Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Spm. om roing og rygg

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-05, 16:33   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Spm. om roing og rygg

Jeg har nå altså begynt å ro.. men vet ikke helt om jeg gjør det riktig? Skal man ro med bøyd rygg, eller rett? Eller en blanding?

Og hvilke muskler trener jeg? Kjenner at jeg blir støl mellom skulderbladene - også at det tar på armene, selvsagt. Hva med korsryggen?

Og hvordan tøyer man ut ryggen? Altså mellom skulderbladene (og evt. andre steder på ryggen som får trening)

Og til slutt.. Hva er best av å ro "hardt" og kort, eller lengre og mindre hardt? Det er 10 forskjellige grader på den maskina..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 17:14   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg har nå altså begynt å ro.. men vet ikke helt om jeg gjør det riktig? Skal man ro med bøyd rygg, eller rett? Eller en blanding?

Min fysio sier rett rygg, bøy fra hofte leddet når du strekker deg fremover, rett rygg tilbake og bruk armene/bena (huffameg, dette er jeg ikke god å forklare... )

Opprinnelig lagt inn av mofe

Og hvilke muskler trener jeg? Kjenner at jeg blir støl mellom skulderbladene - også at det tar på armene, selvsagt. Hva med korsryggen?

Det skal IKKE ta i korsryggen, da gjør du noe feil. Det er normalt å bli støl mellom skulderbladene og armene ! (igjen ref min fysio)

Opprinnelig lagt inn av mofe

Og hvordan tøyer man ut ryggen? Altså mellom skulderbladene (og evt. andre steder på ryggen som får trening)

En veldig fin strekk øvelse er pilates "the mermaid". Du sitter som de på bildet nedenfor. Strekker armen opp, over hodet mot skulderen, uten å bøye overkroppen, slik at du får tøyd ut musklene på siden der armen er. Skjønner ??


Så bøyer du over motsatt - albuen i gulvet Sånn at du nesten ligger på siden, mens du strekker den andre armen så langt du klarer mens du strekker ryggen.

Gjenta 2-3 ganger, - bytt side (opp på kne og ned på motsatt side) og gjør det samme der. Til begge sider.

Er ikke god å forklare .... sorry Men det er en god øvelse for å strekke ut ryggen !


Også denne "Cat stretch" - er god. Hold rompa på helene og strekk armer og rygg fremover.....

Opprinnelig lagt inn av mofe

Og til slutt.. Hva er best av å ro "hardt" og kort, eller lengre og mindre hardt? Det er 10 forskjellige grader på den maskina..

Det veit jeg ikke gitt......

Finnes sikkert andre som har gode øvelser og tips til deg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 18:08   #3
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

hmm..

når det gjelder tøying så er vel det noe som ikke brukes så mye nå.
min kiropraktor som er spesialist på rygg,(han underviser på blindern, driver med forskning på rygg på blindern, og holder kurs for leger i rygg.) nektet meg helt å tøye rygg, og mente at det var noe man ikke skulle gjøre.

fysioterapeuten min(som også er fysioterapeuten til rosenborg) er også litt sånn lunken til tøying. han har ikke nektet meg det, men han sier: tøying er vel noe vi har gått litt bort fra nå.
siden det ikke har noen effekt på skader, eller restitusjon, så bør du kanskje tenke over hvorfor du skal tøye ryggen. i noen idretter trenger man jo å ha større leddutslag, og da må man jo tøye. men slik jeg har forstått det så kan ikke gjøre en muskel lenger eller kortere, det er bare senene rundt man strekker, og da mister man en del av finmotorikken i leddet. ryggen skal jo være fast/stabil.

