Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hjerteinfarkt

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 16:11   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Hjerteinfarkt

JEg holder på å lese boken om kolesterol og der står det at antall hjerteinfarkt har sunket veldig de siste årene. Det samme sier myndighetene:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...00:1:0:0:::0:0






Jeg blir veldig forvirret fordi i Fat Head viste det jo sammenheng mellom inntak av planteoljer og hjerte sykdom.


Er det noen som kan forklare hvorfor hjerte infarkt går ned mens mettet fett intaket samtidig går ned og ødelagte planteoljer går opp? (som egentlig kan lage hjertesykdom)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 23:43   #2
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt

Jeg vet ikke, men vil tro mye av årsaken skyldes endring i røykevaner. Spesielt blant menn (som jo er de som oftest får hjertesykdom) har antallet dagligrøykere gått kraftig ned fra ca. 60-70-tallet. I forhold til planteoljer/mettet fett, så er det ikke like sterke vitenskapelige bevis for relasjon til hjertesykdom.

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 02:03   #3
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hjerteinfarkt

Jeg ser det er et litt gammelt spørsmål, men siden det allerede har blitt tatt frem i lyset skal jeg slenge inn mine two cents.

Den grafen du viser til er ikke en oversikt over antall hjerteinfarkt, men en oversikt over antall dødsfall grunnet hjerteinfarkt. Stor forskjell!
Så man må heller spørre seg hvorfor dødeligheten av hjerteinfarkt har gått ned. Er det p.g.a. forebyggende tiltak (slik som kostrådene etc) eller er det p.g.a den drastiske forbedringen i medisinsk behandling?
Vi har ikke noe register over antall hjerteinfarkt som faktisk forekom årlig i Norge i dette tidsrommet dessverre, men sjansen for å overleve hjerteinfarkt er større i dag enn for bare ti år siden, så den medisinske behandlingen er nødt til å spille en rolle i den fallende grafen.

De som anbefaler de norske kostrådene, ønsker selvfølgelig å tro at de forebyggende tiltakene også har spilt en rolle, og det kan man jo ikke uten videre se helt bort i fra.
MEN hvordan forklarer de da den kraftige stigningen i dødelighet av hjerteinfarkt fra 1950-70? Den medisinske utviklingen gikk vel ikke bakover i dette tidsrommet? Og selv om den hadde stått stille i disse 20 årene, så forklarer det ikke hvorfor kurven stiger såpass mye.
Var det ikke også på denne tiden myndighetene begynte å anbefale margarin fremfor smør?
Vel, dette forklarer de med at margarinen på den tiden inneholdt veldig mye transfett. I dag finnes det en lovpålagt minstegrense for transfett, som gjør at margarinene på markedet er så å si transfettfrie (men om alternativet er så mye bedre, kan jo også diskuteres). I tillegg spiste vi i 1970 ca dobbelt så mye margarin som vi gjorde i 2003 (18,8kg/år mot 9,3kg/år).
Ok, foreløpig kan de som anbefaler kostrådene komme unna med dette, men da lurer jeg jo på hvordan de forklarer den veldig lave dødeligheten av hjerteinfarkt i 1950 (og tidligere)?

Dette er et komplekst spørsmål fordi det kan være så utrolig mange faktorer som spiller inn, men sett med lavkarboøyne, er det lett å gjøre denne grafen logisk: vi spiste mer melkefett o.l. før 1950 og hadde lav forekomst av hjerteinfarkt (uten at vi vet det med sikkerhet siden vi ikke har konkrete tall), så økte margarininntaket i takt med hjerteinfarktdødeligheten, så har den medisinske utviklingen på tross av dette fått kurven til å nedover igjen (i tillegg til nedgang i inntak av transfett).

Dette er én måte å lese statistikken på, men den er ganske svak siden den ser bort i fra så mange faktorer. Det betyr for så vidt ikke at den ikke er sann

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjerteinfarkt på Ketolyse?! karikins Ketolysekuren 21 21-08-10 04:09
– «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt Krizzi Nyheter / media 28 25-05-10 11:07
Atkins døde ikke av hjerteinfarkt Dag Viljen Poleszynski Atkins kosthold 42 02-05-10 17:52
Lavkarbo og hjerteinfarkt Janevel Fysisk og mental helse 6 17-03-10 21:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no