Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose = ned i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-10, 22:52   #1
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Ketose = ned i vekt?

Her må alt inn med teeskje! Er det sån at når en er i ketose, så går vekten ned? Eller kan en oppleve stagnasjon ?

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:11   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketose = ned i vekt?

Man kan absolutt oppleve stagnasjon ja. Sånn minus de 14dagene nå hvor jeg har vært helt ut å kjøre har jeg vært i ketose i flere måneder og ikke gått ned et gram.. Men så har jeg gått ned 20kg på et år da

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:17   #3
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Sv: Ketose = ned i vekt?

20 kg på et år!?! WoW!!!! Kjempe bra! Det er det jeg håper på

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:09   #4
Dååris
Medlem
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 91
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose = ned i vekt?

Jeg også lurer litt på dette.
Jeg har vært i ketose i 14 dager, og ikke gått ned ett gram, om jeg skal tro på vekta.
Overlever psykisk på det at jeg bygger musklier, siden kroppen får tilført mye proteiner, og håper egentlig noen kan bekrefte dette
Jeg har liten muskelmasse, så det virker logsik på en måte..
Nå skal jeg bare ned 10-15 kg, så har ikke såå mye å ta av, men allikevel er jeg litt snurt ...!

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:29   #5
Liana
Nytt Medlem
 
Liana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 5
Liana er på en erverdig vei

Sv: Ketose = ned i vekt?

Jeg har lyst til å prøve. Skal ned ca 10 kg. Er 24 år, BMI-en ligger på litt over 25. Er fysisk aktiv, men har sykt vanskelig for å gå ned i vekt. Har prøvd så å si alt. Dette problemet kan nok skyldes barnefødsel i 2008. Er det lurt for meg å prøve ketose da? Eller er det noe annet som er mer passe til meg?

Liana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sikker enda... Prøver litt ut Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:36   #6
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Ketose = ned i vekt?

Ketose betyr bare at kroppen bruker fett som energi. Hvis du spiser så mye mat, at kroppen bare brenner fettet du spiser, men ikke kroppsfettet, så er du i ketose uten å gå ned i vekt. Så ketose er absolutt ingen garanti for vektnedgang.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:14   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ketose = ned i vekt?

Kutt ut karbohydratene og spis fet, sunn og god mat når du er sulten, og stopp når du er god og mett. Det er i grunn basisprinsippet bak alle disse finurlige kostprinsippene. Ketose er en tilstand der kroppen bryter ned mye mer fett enn vanlig ("vanlig" i følge Staten), både fra kroppen og fra maten man spiser.

I teorien vil man alltid gå ned i vekt dersom man har fett på kroppen og ikke inntar karbohydrater, da man vil ha veldig lite fettlagrende insulin og veldig mye fettfrigjørende glukagon i blodet. Alikevel er det mange andre faktorer som spiller inn som f.eks. stresshormoner, matallergier, forskjellig grad av insulinresistens, ol. Har man f.eks. vært vant til å innta mye karbohydrater over en årrekke har man nesten garantert dårligere insulinfølsomhet enn en som er vant til lavkarbo, som betyr at selv med nøyaktig samme inntak av karbohydrater vil man ha mer insulin i blodet (og insulin er fienden ).

En annen ting som kan gjøre at vekta ikke vil ned dit vi vil ha den er at de aller, aller fleste er langt mindre aktive enn vi fra naturens side er laget for å være. Her tenker jeg ikke spesielt på å forbrenne energi med å hoppe rundt, men på muskelmasse. Mange som ikke er vant til styrketrening av noen sort vil oppleve en stor økning i muskelmasse når de slutter å feilernære kroppen.

Trener man i tillegg styrke øker man grunnforbrenningen (det man hadde brukt på å ligge i senga døgnet rundt) fordi musklene er en av våre største energikonsumenter. I tillegg forebygger og reparerer riktig styrketrening ting som spenningshodepine, nakke- og ryggproblemer, "alderdomssvakhet", og masse mer.


Sist redigert av plastbox : 03-08-10 kl 13:41.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:29   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose = ned i vekt?

Hei,
Sykdomer og skader oppfattes som stress for kroppen og kan dermed være en årsak til at man ikke går ned/går sakte ned i vekt, det gjelder også en del medisiner.
Jeg ble innaktiv og har kroniske smerter etter en ulykke og kiloene raste etterhvert på. Jeg har levd ketogent siden mai 08 og de 4 første månedene gikk jeg ned 10 kg side har det stått stille og jeg bør ned 15-20 kg til.
Har prøvd det meste, fjernet ulike partystoppere – ingen virkning, hadde en god periode i våres og gikk da en times rask gange på tredemølla hver dag og bassengtrening en gang i uka, selv ikke da rikket nåla på seg. Iflg. legen er alle blodprøvene normale, bortsett fra høyt kolestrol (arvelig belastet).

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:35   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose = ned i vekt?

Man går ikke ned mer enn kroppen forbrenner

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:48   #10
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ketose = ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Sykdomer og skader oppfattes som stress for kroppen og kan dermed være en årsak til at man ikke går ned/går sakte ned i vekt, det gjelder også en del medisiner.
Jeg ble innaktiv og har kroniske smerter etter en ulykke og kiloene raste etterhvert på. Jeg har levd ketogent siden mai 08 og de 4 første månedene gikk jeg ned 10 kg side har det stått stille og jeg bør ned 15-20 kg til.
Har prøvd det meste, fjernet ulike partystoppere – ingen virkning, hadde en god periode i våres og gikk da en times rask gange på tredemølla hver dag og bassengtrening en gang i uka, selv ikke da rikket nåla på seg. Iflg. legen er alle blodprøvene normale, bortsett fra høyt kolestrol (arvelig belastet).

Du får trøste deg med at kosten (og dermed du) er kjernesunn selv om du føler du bør ned noe til. En annen god nyhet er at mennesker (spesielt kvinner, men jeg vet jo ikke hva du er) med høyt kolesterol statistisk sett har lengre forventet levetid enn de med lavt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er i ketose, men går ikke ned i vekt Lillemeg1 Ketolysekuren 14 22-06-14 23:10
Kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt? Knubbelubba Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 24-07-12 19:27
Ned i vekt uten ketose? Iselilja Spørsmål og svar 4 10-02-10 18:06
Ned i vekt med ketose? blå blomst Eurodiett 22 16-02-09 12:18
Ketose - nedgang i vekt? jomfrua Lavkarbo generelt 3 28-06-06 00:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no