Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Beklager men vekta betyr noe.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-05, 20:08   #1
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

Beklager men vekta betyr noe.

Jeg ser det er mange her inne som sier at vekta ikke betyr noe for dem, så lenge cm krymper.
Jeg beklager men for mange, inkludert meg selv, betyr det veldig mye hva vekta sier.

Og jeg tror at de som sier at de ikke er opptatt av vekta blir ganske glade de og, når de ser at vekta har gått ned.

Har jeg rett eller har jeg rett??

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 20:12   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg tror at det du sier, gjelder for noen, men ikke for alle

Klart jeg blir glad når jeg ser at vekta går nedover, men jeg blir vel så glad når jeg går ned i cm

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 20:44   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Enig med deg vekten betyr mye!

Den betyr altfor mye synes jeg...

Hvorfor i all verden skal et tall på en vekt bety mer enn at buksene blir for store, ansiktet trer bedre frem, og muskelmassen øker mens fettet forsvinner?



Det er DET jeg aldri sånn helt har skjønnt?

Man skal vel ned i vekt for utseendemessige og helsemessige årsaker? Og hvorfor da være sur fordi man har funnet en måte som virker på en annen måte og også dermed må måles på en annen måte?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 21:09   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

Jeg ser det er mange her inne som sier at vekta ikke betyr noe for dem, så lenge cm krymper.
Jeg beklager men for mange, inkludert meg selv, betyr det veldig mye hva vekta sier.

Og jeg tror at de som sier at de ikke er opptatt av vekta blir ganske glade de og, når de ser at vekta har gått ned.

Har jeg rett eller har jeg rett??

Det er da ingen som sier at det at vekta ikke betyr noe for noen - gjelder for alle !? Alle slankere vil at tallet på vekta skal vise at det de gjør har virkning. Og helst bør det gå fort ! Jeg skal prøve å fortelle hvorfor jeg har lært å tenke annerledes.

Dessverre er det alfor mange som er alfor opphengt i tallet på vekta. I mitt hode blir det feil å sutre fordi vekta ikke viser endring, om centimetre har forsvunnet og en har gått ned 2-3 størrelser i klær. At 1 kg muskler tar mye mindre plass enn 1 kg fett har de fleste glemt. Hvis ikke tallet på vekta endrer seg er alt forgjeves liksom ???

Hva ville dere valgt -

  • å være størrelse 38 og veie 70 kg eller
  • veie 60 kilo og være størrelse 42 ????
Tror muligens jeg ville valgt det første alternativet jeg. Er jeg alene om det eller ??

Jeg forstår godt hvorfor vekta betyr noe for mange. Det er helt naturlig å tenke sånn og man får en følelse av å ha lykkes når tallet blir mindre..... Har vært der en gang jeg også - jeg ikke noe overmenneske heller ! Men alt jeg har lært opp igjennom årene, alt jeg har lært av MHM og Fedonisten her inne, har endret tankegangen min kraftig.

Hvis vekta hadde betydd så mye for meg som den gjør for mange, hadde jeg gitt opp for lenge siden. Det er ikke mange kiloene vekta mi har endret seg det siste året. Men størrelsen har

Mange som slanker seg tenker dessverre ikke på HVA de mister når vekta går ned. Bare kiloene forsvinner driter de i om musklene blir borte. Om skinnet "blir for stort". Hvis vekta mi går ned blir jeg ikke umiddelbart glad og fornøyd - går den ned for mye blir jeg heller redd for at jeg har mistet muskler og at treningen min har vært forgjeves. Det er derfor det er greitt med vekter som "Tanita" - som viser fordeling av fett, vann, muskler etc. Hvis vekta får ned OG jeg har mistet fett og fått muskler, DA blir jeg glad.

Sofapoteten Nille har begynt å trene, bygger muskler og strammer opp - huden får tid til å trekke seg sammen.... Om vekta viser mindre er det bare en liten bonus som viser omverdenen at det skjer endring, - det er veldig mange som ikke tror meg når jeg sier jeg ikke har tatt av noen kilo på aldri så lenge....
Sambo's tante har ikke sett meg på over et år og fikk nesten hakeslepp da hun så meg i går. Nei, jøssenavn så du har tatt av da !! HVOR MANGE KILO ??? Eh.....Jo, jeg har tatt av 5 kilo på et år.... og 58 cm...... Av de er 7.5 rundt skuldrene, 8 cm rundt livet, 10 cm rundt magen, 6.5 rundt låret..... Hun trodde meg ikke. Hun mente det måtte være minst dobbelt så mye ! Og jeg skjønner det - 5 kilo er søren ikke mye i vekt !!

