Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Mange PCO(S)ere her?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-06, 12:02   #126
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta.

Carisma !
Metformin gis som regel til pasienter med Diabetes type II, men også til de som, har PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget....

Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel, og har god effekt.

Det har en klok person her inne forklart meg..

Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 12:33   #127
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

[quote=Nille]Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta.


Jeg skjønte det Nille. Men siden det har vært mye snakk om metformin i tråden, så ville jeg bare nevne det. Ordla meg litt klønete bare. Mente som sagt kosttilskudd jeg også.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 18:15   #128
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Så mange her med PCOS, jeg også.
Men det er ikke noe problem for meg, vil ikke ha barn, og de fleste leger jeg snakket med sa at det skulle gå bort hvis jeg gikk ned nok i vekt...
fikk diagnose i '99 nettopp før vi skulle gifte oss. Største problemen for meg er at kroppen ikke funker som det skulle.

Jeg bruker p-pillen og får mens hver 7 uker (6 uker på en uke av)

ALdri hadde tenkt at PCOS hvar grunnen til andre symptomer, tenkte mer at overvekt var årsaken til dette....
overvekt tar seg jo av hormoner og ubalanserer hele kroppen.

Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 19:23   #129
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Her er noen symptomer som kan forekomme. Selvfølgelig ikke alle på en gang eller i like stor grad:

Symptomer som kan forekomme ved PCOS:

Insulinresistens
Konsentrasjonsvansker
Høyt blodsukker
Høyt kolesterol
Risiko for å utvikle Diabetes ll
Forstyrrelse av menstruasjonssyklusen lange/korte intervaller
Endometriose
Uteblitt menstruasjon
Mangel på eggløsning
Forstørrede eggstokker
Glukoseintoleranse
Hormonell ubalanse
Økt risiko for abort
Lav progesteronnivå gir uavbrutt østrogenproduksjon
Overvekt
Depresjon
Migrene
Stoffskifteproblemer
Uforklarlig og ukontrollerbar vektøkning / overvekt (som leder til at mer østrogen produseres)
PMS symptomer
Dårlig/nedsatt forbrenning
Emosjonell ustabilitet, irritasjon, depresjon
Forandringer i personligheten
Hovne hender, føtter og ansikt
Problemer med magen (avføring, dvs. hard mage etc.)
Fysisk / muskel svakhet
Lav kroppstemperatur
Håravfall
Tynt hår
Langsom puls
Vann i kroppen som gir hovenhet
Trøtthet
Dårlig/nedsatt hukommelse
Økt vekst av kroppshåret
Høyt testosteronnivå

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Hvor mange er vi her da? lillemy Ketolysekuren 16 27-02-05 01:33
Hvor mange klarer å fullføre en EURO-diett synne Eurodiett 9 08-12-04 15:06
Hvor mange karbohydrater er det egentlig i 6,5 dl salat? Kalorine Induksjonen 1 29-07-04 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no