Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-12, 12:09   #176
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av albatross, her.

jojo! : Jeg fikk en gledelig overraskelse! Ned 1,4 kg !!!! Håper det fortsetter i denne trenden, ny rekord!! :d

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:32   #177
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Å, endelig en tråd som passer meg også.

Sliter med å gå ned i vekt på lavkarbo og lavkcalori, men trives best på lavkarbo.

For å gå ned i vekt har jeg gått på Euro-diett og lignende, veldig kjedelig i lengden og jeg orker ikke bruke tid, krefter og ikke minst penger på en slik diett nå.
Har tenkt å følge et alternativ til ED, men ikke kommet helt i gang med det enda, men regner med å være i gang med den dietten i midten av februar ca.
Da kommer jeg til å telle både kcal og karbo og holde meg mest mulig unna meierioprodukter da jeg tror kroppen min ikke går ned i vekt når jeg spiser det.

Denne uka har vært litt unntakstilstand pga nyopperert ben, så til uka føler jeg for en rensekur med bare protein-shake frem til helgen hvor jeg skal på venninnetreff (Fondue og masser av vin) og hotelltur med mannen, da blir det garantert litt utskeielser.

Men etter Valentines Day er jeg klar for å sette i gang både med diett og trening, så derfor måtte jeg bli med i denne tråden når jeg så den.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 15:04   #178
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg er fortsatt i litt ned og litt opp dalten, men toppmålingene er nok litt lavere enn før. Kjedelig da, når jeg tror det løsner, så ryker vekta opp...

Litt ekstra mat i helgen, men føler egentlig at jeg har vært flink. Spiste noen få høykarbo kjeks til ost og kjeks fredag, men de var løvtynne og bittesmå. Likevel, fortsatt MYE luft i magen, så det er vel kanskje årsaken denne gangen.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 17:53   #179
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Uff, typisk det der. Jeg reagerer på den minste utskeielse. Fyker opp to kg med en gang, minst.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 19:35   #180
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

JOjo! : Jeg fikk en gledelig overraskelse! Ned 1,4 kg !!!! Håper det fortsetter i denne trenden, ny rekord!!

WOW! DET må en kunne si var veldig bra! Så hvorfor grue seg slik? Gratulerer med nedgangen; så håper vi det fortsetter den veien.

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Albatross: hvis det blir som du frykter - kvinn deg opp og husk at egenverd ikke måles i kilo. Og at litt opp gir gode sjanser for litt ned neste uke. Svingninger i løpet av en uke er ikke noe mer enn akkurat det. En uke. Men kanskje du tar helt feil!

Så sant så sant....

kjeks med sesambasis høres jo veldig godt ut; er det disse?
Her har dagen gått som søndager flest; veldig rolig, ryddet klær, ryddet hus, gjort klar til ny uke osv. Deilig å bare ta det med roooo. Det er såpass hektisk i hverdagen at jeg ikke kan annet enn å kose meg mest mulig i helgene. Skulle, burde, ville vært ute og gått en tur, men prioriterte husarbeid. Uten at samvittigheten er mørklagt av den grunn .

Søndag kveld er en god kveld; først er det siste episode av den inmponerende gjengen i Ingen grenser, før vi ser en Iskald verden. Helt utrolige bilder, natur, ja alt. Og vips; helgen er snart ny uke - ønsker dere alle en god uke med god samvittighet alle sammen.

He he he; kvinn deg opp - den likte jeg

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 15:42   #181
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

kjeks med sesambasis høres jo veldig godt ut; er det disse?

Nei, ikke helt, men de ser jo veldig gode ut de også! Jeg har brukt Nannahs:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32406

Problemet er bare at når jeg serverer dem som "noen hjemmebakte også" i tillegg til kjøpekjeks, blir de borte med en gang. Alle liker dem best - selv om ingen nevner "lavkarbo".

Ellers er jeg enig i din vurdering av TV-programmene på NRK søndag kveld. Den der Uten Grenser-gjengen er rett og slett utrolig. Og jeg blir aldri lei av å se pingviner hoppe/stupe ut av vannet... I dag er det "Broen". Ikke verst den heller..

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:04   #182
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hmm - det ble så stille her?

