Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Angående gulrøtter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-10, 21:17   #1
Bixen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 42
Innlegg: 196
Bixen er på en erverdig vei
Question

Angående gulrøtter

Jeg har funnet en grønnsaksblanding med bl.a. gulrøtter og sukkererter som kun inneholder 2,8 g kbh per 100 gram. Siden jeg liker gulrøtter har jeg brukt denne blandingen en del i det siste, men så kom jeg til å tenke på om det har noe å si at det er mye stivelse i gulrøtter? Altså, jeg tenker meg at det gir raskere blodsukkerstigning, men vil det ha noe å si for vekttapet?

__________________


Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:25   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Angående gulrøtter

Rask blodsukkerstigning=økt insulinutskillelse=fettlagring... Så ja, det kan ha noe å si. Jeg ville gått for andre typer grønnsaker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:44   #3
Bixen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 42
Innlegg: 196
Bixen er på en erverdig vei

Sv: Angående gulrøtter

Det MÅTTE jo være for godt til å være sant...

__________________


Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:45   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Angående gulrøtter

Hei
Sukkererter inneholder 5,3 gram KH pr 100 gram, gulrøtter 6,5 gram
Å få en blanding ned på 2.8 er for godt til å være sant.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:54   #5
mizzzzy
Medlem
 
mizzzzy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 103
mizzzzy er på en erverdig vei

Sv: Angående gulrøtter

Men kan jeg bare spørre, å spise litt raspet gulerot til middag, og da mener jeg kanskje en 50 gram, vil dette gjøre at vekttapet stopper opp? Holder meg fortsatt på 15 karber i døgnet.

__________________



mizzzzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:03   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Angående gulrøtter

Det er vel forskjell på kokt og rå gulrot, selv om rå gulrot inneholder en del karber. For kokt gulrot blir vel full av sukker( jeg husker ikke helt prosessen, men den får kjempehøy GI og stivelsen iden blir en enkel sukkerart). Hva mener du Torkil, en liten neve rårevet gulrot eller ikke? Nå har jeg ikke spist gulrot på et år, fordi jeg føler det tar for mye av min karbokvote, men om man er ute og spiser og finner kun råkost med litt gulrot, spiser man litt eller plukker man den ut slik man gjør med maisen( hvilket er et nitidig arbeid)..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:05   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Angående gulrøtter

Opprinnelig lagt inn av mizzzzy, her.

Men kan jeg bare spørre, å spise litt raspet gulerot til middag, og da mener jeg kanskje en 50 gram, vil dette gjøre at vekttapet stopper opp? Holder meg fortsatt på 15 karber i døgnet.

Nå er det engang sånn at på Ketolyse skal man holde seg til grønnsaker som vokser over jorda. Skal man ned i vekt med Ketolyse er det greit å følge det som faktisk er Ketolysekuren.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:17   #8
Bixen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 42
Innlegg: 196
Bixen er på en erverdig vei

Sv: Angående gulrøtter

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Sukkererter inneholder 5,3 gram KH pr 100 gram, gulrøtter 6,5 gram
Å få en blanding ned på 2.8 er for godt til å være sant.
Vennlig Hilsen
Torkil

Ja, jeg burde vel ha skjønt det, men på pakken "Bukettblanding" fra Norrek står det vitterlig 2,8 gram karbohydrater... Får sende dem en mail ang. feilmerking jeg da! Takk for svar!

__________________


Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:38   #9
Bixen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 42
Innlegg: 196
Bixen er på en erverdig vei

Sv: Angående gulrøtter

Jeg sendte mail og gjorde dem oppmerksomme på denne feilen, og her er svaret jeg fikk:

Sitat:

Du vil aldri få helt nøyaktige verdier, det er flere faktorer som påvirker, bl.a. vanninholdet. Når jeg beregner bruker jeg de opplysningene som jeg får fra våre produsenter og databasen som ligger på matportalen.no, der disse mangler.
Kostfiber er ikke med i beregningene. De siste bergningene ligger litt høyere enn det du nevner, mellom 3,2 og 3,5 g karbo pr 100g. Gulrøtter ligger på 4,1g pr 100g
Emballasjen på bukettblanding er ferdig trykket slik at vi ikke får endret og oppdatert kontinuerlig, men dette må gjøres i forbindelse med ny emballasje. Håper at dette er til hjelp for deg!


Får satse på at de fikser det da...

__________________


Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 19:48   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Angående gulrøtter

Opprinnelig lagt inn av Bixen, her.

det er flere faktorer som påvirker, bl.a. vanninholdet

Noe sier meg at det er myyyyye vann i den blandinga da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:10   #11
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående gulrøtter

Så vidt jeg husker så inneholder denne bukettblandinga også hvite og gule røtter og ikke bare de vanlig oransje. Mener å ha vært borti noen steder at det er forskjell i karbomengden her. Skal bli interessant å se hva som er rett karbo.
Forøvrig angir den danske fødevaredatabanken at gulerot har 9.3 g karbo totalt.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 19:34   #12
Cam
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 40
Cam er på en erverdig vei

Sv: Angående gulrøtter

Altså - nå er ikke jeg noen matematiker - men det går da vel an at posen kan komme ned i 2,8 karber per 100 g., selv om det er noen få typer grønnsaker i den som har 6-9 karber per 100. g? Det er vel også grønnsaker som har mindre enn 2,8, og hvis det er mer av dem i blandinga enn det er av sukkererter og gulrøtter burde det vel kunne være riktig at blandingen inneholder så lite karber som det står på posen? Det er jo ikke akkurat slik at det er så masse gulrøtter i slike poser? (I alle fall ikke de jeg har prøvd).

Cam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angående matmengder lille74 Ketolysekuren 5 03-09-09 21:53
Angående fett Karbokarbo Ketolysekuren 3 22-12-08 22:16
Sei med raspede gulrøtter xeena82 Middag 0 24-05-08 13:47
Angående matvaretabellen Sirius Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 04-03-08 21:06
Angående Stevia HP Kake/dessert og snacks 10 19-01-05 18:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no