noen andre ting:
- dersom man slutter å tøye vil man veldig raskt gå tilbake til "normale" leddutslag.. hvorfor gjør kroppen dette, hvis det beste er å være myk?
- ingen dyr tøyer. hva gjør feks en løve etter at den har løpt max etter et dyr..? den legger seg ned og slapper av

jeg vet ikke jeg.. jeg synes det er interessant med tøying/ikke tøying. jeg tøyer normalt ikke, men gjør det av og til, mest for velværes skyld egentlig, fordi jeg synes det er godt. jeg må innrømme at jeg har krangla en del med kiropraktoren min en del om dette.. for jeg skjønner det ikke.. mye av det jeg har lært tidligere er feil, for jeg må jo tro at han har noe mer peiling enn meg på dette. det finnes dessuten en del forskning på dette.

lykke til med roingen mofe

silje

ps.. jeg har hatt en del problemer med ryggen, og roing er ikke så bra da. generelt skal man ikke trene rygg sittende(spesielt den øvelsen der man sitter og presser bakover er dårlig).

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 20:46   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Kjempesupert, tusen takk for svar begge to!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 23:43   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tøying eller ikke tøying ?? Hm.... det kan vel diskuteres. Enda en ting de lærde strides om. Jeg stoler på fysoterapeuten min (som også er idrettslag fysioterepeut), legen min (som også er utdannet fysioterapeut), overlegen på avdelingen jeg har vært innlagt med ryggplager og Josef Pilates, - og merker på kroppen hva som skjer når jeg hopper over tøye/strekke øvelsene.... Jeg får iallefall store problemer. Men der er kanskje fordi jeg har dårlig rygg/prolaps ? Av ergoterapeuten på jobben har jeg også fått tøye og strekkøvelser å gjøre når jeg har sittet for lenge og korsryggen krangler. De hjelper også veldig godt. Og det ER godt - syns jeg.


Prøv deg frem du mofe. Og får du mindre vondt etterpå er det iallefall ikke skadelig.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 23:51   #6
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Om du skal ro hardt i en kort distanse eller lettere over en lengre distanse kommer an på hva du vil trene. Hard øker hjertefrekvensen, sånn at pumpa får kjørt seg skikkelig. Og det skal du ikke gjøre i så veldig lang tid om gangen. Tar du det litt mer med ro og ror lengre, er det utholdenheten din du trener. Eh...? Ble dette noe fornuftig, da?
PS - jeg har gitt opp roing - får det rett og slett ikke til uten at korsryggen blir stiv og vond. Gjør helt klart noe feil, men er ikke i stand til å rette det opp. Så jeg sverger til tredemølla for tida

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 15-06-05, 23:57   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av silje

ps.. jeg har hatt en del problemer med ryggen, og roing er ikke så bra da. generelt skal man ikke trene rygg sittende(spesielt den øvelsen der man sitter og presser bakover er dårlig).

Må nok ta en samtale med fysioen min igjen jeg. (Har gått til behandling/trening hos fysioterapeut ganske lenge på grunn av brudd i ryggen + etterfølgende prolaps). For jeg har fått ro-øvelsen som en del av behandlingen/programmet mitt... i maskin altså. Men med rett rygg og ikke noe "pressing" bakover. (bruker bena å skyve fra med og trekker armene inn mot kroppen).

Og flere av ryggøvelsene jeg gjør (med pilates) gjøres sittende.

.... nå skjønner jeg ikkeno - hvordan kan jeg ha blitt så mye bedre da, hvis øvelsene mine er feil ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-06-05, 00:15   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Alfie

Om du skal ro hardt i en kort distanse eller lettere over en lengre distanse kommer an på hva du vil trene. Hard øker hjertefrekvensen, sånn at pumpa får kjørt seg skikkelig. Og det skal du ikke gjøre i så veldig lang tid om gangen. Tar du det litt mer med ro og ror lengre, er det utholdenheten din du trener. Eh...? Ble dette noe fornuftig, da?

Det første jeg vil oppnå med treninga er vektnedgang, og i annen rekke kommer muskel-bygging.. så da vet jeg ikke hva som er best, jeg?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 16-06-05, 00:21   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Det første jeg vil oppnå med treninga er vektnedgang, og i annen rekke kommer muskel-bygging.. så da vet jeg ikke hva som er best, jeg?