Snikveide meg i dag, og var opp noen hundre gram igjen. Men kjenner at jeg har litt vann i kroppen etter en fin skitur i foregårs, så jeg skylder på det.

Ellers driver jeg og tenker omkring kosthold og framtida. Jeg startet i november og sa jeg skulle gi meg ihvertfall fram til jul, og om jeg valgte å fortsette skulle det bli en grundig evaluering innen seks måneder. Nå er jeg halveis til det.

Jeg har klart hovedmålet: kan bruke lagret fett som energikilde på skiturer osv. Er ikke lengre avhengig av å ha med druesukkerholdig mat og drikke på turene, energien holder hele veien (ihvertfall i 2 timer på rimelig høy intensitet, snitt 82-83% av maxpuls).

Har gått ned ca 4 kg. De gikk jeg ned veldig fort, siden har det i praksis stått stille - kanskje 1 kg siste 6 uker. Det er ikke et veldig viktig mål å gå lengre ned, men skulle gjerne gjort det.

Jeg har ikke fått mer energi i hverdagen, snarere tvert i mot. (Bortsett altså fra at jeg har bedre energitilførsel på langdistanse). Jeg syns fortsatt det er tungt å gå alle trappene på jobben, og er fortsatt mye trøtt på dagtid.

Om ikke alt for lenge skal jeg bestille meg legetime å se på blodverdiene. Jeg er veldig spent på Hb, for jeg har ikke tatt mye jerntilskudd. Har alltid spist mye grovt brød, som jo er en god jernkilde. Det kan ha slått negativt ut, og medvirke til trøttheten.

Men mest spent er jeg på kolesterolet. Har alltid hatt for lavt av det gode og normalt av det dårlige, men slik at forholdet dem imellom ikke er bra. Jeg har et mye høyere inntak av mettet fett nå (melkeprodukter mest), men også av umettet (fisk, olje, nøtter, avokado...). Jeg trener ganske mye, og det pleier å være gunstig på balansen. Dessuten hører jeg jo mange si at kolesterolet er mye mer avhengig av karbo enn legene tradisjonelt har trodd. Hmm. Jeg tror kolesterolverdiene vil avgjøre mye for hva jeg velger framover.

Jeg føler at ketose ikke er helt riktig for meg. Kan ikke helt forklare hvorfor, men jeg ser ikke for meg at jeg skal leve slik alltid. Jeg vil gjerne ha lav karbo, ikke poteter, ris, pasta m.m. til daglig. Men en grov brødskive eller to? 4-korn og yoghurt til frokost? Et kosthold på 60-80 g kh om dagen, ikke i ketose, men med en kropp som fikser å bruke fettlageret som energikilde?

Men så tør jeg liksom ikke gå ut av ketose heller. Syntes det var så fryktelig tungt å gå inn. Og tenk om det å gå ut av ketose fører til at alle fire kiloene kommer rett på, og kroppen med en gang nekter å bruke det lagrete fettet, bare glykogen og karbohydrater. Da må jeg starte på nytt, og det vet jeg ikke om jeg orker.

Jaja, det var noen tanker i dag. Har ikke bestilt legetime ennå, så det tar litt tid før jeg bestemmer meg. I dag skal jeg skaffe meg noe lavkarbobrød. Jeg må spise litt brød, det går i knekkebrød og frokostboller hele tiden. Bruker for mye tid på å bake. Bake brød, skjære i skiver og fryse ned. Det er strategien.

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 16:23   #183
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hva med å lese deg litt opp på Fedon? Synes dine tanker om kosthold passer fint inn med ham.

Er vel i ferd med å bevege meg fra ketose og inn i mer generell LCHF jeg og. Ikke helt Fedon, men har økt litt på KH. Sliter for øyeblikket, med mange ting i grunnen, blir så lett å bruke mat til å stagge følelser, uansett om det er lovlig eller nesten lovlig mat, så MÅ jeg telle calorier for ikke å spise for mye og gå opp. Fra fredag til i går talte vekta +1,8kg. Ned en halv igjen i dag, da jeg var flink i går... Bare rot med maten her altså, helt min egen skyld og på en måte så gjør vel matvalgene alt værre. Altså, gresk yoghurt med sukkerfritt syltetøy... Atkins barer... Ja, mye søtt som egentlig metter dårlig, så går jeg løs på mat etterpå... Lagde noen gode peanøttkjeks, men litt av samme problemet der, og de er salte, langt fra søte...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:39   #184
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg får gjøre mitt for at dette ikke blir en helt død tråd!