Jeg er vel kanskje litt rar da, men det er mange andre her inne som heller ikke blir hoppende glad for å ha mistet 1 kg muskler ......

Men vi skal jo motivere hverandre her inne, så vi heier jo når vekta minker, enten det er fett eller muskler. Men tenk på det jeg har skrevet her når vekta står stille en periode, for det skjer ALLE før eller siden. Ta mål - og når vekta står stille kan man bruke målene som motivator ....... isteden for å synke ned i fortvilelsen og gå rett på karbo-orgie !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 21:35   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sitat:

Hva ville dere valgt -
*å være størrelse 38 og veie 70 kg eller
*veie 60 kilo og være størrelse 42 ????

Nille har et fantastisk godt poeng her!! Jeg ville mistet muskelmasse bare for å slippe å veie "for mye". Jeg blir direkte TRIST når jeg hører slikt!
Jeg hadde en diskusjon med en kunde på jobb, som hadde begynt å trene. Til sin store fortvilelse økte vekta (hun var tynn), så hun sluttet å trene.



TRIST er det.... Og ufattelig at noen kan tenke slik!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 21:51   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg tror bare at vår tillærte tenkemåte må endres. Men det er ikke lett når man veier mange kilo for mye. Samfunnet er hengt opp i VEKT - tallet på vekta. Tror det blir lettere når man nærmer seg målvekta jeg...

Det ER trist at man slutter å trene fordi vekta øker......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 22:10   #7
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

støtte

nilles innspill støttes og applauderes.

jeg vil gjerne understreke viktigheten av trening, og spesielt styrketrening i forbindelse med vektreduksjon/slanking. kroppen tærer lettere på musklene enn på det gjenstridige fettet. dette kan, og bør du, motvirke ved styrketrening og nok protein i kosten!

her er en link med anbefalt litteratur. ikke la dere skremme, men les gjennom og få kanskje en åpenbaring

http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=64

mvh

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 13-03-05, 23:18   #8
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Nå er det nå sånn da at mindre cm og vekttap ikke er helt uavhengig av hverandre, selv om det kan gå i rykk og napp.

Men jeg er definitivt blandt dem som kun bryr meg om klesstørrelsen - jeg er kjempefin i kroppen når jeg bruker størrelse 42. Hvor mye jeg veier den dagen jeg passer denne størrelsen igjen er fullstendig likegyldig!

Åhhhh - størrelse 42!! * SUKK!*

Jeg er først og fremst opptatt av en sunn, sterk og velfungerende kropp.
Og å gå opp litt i vekt samt at kroppen strammes og føles god å bruke etter at en har begynt med styrketrening er en udelt GLEDE!

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 18:53   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har gått opp 0.5 kg denne uka jeg. Det er muskler og/eller vann ("lean body mass" sier programmet mitt) - og siden klærne sitter like løst..... ja da er jeg fornøyd og depper ikke !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 09:11   #10
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

hm, nå finner jeg ikke fettklipen og har ikke andre målemetoder enn vekta og da blir jeg opphengt i vekta desverre. Har jo speilet , men det bildet forandrer seg etter humøret.

Det jeg ønsker meg er mer muskler og mindre fett , da er en vanlig vekt ikke et godt hjelpemiddel. Eller egentlig mest mulig muskler og minst mulig fett. I en slik sammenheng er ikke vekta i seg selv relevant.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 09:45   #11
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Nå når jeg er omtrent der hvor jeg vil være betyr vekta en del, fordi jeg vet at jeg ikke klarer å bygge muskler så raskt som jeg legger på meg - særlig ikke siden jeg pent må være forsiktig med trening. Derfor betyr en kilo opp i vekt også centimeter ut og mindre generell trivsel. Men mens jeg var på vei ned mot størrelse 42 var målebåndet minst like viktig som vekta, ikke minst fordi vekta kunne stå stille, men målebåndet ga meg nesten alltid en glad overraskelse: litt mindre rundt halsen, smalere ankler, mindre rumpe... Deilig!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 14:26   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

hm, nå finner jeg ikke fettklipen og har ikke andre målemetoder enn vekta og da blir jeg opphengt i vekta desverre. Har jo speilet , men det bildet forandrer seg etter humøret.