Både for vektnedgang og muskelvekst gjelder det å få kroppen til å skille ut mest mulig veksthormon. Måten man får til det på, er korte, harde økter. For raskest bedring i kondisjon/utholdenhet, er intervalltrening suverent.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 16-06-05, 00:23   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Både for vektnedgang og muskelvekst gjelder det å få kroppen til å skille ut mest mulig veksthormon. Måten man får til det på, er korte, harde økter. For raskest bedring i kondisjon/utholdenhet, er intervalltrening suverent.

Okai.. så med andre ord så skal jeg bare ro som en galning, på det tyngste, til jeg ikke orker mere?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 16-06-05, 00:28   #11
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Okai.. så med andre ord så skal jeg bare ro som en galning, på det tyngste, til jeg ikke orker mere?

Njaaaaaa, det er noe som heter både oppvarming, opptrapping, tilvenning, belastningsskader og overtrening, så kanskje ikke såååå hardt/tungt/brått... Uten at jeg klarer å gi deg noe presist program, så tror jeg de første gangene (par uker?) kan gå med til å lære teknikk og venne kroppen til øvelsen. Så kan du skru på guffe, og bestemme deg for å kjøre intervaller på 2-3 minutter f.eks. Hvis du bestemmer deg for å kjøre i 2 minutter, 1 minutt pause, så 2 minutter roing osv, så bør det ikke være tyngere enn at du klarer de to minuttene (dog presse deg).

Det viktigste er at du blir varm/svett, og at du ikke holder på altfor lenge. 15 minutter kanskje?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 16-06-05, 00:31   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Mm.. skjønner, skjønner. Rodde vel i omtrent et kvarter i dag ( 4km) - og kjenner det i ryggen, men det ser jeg på som helt normalt, egentlig.

Så det er ikke noe vits i å ro lengre enn det? om jeg tar noen slike intervaller som du snakker om? (2 på, 1 av osv)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 16:41   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Rodde 4 km i går, sånn passe intensitet. Føler ikke at jeg gjør det riktig.. Har vondt på ene sida av korsryggen idag, kjennes ut som noe annet enn stølhet.

Det føles naturlig å bøye ryggen (iallfall øverste del) når jeg "henter" strikken (noen som skjønner?).. Men så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ha ryggen ellers enn det. For å ha den helt rett føles også rart..

Og skal jeg trekke helt bak? Lene meg bakover, liksom?

*skjønner seg ikke helt på*

Men det er en veldig deilig treningsform!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 18:15   #14
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Optimale intervaller: 10 min oppvarming. 4 minutter intenst. 3 minutter rolig. 4 min intenst. 3 min rolig. 4 min intenst. 3 min rolig. 4 min intenst. Til sammen 35 minutter. Gjenta 3 ganger i uka.

Dette skal i alle fall i følge forskere i Trondheim være den optimale treningsøkta for hjertet, så da får vi tro at det hjelper bra på andre ting også. Ikke vits i å gjøre det oftere enn tre ganger.

Og bare en kommentar om tøying: Både hunder og katter tøyer. SÆRLIG katter. Men de tøyer ikke så mye etter at de har trent, de tøyer når de reiser seg etter en hvil, og er stive og litt støle. Så kanskje vi tøyer på feil tidspunkt, kanskje vi skulle tøye etter å ha sittet stille lenge, ikke etter å ha bevegd oss mye?