For å si det sånn så har det vært en håpløs uke - ikke nødvendigvis matmessig, men etter min o store svømmetur forrige fredag (og ja jojomesteren, jeg svømte over 1 time.......) så har jeg ikke trent mer. Lørdag kom det noe mellom og søndag hadde jeg jommen blitt syk igjen

Søndag kveld bar det i vei på tjenestereise, med feber og ibux, og ved hjelp av sistnevnte funka jeg hele mandagen, men da jeg kom hjem var det flatt ut. Og der ble jeg til idag. Og da ender det jo igjen med laaaaange dager på jobb og stress, selv om jeg stadig tenker at nå MÅ jeg ta det litt roligere. Mistenker at det er mangelen på å gjøre det som har gjort at jeg har vært forkjølt - nesten frisk - ny forkjølelse i løpet av de siste to ukene.

Vekta går ned - men nå går det sakte igjen. Har planer om å restarte treninga til helga, og så forsøke å få til 4-6 økter i uka. også kommer det til å bli litt god mat og vin til helga, mannen og jeg er alene hjemme. Har noen tanker om litt kickstart der og, samtidig som jeg ikke kan ta helt av. 2 kg opp på mandag er aldri noen god start på uka....

Det er interessant å høre om dine erfaringer og tanker jojomesteren. For meg så er det alt det positive rundt som får meg til å fortsette - selv om jeg også har et stort ønske om å bli litt mindre.
For meg så er det en merkbar livskvalitetsheving (er det et ord??) å stort sett leve lavkarbo. Jeg får mer energi i hverdagen - jeg tenker mindre på mat - mindre søtsug - jeg greier å holde meg til færre kalorier og jeg greier å trene godt. og med den ca fordelingen jeg pt har mellom fett og resten, så fungerer også magen min noenlunde.
Soving tror jeg er en ustabil faktor uansett hvordan jeg holder på.

Jeg syns vel egentlig det aller beste er det med å ikke "gå tom". Jeg kan gå rett fra jobb på trening, og det skjer ikke at jeg ender med å ikke greie nada fordi jeg går tom. Jeg blir sulten, men ikke sånn "skjelvensulten" som jeg kunne bli før, og som jeg virkelig HATER. Det er alltid mer å gå på.

Men jeg går jo også ned, om enn sakte. Har vel brukt 1 mnd på den siste kiloen- kan vel ikke akkurat si jeg raser ned, men jeg trøster meg (forsøker...) med at det er lettere å holde vekta når man bruker tid, for da får kroppen tid til å venne seg til at den ikke skal veie x kilo mer.

nå må jeg over i en bedre stol - ryggen tar knekken på meg (kun muskulært - men fikk ikke vært hos massasje her om dagen pga massørens sykdom...)

Håper at vi kan holde liv i denne tråden, jeg syns det er veldig hyggelig å "snakke" med dere og det gir meg troen på at dette går bra!

ha en fin kveld!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:45   #185
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Urk, veiedag imorgen og jeg gruer meg som hund til de mørke tallene som 100% sikkert kommer til å møte meg.....

neida, det går nok strålende! Tenk positivt, sa vil kanskje kroppen din slippe de "stress-kiloene". Dersom man er stresset og hele tiden tenker at man MÅ gå ned, kan det være grunn i seg selv for at kroppen begynner og holde igjen

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:54   #186
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Glemte kanskje å oppdatere her!! den veiedagen gikk fint, ned 1,4 beste nedgang hittil!!! men gleden er kortvarig kjenner jeg denne kroppen rett....

4 dager med trening unnagjort, nå tar jeg helg.

Har synda med fun light saft og 1 atkinsbar og 2 atkins sjokoladet denne uka. Og nå i helga blir det jobbreise med null mulighet for straight lavkarbo med mindre jeg faste

I tillegg kommer mensen iløpet av helgen/begynnelsen av neste uke, så blir tidligst veiing 19 februar nå....

