Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor så mye fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-09, 18:49   #26
Odde
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Molde
Alder: 62
Innlegg: 115
Odde er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor så mye fett?

Ser mange fornuftige og forklarende innlegg her, og lærer fortsatt av dem etter flere år i "gamet". Har ikke skrevet så mange innlegg selv, men lest ufattelig mange - og har nå i løpet av det siste året tatt av ca. 30 kg. Ikke dårlig når man tar i betraktning at det er uten trening (pga. sykdom).

Prøver å ligge mot Skaldeman/Atkins, men har planer om å legge listen nærmere Fedon når jeg er fornøyd. Har 2 av bøkene til skaldeman, og han predikerer et høyt inntak av fett, og han snakker flere ganger om at det er "fett-bålet" som får kroppen til å forbrenne fettet du har lagret. Foruten fett er det også meget viktig å ligge lavt i karber og å drikke mye vann.

At vekten av og til stopper opp er slikt som skjer, av og til et par uker - men ikke se på vekten isolert, det kan også være at kroppen minsker i cm. istedenfor vekt.

OddE

Odde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman / Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:40   #27
arga
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 2
arga er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor så mye fett?

Hva med mengde mat? Hvor mye er det å anbefale at man får i seg i løpet av en dag? Jeg er også helt fersk på dette, men følger ingen spesiell kur, men har bestemt meg for å spise mat uten karbohydrater/max 60 g karbohydrater om dagen. Jeg har også prøvd flere av oppskriftene her, og det er mye godt! Men hvor mye skal/kan man spise? Når det står "en pakke kjøttdeig". Til en person, hvor mange måltider gir en pakke 400 g kjøttdeig? Og hvor mye mat bør man spise i løpet av en dag? Jeg er dårlig til å spise og har til nå blitt bråsulten og overspist. Det jeg merker nå, er at jeg holder meg mett lenge, så lenge at jeg helt glemmer å spise lunsj feks. I dag har jeg spist 2 speilegg med bacon, dro på bikkjetrening og glemte mat, så jeg kjøpte en pakke med fiskekaker med hvitløk og purre og spiste 3 slik og har spist en omelett av 2 egg, litt fløte og litt ost i kveld. I går ble det egg og bacon, tilsammen 3 knekkebrød med rekesalat og gaudaost og et kyllingbryst a la en oppskrift her inne. Blir det for lite? Jeg sliter med å spise om jeg ikke er sulten...

arga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 22:35   #28
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor så mye fett?

Det er ingen oppskrift på mengde mat. Det er hva du spiser som er det viktigste. Du skal spise når du er sulten, og du skal spise til du er mett. Å spise når man ikke er sulten er å be om å ikke gå ned i vekt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 12:06   #29
dogpit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 1
dogpit er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor så mye fett?

Ser at du har fått en del linker fra danish som blat annet forklarer mekanismene i kroppen. I tilleg synes jeg definitivt at du skal lese boken "bedre uten brød". Boken er noen år gammel, men er skrevet på grunnlag av erfaring med flere hundre pasienter.
Videre kan du jo sjekke ut dene linken: http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=...partment=2.757 Dokumentarprogram på svensk tv4 i samme gate som nrks brenpunkt.

Det du sier i en annen tråd om at det finnes flere hundre undersøkelser som viser en sammenheng mellom fett og blant annet hjertesykdommer, stemmer definitivt. Men at flere millioner fluer mener avførig er fortreffelig, betyr ikke at dette er en universell sannhet... Hovedproblemet er at forskerne ofte er forutinntatte. Man lager seg en hypotsese om at fett er usunt også søker man etter resulteter som bekrefter dette. Fetthysteriet begynte på femtitallet. Grunnlaget var en stor undersøkelse, hvor resultatet ble kalt "seven-contries study" Her fant man en klar sammenheng mellom fett og enkelte sykdommer i noen land (7), men det var like mange andre land hvor det ikke fantes noen sammenheng...disse ble imidlertid utelatt. I etterkant har man erkjent at denne studien ikke er holdbar, men da var frøet allerede plantet. Vedkommende som var ansvarlig for forskningen reiste rundt hele verden i mange år og presenterte resultatene, med den konsekvens at fetthysteriet tok til. Det er imidlertid verdt å merke seg at parallelt med at vi stadig spiser mindre fett, blir vi stadig mer overvektige. Det er flere som får diabetes nå en tidligere. Frekensen av hjerte- og karsykdommer har imidlertid gått ørlite gran ned. Hva sier det oss? Noen vil hevde at dette beviser tesen, men hva med medisinsk behandling. De siste 50 årene har markedet flommet over av blodsenkende medisiner, medisiner mot høy kolestrol etc. I tillegg har legevitenskapen blitt stadig flinkere til å redde personer. Når da frekvensen har gått så pass lite ned, til tross for at vi angivelig spiser mye sunnere og har tilgang på alskens finurlige medikamenter, må jo det bety at frekvensen egentlig har gått opp: hvor mange ville død av slike sykdommer idag, kontra 1950, om den medisinske utviklingen hadde stått stille...
dogpit

dogpit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stenalderkost+ Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 12:44   #30
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Hei!

