18:57   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Du bør vurdere rosenrot også.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 04-07-04, 14:27   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg har lest om rosenrot, og det virker jo som noe det er verdt å prøve, ja. Takk

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 02:30   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg hadde tenkt å prøve meg på Q10.. men etter at jeg leste denne tråden, er jeg jammen ikke sikker lengre... Ikke når det KANSKJE kan forstyrre fertiliteten min!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 19:55   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Q10 vs Rosenrot

Et godt argument for å ta Q10 fremfor rosenrot er at Q10 er noe mange mangler. Det er en livsviktig bestanddel i kroppen, og viktig for energiproduksjonen. Du kan dø av mangel på Q10, men du dør ikke av mangel på rosenrot, liksom. Q10 i store doser kan også drepe bendelorm, men da er det snakk om 3000 mg flytende Q10 om dagen

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 20:36   #13
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Må si jeg blir veldig forvirret angående kosttilskudd... Virker som alle tilskuddene har upsides and downsides, og at mange av dem har skadevirkninger på noen, mens de har meget positiv effekt for andre. Ikke helt lett og bli klok på hva en skal ta, og hvilket merke/type man skal ta av de tilskuddene en først har bestemt seg for

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 21:06   #14
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Right

Derfor ville jeg ikke brukt kosttilskudd på den måten... Å prøve ut et mineral fordi det visstnok skal ha en bra virkning er en dyr og lite effektiv fremgangsmåte. Hvis du bare er ute etter å holde deg frisk og rask så er det whole-food som er tingen. (Her kommer det igjen) Juice Plus er genialt. Anbefalt av diverse overleger ved Aker og Riksen... du skal lete lenge etter noe ligningde.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 21:36   #15
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Vel, en må starte en plass sant

Etter hva jeg har lært så langt, får jeg ikke i meg nok vitaminer, mineraler og fettsyrer gjennom den kosten jeg spiser. Selv om jeg etterhvert spiser nesten utelukkende bra mat (lavkarbo= bra mat )

Jeg prøver da og få i meg mer av de stoffene jeg mangler. Og da må jeg nødvendigvis ta dem fra en plass. Kan ikke så mye om den juice'n din, men kanskje jeg lærer noe nytt i dag også

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 09:26   #16
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Mmhmm...

Der er jeg enig. Det er ikke bra nok å bare spise grønnsaker... eller... kanskje bra nok for ikke å få mangelsykdommer, men ikke bra nok for å fungere topp. Hvis du har mistanke om en mangelsykdom er det best å gå til en biopat eller kinesiolog, som sjekker hva du trenger og absolutt ikke bør ha. Juice Plus er power i kapsel. Jeg kan sikkert sende litt info... Hvis jeg har da. Hvis ikke kan du be om å få tilsendt det på info@nsa.dk

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 10:34   #17
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Flott om du sender over info om du har, så kan jeg eventuelt prøve mailadressen senere i dag når jeg har fått tatt meg en blund, ikke helt frisk i dag desverre.

Alltid interessant og lære noe nytt

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 13:25   #18
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

...mail

Jeg fikk ikke skrevet det i en melding... var visst over 23000 tegn. Da må jeg nesten sende det via mail...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 14:49   #19
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Ok, du kan godt ta det per mail, er bare og gå inn på profilen min og gå på "send e-mail"

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 15:19   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

O kai.

...men da må du velge å kunne motta mail fra andre brukere. Nå får jeg bare beskjed om at du ikke vil ha mail.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 16:30   #21
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Husk på at maten vi kjøper i butikken ikke har samme næringsinnhold som for 1000 år siden.. Jeg skrev et langt innlegg om det en eller annen plass, men finner ikke igjen akkurat nå

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-05, 12:00   #22
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....&highlight=q10

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 04:37   #23
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....&highlight=q10

Limer den inn her, jeg

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 04:38   #24
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Fra artikkelen på http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5660


Sitat:

Coenzym Q 10 hemmer aldring
av Dr. Roald Strand, Kilden Helse, 23.08.2004
Q 10 VIKTIG FOR STIMULERING AV ENERGI: Nivået av coenzym Q 10 synker med alderen.Q 10 er et viktig antioksydant som hemmer dannelsen av de farlige frie radikalene. Det har en sentral plass i forskningen omkring aldring og inngår alltid i behandlingopplegget i såkalt "anti aging medicin" i USA.

Nytt fokus på Q10

U biqinoner er stoffer med vitaminlignende effekt. Disse finnes i all levende celler og har viktige biologiske funksjoner. For mennesket dreier det seg spesifikt om Coenzym Q 10. Noe Q 10 kan kroppen selv produsere og noe tas opp fra kosten. Coenzym Q 10 spiller en sentral rolle når det gjelder stimulering av energi. Den er også en viktig antoksidant og hemmer dannelsen av de farlige frie radikalene som skader våre indre organer.

Kroppens egen produksjon av Q 10 har vist seg å være avhengig av alder. Nivået synker i kroppen allerede fra 20 års alder.

Når det gjelder helseeffekter er det forsket mest på Q10`s rolle i utviklingen av hjerte og karsykdommer. Her er det vist at lave verdier er meget ugunstig både hos de som allerede har utviklet sykdom og når det gjelder å forebygge. Q 10 som kosttilskudd har derfor blitt anbefalt spesielt til denne pasientgruppen. Q 10 har også en sentral plass i forskningen omkring aldring og inngår alltid i behandlingopplegget i såkalt ”anti aging medicin”eller på norsk, aldringshemmende medisin. Dette medisinske fagfeltet er stort i USA og har så vidt kommet hit til landet.

Q 10 har i medisinske kretser fått ny oppmerksomhet i det siste. Det kommer av at en økende del av den voksne befolkningen i Vest Europa og USA bruker kolesterolsenkende medisiner. Nordmenn topper statistikken i antall brukere i forhold til folketallet av slike statiner, som denne gruppen medisiner kalles. De er helt sentrale både når det gjelder behandling og forebygging av hjerte og karsykdommer. Statinene virker kolesterolsenkende ved å hemme effekten av enzymet HMG –Co A reductase. Problemet er at man samtidig hemmer syntesen av Coenzym Q10. Dette har man for så vidt vært klar over, men problemet har så lang fått lite oppmerksomhet. Med økende antall statinbrukere er det blitt viktigere enn noen gang å få fram de uheldige effektene av lave Q 10 verdier.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 08:53   #25
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg bruker Q10 av og til, og forer familien med det i influensatidene. Jeg merker ikke noen generell effekt av det, men merker at det styrker immunforsvaret og gjør det lettere å komme seg etter symdom, som forkjølelser og influensa.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no