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 07:55   #187
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Da er det vel best å vente med veiing til 19 februar da, Albatross Og ikke bruk tida til å grue deg...

Det går litt tregt her i gården også... Men i stedet for helt stillstans så går det bittelitt ned, men det går sakte og litt opp og ned når jeg snikveier meg Men har målt meg også, det må vi ikke glemme, og blir litt smalere og smalere. Det er jo det som teller da... hvordan klærne sitter. Tror det har hjulpet å slutte med søtning i teen og kutte drastisk ned på sukkerfri Fishermans friend!

Ellers har jeg begynt på yoga, veldig rolig sådan, og er veldig positiv til hvilken virkning dette kan ha på kroppen min. Jeg kan jo ikke trene slik andre kan, kroppen vil ikke restituere seg. Har hatt mye smerter etter de to første yogatimene, tenkte jeg måtte gi opp dette også... Men så fikk jeg råd om å ta varmt bad med en kopp salt i samt ekstra magnesium og dette har hjulpet masse! Det trekker melkesyra ut av kroppen. Er veldig glad for det, for jeg hadde nok blitt deppa om jeg ikke kunne fortsette med dette heller.

I helga så blir det nok litt vin både fredag og lørdag, som vanlig. Dette er nok en del av grunnen til at det går sent ned, men da får det heller gjøre det Det er så deilig å slappe av med noe rødt i glasset

Ønsker dere alle en flott helg!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 10:20   #188
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Hva med å lese deg litt opp på Fedon? Synes dine tanker om kosthold passer fint inn med ham.

Er vel i ferd med å bevege meg fra ketose og inn i mer generell LCHF jeg og. Ikke helt Fedon, men har økt litt på KH. Sliter for øyeblikket, med mange ting i grunnen, blir så lett å bruke mat til å stagge følelser, uansett om det er lovlig eller nesten lovlig mat, så MÅ jeg telle calorier for ikke å spise for mye og gå opp. Fra fredag til i går talte vekta +1,8kg. Ned en halv igjen i dag, da jeg var flink i går... Bare rot med maten her altså, helt min egen skyld og på en måte så gjør vel matvalgene alt værre. Altså, gresk yoghurt med sukkerfritt syltetøy... Atkins barer... Ja, mye søtt som egentlig metter dårlig, så går jeg løs på mat etterpå... Lagde noen gode peanøttkjeks, men litt av samme problemet der, og de er salte, langt fra søte...

Ja, jeg tenker at det blir litt mer Fedon etterhvert - men fortsatt litt mindre kh enn det han anbefaler. I dag har jeg bakt Møllerens lavkarbobrød og spist fire små skiver til frokost. Helt OK, og mer kh enn jeg pleier å ha til frokost - 15 g kanskje? Spent på hvordan kroppen reagerer på det,skal ut på ski snart.
Vondt når man sliter litt og er vant til at mat er en del av mestringen!! Det der vet jeg alt om.. Det finnes ingen ordentlige gode råd, tror jeg. Gå tur i stedenfor å sitte inne å tenke. Pusse tennene ofte, evt bruke munnspray/ skylling for å minske søtsuget. Men det viktigste er selvfølgelig å få ryddet opp i det som sliter. Noen ganger må man akseptere at det tar langt tid, andre ganger kan man tvinge seg selv til å gå gjennom den prosessen litt fortere. Husk at du skal ta vare på deg selv - noen ganger kan det være lurt å legge til side matfokuset. Kanskje du ikke trenger å gi deg selv dårlig samvittighet akkurat nå?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 10:35   #189
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.


Jeg syns vel egentlig det aller beste er det med å ikke "gå tom". Jeg kan gå rett fra jobb på trening, og det skjer ikke at jeg ender med å ikke greie nada fordi jeg går tom. Jeg blir sulten, men ikke sånn "skjelvensulten" som jeg kunne bli før, og som jeg virkelig HATER. Det er alltid mer å gå på.

Men jeg går jo også ned, om enn sakte. Har vel brukt 1 mnd på den siste kiloen- kan vel ikke akkurat si jeg raser ned, men jeg trøster meg (forsøker...) med at det er lettere å holde vekta når man bruker tid, for da får kroppen tid til å venne seg til at den ikke skal veie x kilo mer.

ha en fin kveld!