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 18:22   #15
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg har aldri rodd noe særlig på romaskin, men mye i en helt ordentlig BÅT. Det er noe jeg savner, og som gjør veldig godt for rygg og armer. Men jeg tror kanskje noe av problemet ditt mofe, er at du tror det er ryggen som skal gjøre arbeidet. Det er det ikke! Du drar med armene, sparker fra med beina, og støtter med magen. Ryggen er selvsagt med, men den må for all del ikke dra lasset alene (bokstavelig talt). Og når du tenker slik blir det mer logisk. Hvis du må tøye veldig for å "hente strikken" er maskina stilt feil. Du krøller bena og glir fram og griper tak. Hold ryggen rett, magen stram, knip sammen i bekkenbunnen og strekk beina. Samtidig lener de deg bakover, nå kjenner du at det tar i magemusklene, mens du bruker dem til å strekke ut kroppen. OSom slutten på bevegelsen drar du armene helt inn til brystkassen. Så slapper du av og lar "strikken" dra deg framover, krøll beina og strekk armene og len deg fram. Gjenta. Husk at når du går fram er de virtuelle årene ikke nede i vannet. Det skal være en lett, avslappet bevegelse. Når du lener deg tilbake arbeider du med rett rygg, faste magemuskler og sterke bein, akkurat som når du løfter.

Håper det var litt nyttig, aner ikke om det kan overføres til romaskin egentlig

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 18:27   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ja, tror du har rett, Muskat - at jeg tenker at ryggen skal gjøre jobben. Men - skal prøve sånn som du skisserer, tror nok det vil hjelpe

Tusen takk for svaret!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 20:06   #17
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

Må nok ta en samtale med fysioen min igjen jeg. (Har gått til behandling/trening hos fysioterapeut ganske lenge på grunn av brudd i ryggen + etterfølgende prolaps). For jeg har fått ro-øvelsen som en del av behandlingen/programmet mitt... i maskin altså. Men med rett rygg og ikke noe "pressing" bakover. (bruker bena å skyve fra med og trekker armene inn mot kroppen).

Og flere av ryggøvelsene jeg gjør (med pilates) gjøres sittende.

.... nå skjønner jeg ikkeno - hvordan kan jeg ha blitt så mye bedre da, hvis øvelsene mine er feil ??

jeg tror egentlig at det "kommer ann på"... fysioen min på lerkendal ville egentlig at jeg skulle ta en øvelse der jeg satt, og pressa ryggen bakover.. håper du skjønner hvilken øvelse jeg mener.. men den øvelsen har kiroen i bergen forbudt meg... jeg tror kanskje at det har noe med hvor dårlig man er.. for det er jo en del ting de med veldig dårlig rygg ikke bør gjøre, som feks å trene ryggen med vridning(den øvelsen man sitter i ro med beina, og så roterer man overkroppen), der er det jo både vridning og sitting.. mens disse øvelsene er jo ikke noe problem for de som er bra i ryggen. jeg hører iallfall fysioen min av og til si om øvelser at "nei, den er nok litt for tung for deg ennå".

jeg har (ikke så mye nå lenger), og har hatt problemer med noen skiver i korsryggen. jeg klarte ikke å sitte i det hele tatt for det var så vondt. jeg kunne ikke en gang sitte når jeg spiste.. og så vidt jeg har forstått er det å sitte veldig belastende for ryggen. men jeg tror egentlig ikke at det er noe fare å gjøre sittende ryggøvelser så lenge man ikke får vondt, og gjør øvelsene kontrollert.

men egentlig så trener man vel ikke ryggen så mye ved roing? eller hm.. jeg tar kanskje feil nå.. man kjenner det vel.. og må jo holde den rett.. mitt problem var vel helst at jeg måtte sitte.. og sitte med beina krøket. og jeg sitting er generelt ikke bra for meg..

et tips når man har vondt i ryggen(korsryggen) er å sitte høyt. man skal sitte så høyt at hoftene er høyere oppe enn knærne

http://www.kiropraktorklinikken.org/index.html

jan arve borge er kiropraktoren mn

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
et lite spm.. TinaF Atkins kosthold 3 23-05-05 16:51
Ett lite spm. bare... Mila Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 11 29-01-05 19:27
spm. om atkins induksjon: Aquella Induksjonen 2 03-10-04 16:58
Spm om mayonaise og krydder. geisha Induksjonen 6 11-08-04 14:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no