Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dødssyk av Atkins-dietten

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-06, 11:18   #1
litajenta
Medlem
 
litajenta sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Sandnes
Alder: 62
Innlegg: 139
litajenta har en fantastisk aura rundt seglitajenta har en fantastisk aura rundt seg

Sett Dette?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...794590,00.html

__________________
litajenta
Albert Einstein: "Peace can not be kept by force, it can only be achieved by understanding"
- hjørnet-

litajenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver så godt jeg kan å unngå karb.. Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 11:38   #2
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Sett Dette?

Her er også en link: http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle586954.ece

Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 13:11   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Dødssyk av Atkins-dietten

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1142519324.41

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 13:39   #4
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

I artikkelen virker det som om de blander litt mellom ketose og ketoacidose, og nå kan det sikker stemme at denne kvinne hadde ketoacidose, men det var neppe ketosen som var skyld i at hun fikk ketoacidose, ihvertfall ikke etter det jeg har lest meg til. Såvidt jeg vet er det to helt forskjellige tilstander, forårsaket av to helt forskjellige prosesser, men de har til forveksling like navn.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 13:46   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

"Ketoner produseres i leveren når insulinproduksjonen er lav på grunn av sult."

Rart at folk ikke føler seg sultne hvis det skyldes sult da...

"- En mengde studier viser at risikoen for hjerte- og karsykdommer, slag, kreft og andre sykdommer blir redusert med inntak av frukt, grønnsaker og fullkornprodukter.

- Det er bemerkelsesverdig at noen av disse produktene ikke finnes på lavkarbomenyen."

Jeg har ihvertfall aldri spist så mye grønnsaker som nå og jeg er sikker på at jeg spiser mer grønnsaker enn de fleste jeg kjenner..

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 13:54   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Så sant så sant, det er først etter at jeg begynte med lavkarbo at jeg spiser masse grønt og 'bare må ha' salat hver dag.

Jeg vet ikke hvilken lavkarbomeny det siktes til her, og det er jo bare i begynnelsen at det fokuseres på et høyt fett- og proteininntak. De fleste diettene inkluderer grøntfor når man kommer litt lenger ut i dietten. Ketolysedietten anbefaler for eksempel en god porsjon salat/grønnsaker hver dag, helst til hvert måltid.

Nei, jeg holder meg til lavkarbo jeg.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 13:59   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Jeg har aldri hørt om noen som får ketoacidose av å være i ketose. Det høres ut som pølsevev for meg. Ketoacidose oppstår som følge av manglende insulinproduksjon (les: type 1 diabetes). Insulinet fjerner ketoner fra blodet. Det høres ulogisk ut at noen skal få type 1 diabetes som følge av Atkins.

Sitat:

Lavkarbohydratdietter for slanking er langt fra sunt, siden de er knyttet til syreforgiftning, forstoppelse, diaré, dårlig ånde, hodepine og generell utmattelse, for å nevne noen få bivirkninger, skriver medisinprofessor Lynn Steffen ved New York School of Medicine, i en kommentar.

Dette er åpenbart skrevet av noen som ikke har snøring på hva en lavkarbodiett er. Ingen av disse ordene er betegnende for low carb. Ut ifra egne erfaringer ville jeg brukt samme beskrivelsen av et kosthold med mye karbohydrater.

Jeg syns det er utrolig at det går an å publisere noe så fordomsfullt i 2006. Også på bursdagen min...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 14:13   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Først grattis!!

Så har jo mannen litt rett likevel da, for går man fra et såkalt 'normalt' høykarbo kosthold over på lavkarbo vil man innledningsvis kunne få forstoppelse, diare, dårlig ånde, hodepine og generell utmattelse, og jeg hadde faktisk alt det der, men bare til å begynne med.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 15:08   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Sitat:

Kvinnen som ble dødssyk av Atkinsdietten hadde fulgt den strengt den siste måneden, og holdt seg til kjøtt, ost og salat i tillegg til vitaminpiller. Hun gikk ned ni kilo i denne perioden før hun havnet på legevakten med ketoacidose eller syreforgiftning.

Hmm det er vel bevist at folk med nyre sykdomm ikke bør ha et høyt proteininntak . kan det være det som har skjedd her?


Sitat:

Ketoner produseres i leveren når insulinproduksjonen er lav på grunn av sult. Lavkarbodietter kan føre til ketonproduksjon, faktisk blir slankere bedt om å sjekke urinen sin for ketoner for å se om dietten virker.
- Dette problemet kan bli mer anerkjent fordi denne dietten blir stadig mer populær verden over, skriver legene som rapporterer om sykdomstilfellet i The Lancet.