Ja, jeg kjenner meg igjen i den med ikke å bli helt tom og skjelvensulten! Uten tvil det aller beste, og det som gjør at jeg ikke skal tilbake på høykarbo. Men jeg sliter med å aldri mer komme på 100% om du skjønner. Er blitt seigere i utholdenhet, men føler at hele livet er på 70-80%, energitoppene er borte. (snakker ikke her om puls, altså). Savner den superenergien jeg hadde innimellom før. Men den var kanskje knyttet til ekstra høyt blodsukker? For jeg gikk jo ofte i kjelleren etterpå..

Hmm. Egentlig har jeg vel gått ned en kilo siste måned jeg også. Veiedag i går, og tilbake der jeg var tidligere i uka. Altså litt stabilt på 73,2 nå, var 74,4 tidlig i januar. Det er kanskje et greit tempo? Leser jo om så mange som går ned 1/2-1 kg i uka, men hvorfor skal man egentlig det? Viktig at hodet er med!!! Har noen bukser som er blitt veldig vide i livet, og tar meg i å irritere meg over at de sitter så dårlig. Og dobbelthaken likner litt mer på kalkunskinn - tenker at det tross alt var bedre da den var fyllt og fast. Må bruke tid på å venne seg til endringene, ja....

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 10:41   #190
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Da er det vel best å vente med veiing til 19 februar da, Albatross Og ikke bruk tida til å grue deg...

Det går litt tregt her i gården også... Men i stedet for helt stillstans så går det bittelitt ned, men det går sakte og litt opp og ned når jeg snikveier meg Men har målt meg også, det må vi ikke glemme, og blir litt smalere og smalere. Det er jo det som teller da... hvordan klærne sitter. Tror det har hjulpet å slutte med søtning i teen og kutte drastisk ned på sukkerfri Fishermans friend!

Ellers har jeg begynt på yoga, veldig rolig sådan, og er veldig positiv til hvilken virkning dette kan ha på kroppen min. Jeg kan jo ikke trene slik andre kan, kroppen vil ikke restituere seg. Har hatt mye smerter etter de to første yogatimene, tenkte jeg måtte gi opp dette også... Men så fikk jeg råd om å ta varmt bad med en kopp salt i samt ekstra magnesium og dette har hjulpet masse! Det trekker melkesyra ut av kroppen. Er veldig glad for det, for jeg hadde nok blitt deppa om jeg ikke kunne fortsette med dette heller.

I helga så blir det nok litt vin både fredag og lørdag, som vanlig. Dette er nok en del av grunnen til at det går sent ned, men da får det heller gjøre det Det er så deilig å slappe av med noe rødt i glasset

Ønsker dere alle en flott helg!

Mmm - den yogaen hørtes deilig ut! Jeg trente mye yoga før, men har falt av lasset. Merker det veldig godt i skulder og rygg, og stivhet generelt. Skal begynne igjen. Skal ha to ukers vinterferie på hytta, da blir det yoga nesten hver dag.

Jeg har ikke fått med deg at du ikke kan trene/ ikke restituerer deg. Tror ikke jeg har hørt om det før - vil du fortelle hvorfor det er sånn? Hørtes ikke noe greit ut!!

Og du, den rødvinen blir jeg med på i kveld! Sitter på fjellet med gemalen og nyter livet. En skitur nå, så en god bok og en bedre middag - med rødvin - i kveld!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 12:30   #191
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Kjære alle sammen! Snakk om at vi er sammen - til og med i samme båt til og med! Jeg har holdt meg litt unna; forrige veiing med oppgang satte seg fast mellom ørene, og rett og slett psyket meg ned og ut herfra. Glemte veiedagen i går, men i dag viste vekta 0,4 ned siden sist. Altså ned 2,9 siden 1.januar, det er jo egentlig veldig bra, men som flere av dere har jeg dårlig erfaring med videre vektnedgang etter de første vannkiloene. Jeg VET det er dumt, jeg VET at jeg ikke skal la litt oppgang knekke meg, men så skjer det lell. Det sier meg at jeg (fortsatt) har for stort fokus på vekt og mindre på å mestre hverdagen gjennom de små målene jeg har satt. Blah....

