Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Créme Brûlée

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-12, 10:53   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Créme Brûlée

Flere bilder i bloggen



I dag har bloggen 2 års bursdag. Da jeg famlende begynte med de første innleggene hadde jeg aldri drømt om at jeg skulle bli funnet av andre og få så mye postive tilbakemeldinger som jeg har fått. Spesielt da jeg flyttet over på eget domene tok det neærmest av, besøkstallet ble tredobbelt på få uker og på facebook er jeg snart oppe i 9300 likere utrolig -en stor takk til hver og en av dere.
Med litt bursdagsfølese synes jeg følgende oppskrift passe bra til dagen:

I et selskap i julen ble det servert creme brule og siden har jeg lurt på om det var mulig å få til en lavkarbo variant av denne desserten. Største problemet er sukkeret på toppen men siden tagatesse sies å kunne karameliseres fant jeg ut at jeg ville prøve.
til hver porsjon creme brule trenger en
1 eggeplomme
1 dl fløte
1 t-skje tagatesse(eller sukrin om du heller vil bruke det )
vanilje stang eller pulver (ikke vaniljesukker)
Pisk sammen eggeplommene.


Ha fløte sukker og vanilje i en gryte og la det langsomt komme opp til kokepunktet. Bruker du vaniljestang del den og skrap førne forsiktig ut. La stangen bli med på oppkoket.


Hell en tynn stråle med fløte forsiktig i eggene mens du rører. I starten bare litt om gangen for temperere eggene. Har du for mye og for fort blir det eggerøre …… når det hele er blandet siles blandingen og helles i former. Massen skal være helt glatt uten bobler. Er du uheldig og får bobler er det bare å føre brenneren forsiktig over skålen og boblene løser seg opp.


Stek creme brule i vannbad (bruk varmt vann ) Vannet skal stå ca halveis opp på formene


Stekes på 150 grader i 25 -40 minutter til de er fast men med litt skjelvende midte. Pass på at de ikke blir brune oppå.
Avkjøl og la den hvile i kjøleskap i minst 4 timer helst natten over. Slik som de er nå kan de står i flere dager.

Rett før servering skal sukkeret på.


Jeg testet en med halvparten tagatesse og halvparten sukrin. Utseende messig ble halvdelene veldig like, men den delen med sukrin var helt myk , sukrinet var bare smeltet og tatt farge. På tagatessedelen var det klart et sprøtt sukkerlokk . Det skal bare være et tynt tynt lag med tagatesse på toppen og hell av det som ikke fester seg på overflaten før en brenner forsiktig. Pass på så det ikke blir brent. La tagatessen få avkjøle og stivne før du server. Tar bare et lite minutt eller to.


Brenn litt av tagatesen til det smelter og vent noen sekunder før en ny runde med brenneren



__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Creme fraiche? Tittit Induksjonen 3 02-03-11 20:29
Creme Brulee (lavkarbo) Nille Kake/dessert og snacks 8 30-05-10 19:58
Rask creme brulee? Siss1 Kake/dessert og snacks 23 06-03-10 18:53
Dette MÅ jeg bare dele ... SJOKOLADE-BRULEE! Siss1 Spørsmål og svar 4 02-09-08 19:34
Sjokolade-Brulee! (Mmm ...) Siss1 Kake/dessert og snacks 23 02-09-08 14:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no