Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

hvorfor er vi egentlig overvektige

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-06, 16:37   #1
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

hvorfor er vi egentlig overvektige

ikke bare maten sin skyld tydeligvis...
http://www.nesteklikk.no/20060718/103007.html

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-07-06, 18:38   #2
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Jeg leste også dette i dag morrest men synes vel at det var en mager trøst. Det er jo fremdeles jeg som må gå rundt med alle kiloene samme søren hvem det er sin skyld

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-06, 20:36   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Opprinnelig lagt inn av Grethe

Jeg leste også dette i dag morrest men synes vel at det var en mager trøst. Det er jo fremdeles jeg som må gå rundt med alle kiloene samme søren hvem det er sin skyld

ja det er sant, men det er kanskje lettere å gjøre noe med det om man vet hvorfor?

Ikke i alle tilfeller sikkert, men for min del så beviser jo dette det jag alltid har ment, menmlig at jeg ikke har spist meg overvektig

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-07-06, 21:35   #4
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Jeg sliter skikkelig med søvnproblemer, og etter netter hvor jeg knapt har sovet har jeg lite energi og tyr lettere til enkle løsninger. Nettopp søvnproblemene mins skulle jeg ønske jeg kunne kurere, for jeg tror faktisk at det kan være en medvirkende årsak til mer eller mindre ubevisste matkikk.

Jeg er i tillegg notorsik b-menneske og hvis jeg hadde lagt meg tidligere hadde jeg sikkert spist mye mindre. I stedet for å overspise/spise ting jeg angrer på burde jeg bare komme meg i seng tidlig.

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 01:05   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Opprinnelig lagt inn av Melania

Jeg sliter skikkelig med søvnproblemer, og etter netter hvor jeg knapt har sovet har jeg lite energi og tyr lettere til enkle løsninger. Nettopp søvnproblemene mins skulle jeg ønske jeg kunne kurere, for jeg tror faktisk at det kan være en medvirkende årsak til mer eller mindre ubevisste matkikk.

Jeg er i tillegg notorsik b-menneske og hvis jeg hadde lagt meg tidligere hadde jeg sikkert spist mye mindre. I stedet for å overspise/spise ting jeg angrer på burde jeg bare komme meg i seng tidlig.

Hmm... kanskje det er maten vi legger på oss av allikavell?

at det er grunnen til at vi spiser feil de mener? feks sover dårlig = spiser dårlig, eller mistrivsel= trøstespising ???

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 01:25   #6
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Hmmm, dette er et vanskelig tema. det er klart at vi alle har forskjellige gener. Bygd opp i generasjoner, og krysset/blandet i generasjoner. det finnes folk som ikke har kreft i familien. Det finnes familier der hovedandelen er feite, som lever i åtti-nitti år. Og det finnes familier der knapt noen runder femti uansett hva de gjør.

Mange av oss fikk søtsaker som belønnig da vi var små. Brus, is sjokolade er velkjente belønningsmåter. Koteletter faller utenom. Og jeg fikk aldri bacon hvis jeg var "flink", men søtsaker. Og jeg kan sitte her og gremmes over at kompiser som spiste mye mer enn meg veide en tredjedel etterhvert, men det blir litt teit. Deres kropp, avlet i generasjoner hadde kanskje naturgitte forutsetninger for å tåle kostholdet. Og mine gener satt fast i steinalderen. Min far er tjukk/har lett for å legge på seg. Min oldefar det samme, og hans far før det. Men ingen viste den statistikken til min mor, og forsket på hva jeg ikke tålte. Jeg fikk selvsagt det man den gang ble anbefalt å gi barn. Og det er alt for mange kilo siden

Men dessverre har jeg et lagringsgen for fett, fra gammelt av sikkert gunstig, fordi kroppen min kunne lagre/ta vare på energi og bruke i tider med lite mat. Sannsynligvis ville jeg levd lenger enn enn mange for ti tusen år siden. Men det hjelper meg ikke i dag. Mitt fettlagringsgen er for sterkt. Alt for lite endret de siste 1000 årene. Og jeg eser ut. Til det abnormale. Evolusjonsmessig helt forståelig, men i dagen samfunn helt ubegipelig. Jeg ble feitere og feitere, men kompisene slet for å gå opp. I dag har de fleste av dem stillesitende arbeid og har en sedat fritid som gjør at "alderstillegget" kommer.

For min egen del har jeg mange ganger forsøkt lightvarianten med mindre fett/mer karbo, men det ble bare verre og verre.

Ikke har jeg vært noen kakespiser, og ingen slikkerimons. Men det spiller ingen rolle egentlig. Kroppen min er laget for å lagre fett(og det er den god til) og det må veldige omstillinger til for å lykkes, tror man.

Men likevel kan jeg ikke skylde på genene mine, jeg har jo daglig et valg om hva jeg putter i munnen. Vanskelig ja, men avgjøreslen om å spise er min.

Og nå har jeg betstemt meg for å la "skuta" gå til nye strender

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 07:57   #7
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: hvorfor er vi egentlig overvektige

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Og nå har jeg betstemt meg for å la "skuta" gå til nye strender

Veldig bra uttrykt, Goggen ! Slår følge på den seilasen ....

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fortsetter man egentlig å gå ned i vekt ? marchus Atkins kosthold 4 07-03-06 08:22
Trening som passer overvektige? cavatina Trening 4 02-02-06 22:02
Diskriminerting av overvektige! guro Generell ernæringsdebatt 1 25-10-05 20:51
Hva mener han egentlig med "Liberalt" Frozen Induksjonen 11 27-01-05 19:01
Hvem er vi EGENTLIG???? Summer Fysisk og mental helse 4 01-10-04 15:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no