Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Forsiktig med solsikkefrø

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-06, 14:25   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Exclamation

Forsiktig med solsikkefrø

Sakset fra Matpotalen:

Mange betrakter solsikkekjerner som sunt, men de inneholder også betydelige mengder kadmium og bør ikke spises i store mengder.


Kadmium (Cd) er et meget giftig tungmetall, som finnes naturlig i miljøet. Utvinning og anvendelse av kadmium, både som metall og ulike kjemiske forbindelser, har ført til økende forekomster i miljøet. Kadmium kan suges opp gjennom rotsystemet hos planter, og vil derfor kunne påvises i planter og dyr.

En undersøkelse fra Mattilsynet (tidligere SNT) viser at gjennomsnittlig innhold av kadmium i solsikkekjerner er 0,8 milligram per kilo.

Christina Bergsten i Mattilsynet har studert brødoppskrifter, undersøkt hvor mye brød vi spiser og regnet ut at de som spiser mye brød kan få i seg opp til 15 gram solsikkekjerner i uka.

– Folk som spiser mye brød – og bare brød som inneholder solsikkekjerner – vil på denne måten fylle opp ca. 15 prosent av ”tolerabelt ukentlig inntak” for kadmium, konkluderer Christina Bergsten. De som er glad i slikt brød, bør derfor være litt forsiktig med annen mat som inneholder kadmium, som for eksempel innmat fra vilt.

Fødevaredirektoratet i Danmark har gitt følgende kostholdsråd om solsikkekjerner, råd også Mattilsynet stiller seg bak:

  • Solsikkekjerner bør ikke spises i større mengder, for eksempel som snacks.
  • Solsikkekjerner bør ikke brukes til fremstilling av melkeerstatning til melkeallergikere.
  • Solsikkekjerner kan godt brukes i begrenset omfang i brød, men du bør ikke kun spise brød med høyt innhold av solsikkekjerner. Generelle kostholdsråd om å spise variert gjelder også for brød.
  • Solsikkeolje og solsikkemargarin inneholder svært lite kadmium, og kan brukes uten begrensning.
Kan skade nyrene
En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,42 milligram kadmium per uke i gjennomsnitt (tolerabelt ukentlig inntak). For mye kadmium kan skade nyrefunksjonen. Svært høye nivåer kan også gi nedsatt reproduksjonsevne og fosterskader. Kadmium mistenkes også for å være kreftfremkallende. Det er det totale inntaket av kadmium gjennom alt du spiser over tid som har betydning for helsen.

Andre kilder til kadmium
Tidligere analyser har vist at mel, rotfrukter og skalldyr er matvarer som kan inneholde betydelige mengder kadmium. Planteetende dyr skiller ut ca. 70 prosent av den kadmiummengden som finnes i fôret med avføringen. De resterende 30 prosentene lagres i lever og nyrer. Mengden kadmium øker derfor med dyrets alder.


http://matportalen.no/Emner/Solsikkekjerner

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 14:37   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

De spiser jo dette som snacks i noen land (USA blant annet?).. Hadde vært spennende og sett noen forskningsresultater fra dem?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 15:50   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Også jeg som spiser solsikkefrø til froksot nesten daglig ... ... må vel bare være flinkere til å varierer da ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 15:58   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Opprinnelig lagt inn av guro

... må vel bare være flinkere til å varierer da ...

Det er alltid lurt har jeg skjønt. Så slipper en å bekymre seg over om det blir for mye av det ene eller det andre...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 17:14   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Opprinnelig lagt inn av Lise

En undersøkelse fra Mattilsynet (tidligere SNT) viser at gjennomsnittlig innhold av kadmium i solsikkekjerner er 0,8 milligram per kilo ****************

Kan skade nyrene
En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,42 milligram kadmium per uke i gjennomsnitt (tolerabelt ukentlig inntak). For mye kadmium kan skade nyrefunksjonen. Svært høye nivåer kan også gi nedsatt reproduksjonsevne og fosterskader. Kadmium mistenkes også for å være kreftfremkallende. Det er det totale inntaket av kadmium gjennom alt du spiser over tid som har betydning for helsen.

