Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Pcos, spontanabort og lavkarbo

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-11, 23:15   #1
frøken strikk
Nytt Medlem
 
frøken strikk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
frøken strikk er på en erverdig vei

Pcos, spontanabort og lavkarbo

Hei.
Jeg har pcos og forsøker å bli gravid. Det ser ikke ut til at vi har store problemer med å bli gravide da vi har blitt det to ganger på halvannet år, men begge gangene har endt i spontanabort. Det skal egentlig ikke være så stor sjanse for å ha to ganger etter hverandre, noe legen min forsikret meg om når jeg var gravid i begynnelsen av siste avangerskapet. Men på wikipedia står det at kvinner med pcos har 30-50 % sjanse for å spontanabortere mot vanligvis 15%. Fant ikke god referanse og lurer på om noen her vet om det stemmer, eventuelt har erfaringer. Og vet noen om lavkarbo kan minske abortfaren?

Hilsen en pcos-er som tenkte å begi seg utpå lavkarbo.

frøken strikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:28   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: pcos, spontanabort og lavkarbo

ei venninne av meg har mistet 10 ganger.. Vet ikke om hun har pcos men sist gang hun ble gravid så var det rett på sykehus og få hjelp til å beholde. Og hun fødte for treuker siden nå.... Så kanskje dem kan hjelpe deg også? Litt usikker på hva dem gjorde men vet hun fikk behandling..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:59   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av frøken strikk, her.

Hei.
Jeg har pcos og forsøker å bli gravid. Det ser ikke ut til at vi har store problemer med å bli gravide da vi har blitt det to ganger på halvannet år, men begge gangene har endt i spontanabort. Det skal egentlig ikke være så stor sjanse for å ha to ganger etter hverandre, noe legen min forsikret meg om når jeg var gravid i begynnelsen av siste avangerskapet. Men på wikipedia står det at kvinner med pcos har 30-50 % sjanse for å spontanabortere mot vanligvis 15%. Fant ikke god referanse og lurer på om noen her vet om det stemmer, eventuelt har erfaringer. Og vet noen om lavkarbo kan minske abortfaren?

Hilsen en pcos-er som tenkte å begi seg utpå lavkarbo.

Lavkarbo minsker abortfaren for pcosere. Lavkarbo får hormonene i balanse og gjør det lettere for kroppen å bli gravid og gjennomføre svangerskapet.

Metformin minsker også abortfaren.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:13   #4
frøken strikk
Nytt Medlem
 
frøken strikk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
frøken strikk er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Det var godt å høre! Da skal jeg kjøre lavkarbo og metformin, og så går det forhåpentligvis bra neste gang :-)

frøken strikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 17:51   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Lavkarbo minsker abortfaren for pcosere. Lavkarbo får hormonene i balanse og gjør det lettere for kroppen å bli gravid og gjennomføre svangerskapet.

Metformin minsker også abortfaren.

Har du linker til forskning? Hadde vært veldig spennende å lese..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 18:49   #6
Mille89
Medlem
 
Mille89 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 195
Mille89 er ny på veien

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

http://frkskrump.dk/shop/product.asp...14&navback=his

Har selv pcos og kom over denne nettsiden. boken heter "spis deg gravid". Har ikke lest den selv. Butikken har også flere pco-vennlige matvarer, og de sender til norge. Er det ikke en herlig nettside? Frk Skrump

__________________


Mille89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat lkhf Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 18:59   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mille89, her.

http://frkskrump.dk/shop/product.asp...14&navback=his

Har selv pcos og kom over denne nettsiden. boken heter "spis deg gravid". Har ikke lest den selv. Butikken har også flere pco-vennlige matvarer, og de sender til norge. Er det ikke en herlig nettside? Frk Skrump


Thanks! Tar gjerne i mot flere kilder

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 22:11   #8
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Kan man gå på metformin når man er gravid?
Har sjøl pcos og når jeg var gravid fikk jeg beskjed om å kutte ut metforminen med en gang... Mye mulig ting har endra seg ang dette siden jeg var gravid, men greit å vite til neste gang man kanskje blir gravid

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:29   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

ei venninne av meg har mistet 10 ganger.. Vet ikke om hun har pcos men sist gang hun ble gravid så var det rett på sykehus og få hjelp til å beholde. Og hun fødte for treuker siden nå.... Så kanskje dem kan hjelpe deg også? Litt usikker på hva dem gjorde men vet hun fikk behandling..


Hei Senorita, dette var interessant. Vet du om din vennindes problem var at hun ikke klarte å bære barnet eller om hun hadde missed abortion?

