Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Å være gjest

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-09, 17:45   #1
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Å være gjest

Vi har blitt invitert på fest og fått menyen tilsendt, og den består i grunn bare av høykarbomat. Dvs. at det er lite å bytte ut med noe annet eller å la være å spise. Hva gjør man egentlig da? Skal man være høflig og spise det man får, eller skal man si fra at dette blir komplisert? Det er helt uaktuelt å ta med noe hjemmefra som erstatning, det gjør man bare ikke når man er på besøk hos en gourmetkokk...

Jeg kjenner vedkommende godt, og valgte å sende en mail og forklare situasjonen og fikk et forstående svar, men jeg føler meg likevel SÅ teit, utakknemmelig og vanskelig. Og jeg hater å føle meg sånn! Han lager forøvrig ubeskrivelig god mat, så fristelsen til å bare droppe lavkarbo er stor... men, jeg vil jo ikke det egentlig!

Hvor farlig er det egentlig å ta en dag hvor man bare pøser på med sukker i mengder? Jeg vet av erfaring at jeg ikke greier måtehold eller "bare i dag" - og det gjelder røyking, godis, mat, ja, det meste egentlig. Skal jeg klare å slutte å røyke må jeg bli fanatisk ikke-røyker. Skal jeg klare å leve lavkarbo, må jeg leve VIRKELIG lavkarbo, jeg greier ikke sånne mellomløsninger, det fører til langvarig "gi faen og gå opp i vekt igjen"-fase. Og det kommer mange sånne utfordringer framover. Mange fester, julebord, julepartyer og bursdager. Hvordan løser dere dette?

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 17:55   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Å være gjest

Det hender jeg bestemmer meg på forhånd å skeie ut.

Men som oftest er det sjelden vanskelig å få tak i rent kjøtt og grønnsaker...

Hvai all vide verden er det dere skal få servert, siden det tydeligvis ikke er rent kjøtt/fisk/fugl eller rene grønnsaker?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:10   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Å være gjest

Jeg er akkurat som deg, ingen svinger i valsen. Det har like mye med at jeg blir direkte syk av høykarbomat. Løsningen for meg er å spise meg mett før jeg kommer, og finnes det bare noe jeg kan spise litt av så gjør jeg det. Jeg inngår ingen kompromisser for å please andre når det er min helse det angår, og ingen jeg kjenner og pleier omgang med har problemer med å forstå det.
Det viktigste tross alt når man er i selskap er jo å omgås mennesker og ha et hyggelig sosialt samvær

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:43   #4
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Å være gjest

Jeg skjønner problemstillingen din.

Selvfølgelig skal du ikke spise noe du ikke vil ha for å glede noen andre og ødelegge for deg selv!

Det er prinsipielt ingen forskjell på at andre prøver å få deg til å smake litt på mat du vet ikke er bra for deg og at du f.eks. prøver og få alle til å ta noen drag av røyken din. Men det er bare én av de to variantene som er sosialt akseptert.

Julebord har garantert noe du kan spise, det er det stort sett på julefester også vil jeg tro - du kan jo være litt proaktiv og forklare for verten(e) fremover at du ikke tåler endel mat så får du helt sikkert endel forståelse (og spiselige alternativer). Samt fordelen av å kunne planlegge bedre når du vet hva som skjer

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:45   #5
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Å være gjest

Ps. ble forferdelig nysgjerrig på hva gourmet-menyen består av må jeg innrømme

jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:13   #6
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Å være gjest

Jeg tror av hensyn til anonymitet, så lar jeg være å forklare menyen. Men takker for innspill.

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:25   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Å være gjest

Hmmmm… for å snu problemstillingen litt på hodet – å være vert.
Jeg kan faktisk ikke tenke meg at noen verter ikke er villige til å tilpasse maten om man inviterer gjester som har spesielle matpreferanser. Jeg ville som vert blitt ikke reint lite småforbanna dersom jeg inviterte noen som satt og plukket i maten eller ikke spiste fordi de ikke hadde gitt meg beskjed om allergier, matvarer de ikke liker eller diett kosthold.
…og man burde jo ikke bli oppfatta (eller føle at man blir oppfatta) som sær fordi man ønsker å spise rein mat.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:42   #8
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Å være gjest

Jeg pleier også å spise meg god og mett før jeg går og så har jeg gjerne med en pose valnøtter i vesken.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:47   #9
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Å være gjest

Som vert ville jeg også fått beskjed om alleriger etc. Vi som går på lav-karbo gjør det jo for helsens skyld. Akkurat som de som er allergiske lar være å spise visse matvarer.
(for meg hjelper det å tenke på maten på denne måten, at visse matvarer ikke er BRA for min kropp, som gluten for de med cøliaki)