Dette viser bare at forfatteren ikke har peiling.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 15:58   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Sett Dette?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Og alle kverner de om at !! 1 !! kvinne har blitt syk av Atkins. Hva med alle de hundretusen som ikke har blitt det? Og hva med alle de hundretusen som har blitt skakkjørt på lavkaloridiett?


Jammen har de ikke funnet nålen i høystakken!!!! Sååå heldig!!!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 16:28   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Jeg savner så sterkt nyanser også når jeg leser slikt som dette.

Lavkarbodietter farlig skriver de, men det er jo ketogene dietter de klager over hver gang de klager over noe i media. De glemmer at man ikke trenger å ta en ketogen fase engang når en skal spise lavkarbo. De farliggjør en ommøblering på tallerkenen som faktisk er nødvendig for veldig mange mennesker, ved å trekke ut skrekkeksempler på mennesker som har gjort ekstremvarianter av den strengeste biten av filosofien.

Folk som er syke bør jo passe på kostholdet sitt uansett, så dersom en feks. har nyresvikt og har fått beskjed om å holde seg unna for mye proteiner, og begynner på en ketogen diett, så kan en ikke akkurat trekke slutningen at lavkarbo er farlig.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 17:23   #12
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Ja er stort sett enig med dere alle. De fleste som begynner med Atkins,har vel sikkert aldri spist så mye grønnsaker som nå,og dessuten spiser vi mye bær,istedet for frukt.
Men jeg har også sans for et variert kosthold som inneholder fullkornprodukter,men det er for dem som ikke er insulinresistente.
Har dere lest den nye slankerevolusjonen på et ordentlig vis bør en ha fått med seg at kostholdet fungerer kanskje best på oss som ikke går ned i vekt på annet vis. Om det er Atkins,Skaldeman,Ketolyse får være opp til en hver enkelt person. Hovedsaken er at en trives,selv om starten kan være hard.
Stå på folkens:-)
Jeg kjenner faktisk mange mennesker som har dødd av å drikke for mye melk.og samtidig kanskje spist sjokolade og det har faktisk utgjort halve dagens kosthold.Grøss og gru.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 17:25   #13
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

PSisse melkedrikkerne fikk hjeteinfarkt i 30 åra

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 17:35   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Denne artikkelen er overalt nå, og gjett om jeg har fått mange mailer og "tilsnakk" på irc og andre steder av venner og kjente som sier "hva var det vi sa?". Idag har jeg forsvart lavkarbo 1000 ganger, og kjenner jeg trenger en pause nå. :P

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 17:46   #15
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Kan du pelle deg på msn, iset?

  Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 18:37   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Slike "rapporter" kommer alltid med jevne mellomrom. Dessverre viser deg seg gang på gang at de som har forfattet dem egentlig ikke er klar over hva en ketogen diett dreier seg om. Det viser jo bare den ene av påstandende - den med at amn ikke spiser karbohydrater og ikke får i seg vitaminer og fiber ! Som flere andre har påpekt her, så spiser vi på lavkarbo dietter sikkert mye mer grønnsaker, fiber og mineraler enn noen andre !

La oss snu litt på det. Nemlig se på hva vi IKKE spiser:

Kan noen fortelle meg hvor fibrene, mineralene og vitaminene finnes i pasta, ris, hvitt brød og sukker ?? De eneste vitaminene jeg finner i et høykarbo kosthold finnes i poteten. Og den er det mange andre grunner til å kutte ut !!

*sukk*

Og så til den verste påstanden av dem alle. At en kommer i ketoacidose av Atkins eller å være i ketose !! Det er jo direkte feil. Her har man altså en professor/lege/forsker som ikke vet forskjellen på ketose og ketoacidose ! Det er jo ganske avslørende da.

La meg slå fast, en gang for alle (og Iset, dette er hva du skal svare de som trekker frem denne ene dama de har funnet som de TROR har blitt syk av Atkins:

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Min gjetning her er at dama hadde diabetes type I og ikke hadde sjekket med lege før hun evt. begynte på Atkins. OM hun da i det hele tatt har gått på Atkins !

Huff, jeg blir helt sliten i hue av slike usaklige rapporter. Og ikke minst av pressen som referer slikt rått uten å forhøre seg....


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 19:06   #17
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

...det som er mer utrolig er at dette er noe som er publisert i The Lancet, som er et prestisjetungt internasjonalt medisinsk tidsskrift.

Når skal de ta for seg alle de som har blitt rammet av ketoacidose, som følger en tradisjonell diett?

