Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-08, 20:11   #1
Hallaron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 27
Hallaron er ny på veien
Cool

4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Jepp nå er det en mnd. siden jeg startet med ketolysekuren og det går rette veien. Det har jo stagnert en god del etter starten. Tror det gikk 5-6 kg ned første uka og deretter ca 0,5 kg hver uke. Litt saktere vekttap enn jeg hadde håpet på, men så lenge det går rette veien så får en bare se fremover mot en lettere fremtid.. Det er imidlertid noen små ting jeg lurer på..

  • Nå som barna har lagt seg og det er lørdags kveld hadde det vært godt med en Cognac, men jeg er usikker på om dette er "lov"? Det står jo i boka at man kan drikke rent brennevin, men er det blankt brennevin, eller gjerlder dette for brunt også?? Noen som kan mene noe om dette?
  • På en del pastiller står det så og så mye karbohydrater, derav xx gr sukkeralkoholer. Er det slik at vi kan trekke vekk sukkeralkoholer? At disse ikke teller?
  • Er det slik at om man lever på et lavkarbokosthold (ikke ketolyse). Så vil kroppen midre "ta til seg" fett fra kosten. Tanken er at et kosthold med lav GI vil gi jevnt blodsukker, få insulintopper, og derved at man ikke legger på seg p.g.a. insulintoppene? Noen som skjønner hva jeg snakker om? Enige ? Uenige?
  • En del av forklaringene når man kommer til en terskel er at kroppen må tilpasse seg, og at man ofte kan oppdage at kropen minker selv om vekta står stille. Fett er lettere en muskler og fettet blir erstattet av muskler er teorien. Er det en allmen oppfatning at ketolyse kuren ikke gir noe muskeltap men tvertimot kan gi økning i muskelmassen?? Vel er ketolysekuren bra, men så fantastisk er det vel ikke?
  • Om et par uker resier jeg en uke på ferie og da ser jeg det som ekstremt vanskelig å følge opplegget. Jeg regner da med at det blir en det karbohydrater . Er det noen som har erfaringer med ferieavbrudd og gjennoptak av kuren? Ting en bør passe på under ferien..
Mange spørsmål, håper at noen har noe komme med...

Hallaron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:33   #2
Mayella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 41
Innlegg: 84
Mayella er på en erverdig vei

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Angående ferien, så kan du jo leve "vanlig" lav-karbo, dersom du mener det blir vanskelig å holde seg til kuren.

Ang muskler til fett - fett til muskler... Vi bygger jo litt muskler med den daglige trimmen, så på den måten kan jo kroppen minke selv om vekta ikke minker...
Tviler på at ketolysen gir oss mer muskler enn hva vi trimmer/trener oss til selv.

Ellers har jeg ingen svar/tanker

__________________


Mayella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:06   #3
Hallaron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 27
Hallaron er ny på veien

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Løfter denne tråden litt.. Ingen som føler seg kallet til å mene noe om dette?

Hallaron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:21   #4
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Gratulerer med en FANTASTISK start, du kan ikke seriøst mene at du synes dette går tregt?