Mensen i forrige uke + vektoppgang = dårlig kombo og dårlige dager. Att på til spiste jeg et lite kakestykke - veldig dumt den uka i grunnen, som ga meg et søtsug av dimensjoner. Det var lærerrikt men slitsomt mens det stod på. Jeg har derfor laget sjokolade av 86 % sjokolade og cocosa; som gir 7 g fett, 1,3 g kh og 0,6 g proteiner pr stk som ligger i kjøleskapet. De er mektige så en spiser ikke mange, men greit å ha hvis det blir for ille.

Jeg VET jeg må redusere på pepsien (igjen); det har tatt av litt igjen. Jeg vet jeg burde kutte den helt ut, og er på vei men velger å ta det sakte. Kanskje pinglete, men jeg føler jeg trenger noe liksom.

Jeg har heller ikke de store svingningene på blodsukker, og kan godt gå fra jobb til trening. Men da må maten være kjapt på bordet når jeg kommer hjem altså; blir kvalm og får magevondt/kramper hvis det går for lang tid uten mat. Og så merker jeg at jeg får litt migrenetendenser hvis det går for lang tid og jeg ikke spiser, og særlig hvis jeg er i aktivitet. Altså må jeg spise litt før trening selv om jeg egentlig ikke trenger det. Og apropos trening så er jeg i gang med tredemølleaktivitet; skal prøve å få gått to timer i uka. Gåing er balsam for sjelen min, og nå på vinterstid med is overalt er mølla et alternativ. Yoga derimot høres deilig fristende ut; og det hadde helt sikkert vært noe for meg og denne stive kroppen. Utfordringen min er at jeg er mye på jobbreise i perioder og "mister" timer. Men kanskje jeg kunne sett om det går kurs de periodene jeg ikke er så mye på reise?

Og så skal jeg være mer aktiv her inne; jeg trenger det og jeg trenger dere. Sånn er det med den saken. Klem til alle og enhver, og to til den som trenger enda en. Vi snakkes med!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 16:46   #192
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Mmm - den yogaen hørtes deilig ut! Jeg trente mye yoga før, men har falt av lasset. Merker det veldig godt i skulder og rygg, og stivhet generelt. Skal begynne igjen. Skal ha to ukers vinterferie på hytta, da blir det yoga nesten hver dag.

Jeg har ikke fått med deg at du ikke kan trene/ ikke restituerer deg. Tror ikke jeg har hørt om det før - vil du fortelle hvorfor det er sånn? Hørtes ikke noe greit ut!!

Og du, den rødvinen blir jeg med på i kveld! Sitter på fjellet med gemalen og nyter livet. En skitur nå, så en god bok og en bedre middag - med rødvin - i kveld!

Jeg fikk diagnosen Postviralt Kronisk Utmattelsessyndrom i fjor... Har hatt melkesyresmerter i 1 1/2 år. Begynte å trene (med personlig trener) for å få mer energi... Visste ikke da at det var denne sykdommen jeg hadde. Jeg ble kjempedårlig av treninga og har hatt smerter siden... Har blitt litt bedre nå, derfor ville jeg prøve yoga for å se om dette er noe jeg kan drive med At kroppen ikke restituerer seg etter trening er en av de symptomene på denne tilstanden. Må leve livet annerledes fra nå av, fordele den lille energien jeg har slik at jeg ikke blir liggende igjen. Dårlig konsentrasjon også, det er derfor jeg ikke skriver så lange innlegg her inne Men håpet og troen på å bli frisk er der

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:28   #193
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Kjære Fedona! For det første er det bra du vet hva som feiler deg! Deretter at du også har tatt et par grep som kan hjelpe deg å fungere bedre. Håper inderlig at det vil hjelpe deg!! Og du..jeg har aldri tenkt over om - eller at - du skriver korte innlegg

Og så skjems jeg over meg selv, som lar all verdens unnskyldninger hindre meg i å gjøre det jeg skulle, burde, ville gjøre. Jobbreiser, sliten, lange dager på jobb. Æsj. Skjerpings. Jeg kom over denne forleden dag, og ble rimelig skremt da jeg tenkte over hvor jeg er på trappa i forhold til motivasjon for aktivitetet/trening.