Jeg har selv vært igjennom 3 aborter. En gang mistet jeg, de 2 andre gangene ble det påvist på ultralyd at det ikke lenger var liv. Innbiller meg at det må være letter å medisinere dersom det er livmora som ikke klarer å holde på fosteret, enn dersom fosteret bare dør underveis. Hadde vært nyttig å vite mer om dette.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 12:45   #10
floppy
Seniormedlem
 
floppy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 538
floppy er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Hei..

Har sendt deg en lang pm,,jeg har vært igjennom det samme og har positiv erfaring med glucophage og pergo for å bli gravid og få beholde barnet.

Jeg fikk beskjed av gyn å slutte på glucophage og pergo,,mistet da 1 uke senere,, pga gluco gjør at slimhinnene holder seg tørre. Andre gang beholdt jeg gluco og har en skjønn gutt i dag..

Bare spør om du lurer på noe..

__________________
Journalen

floppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:38   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Vil bare tipse om akupunktur her også jeg.... Har selv blitt frisk fra PCO med lavkarbo kombinert med akupunktur. Send en POM for mer info

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 00:53   #12
Silledille
Nytt Medlem
 
Silledille sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
Silledille er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vil bare tipse om akupunktur her også jeg.... Har selv blitt frisk fra PCO med lavkarbo kombinert med akupunktur. Send en POM for mer info

Både jeg og ei venninne gikk til refleksolog, som jo også stimulerer/presser på punkter -særlig under beina. Vi har begge PCO og fikk begge eggløsning! Jeg hadde ikke partner på det tidspunktet, og ho mista barnet, men ho blei i alle fall gravid Senere har de fått ei nydelig lita tulle

Jeg får mensen 1-2 ganger i året på egen hånd. Etter å ha gått ned 12 kg fikk jeg mensen nå før jul! Det var store blødninger, og jeg var litt usikker på om det faktisk var en spontanabort, så jeg tok en gravi-test. Den var negativ, så jeg tipper det hadde noe å gjøre med at kroppen kvittet seg med en del cyster? Har andre opplevd dette? Hva skjer egentlig når vi går ned i vekt og hormonene begynner å fungere igjen?

Silledille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 06:08   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Silledille, her.

Både jeg og ei venninne gikk til refleksolog, som jo også stimulerer/presser på punkter -særlig under beina. Vi har begge PCO og fikk begge eggløsning! Jeg hadde ikke partner på det tidspunktet, og ho mista barnet, men ho blei i alle fall gravid Senere har de fått ei nydelig lita tulle

Jeg får mensen 1-2 ganger i året på egen hånd. Etter å ha gått ned 12 kg fikk jeg mensen nå før jul! Det var store blødninger, og jeg var litt usikker på om det faktisk var en spontanabort, så jeg tok en gravi-test. Den var negativ, så jeg tipper det hadde noe å gjøre med at kroppen kvittet seg med en del cyster? Har andre opplevd dette? Hva skjer egentlig når vi går ned i vekt og hormonene begynner å fungere igjen?

Greia er at om du bare har mensen 1-2 ganger i året, så blir det liggende en del slim og avfallsstoffer i livmora, har jeg hørt, og når du da får mensen så skal dette også skylles ut med blødningene.

Store blødninger er i seg selv en av symptomer på pco og endiometriose faktisk.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 08:36   #14
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Jeg gikk ned i vekt med Fedonkostkold foran mine to siste svangerskap.
Vi slet skikkelig med at jeg ikke fikk eggløsning. Jeg har PCOS og sjelden eller aldri eggløsning.
Fikk Pergotime (dobble og triple-kurer) og Provera av legen min på Aleris + at jeg brukte Metformin både før og under graviditeten.

Hvis jeg ikke husker feil sluttet jeg med Metfomin i uke 16 eller noe deromkring. Dette bla for å minske abortfaren.

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 18:45   #15
Silledille
Nytt Medlem
 
Silledille sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
Silledille er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Greia er at om du bare har mensen 1-2 ganger i året, så blir det liggende en del slim og avfallsstoffer i livmora, har jeg hørt, og når du da får mensen så skal dette også skylles ut med blødningene.

Store blødninger er i seg selv en av symptomer på pco og endiometriose faktisk.

Det er første gang jeg har hatt en slik stor blødning, så det er noe spesielt som har begynt å skje.

__________________
Silledille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:10   #16
SnillPia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 3
SnillPia er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av frøken strikk, her.