  • Nå som barna har lagt seg og det er lørdags kveld hadde det vært godt med en Cognac, men jeg er usikker på om dette er "lov"? Det står jo i boka at man kan drikke rent brennevin, men er det blankt brennevin, eller gjerlder dette for brunt også?? Noen som kan mene noe om dette?
  • Dessverre er det ikke anbefalt å drikke cognac på kuren, denne inneholder endel sukker. Whiskey er lov da... Mener det står om dette i boka?
  • På en del pastiller står det så og så mye karbohydrater, derav xx gr sukkeralkoholer. Er det slik at vi kan trekke vekk sukkeralkoholer? At disse ikke teller?
  • Det er riktig, sukkeralkoholer trekkes fra, de tas nemlig ikke opp i kroppen men går tvers igjennom. Men vær forsiktig og moderer inntaket :erfaren:
  • Er det slik at om man lever på et lavkarbokosthold (ikke ketolyse). Så vil kroppen midre "ta til seg" fett fra kosten. Tanken er at et kosthold med lav GI vil gi jevnt blodsukker, få insulintopper, og derved at man ikke legger på seg p.g.a. insulintoppene? Noen som skjønner hva jeg snakker om? Enige ? Uenige?
  • Enig i at et GI-balansert kosthold er en smart vei å gå etter endt ketolyse, men ikke gå brått over. Trapp opp med Atkinstrappen.
  • En del av forklaringene når man kommer til en terskel er at kroppen må tilpasse seg, og at man ofte kan oppdage at kropen minker selv om vekta står stille. Fett er lettere en muskler og fettet blir erstattet av muskler er teorien. Er det en allmen oppfatning at ketolyse kuren ikke gir noe muskeltap men tvertimot kan gi økning i muskelmassen?? Vel er ketolysekuren bra, men så fantastisk er det vel ikke?
  • Prøver å finne en fin måte å formulere ett svar her, men greier ikke, håper du får ett vettugt svar på dette
  • Om et par uker resier jeg en uke på ferie og da ser jeg det som ekstremt vanskelig å følge opplegget. Jeg regner da med at det blir en det karbohydrater . Er det noen som har erfaringer med ferieavbrudd og gjennoptak av kuren? Ting en bør passe på under ferien..
  • Ja, jeg har hatt to ferieopphold. Og det går fint å komme i gang igjen. Men med to erfaringer rikere, kommer jeg ike til å skeie ut slik igjen, hoppet ut av lavkarbo og frotset. Kroppen min var ikke glad for dette og jeg hadde diverse PLAGER i denne forb. I tillegg til at jeg begge gangene gikk opp 5 kilo, det var riktignok stortsett vann og ble borte uka etter, men det var VONDT. Anbefaler å holde deg til lavkarbo så godt det lar seg gjøre!
Lykke til!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:40   #5
Hallaron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 27
Hallaron er ny på veien
Wink

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Gratulerer med en FANTASTISK start, du kan ikke seriøst mene at du synes dette går tregt?

Neeei - det er vel ikke slik at jeg synes 7,5 kg ned på en mnd er tregt. Men etter den første uka har det vært ca 0,5 kg på uka og her hadde jeg nok håpet på raskere fremgang.

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Dessverre er det ikke anbefalt å drikke cognac på kuren, denne inneholder endel sukker. Whiskey er lov da... Mener det står om dette i boka?

Ok.... Jeg har forsåvidt et prosjekt på gang med å lære å drikke whiskey, så da er det bare å forsere denne opplæringsplanen. Det står litt om det i boka, men jeg kan ikke huske at det står annet en at rent brennvin går bra.. Så da er det vel en definisjonssak hva en mener med rent brennevin.

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Det er riktig, sukkeralkoholer trekkes fra, de tas nemlig ikke opp i kroppen men går tvers igjennom. Men vær forsiktig og moderer inntaket :erfaren:

Snakker vi om en lakserende effekt a'la den som beskrives for maltitol? Eller er sukkeralkoholer og maltitol to navn på samme guffa?

Hallaron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:51   #6
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MorStine
Dessverre er det ikke anbefalt å drikke cognac på kuren, denne inneholder endel sukker. Whiskey er lov da... Mener det står om dette i boka?

Hmm, hvor har du dette fra?
Cognac er rent brennevin det. En mikrodash med sukkerkulør for fargen, men cognac er kurant vare etter det jeg har lært.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 13:17   #7
Hallaron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 27
Hallaron er ny på veien

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Siden det later til å herske noe uenighet om emnet ringte jeg til Vinmonopolets vareinformasjon. Fikk der vite at Cognac innholdt litt mer sukker enn rødvin som lå på 4-6 gr/liter. Cognac typisk 7 og 10 gr/liter. Det vil si at om jeg tar meg et par 2 cl drinker en kveld atter at kjerring og unger har kvelda, vil jeg typisk få i meg 8 gr pr liter, eller 8*0,02=0,16 gr /drink.
Jeg kan ta noen drinker den kvelden uten at sukkerinnholdet i Cognacen stopper ketolysen. Det jeg derimot ikke fikk vite noe om, var om det var andre KH kilder enn sukker i cognac...

Hallaron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 13:20   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av Hallaron, her.

