Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn med insulinresistens

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-09, 10:45   #1
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Barn med insulinresistens

Har fått noen spørsmål ang et 9 år gammelt barn som har lagt på seg ca 5 kg siden jul. Barnet ser foreløpig ikke overvektig ut, men andre i familien har begynt og legge på seg rundt denne alderen og flere er veldig overvektige som ungdommer. Sånn som jeg kjenner denne 9-åringen mener jeg det er veldig sannsynlig at hun har insulinresistens. Hennes mor er veldig bekymret og villig til å gjøre hva som trengs for å forhindre at barnet skal bli overvektig. (Det vil si å legge om matvanene til hele familien mot lavkarbo. Barnet selv har aldri likt brød og spiser mer lavkarbo enn folk flest fra før av)
Dette området kan jeg gi dem mange tips om, men hun vil veldig gjerne vite om datteren virkelig har insulinresistens. Samtidig er hun redd for at legen skal dømme henne som en "forfengelig" og hysterisk mor hvis hun ber om å få barnet testet. Kan man i det hele tatt få testet barn for insulinresistens før de er blitt overvektige? Noen som vet?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 11:02   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn med insulinresistens

Guri, det høres akkurat ut som meg! Jeg begynte også å gå opp rundt den alderen. Tok jo 20 år før jeg fikk konstatert resistens, så jeg mener jo før jo bedre! Heller en test for mye enn en for lite
Det er jo vanlig å teste barn for diabetes, så det bør vel være mulig å få testet resistens også?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 11:05   #3
skatcat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 21
skatcat er på en erverdig vei

Sv: Barn med insulinresistens

Hei!

Forstår at dere er bekymret, dette er et sårt og "ømtålelig" tema for mange.
Jeg har ikke noe godt svar, egentlig. Men mener å huske at der var en artikkel i et blad om foreldre til et overvektig barn, barnet var testet positivt for insulinresistens, og jeg er 99% sikker på at dette ble gjort i samarbeid med Fedon Lindberg og hans klinikk.

Jeg har selv PCO og insulinresistens, og er veldig oppmerksom på mine egne barn. Dersom de begynner å legge på seg på den måten du beskriver vil jeg nok ikke nøle med å kontakte fastlegen min for utredning. Jeg vet hvor lett det er å komme i en "ond sirkel", man blir tung, all aktivitet blir et ork, og man fortsetter å legge på seg fordi aktivitetsnivået går ned.
For ikke å snakke om hvordan blodsukkeret svinger og skaper et enormt søtsug!!

Lykke til, håper dere får hjelp!

__________________


skatcat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 22:43   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Barn med insulinresistens

høres ut som meg det der jeg este ut da jeg var 10 år gammel, og selv om jeg ikke har insulinressistens har jeg PCOS. PCOS er jo en hormonforstyrrelse som har med kjønnshormoner å gjøre i stor grad, og dukker opp når barnet når puberteten. Jeg leste et sted at PCOS-jenter kommer tidlig i puberteten, det bare merkes ikke alltid så godt da uteblitt mens er et av tegnene (er jo ofte når de får mensen man sier de er i puberteten)

Hadde jeg vært mor, hadde jeg sagt til legen at mange andre i slekta har insulinressistens, og blir overvektige som tenåringer, og at hun ønsker å få teste datteren nå siden datteren har lagt på seg en del siste tiden, og at moren ikke ønsker at barnet skal bli overvektig... Det må jo være en grunn til at hun legger på seg, og da kan det være greit å begynne å forebygge heller enn å behandle det senere når det har gitt helseproblem, og problemer med mobbing

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 17:47   #5
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Barn med insulinresistens

Takk for gode svar. Blir nok en tur på Lingbergklinikken tenker jeg. Der "tåler" de sikkert bekymringen rundt dette, selv om barnet ikke er overvektig enda.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:42   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Barn med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Takk for gode svar. Blir nok en tur på Lingbergklinikken tenker jeg. Der "tåler" de sikkert bekymringen rundt dette, selv om barnet ikke er overvektig enda.


Syns egentlig det må være supert jeg, at en mor tar signalene så tidlig at det kan forebygges, og at jenta kan unngå en haug med plager og sykdommer

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Insulinresistens? Megvel Fysisk og mental helse 16 19-08-08 20:02
Insulinresistens og alkohol ... moniq PCOS og karbohydratkontroll 27 30-06-08 01:48
Insulinresistens Smurfine Stoffskifte / hormonproblemer 23 30-04-07 10:48
Insulinresistens rsy Lavkarbo generelt 2 05-03-05 10:32
Insulinresistens? SuzyQ PCOS og karbohydratkontroll 2 09-01-05 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no