Jo da, jeg var helt nederst . Skikkelig skremt ble jeg. Og jeg trekker fram denne når jeg kjenner på manglende lyst til å gjøre noe.....

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 19:27   #194
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God søndagskveld godtfolk! Og forresten; velkommen i tråden Titti og Åssi!

Her har dagen vært som en veldig vanlig søndag, men mot normalt har jeg vært og trent. Slitsomt var det også Hadde veldig godt av det kjenner jeg, og jeg liker følelsen i kroppen etterpå. Morsdagen er unnagjort litt i stillhet; jeg ba om å ikke få kake og slapp det. Som vanlig var jeg først oppe, så frokosten ble som den bruker å være. Nå er det bare resten av kvelden igjen; skal se på TV når den Iskalde verden begynner; må vel finne fram litt strikketøy til da. Ønsker alle en riktig god ukestart i morgen tidlig. Og til dere som har mandager som veiedag: good luck!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 21:34   #195
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Oj, sann, Fedona - det der høres heftig ut! Jeg tror aldri jeg har hørt om PKU før. Så vondt som melkesyre er - og så ha det hele tiden...

Du har sikkert rett i at yoga kan være en bra ting. Jeg har gått litt på kurs - men ellers drevet det mest hjemme, ved hjelp av en matte og en god lærebok. Solhilsenen lærer man seg ganske fort, og får man tatt den 3-4 dager i uka er mye gjort. Resten av den lange serien ( i ashtanga, som er det jeg kjenner best til) kan man ta litt etterhvert, og velge bort de man ikke liker. Noen er fryktelig tunge og anstrengende, andre er deilige og tøyer veldig godt.. Poenget mitt er at du ikke behøver å være avhengig av et kurs (mange gode instruksjonsvideoer, også på nettet). Jeg reiser også mye i jobben, og en periode pakket jeg alltid matten i kofferten og gjorde yoga på hotellrommet om morgenen.. Men hør som jeg snakker - jeg har jo falt helt av og ikke gjort noe yoga siden tidlig i høst... Men nå vil jeg starte igjen!!

Tarato - du er ikke nederst på stigen, du er øverst!! Hurra! Åh, jeg kjenner meg igjen i alt det du skriver om følelsen når vekta går litt opp. Spør man de rundt seg, er det ingen som skjønner hva du snakker om. Det er jo alt det andre man er som betyr noe, ikke en halv kilo opp eller ned!! Men det sitter tidvis litt langt inne....

Jeg har hatt en flott helg. Gått nesten 3 mil på ski, i masse vind. Er sliten i kropp og sjel, deilig.... Og så har jeg bakt to lavkarbobrød fra pose. Møllerens, som var greit, og Lavkarbohusets, som var skummelt godt.. Så ja, jeg har spist litt mye brødmat...

Ny uke, jenter. La oss spise vår mat, trene vår trim, leve vårt liv og ha det bra - og ikke bry oss så mye om noen tall på en elektronisk dings....

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 21:42   #196
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Helgen med mye karbo er endelig over. Matmessig så har jeg synda 3 ganger, var ikke andre alternative å velge , så ble 2 baguetter med ost,skikkelig salat, og pizza. Drikken kunne jeg ikke velge noe som var lite karbs i, for det fantes ikke på tilstelningen. Men legger vel ikke på meg fett på 2 dager? ellers så har jeg ikke falt for fristelsen til å kjøpe nattmat, spiste atkinsbar istedet

Tanta ankom igår så når er jeg oppblåst av hvete,gjær, og tante lurer på hvor mye vann jeg har lagt på i kroppen nå .. Hehe...

Veiedagen blir neste søndag , men har litt lyst å veie imorgen for tull å se

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 10:33   #197
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Da har jeg bestemt meg for å teste en periode uten meieriprodukter og kunstig søtning. Jeg har hatt mye migrene i det siste, og det var en av grunnene til at jeg sluttet med karber, for å slippe denne.. Vekten min står dessuten bom stille, derav denne tråden

Så... noen andre som har gjort dette med resultater?
Blir spennende å se hvordan måltidene mine blir fettvis uten rømme, ost og fløte. (Jeg bruker sojafløte og sojayoghurt, som nesten ikke inneholder noen karber, men kanskje det er denne jeg får vondt av?)