Siden det later til å herske noe uenighet om emnet ringte jeg til Vinmonopolets vareinformasjon. Fikk der vite at Cognac innholdt litt mer sukker enn rødvin som lå på 4-6 gr/liter. Cognac typisk 7 og 10 gr/liter. Det vil si at om jeg tar meg et par 2 cl drinker en kveld atter at kjerring og unger har kvelda, vil jeg typisk få i meg 8 gr pr liter, eller 8*0,02=0,16 gr /drink.
Jeg kan ta noen drinker den kvelden uten at sukkerinnholdet i Cognacen stopper ketolysen. Det jeg derimot ikke fikk vite noe om, var om det var andre KH kilder enn sukker i cognac...

Takk for info, dette var jeg ikke klar over. Jeg drikker derfor cognac med god samvittighet

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 14:31   #9
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Hmm, hvor har du dette fra?
Cognac er rent brennevin det. En mikrodash med sukkerkulør for fargen, men cognac er kurant vare etter det jeg har lært.

Mener å ha lest det i ett svar fra Torkil... Men er ikke sikker.
Whiskey vet jeg er lov, siden det står oppskrifter på drinker med dette i boka.

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 14:45   #10
Hallaron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 27
Hallaron er ny på veien

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Påstand:

  • KH i Cognac kommer hovedsaklig fra sukker/druesukker?
Er dette naturlig å tro? - Cognac er jo et destilat av gjæret druesaft, ikkeno stivelse eller slikt no i denne? Tror egentlig at det ikke er noe problem uansett, da mengdene er svært små, men det hadde jo vært OK å få fastslått dette.

Hallaron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 17:17   #11
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av Hallaron, her.

Påstand:

  • KH i Cognac kommer hovedsaklig fra sukker/druesukker?
Er dette naturlig å tro? - Cognac er jo et destilat av gjæret druesaft, ikkeno stivelse eller slikt no i denne? Tror egentlig at det ikke er noe problem uansett, da mengdene er svært små, men det hadde jo vært OK å få fastslått dette.

Det er jo mye som er søtt og har stivelse naturlig som vi allikevel ikke skal ha i oss Men om du teller det med og regner det inn må det vel gå med noen av og til?

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 17:30   #12
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av Hallaron, her.

Påstand:

  • KH i Cognac kommer hovedsaklig fra sukker/druesukker?
Er dette naturlig å tro? - Cognac er jo et destilat av gjæret druesaft, ikkeno stivelse eller slikt no i denne? Tror egentlig at det ikke er noe problem uansett, da mengdene er svært små, men det hadde jo vært OK å få fastslått dette.

Jeg er ikke kjemiker, men sukker og gjær gir alkohol. Når sukkerert har gjæret ferdig er det en viss styrke på satsen. F.eks 10%. Har man da 20 ltr. sats blir det 2 liter alkohol. Og ikke sukker. Teoretisk eller under trykk kan etanol være 100% men vil trekke til seg fukt fra lufta og bli maks 96%.

Cognac (og wiskey) brennes fort og gæli og gir et svært fuselrikt produkt. Så lagres dette lenge. Og det som fordamper blir erstattet med ren sprit.

Og etter lagring på eikefat modnes cognacen til å bli drikkelig. Og bare en liten del av 12 års cognac er egentlig 12 år. Den er også tynnet underveis.

Nei det må være tilsatt sødme for å runde av cognacen under prosessen. Og jeg vet at de også tilsetter farge for å få riktig dybde og glød.


Uten kjemiske attester mener jeg og ha lest noe sånt.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 17:38   #13
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Fant ei side her som er interessant:

http://www.ccclub.info/studietur.html

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 07:10   #14
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Hei
Ved et søk på vinmonopolet.no fant jeg ut at en larsencognac inneholdt 12 gram sukker pr liter. Da man sjldent drikker så mye blir mengden av sukker akseptabel. Braastad inneholdt 6 gram,.På de fleste cognac var det oppgitt "ukjentt" på sukkerinnhold.
Sukkeret tilsettes cognac for å gi kulør og for å runde av smaken. Selv mener jeg f.eks. Braastad XO smaker veldig karamell.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no