Men ja, å være gjest er litt vanskelig.. Jeg klarer fint å skeie ut en dag eller to, for så hente meg inn. Nå i allefall, kunne det ikke før... Så hos svigeforeldrene mine for par ukers tid siden så spiste jeg brød til frokost.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 20:16   #10
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Å være gjest

Altså, akkurat han tok dette bra, det skal han ha, så ikke noen klager på han som vert! Vi kommer til å spise godt på forhånd og spise det vi tror er greit i selskapet uten å lage noe oppstyr omkring det, ikke minst av hensyn til de andre gjestene. Og vi er der jo for å ha det gøy og kose oss, så det blir sikkert fint. (Det er bare jeg som er litt hårsår...)

Men det virker - sånn generelt altså - som det er så mye mer legitimt om man har en eller annen sykdom å skylde på, f.eks. allergier osv. Og jeg tenker stadig på det når jeg er ute og handler nå, butikkene er fulle av karboer! Det er jammen ikke rart at folk blir overvektige. Jo mer jeg leser og erfarer, jo mer irritert og frustrert blir jeg over at det er så ensrettet fokus på det som er opplest og vedtatt "sunt". Skulle liksom ønske jeg kunne si at jeg er allergisk mot karbohydrater og folk ville nikke og si, ja, det er klart, da må du jo la være det, men det blir i steden straks problematisert og jeg må forklare og forsvare...

Men heldigvis er de fleste jeg kjenner ikke så vanskelige å forklare dette til, vi opplevde også forleden å være på besøk hos noen som vi ikke har sett på evigheter (venner av kjæresten min, som jeg bare har møtt en eneste gang tidligere), og straks de hørte om vårt spiseprosjekt, så hev de seg rundt og tilpasset maten for oss, uten å heve et øyenbryn engang. Det står det virkelig respekt av!

Men jeg er bare SÅ fornøyd med å faktisk få til dette lavkarbogreiene, og det er mest takket være alle dere som er her. Det er jo her jeg har hentet alle oppskrifter og inspirasjon fra!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 20:29   #11
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Å være gjest

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

Vi har blitt invitert på fest og fått menyen tilsendt, og den består i grunn bare av høykarbomat...
..på besøk hos en gourmetkokk...
..Jeg kjenner vedkommende godt, og valgte å sende en mail og forklare situasjonen og fikk et forstående svar, men jeg føler meg likevel SÅ teit, utakknemmelig og vanskelig..
.... Jeg vet av erfaring at jeg ikke greier måtehold eller "bare i dag" -

Du har vært kjempe modig å forklart situasjonen din, og fått forståelse. Hva mer ??
En gorurmetkokk og du kjenner hun/han godt – da kan du vel be kokken om å huske på deg når maten skal lages, kanskje han/hun allerede har gjort det .
Du sier at hvis du først skeier litt ut er det vanskelig å begrense seg. Ja da har du vel ikke så mange muligheter,
Forøvrig gjelder det nok for mange av oss, dessverre. Sikkert en av årsaken til at vi er tjukke…

Og igjen for å snu litt på det: Føle seg teit fordi du har bestemt deg for å ta vare på helsen din. Nei nei det må du aldri gjøre. Vær heller stolt av dine valg, Serenio.

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:18   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Å være gjest

Jeg må innrømme at jeg har jugd på meg melallergi. Det er ikke bare jug, for jeg er nok litt intolerant, men det er jo ikke akkurat dødelig. Men den "melallergien" sparer meg for mange slitsomme forklaringer når jeg ikke er i humør til å forklare og rettferdiggjøre karbohydratrestriksjoner.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:32   #13
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Å være gjest

Sitat:

Jeg må innrømme at jeg har jugd på meg melallergi. Det er ikke bare jug, for jeg er nok litt intolerant, men det er jo ikke akkurat dødelig. Men den "melallergien" sparer meg for mange slitsomme forklaringer når jeg ikke er i humør til å forklare og rettferdiggjøre karbohydratrestriksjoner

Me too....
En grei løsning iblandt når man ikke orker å forklare..

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 11:08   #14
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Å være gjest

Jeg har flere ganger opplevd når jeg litt halvflau skal forklare om min diett, at det er flere i selskapet som er på lavkarbo. Vi er ikke så sjeldne lenger.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva kan være kaldt og hva bør være varmt-TAPAS Bjørg Festmat 4 03-02-09 21:20
Å være mett, er lettere enn å være trist sunbeam Nyheter / media 1 16-03-06 01:53
Våg å være, våg å leve! Summer Fysisk og mental helse 9 08-07-05 23:25
Vil du være moderator? HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 22-01-04 09:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no