Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-05, 21:35   #126
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?

  Svar med sitat
Gammel 30-10-05, 22:03   #127
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?

Bruk margarinen i morgen tidlig, deretter kaster du den....husk den blir omdannet til transfettsyrer når den blir varmet opp...

Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det...

Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da...

Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 30-10-05, 23:52   #128
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Bruk margarinen i morgen tidlig, deretter kaster du den....husk den blir omdannet til transfettsyrer når den blir varmet opp...

Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det...

Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da...

Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak!

Frukosten min i morgen kommer forøvrig til å bli eggerøre laget av 30 gram smør, 2 egg og en ekstra plomme servert sammen med en brødskive med meierismør og peanøttsmør. Til drikke bruker jeg å drikke en kopp Bengal Spice te som er er krydderte naturlig søtet med vanilje...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 00:13   #129
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Klistrer opp listen over anbefalte matvarer for OE igjen så man husker hvilke matvarer man faktisk har å velge mellom...

.

Sitat:

MATVARER MAN ANBEFALES Å SPISE MYE AV

Animalsk fett: Eks. smør, seterrømme, kremfløte, baconfett, talg, flesk, beinmarg og grisefett mv.
Egg: Minst 4 egg pr. dag.
Alle typer ost: Alle typer.Jo høyere fettinnhold, jo bedre.
Alle former for kjøtt: Fortrinnsvis med mye fett, helst grisekjøtt.
Alle slags kjøttvarer: Fortrinnsvis med mye fett, eksempelsvis kjøttpølser, innmatspølser, pateer, kjøttpudding, blodpudding mv.
Fjørfe: Spesielt and og gås, men også kylling og annen fugl.
Fisk: Inkludert fisk på boks i olje; særlig fet fisk som makrell og sild. Fisk stekt i smør eller talg.
Innmat og produkter av innmat: Eks. lever, nyrer, hjerte, hjerne, brusk, svor, bindevev, animalsk gelatin mv.
Kjøttkarft og supper: Med mye fett og gelatin; kokt på bein og kjøttrester.

MATVARER MAN KAN SPISE I MODERATE MENGDER

Melk: Så fet som mulig, eller blandet med like deler kremfløte, inntil en halv liter pr. dag (inneholder ca 20 gram melkesukker).
Margarin og planteoljer: Uten transfettsyrer, for eksempel kokosnøtt, oliven, makademia og solsikke
Grønnsaker: Inkludert sopp, fortrinnsvis med lavt karboinnhold, kokt eller stekt med fett. Inntil 300 gram pr. dag (ca 15 gram karbohydrat).
Potet: En mellomstor potet pr. person pr. dag (ca 10 gram stivelse) stekt i smør, eller grønne bønner i for eksempel smeltet smør.
Bær/frukt med lite sukker: Spises best sammen med pisket krem eller som en ingrediens i fete desserter. Kan spises i stedet for potet eller grønnsaker, inntil 300 gram pr. dag alt etter karbohydratinnhold.
Nøtter og frø: Eks. mandler, kokos, solsikkefrø, makademianøtter mv.
Usøtede drikkevarer: Etter behov; f.eks. kaffe, te eller usukret fruktsaft (2-3 ss i vann).
Annet: Majones, krydder og andre usøtede smakstilsettinger som ikke inneholder mel eller potetstivelse.

MATVARER MAN BØR UNNGÅ, ELLER SPISE LITE AV

Sukker i enhver form: Inkludert søtsaker, fruktose og honning
Frukt/konserves med mye sukker: Eks. sylltetøy, kompotter, geleer osv; jo søtere desto verre; minst akseptabelt er fruktslag som epler og pærer som nesten ikke inneholder protein og fett.
Alle korn- og melkeprodukter: Eks. ris, pasta, brød, kaker, pannekaker osv. bortsett fra mel og stivelse når det blir brukt i små mengder i matretter; ”Optimalt brød” kan lages av nøtter, egg, smør, fløte, litt mel, bakepulver og krydder…
Erter og bønner: Bortsett fra grønne bønner/snittbønner.
Søtede drikevarer: Eks. juice, brus, drikkeyoghurt osv.
Salt (NaCl) i maten: Bør reduseres gradvis inntil det ikke lenger smaker godt eller trengs.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 12:19   #130
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ziggy, gidder du ta en runde i min journal og se på maten så langt i dag?

  Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 14:46   #131
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Ziggy, gidder du ta en runde i min journal og se på maten så langt i dag?

Så ikke så værst ut det der...noen små justeringer kanskje, så er du der... la igjen noen kommentarer til deg om det.

Nå...blei du mett eller???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 14:56   #132
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...

  Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 15:07   #133
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...

Det er ganske vanlig når man plutselig går over til å spise på en annen måte enn man er vant til....

Har du kjøkkenvekt, så kontroller at du får i deg nok fett i måltidet...etter hvert klarer du å se det an på øyemål... jeg måtte ihvertfall venne meg til å bruke vesentlig større smørbiter enn det jeg var vant til fra før...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 15:16   #134
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-)
Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ?

Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg.
Fikk følgende fordeling vha kalkulatoren :
P:70-79
F: 138-187
K: 44-49

Er vandt til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da...

Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til...

Råd og meninger tas i mot med takk :-)

Skal legge inn dagsmeny i journal senere...

AjN

  Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 15:46   #135
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ajn

Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-)
Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ?

Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg.

Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til...

Råd og meninger tas i mot med takk :-)

Så du skal ned til 58 kilo? Er ikke det litt i underkant egentlig?? Jeg bare spør jeg, du kjenner jo kroppen din best selv. Idelavekta di basert på en "liten" benbyging er jio ca 61 kilo, så egentlig så er du der du skal være...

Men, jeg skal selvfølgelig gi deg et utfyllende svar påOE tilpasset til deg litt senere i kveld...


Sist redigert av Ziggy : 01-11-05 kl 20:33.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 11:36   #136
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ristede, salte mandler.

Ha ca 250 gr mandler ut over et bakepapir på en plate. Varm opp ovnen til ca 170- 180 grader, og sett inn mandlene midt i ovnen.

La de riste i ca 8-10 minutter inntil du hører en "poppelyd" når noen av mandlene deler seg...

Ta ut platen, fold sammen bakepapiret slik at du kan helle mandlene ned i en bolle. Hell over litt olje eller ghee, bland godt sammen.

Legg bakepapiret tilbake på panna, og ha mandlene med olje over på papiret igjen. Strø så over med sjøsalt eller seltin- ikke tenk på mengden her, for du kan riste av overskuddssaltet senere i en matsil...m og la mandlene avkjøle seg...

Smaker nyyyydelig...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 11:38   #137
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Mmm.
Kan jeg gjøre dette med rå cashewnøtter og på samme måte? Eller rå peanøtter? Syns de to smaker bedre enn mandler.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 11:43   #138
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Mmm.
Kan jeg gjøre dette med rå cashewnøtter og på samme måte? Eller rå peanøtter? Syns de to smaker bedre enn mandler.

Helt klart!!!

Og du...husk å prøve deg fram med styrken på ovnen... det er forskjell på hvor "skarpe" de er...

Og en ting til... bruker du mindre enn 250 gram, så må du redusere tiden du rister nøttene på, for ellers kan de bli litt brune... Her har jeg desverre ingen regel, men jeg bruker å lytte etter "poppingen" på mandlene, og bruker det somen indikator på når de er ferdige...

Og dessuten så smaker ristede mandler noe helt annet enn vanlige mandler...du skulle nesten ikke tro det er snakk om det samme...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 21:15   #139
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ajn

Er vant til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da...

Til å begynne med er det lurt å fokusere litt på mengdene med de ulike næringsmidlene...men etter hvert blir dette automatisert, når man lærer seg proposjonen mellom de ulike næringsmidlene i kostholdet...

