Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-11-09, 12:47   #1
cillia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 7
cillia er på en erverdig vei

Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Jeg har nå gått på ketolyse-kuren i 2 mnd og har tenkt til å forsette fram til jul. Trives veldig godt med maten og alt!
Kunne godt tenkt meg å gått på ketolyse enda litt lenger, men siden jeg skal ut på en lang reise så blir det vanskelig å passe på karboene når jeg skal spise så mye ute og jeg har ikke lyst til å risikere å gå mye inn og ut av ketose.

Derfor lurer jeg på om noen kan komme med tips til hvilken filosofi jeg kan følge som vedlikehold og evt gå ned litt til hvis jeg ikke er helt i mål? For lavkarbo vil jeg leve, men ikke ketogent etter jul!

Har lest bittelitt om Lindberg, som jeg har forstått mange går over til fra ketolyse. Jeg er glad i grønnsaker, men orker ikke så mye salat som det er lagt opp til, i alle fall ikke med oljedressing (liker ikke!). Det må være dressing basert på rømme eller yogurt hvis jeg skal spise salat og på Lindberg så er jo ikke meieriprodukter særlig populært... Jeg ønsker å kunne spise litt meieriprodukter!

Noen som har litt oversikt over de forskjellige kurene og kan gi meg en rask innføring?

__________________


cillia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz - Bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 13:27   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Men helt ærlig, må du spise så mye ute?Og må du da spise feil mat? Ofte er det jo bare å skippe poteter, ris og pasta og spise det andre...

Jeg hadde fortsatt med ketolyse jeg, om du trives med maten.

Du trenger jo ikke å spise masse salat bare for å spise Lindberg, jeg spiser mest paprika, agurk og tomater i biter til alle måltider.Og slik fingermat er veldig kjekt på tur.
Og jeg spiser litt meieriprodukter. Fedon anbefaler jo til og med en shake av cottage cheese og biola. Sjøl har jeg byttet biolaen med hjemmelaget mandelmelk, for mindre mjølkesukker og fordi jeg synes det smaker helt alright.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 13:47   #3
cillia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 7
cillia er på en erverdig vei

Sv: Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Ja, jeg kommer til å spise en god del ute! Når jeg er på reise og bor på hostel med kjøkken lager jeg meg alltid mye mat selv. Men det er ikke alle hostel som har kjøkken man kan bruke, og det blir alltid litt spising ute fordi jeg vil være sosial med andre folk jeg møter på min reise!
Og da har jeg ikke lyst til å leve ketogent, for jeg syns det kan bli litt slitsomt å forsikre meg alltid på restauranter at de ikke har "lurt oppi" noe med karber i det jeg har bestilt. Pluss at matvarene der kan ha litt annerledes karboinnhold enn her hjemme.
Vil ikke risikere å gå inn og ut av ketose, vil spise lavkarbo men ikke ketogent!
Men jeg skal selvfølgelig holde meg unna poteter, pasta osv!
Vil ha en kostholdsfilosofi i ryggen, som en veiledning. Og lurer på om noen har egne erfaringer med en filosofi som er lett å leve etter når man er på reise???

__________________



Sist redigert av cillia : 08-11-09 kl 15:10.
cillia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz - Bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:40   #4
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Ta en titt på "Bedre uten brød". Det er en grense på 72 g karber per dag, noe som jo er ganske mye og gir rom for en del slack sammenlignet med ketolyse. Også er det tillatt og ønskelig med riiikelig med fett (deriblant i form av meieriprodukter som ost) i motsetning til Fedon.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 00:37   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hvilke kostholdsfilosofi passer videre for meg?

Generelle lavkarboprinsipper er ganske greie å følge selv om man er på tur og spiser ute. Unngå sukker, hvitt mel, hvit pasta, ris, mais og poteter - så er mye gjort.

Jeg liker South Beach. Den er mer liberal enn mange andre dietter, men også mindre fett. Den minner om Fedon, men tillater mer meieriprodukter. Du finner mer i underforaet vårt.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å velge en kostholdsfilosofi Bambolona Spørsmål og svar 13 25-01-09 20:04
Veien videre! Isis29 Spørsmål og svar 5 27-08-08 22:17
Bytte kostholdsfilosofi?? Nett Spørsmål og svar 7 12-05-06 12:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no