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg er ikke prinsipielt i mot høyt fettinntak. Jeg ser jo her på forumet at det fungerer for mange.

Jeg er heller ikke et sekund i tvil om at for høyt karbohydratinntak er det største problemet i forhold til fedme, høyt blodtrykk, kolesterol osv. Jeg er heller ikke i tvil om at fett urettmessig har fått skylden for alt som er galt her i verden. Jeg er overbevist om at fett i seg selv ikke er spesielt farlig. MEN jeg stiller spørsmål med hvor gunstig fett er i forhold til slanking. Når jeg leser her på forumet at noen spiser meierismør rett av pakken og drikker fløte for å få i seg NOK fett, da stiller jeg spørsmål med HENSIKTEN med alt dette fettet. Ikke hvor sunt eller usunt det er, men effekten i forhold til slanking.

Mandag stod det en utrolig god kronikk på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538. Det gir god støtte til alle oss her inne. Den anbefales på det sterkeste. På oppfordring fra Carisma har jeg nå sendt forskeren en mail og spurt om han kjenner til seriøs forskning som sier noe om slanking og høyfettdietter, eller om effekt av mettet fett på fettforbrenning generelt. Jeg rapporterer tilbake så snart (om) jeg får svar.

  Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 13:14   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mye fett?

Litt på siden, så kan man jo forsåvidt kutte både karber og fett ned til beinet, men da mister man ikke bare kroppsfett, men gjerne også muskler, hår og tenner.

Blir spennende å høre tilbakemelding

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 13:56   #32
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Hehe - skremmende godt poeng...

Enn så lenge setter jeg først og fremst min lit til proteiner, men jeg har bestemt meg for å slappe veeeeldig av med fettfobien fremover. Det hadde jeg ikke gjort uten dette forumet. Takker og bukker

  Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 15:09   #33
Going down!
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 33
Going down! er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor så mye fett?

Hei.
Jeg er også ny her. Begynte 13/1. Jeg har også ganske store problemer med å spise fett. Det har jeg jo unngått hele livet.
Men det jeg har lest, virker veldig logisk. Så da får jeg gradvis finne fettrike matvarer som jeg liker.
Jeg hadde bare gått ned 1 kilo etter 1. uke (1,5 uke nå) men jeg er stappfull av energi!!! Jeg er helt forbløffet her jeg svinser rundt og gjør husarbeid så lett som bare det :-)

__________________


Going down! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 15:15   #34
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Da har jeg utrolig nok allerede fått et langt og utfyllende svar på mailen jeg sendte. Jeg venter bare på tilbakemelding på om det er ok at jeg poster det her.

  Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 15:21   #35
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Ok. Her kommer den:

Hei

Hyggelig at du likte kronikken. I forhold til emnets kompleksitet kan vel det følgende regnes som en kort utredning, men noen ord blir det jo.



At fett forbrenner fett synes jeg selv er en litt tullete frase. Den er nok fra populærlitteraturen om lavkarbohydrat kost. Men den er ikke langt fra sannheten. Det ville vært mer korrekt å si at karbohydrater reduserer fettforbrenningen. Fettoksidasjonen øker med økende mengde fett i kosten. Musklene våre forbrenner fett om det er tilgjengelig. Det er en direkte sammenheng mellom hvor mye fett musklene forbrenner og hvor mye fett som er i blodet. Altså jo mer fett som er tilgjengelig i blodet, jo mer av energien musklene bruker kommer fra fett. Dette gjelder også ved svært høye treningsintensiteter. Alt som øker frigjøringen av fett fra fettvevet, vil føre til økt serum lipidnivå som igjen gir en høyere fettforbrenning i muskler.

På grunnlag av dette faktum er det gjort en rekke studier av høyfett dietter og utholdenhetsprestasjon. Fettvevet vårt utgjør et mye større energilager enn det glykogenlagrene gjør. Om en utholdenhetsutøver kan få en større andel av energien fra fettvevet vil det ta lengre tid før han går "tom" for energi. Resultatene tyder på at utholdenhetsprestasjon på submaksimale intensiteter kan forbedres gjennom å innta høyfett kost, men at sprintprestasjon kan bli noe redusert.