Du kan vel få fatt i et metermål vel ?? 1 kg muskler tar fra 2-5 ganger mindre plass enn 1 kg fett...... (alt etter hvor på kroppen det er,- ahr jeg lest et sted - men jeg kan ikke finne tabellen der det sto...) Går målene ned og vekta opp er det iallefall ikke et direkte dårlig tegn !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 14:30   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

*GRØSSSSS*

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 14:51   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Red face

Massetetthet og kg og volum og sånt.

Massetetthet....

Jeg vet jo at 1 liter vann = 1 kg vann fra skolen. Og at 1 liter = 10x10x10 cm=1 kubikkdesimeter.

Men hvordan er dette med fett, og muskler?

Har fett på rumpa annen massetetthet enn den på magen/armene/osv osv?
Hva med muskler?

Har musklene på lårene annen tetthet enn ellers?

Jeg skjønner jo at alt er jo sammenfiltret. Det er jo vann i muskler. (ikke RENT vann da, men væske.. ellers hadde de jo vært helt tørre og livløse).

Og at innimellom organgene våre er det fett (iallfall på de som er overvektige? vil tro jeg har det, iallfall, jeg er visst akkurat litt overvektig iflg, BMI-skalaen.)

Men.. hm. hva lurer jeg på egentlig da..

Jo - hvis man tenker seg at mitt KROPPSVOLUM f.eks er.. hmtja.. hva skal vi si da. 100 liter da, for eksempelets skyld.

Så går jeg NED en liter. Slik at volumet mitt nå er 99 liter. Hvor mange kg er det?

Hvis det KUN er vann - så er jo 1 liter det samme som 1 kg. Da har jeg gått ned 1 kg.

Men hvis det er muskler.. 1 liter muskler.. så har jeg sikkert gått ned mange flere kilo, siden massetettheten for muskler nok er mye høyere enn vann.

Hm.. vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget, men kanskje jeg finner det ut etterhvert..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 18:48   #15
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Tror ikke massetettheten for muskler er så veldig forskjellig fra vann, for vi består jo til en veldig stor del av vann. La oss si 70% (tror det er mer). DVS at 30 kilo er tørrstoff av ymse slag på et menneske på 100 kilo. Da ville det være ganske dramatisk å miste en kilo ren muskelmasse!

Heldigvis mister vi vel egentlig mest vann, uansett hva vi mister.

Oops: oppdaget at jeg sannsynligvis tok feil. I følge denne beskrivelsen av sammensetningen av kroppen er det mellom 60 og 50 % vann. Mindre andel vann i mennesker som har større andel fett. Klarte ikke å finne en norsk side som beskriver sammensetningen av kroppen - brukte sikkert feil søkeord.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot


Sist redigert av Muskat : 15-03-05 kl 20:35.
Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 20:51   #16
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

"Jatakk, begge deler..." sier nå jeg & Ole Brum...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 20:51   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hjelper dette noe Mofe ?

Opprinnelig lagt inn av www.mybodycomp.com

Why Calculate Body Fat?

When losing weight, it is important to understand where the lost weight is coming from. Body weight can be broken down into 2 parts - lean body mass and fat mass. Lean body mass consists of muscle, organs, bone, and water, while fat mass is just that - fat.

Fat is lighter by volume than lean body mass. In other words, a "cup" of fat is lighter than a "cup" of muscle. This means that you can actually lose weight but still be getting fatter. To put it simply, if you lost a "cup" of lean body mass and gained a "cup" of body fat, you would weigh less but have a higher, unhealthier, percentage of body fat.

This is the exact opposite of what you are trying to achieve! In order for a diet or exercise program to be truly successful, it must maintain or increase your lean body mass while reducing your body fat.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no