Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kamskjell for dummies

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-11, 00:52   #1
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Kamskjell for dummies

Jeg har en pakke kamskjell i fryseren, men har aldri tint, tilbredt eller smakt det, og derfor har jeg masse spørsmål.

Hvordan skal jeg gå frem for å tine dem riktig?

Hvordan tilbreder man de?

Aner ikke hva jeg skal ha til, noen som har noen oppskrifter?

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 01:46   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Kamskjell for dummies

Jeg er på ingen måte kamskjellekspert, siden jeg verken har tint, tilberedt eller smakt det før jeg heller, men jeg ville tro det går an å tine dem på samme måte som fisk. Altså legg dem i kjøleskapet over natten, og så på benken litt før de skal tilberedes.
Det er jo sånn det foregår i en ideell verden, og regner igrunnen med at det går helt fint å bare tine dem på kjøkkenbenken rett fra fryseren også (slik man ofte gjør når man ikke har planlagt dager i forveien hva man skal spise).
Tørk av overflødig vann fra tiningen.

Ang steking så er det viktig at pannen er ordentlig varm. Det skal frese når man legger kamskjellene oppi. Hvis du har veldig mange kamskjell, er det bedre å steke dem i flere omganger, så de blir stekt og ikke kokt! Det er best å steke dem i olje også tilsette smør på slutten av steketiden for smak og ekstra farge. Steketiden varierer litt med størrelse på skjellene og temp i pannen og slikt, men endel oppskrifter sier 1min på hver side, noen sier 2min, og noen sier 1min på første siden, og 30sek på neste, så her tror jeg det er best å google en oppskrift, og følge denne.
Evt gå på youtube og søk på scallops, så kommer det diverse videoer opp.
I de forskjellige oppskriftene som kommer opp når man googler, finnes det også masse tips til tilbehør.

Ønsker man en litt utradisjonell tilberedning, som forøvrig passer perfekt for lavkarbo og grillsesongen, så kan man jo teste ut denne for eksempel

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 23:42   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Kamskjell for dummies

Små kamskjell er digg å gratinere med ein slags vin-fløte-saus. Har ikkje den oppskrifta eg tenkte på for hand akkurat no.

Googla kjapt no og fann "berømte gratinerte kamskjell". Bortsett frå aromaten er jo dette veldig lavkarbo.

Om du berre steiker dei, pass på å ikkje steike dei forderva, då blir det mykje tygging.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kamskjell med spekeskinke! Jannik16 Middag 0 09-11-10 22:39
Matlaging for dummies Ignite Spørsmål og svar 43 16-05-10 14:24
Kamskjell med blomkålpuré trillian78 Festmat 2 19-02-10 21:50
Tai Chi for dummies.. Fjonken Trening 2 14-06-06 23:09
Kamskjell - tilbehør? mofe Middag 4 16-06-05 20:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no