Mange har tidligere hatt et problem når det gjelder fettinntaket, så dette fokuset er for å sikre at man tilfører kroppen den energikilden den skal benytte i tiden fremover, nemlig fett! Det tar ikke lang tid før man har innarbeidet denne vanen som man også gjorde det for karbene i kostholdet!

Husk at også Torkil viser til at mange på Ketolysekuren har prøvd å kutte ned på fettet som et forsøk på å ta en snarvei i det å gå ned i vekt...utren at det hadde den ønskede effekt...snarere tvert imot...

Opprinnelig lagt inn av Torkil

...Faktisk har en del vanskeligheter med ketolysekuren når de forsøker å redusere fettinnholdet i dietten, i håp om raskere vekttap.Altså ikke unngå fete oster og fete fisk og kjøtt med fett. (bacon)...

Ellers så har jeg sett på måltidene du la ut, og gitt den noen tilbakemeldinger på sammensetningen i loggen din.

Synes du er flink jeg...

Bare gi meg beskjed om det er mere du lurer på, eller vil ha en tilbakemelding om...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:08   #140
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Frukosten min i morgen kommer forøvrig til å bli eggerøre laget av 30 gram smør, 2 egg og en ekstra plomme servert sammen med en brødskive med meierismør og peanøttsmør. Til drikke bruker jeg å drikke en kopp Bengal Spice te som er er krydderte naturlig søtet med vanilje...


brødskive ?? jeg må nok sette meg inn i denne dietten for jeg veit jo egentlig ingen ting .... men jeg skal ikke prøve trives med det kostholdet jeg har nå

men det jeg skjønner er hvordan kan så MASSE fett være kombinert med khd ( veit det er minimalt ... 300g bær eller potet eller noe i den duren men alikevel ...

og hvorfor anbefaler han helst grisekjøtt æsj .... det finnes jo mye bedre kjøtt en gris ?? har tusen argumenter .... men skal ikke skrive de inn her er litt ekle ...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:09   #141
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

*rettelse* det jeg IKKE skjønner ....

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:18   #142
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber, så det vil ikke utgjøre noe ï det hele tatt når det gjelder blodsukkerstigningen... husk at det fettet vi spiser senker optaket av alle næringsstogffer fra maten, slik at kroppen får porsjonert næringen på en langt bedre måte med dette kostholdet enn den vil med et tradisjonelt blandingskosthold...

Joda, har hørt alt det der om urinsyre osv i grisekjøtt, men det er også flere som mener at det ikke er den såkalte urinsyra som er problemet, men at det er den ubalansen som man får gjennom et tradisjonelt blandingskosthold som gjør at urinsyra kan fi seg uheldige utslag for mange. Har og lest en plass at det er ikke urinsyra i maten som er det vstore problemet, men kroppens egen produksjon, og denne teorien minner meg mye om det som har vist seg å stemme når det gjelder kolestrol fra mat vs kolestrol produsert i kroppen...

Men for all del, det er intet problem å spise andre kjøttslag, men det skal mye til for å finne tilsvarende fete kjøttsorter som det vi får fra gris. Dessuten ligner jo grisens proteiner mye på våre egne, se det er hevdet at kroppen vår ikke trenger å bearbeide disse proteinene like mye før de blir benyttet som den må med andre proteinkilder.

Så som du forstår, så finnes det flust av argumenter på hver side når det gjelder dette... så det er opp til hver enkelt å velge det man mener er best for en selv!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:27   #143
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber

Hmm sikker på at det kun er 5 karber? En rug sprø inneholder jo 6 karber, og den er fullkorn + veier mye mindre enn en tynn brødskive.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:33   #144
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hmm sikker på at det kun er 5 karber? En rug sprø inneholder jo 6 karber, og den er fullkorn + veier mye mindre enn en tynn brødskive.

I ei tynn skive Lindbergbrød på litt over 25 gram er det ikke mere enn ca. 5 gr karbo, da det bare er 18,9 gr karbo pr 100 gr.