Hei.
Jeg har pcos og forsøker å bli gravid. Det ser ikke ut til at vi har store problemer med å bli gravide da vi har blitt det to ganger på halvannet år, men begge gangene har endt i spontanabort. Det skal egentlig ikke være så stor sjanse for å ha to ganger etter hverandre, noe legen min forsikret meg om når jeg var gravid i begynnelsen av siste avangerskapet. Men på wikipedia står det at kvinner med pcos har 30-50 % sjanse for å spontanabortere mot vanligvis 15%. Fant ikke god referanse og lurer på om noen her vet om det stemmer, eventuelt har erfaringer. Og vet noen om lavkarbo kan minske abortfaren?

Hilsen en pcos-er som tenkte å begi seg utpå lavkarbo.

Hei. Jeg har også PCOS, og fikk først "kun" Pergo siden jeg ikke fikk utslag på eggløsningstester. Ble gravid to ganger på disse, men mistet begge i uke 5/6. Så ikke så langt på vei. Men legen mente at Pergoen da gjorde at jeg "slapp" litt eldre egg som ikke var så gode (det hoper seg jo litt opp med egg som ikke er helt modne og som ikke slippes på PCOS), så løsningen her ble p-piller i to måneder for at kroppen skulle destruere de gamle eggene, deretter rett på prøverørsbehandling med nesespray, sprøyter og alt det medfører. Gikk på Metformin fra da jeg startet på P-pillene til og med uke 12. Nå har jeg en deilig liten sønn på snart 7 måneder.

Om vi har tenkt å prøve på en til så kommer vi nok til å forsøke to måneder med p-piller igjen, så rett på Pergo. Regner med vi klarer det selv da, jeg er ganske mye lettere nå enn tidligere da vi forsøkte. Lykke til!

SnillPia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedonaktig... Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:21   #17
frøken strikk
Nytt Medlem
 
frøken strikk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
frøken strikk er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Så fint med masse respons!

Jeg har vært vekke og inne her før nå. Skjønner at folk har litt forskjellige erfaringer. Selv prøvde jeg akupunktur en gang, men følte ikke at det var noe for meg. Jeg har også fått metformin, men med beskjed om å slutte på det når jeg blir gravid, dette gjorde jeg også forrige gang. Har lest litt rundt på nett og ser at det er sprikende forskning og praksis angående hva man skal gjøre med metformin. Går på metformin nå og skulle ønske at de fått noen sikrere resultater, er jo ikke noe kult å gamble med ufødte liv... Tror jeg kommer til å fortsette med det neste gang jeg blir gravid.

Men de sier jo at lavkarbo kan gjøre mye bra, så jeg krysser fingrene for det

frøken strikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:31   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av frøken strikk, her.

Selv prøvde jeg akupunktur en gang, men følte ikke at det var noe for meg.

En gang? Jeg holdt på jevnt i nesten et år før jeg merket noe endring. Kroppen trenger tid på å omstille seg, man bør i det minste gi det tre måneder.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:07   #19
frøken strikk
Nytt Medlem
 
frøken strikk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
frøken strikk er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

En gang? Jeg holdt på jevnt i nesten et år før jeg merket noe endring. Kroppen trenger tid på å omstille seg, man bør i det minste gi det tre måneder.

Jo, men jeg klarte ikke å kjøpe alt det hun så om rasjonalen bak det hele, feks at leveren osv hadde andre funksjoner enn de som vestlig vitenskap har vist at de har. Og jeg tror all behandling funker best om man tror på det, så da var det ikke helt tingen for meg. Har brukt akupunktur før ifm fysioterapi og har gode erfaringer derfra.

frøken strikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:34   #20
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Høh, akupunktur virket på kolikkbarnet mitt, jeg tror ikke trua og innstillingen har noe med det å gjøre (det i tilfellet heter placebo og man burde finne en annen stikkenåleperson)... Lykke til iallefall!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:55   #21
frøken strikk
Nytt Medlem
 
frøken strikk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
frøken strikk er på en erverdig vei

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Høh, akupunktur virket på kolikkbarnet mitt, jeg tror ikke trua og innstillingen har noe med det å gjøre (det i tilfellet heter placebo og man burde finne en annen stikkenåleperson)... Lykke til iallefall!

Det er godt det hjalp på kolikken

frøken strikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 23:02   #22
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Pcos, spontanabort og lavkarbo

Ja det var ganske utrolig faktisk! Anbefales for DET iallefall!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og gravid med PCOS karbogirl PCOS og karbohydratkontroll 23 27-07-10 17:40
PCOS - lavkarbo - akunpunktur/fotsoneterapi karbogirl PCOS og karbohydratkontroll 1 27-05-10 10:57
PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo Teletubbien PCOS og karbohydratkontroll 27 29-04-10 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no