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 19:22   #198
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

Da har jeg bestemt meg for å teste en periode uten meieriprodukter og kunstig søtning. Jeg har hatt mye migrene i det siste, og det var en av grunnene til at jeg sluttet med karber, for å slippe denne.. Vekten min står dessuten bom stille, derav denne tråden

Så... noen andre som har gjort dette med resultater?
Blir spennende å se hvordan måltidene mine blir fettvis uten rømme, ost og fløte. (Jeg bruker sojafløte og sojayoghurt, som nesten ikke inneholder noen karber, men kanskje det er denne jeg får vondt av?)

Før fikk jeg migrene av reker. Nå slår det ut i allergisk reaksjon i hele ansiktet om jeg spiser så mye som en. Så kanskje det ikke er rømmen osv? Jeg spiser melkeprodukter som kesam og cc. Var mye plaget med migrene før. Men ikke nå lenger. Prøv naturlig søtning som sukrin i stedet.

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 22:16   #199
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

Da har jeg bestemt meg for å teste en periode uten meieriprodukter og kunstig søtning. Jeg har hatt mye migrene i det siste, og det var en av grunnene til at jeg sluttet med karber, for å slippe denne.. Vekten min står dessuten bom stille, derav denne tråden

Så... noen andre som har gjort dette med resultater?
Blir spennende å se hvordan måltidene mine blir fettvis uten rømme, ost og fløte. (Jeg bruker sojafløte og sojayoghurt, som nesten ikke inneholder noen karber, men kanskje det er denne jeg får vondt av?)

jeg følger deg Åssi, og vil gjerne høre hvordan det går. Jeg plages også med migrene, sånn nesten litt hver eneste dag. Er blitt bedre etter jeg begynte på LK, men vet ikke om det er kosten eller oppstart av forebyggende medisin som jeg begynte med i noe samme tid. Jeg har redusert melkeproduktene, sånn at jeg spiser litt ost, kan ta litt rømme, bruker nesten ikke fløte i maten lengre. Før hadde jeg fløte og ost i ALT. Jeg reagerer med migrene på mat, typisk rødvin f.eks men har funnet en type som jeg ikke får det av. Videre slår mørk sjokolade ut; det er ganske nytt tror jeg. Hvertfall slår det ut hvis jeg har litt sånn migrene i emmingen. Er også rimelig sikker på at pepsi max ikke er så bra heller, og jobber videre med den. Ellers greier jeg ikke å sette fingeren på noe som slår ut og som kommer fra kosten. Fra før i verden husker jeg at potetgull ala type med redusert fett (husker ikke hva den heter) alltid ga migrene. Nå er jo den ikke et problem lengre, men jeg husker det fordi en lege lo av meg da jeg fortalte det. Mat slo ikke ut sånn sa han. Jeg unnskylder ham og hans uvitenhet med at dette var lenge før forrige årtusen. Men reker da Anarko; det har jeg aldri hørt om før. Det viser bare hvor merkelig vi er skrudd sammen tenker jeg. Andre ting som virker inn på migrenen min er lite/manglende/dårlig søvn, stress selvfølgelig, sterkt sollys, vinterkald luft mot et hode uten lue. Sånne helt daglige ting i grunnen

Så tilbake til melkeprodukter og suketter: jeg har ikke merket det helt store etter reduksjon av melkeprodukter, og heller ikke etter jeg kuttet sukettene i teen. Men jeg tenker at alt monner og drar, og det blir sikkert bedre. For meg var det lurest å trappe ned og ikke slutte brått - på den måten ble hodet med på veien også og jeg slipper å savne noe.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 23:13   #200
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ja, jeg skal først spise opp melkeproduktene jeg har i kjøleskapet, kose meg med fløten i kaffen, før dette trår til for fullt.

Er som deg, Tarato, plaget meg litt migrene hver dag nesten. Dette var ikke tilfelle før, og det var ikke tilfelle den første mnd på LK heller.. jaja, jeg skal nok finne ut av hva det er. Hos meg er det særlig alkohol, stress og lite søvn som gir utslag.

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no