Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-11, 14:58   #1
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Som råd om baby er uroleg, skal ein laga til sukkervatn... Ei ss per dl vatn, evt to ss per dl vatn....
Kor bra kan dette vera?
Me snakkar jo om dei såkalla sukkerbabyane som er store ved fødsel pga mor sitt sukkerinntak under graviditeten, og så er det liksom ok å fôra den stakkars babyen med sukker når han er uroleg???
Eg er zjølv "på tjukka" og sit naturlegvis og tenkjer på tida då fyrste bebisn min kom til verda... Den fyrste natta på sjukehuset var eg utslitt og jordmor gav den svoltne hylande babyen min sukkervatn som det naturlegaste i verda då eg trong ammepause...
What?
Ein ting er no sikkert, sia eg held meg til lavkarbo under denne graviditeten og bebi i magen ikkje er vane med sukker, kjem eg til å snerra kraftig om nokon så mykje som prøver å fôra han med sukkervatn....

Er eg urimeleg, eller er det andre som reagerer på dette?
Til og med min gode mann vart sjokka over dette rådet då han las i brosjyra eg raska med meg frå apoteket...

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:02   #2
Anyone
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 77
Anyone er på en erverdig vei

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Sukkervann har en smertestillende effekt, derfor de gir det.

Dessuten er morsmelk veldig søtt og absolutt ikke lavkarbo. Så søtsmaken blir de jo forsåvidt vant med fra starten.

__________________


Anyone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre kh Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:03   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Når man har en baby som skriker stort sett alle døgnet timer blir man ganske desperat.

Jeg aner ikke om rådet virker, men rådet er IKKE til babyer som bare er urolige, men babyer med skikkelig kollik og er heller ikke ment som noe de skal få hele tiden.

Såvidt jeg vet får ikke barselavdelingene lov til å gi barnet sukkervann eller MME uten at foreldrene skriver under på et skjema..

Jeg synes ikke sukkervann er noe særlig å gi, men om ikke noe annet virker, så skjønner jeg veldig godt at noen prøver. Men på en barselavd. er det mors egen melk som gjelder( den blanke væsken som kommer først er som sukkervann og ekstremt næringsrik og superviktig).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:16   #4
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Aha.......
Smertelindrande, då er det vel kanskje eit poeng i det...?

Men eg ser ikkje korleis morsmjølk kan "samanliknast" sjølv om det smakar søtt, om det då er slik at eg som mor ikkje får i meg sukker og det då i teorien ikkje skal vera mogleg å få sukker i mjølka... Er det noko kjemisk som gjer at eg automatisk produserer sukker??

Eg veit ikjje, eg berre spør

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:18   #5
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Og - då kan ein jo spørja seg kvifor jordmor på barsel gav min bebi sukkervatn den natta, då det ikkje var snakk om smerte, men svolt....?
Og ikkje såg eg noko skjema eg skulle skriva under...

(tankar)

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:41   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Har aldri hørt om noe skjema, men da min sønn ble født for snart 18 år siden, fikk han bare litt lunkent vann!
Tror dette er ting som endrer seg med tiden og hva som ansees for å være sunt og bra akkurat når det barnet blir født!
ER nesten 6 år mellom mine og bare på den tiden endret ting seg noe!

Kroppen produserer glukose hele tiden, den, for hjernens del og helt sikkert for en baby!
Babyens hjerne vokser enormt fort og trenger all den næringen den kan få, også fra glukosen i morsmelken!
Det er stor forskjell på en gravid mor med høyt blodsukker/sukkerinntak og det å få nok riktig næring etter fødselen. Tidligere trodde man at sukker vann var riktig å gi babyen når mor ikke hadde fått i gang melken ordentlig eller ikke orket amme hele tiden! Nå vet nok de fleste på barsel bedre enn som så!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:48   #7
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

sukkervann virker. så vidt jeg har forstått så utløser det endorfiner som gjør at kolikkbabyen får mindre vondt brukte det selv nå min sønn hadde kolikk.

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:54   #8
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Min kjære nevø på snart 2 år fikk litt sukkervann da han var på morsmelk for han grein og hylte så kraftig til tider at han ikke fikk i seg mat. Det var snakk om at foreldrene brukte noen ml fra en liten engangssprøyte som de sprutet inn i munnen hans, da fikk de som oftest roa han nok ned til at han tok pupp og fikk mat. Dette var selvfølgelig langt fra hver dag og i veldig små doser - kanskje en teskje i slengen. Det var jo ikke akkurat sånn at han blei fora på sukker for det.

Edit: Han var ikke kolikkbaby men hadde en låsing i nakken som ga han smerter, spesielt ved amming: Da dette ble oppdaget og behandlet, ble det slutt på både grining og sukkervann.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:59   #9
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har aldri hørt om noe skjema, men da min sønn ble født for snart 18 år siden, fikk han bare litt lunkent vann!
Tror dette er ting som endrer seg med tiden og hva som ansees for å være sunt og bra akkurat når det barnet blir født!
ER nesten 6 år mellom mine og bare på den tiden endret ting seg noe!

Kroppen produserer glukose hele tiden, den, for hjernens del og helt sikkert for en baby!
Babyens hjerne vokser enormt fort og trenger all den næringen den kan få, også fra glukosen i morsmelken!
Det er stor forskjell på en gravid mor med høyt blodsukker/sukkerinntak og det å få nok riktig næring etter fødselen. Tidligere trodde man at sukker vann var riktig å gi babyen når mor ikke hadde fått i gang melken ordentlig eller ikke orket amme hele tiden! Nå vet nok de fleste på barsel bedre enn som så!

Ahaaaa... Så me produserer altså glukose sjølv ja, då heng eg med! Men det er jo litt annaleis det då, enn kvitt rafinert sukker...

Er 6 år mellom mine òg, men akkurat når det gjeld sukkervatn ved urolegheit/kolikk ser det ut til å vera same råda... Kva som er vanleg på barsel no vs då veit eg ikkje (og satsar på at eg ikkje får vite det heller sia eg skal føda heima i mi eiga stova om alt går etter planen)

Vel, vel, eg vart no berre litt sånn "what??" då eg las det og då eg tenkte attende på mini då ho var enno meir mini.... Ho hadde ikkje kolikk og dei bruka det som "ro deg ned"-middel, for eg hadde riiiiikeleg med mjølk for å sei det slik...

Jaja, då er eg litt klokare enn for ei stund sia, og tyr vel til sukkervatn som siste naudløysing om det (bank i bordet) skulle visa seg at eg får ein med kolikk (bankar ekstra hardt i bordet og kryssar stor kryss i taket)

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:25   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Andre enn meg som reagerer? Sukkervatn til baby...

Min kar fikk sukkervann på føden for at jeg skulle få slappe av i flekkene.
Da han fikk kolikk fikk han derimot maltvann for det skulle regulere magen bedre.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som reagerer negativt på partystoppere! Tøsa! Ketolysekuren 8 02-12-10 21:10
Melkeintolleranse: Hva reagerer man på? Cyan Spørsmål og svar 5 12-01-10 19:33
Hvordan reagerer dere på Karbohydrater? lokkebiff Lavkarbo generelt 19 15-03-07 08:49
Baby rose magdalena Livets lyse side 2 03-06-04 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no