Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva skal jeg svare?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-06-10, 00:14   #1
viet60
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 63
Innlegg: 60
viet60 er på en erverdig vei

Hva skal jeg svare?

Hei, jeg diskuterer med en kar, om sukker,fruktose etc, her kommer svaret hans,noen råd hva jeg skal svare?
Dette er litt upresist. Det vi kaller vanlig sukker er sucrose som består av 50%fuktose og 50% glukose, eller druesukker. Ved inntak av vanlig sukker blir sucrose spaltet til fruktose og glukose. Glukosen blir tatt opp i tynntarmen og går ut i blodet og blodsukkeret stiger. Det er her insulinet kommer inn i bildet, kroppen frigir insulin for å senke blodsukkeret. De med diabetes mangler denne insulinfølsomheten, og må derfor tilføre insulin.

Fruktose tas ikke opp i tarmen, men må ta en tur innom leveren, og påvirker defor ikke blodsukkeret på samme måte som glukose. Det er det som da gjør at bla fedon anbefaler fruktose kontra vanlig sukker.

Mesteparten av den fruktosen vi får i oss kommer ikke fra frukt, men ifra vanlig hvit sukker. Det er andre sukkerarter i frukt også, så er det nevnt.

Mye av forskningen på overvekt peker på fruktose som det største problemet. Vårt inntak av vanlig sukker har tilført oss større mengder av fruktose enn det kroppen kan håndtere på en god måte. Merk at problemet ikke er frukt, men altså tilsatt hvitt sukker.

Folk med diabetes kan dog med fordel holde seg unna endel frukt, fordi frukt inneholder også glukose.

__________________


viet60 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SKALDEMAN/KETOLYSE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen svare meg på et par ting? Miss B Spørsmål og svar 8 02-06-09 14:42
Får så mange spm ang fett..usikker på hva jeg skal svare! ingu Spørsmål og svar 2 21-10-08 12:50
Svare på lenker mofe Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 0 21-01-05 02:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no