Dette var jo interessant. Hva betyr dette for meg ?? For å sette det litt i perspektiv, så betyr dette i klare tall at

  • det er 0.8 mg kadmium pr kilo kjerner
  • Vi skal ikke ha i oss mer enn 0.42 pr uke i snitt.
  • Regnet om i frø blir dette 1/2 kg ca.
  • Jeg bruker f.eks. 100 gram i nøttebrød.
  • Da kan jeg spise 5 nøttebrød i uka .....
Tror ikke jeg spiser så mye jeg.... *senker skuldrene* da kan jeg fremdeles lage brød med solsikkefrø uten fare for å bli forgifta.

Jeg kjøpte en pakke med ristede solsikkefrø til å spise en gang. Dessverre (eller kanskje heldigvis) var denne pakken gammel og frøene harske. Siden da frister det ikke å spise bare frø liksom. Men i brød og på fiber-rik syns jeg det smaker knallgodt !

Variasjon ja, - det er nok det aller beste ! For mye av det gode kan også være galt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-06, 00:21   #6
Elena
Seniormedlem
 
Elena sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 522
Elena har en fantastisk aura rundt segElena har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

ÅH NILLE!

kjære kjære nillemor

du er så fantastisk... her sittet jeg å tenker... åh jeg som spiser mitt hjemmebakte brød med solsikkekjærner... blir bekymret for at jeg blir forgifta... men akkurat da dukker ditt innlegg opp og bekrefter at det ikke er noen fare.. du har tilogmed regna det ut!!

du er fantastisk!

__________________
No gut's no glory

Elena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ca 30 karbs om dagen Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:31   #7
rigbje
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
rigbje er på en erverdig vei

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Er dyrkingsmåten av solsikkefrø hipp som happ med tanke på kadmiuminnhold? Det finnes jo økologiske solsikkefrø og kadmium er gjerne noe en forbinder med uheldig "bivirkning" ved bruk av kunstgjødsel.

Mvh
Rbj

rigbje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 18:51   #8
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Denne advarselen dukket opp i Aftenposten (var det i A-Magasinet tru?) i dag.... SÅ fikk jeg selvfølgelig hetta med tanke på hvor mye Nannahs knekkebrød jeg spiser.... helt til jeg leste denne tråden.

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 19:01   #9
Mortil1
Medlem
 
Mortil1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 96
Mortil1 er på en erverdig vei

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Shit... Skummelt!

__________________
Mor til 1
Min blogg


Mortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 19:37   #10
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Opprinnelig lagt inn av Mortil1, her.

Shit... Skummelt!

Neida - bare hvis du spiser over 1/2 kg frø i uka! (Se innlegget til Nille leii lenger oppe. Deilig at ho har regna ut for oss! Takk, Nille!!!)

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 00:44   #11
Terje Sandberg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
Terje Sandberg er på en erverdig vei

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Om dere leser det som er sakset fra Matportalen så blir noe av Kadmiumnivået lagret i kroppen og virker således kumulativt. Brøderstatning basert på vesentlig innhold av Solsikkekjerner eller Solsikkekjerner som snack bør derfor unngås.

Terje Sandberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:31   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Forsiktig med solsikkefrø

Det er nok lurest å satse på økologiske solsikkefrø (som nevnt over her et sted)

De dyrkes ikke med kunstgjødsel og dermed er ikke problemet med kadmium der. Problem solved (men man kan jo spørre seg hvorfor det er lov til å dyrke mat ved hjelp av giftig kunstgjødsel da ... kadmium går over i bl a korn også, men det er jo ikke fullt så aktuelt her på LK).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Må jeg kjøpe boka / Spørsmål om induksjon Nille Induksjonen 6 16-01-05 22:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no