Årsaken til at karbohydrater reduserer fettoksidasjonen og at fett (om det erstatter karbohydrater) øker den, ligger blant annet i transport av fettsyrer over cellemembraner. Fett blir lagret og transportert som triglyserider (tre fettsyrer bundet til et glyserolmolekyl). Dette molekylet er for stort for å fraktes over membraner og må brytes ned først. På overflaten av mange celler sitter stoffet LPL (lipoproteinlipase). Dette griper tak i lipoproteiner (som frakter fett i blodet) og løser opp triglyserider til frie fettsyrer, som igjen fraktes over membranen på grunn av konsentrasjonsforskjellen mellom utsiden og innsiden av cellemembranen. Insulin øker LPL aktiviteten i fettvevet og gjør dermed at mer fett fraktes inn i fettvevet. Insulin reduserer også LPL aktiviteten i musklene og opptaket av fett inn i muskler til bruk som energi, blir redusert. Trening vil øke LPL aktiviteten i muskler (og dermed opptaket av fett til muskler) og reduserer LPL aktiviteten i fettvevet. Karbohydrater vil gjennom denne påvirkningen av insulin, som igjen påvirker LPL, minske fettopptaket til muskler og dermed hvor mye fett som forbrennes.



I tilegg må det nevnes at transporten av fett inn og ut av fettvevet er styrt av blodsukkernivået (og dermed mengden og typen karbohydrat inntatt). Når fettceller og lever bruker glukose som energi dannes det et stoff kalt glyserolfosfat. Glyserolfosfat er essensielt når fettsyrer skal lagres som triglyserider i fettvevet, fordi det bidrar med glyserolmolekylet. Mengden fett som lagres i fettvevet er proporsjonal med mengden glyserolfosfat tilgjengelig. Mengden glyserolfosfat er direkte relatert til glukosenivået i blodet og dermed karbohydrater i kosten. Altså, glyserolfosfat må til for å lagre fett - glyserolfosfat blir dannet fra glukose (karbohydratforbrenning) - alt som øker transporten av karbohydrater inn i fettvevet vil dermed øke fettlagringen (f.eks. insulin, eller høyt blodsukker).



Det er også viktig å huske at fettvevet er dårlig til å lagre og frigjøre energi på same tid. Gjennom å forstå hvordan karbohydrater påvirker glyserolfosfat (og dermed lagring av energi i fettvev) og LPL blir det klart hvordan et lavere inntak av karbohydrater til fordel for fett øker frigjøring av fett fra fettvev og dermed forbruket av fett i muskler (og annet vev).



Når fettinntaket blir så stor i forhold til karbohydratinntaket at kroppen produserer store mengder ketonlegemer, ser det ut til å gi en ekstra boost til metabolismen. Det er uvisst om dette kun er på grunn av en hemming av sultfølelse med påfølgende lavere energiinntak.



Håper dette forklarer hvorfor "fett forbrenner fett" faktisk ikke er så langt fra sannheten. Er litt opptatt i dag så dette er bare hentet fra eget hode, men vil du fortsatt ha noen artikler på emnet så bare si ifra så skal jeg se om jeg kan finne noen. Det er gjort mange gode studier på fettoksidasjon av en gruppe danske forskere, men dette er i hovedsak knyttet til fysisk aktivitet. Hvis du virkelig er interessert i en utfyllende forklaring om sammenhengene mellom kosthold og helse kan jeg anbefale "Good calories, Bad calories," av Gary Taubes. Dette er en fantastisk samling litteratur og virkelig spennende.

Mvh
Pål Jåbekk

  Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 01:36   #36
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor så mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men hvis du ikke spiser karbohydrater og ikke spiser fett --- hva står du igjen med da? Fett (naturlig fett) er kroppens viktigste næringkilde, og du kommer til å gå på en smell hvis du skal prøve en lavkarbo-diett uten fett. Fettet er for at vi skal få energi, og for at kroppen skal vite at vi har godt med tilgang på mat, slik at kroppen ikke tviholder på fettet vårt, men istedet begynner å bruke det vi har lagret.

Fettet blir ikke lagret som fett! Dette med fettet er muligens den vanskeligste barrieren ved å gå over på et lavkarbokosthold. Vi er oppvokst med fettfobi, og det er ikke lett å bare riste den av seg etter et par dager med nytt kosthold. Vi har fått det inn med morsmelka at fett er ekkelt, farlig og roten til alt ondt. Det er neimen ikke rart vi sliter med fettet i begynnelsen.

Med det med at du kommer til å gå på en smell - mener jeg at med et kosthold bestående av grønnsaker og magert kjøtt, vil sulten ta deg igjen - og den vil garantert få overtaket på deg. Vi har jo vært der alle sammen, og det er derfor vi er her; for å slippe jo-jo vekt og ødelagte metabolismer forårsaket av feil mat og for lite fett i kosten.

Måtte bare si det - fett er så viktig! Danish var litt vel teknisk

Genial og god forklaring!

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett? Iset Lavkarbo generelt 8 11-01-09 16:46
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no