I ei skive med OE brød er det bortimot det samme karboinnholdet som i Lindbergbrødet, så joda, det skal stemme dette...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:42   #145
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Okei det høres jo ganske bra ut da. Så da kan jeg spise en tynn skive lindbergbrød feks istedetfor et knekkebrød. Nam nam.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 12:46   #146
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Okei det høres jo ganske bra ut da. Så da kan jeg spise en tynn skive lindbergbrød feks istedetfor et knekkebrød. Nam nam.

Klart du kan! Bare man husker på å holde seg innenfor dagens karboinntak så er det ingenting i veien for det...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 13:36   #147
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Klart du kan! Bare man husker på å holde seg innenfor dagens karboinntak så er det ingenting i veien for det...

dette er litt vel flaut og spørre om men har ikke satt meg inn i filosofien .... hvor mange khd kan man spise per dag ???

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 17:54   #148
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nøtta

dette er litt vel flaut og spørre om men har ikke satt meg inn i filosofien .... hvor mange khd kan man spise per dag ???

Er målvbekta di (høyden din i cm - 100 cm, eks 170 - 100 = 70), så finner du karbonivået ditt ved å gange dette med 0,5 og 0,8. Er man mye overvektig, kan man gange med 0,3.

Med en målvekt på 70, så blir det mellom 35 og 56 karber pr. dag!

Setter du opp høyden din, så skal jeg sjekke det nærmere for deg

Utregningene og bakgrunnen for dem finner du forresten i starten av denne tråden, om du føler for å se litt på det sånn i fred og ro- men jeg kan hjelpe deg med dette om du vil!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 19:02   #149
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Her er en oppskrift, modifisert sådan, av Filadelfiakake slik jeg skal lage den i kveld...mmmmm......

Sitat:

OE Delfiakake

250 g kokosfett
250 g 70% - 86% kakaosjokolade
0,25 dl ferdigkokt kaffe og 0,25 dl kremfløte
6 eggehviter
12 hele egg, godt pisket
100 g mandler
100 g hasselnøtter
30 g kokosmasse

Pisk eggene til de blir luftige. Smelt kokosfettet og sjokoladen i to ulike panner. Ha kaffen og fløten oppi sammen med den flytende sjokoladen. Bland deretter flytende kokosfett i den flytende sjokoladen under omrøring. Deretter blandes sjokolademassen porsjonsvis i de piskede eggene under kraftig omrøring. Visp deretter i kokosmassen, og la den avkjøle seg litt.

Bruk en vanlig brødform kledd med aluminiumsfolie eller matpapir, og legg delvis sjokolademasse, nøtter og tørket frukt. Pass på at blandingen er såpass stiv at ikke nøttene faller til bunnen av kaka.

Du kan bruke ulike typer nøtter, som f.eks. cashewnøtter, macademianøtter, pistasienøtter, hasselnøtter eller peanøtter, alt etter smak. Mandlene kan evt. ristes før du har dem i kaka.

Sett kaken til avkjøling. Kan spises etter noen timer. Delfiakaken har god holdbarhet i kjøleskap, men kan også fryses.

Variasjon: Du kan også bare ha 2 – 3 ss konjakk i sjokoladeblandingen sammen med kaffen om du ønsker det. Alternativt kan du også bruke 2 - 4 ss økologisk sukker eller honning om du vil.


Husk at her brukes sukker eller honning som et krydder, slik det opprinnelig ble brukt.

Den opprinnelige oppskrifta uten sukker men med rosiner og aprikoser er oppgitt til å ha følgende næringsmessige fordeling;

1,0 (protein) : 3,4 (fett) : 0,5 (karbohydrat)

Pr 100 gram gir dette;
10 gr protein
33 gr fett
5 gr karbo
357 Kcal



Ser det godt ut, eller???


Sist redigert av Ziggy : 03-11-05 kl 11:18.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-11-05, 20:22   #150
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hmm jeg er så "blond" på dette med utregning, kunne du regnet for meg også?

Trenger du målvekt og høyde bare? Min målvekt er på 70 kg vil jeg tro. Jeg er 174 høy.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no