Jeg hadde vedda kåken min på at det ikke er dietten som har forårsaket denne tilstanden.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 19:21   #18
Etrigan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 1
Etrigan er ny på veien

Bergens Tidende

Opprinnelig lagt inn av litajenta

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...794590,00.html

Bergens Tidende har følgende tekst:

http://www.bt.no/innenriks/article252939.ece

Jeg har sendt journalisten følgende e-postmelding:

Sitat:

Hei!

Jeg ser at du har skrevet om Atkins-diett for bt.no:

http://www.bt.no/innenriks/article252939.ece

I den anledning ønsker jeg å kommentere noe av det du skriver. Påstandene til medisinprofessor Lynn Steffen ved New York School of Medicine regner jeg med er riktige sitater i korrekt oversettelse direkte fra den opprinnelige kilden. Dermed kommenterer jeg ikke dem.

Derimot stiller jeg meg uforstående til følgende kommentar om Atkins-dietten: ”Denne typen dietter går ut på å endre kostholdet slik at man unngår de fleste typer karbohydrater. I stedet anbefales det å spise fett- og proteinrik mat. Det vil si at maten vi ellers advares mot, er anbefalt her.” Robert Atkins anbefalte, i likhet med blant annet Grete Roede og Statens Ernæringsråd, at man ikke bør spise sukkerholdig mat. Karbohydratene legen og hjertespesialisten advarte mot finnes i matvarer og drikker som brus, karameller, hveteboller, loff, sirup og wienerbrød. Atkins anbefalte ikke at man bare burde spise fett- og proteinrik mat. Atkins anbefalte også at også at man burde spise en rekke forskjellige grønnsaker.

Du skriver også i saken at ”en 40 år gammel overvektig kvinne ble dødssyk av syreforgiftning fordi hun fulgte Atkinsdietten”. Syreforgiftning er det samme som ketoacidose. Dette er en tilstand som følger av manglende insulinproduksjon – sannsynligvis diabetes type I. I så fall har dette ingenting med Atkins-dietten å gjøre.

Vi får se om han kommenterer dette eller ei.

Etrigan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 19:56   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bergens Tidende

Takk Nille!!!

Albertine: jeg kom nettopp hjem, har vært ute siden jeg skrev innlegget der. Nå skal jeg snart spise, men vi kan jo snakkes i morgen?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 20:18   #20
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Bergens Tidende

Opprinnelig lagt inn av Etrigan

Bergens Tidende har følgende tekst:

http://www.bt.no/innenriks/article252939.ece

Jeg har sendt journalisten følgende e-postmelding:



Vi får se om han kommenterer dette eller ei.

Flott. Du får fortelle oss hvordsn det går da. (og velkommen forresten. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 20:22   #21
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Opprinnelig lagt inn av Nille

Slike "rapporter" kommer alltid med jevne mellomrom. Dessverre viser deg seg gang på gang at de som har forfattet dem egentlig ikke er klar over hva en ketogen diett dreier seg om. Det viser jo bare den ene av påstandende - den med at amn ikke spiser karbohydrater og ikke får i seg vitaminer og fiber ! Som flere andre har påpekt her, så spiser vi på lavkarbo dietter sikkert mye mer grønnsaker, fiber og mineraler enn noen andre !

La oss snu litt på det. Nemlig se på hva vi IKKE spiser:

Kan noen fortelle meg hvor fibrene, mineralene og vitaminene finnes i pasta, ris, hvitt brød og sukker ?? De eneste vitaminene jeg finner i et høykarbo kosthold finnes i poteten. Og den er det mange andre grunner til å kutte ut !!

*sukk*

Og så til den verste påstanden av dem alle. At en kommer i ketoacidose av Atkins eller å være i ketose !! Det er jo direkte feil. Her har man altså en professor/lege/forsker som ikke vet forskjellen på ketose og ketoacidose ! Det er jo ganske avslørende da.

La meg slå fast, en gang for alle (og Iset, dette er hva du skal svare de som trekker frem denne ene dama de har funnet som de TROR har blitt syk av Atkins:

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Min gjetning her er at dama hadde diabetes type I og ikke hadde sjekket med lege før hun evt. begynte på Atkins. OM hun da i det hele tatt har gått på Atkins !

Huff, jeg blir helt sliten i hue av slike usaklige rapporter. Og ikke minst av pressen som referer slikt rått uten å forhøre seg....


Takker og bukker,for et meget informativt innlegg. Hadde heller ikke peiling på hva ketoacidose var for noe før nå.

__________________

Sist redigert av Summer : 17-03-06 kl 20:42.
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 20:50   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Her er kommentarer fra et annet forum:

http://forum.lowcarber.org/showthread.php?p=6012942#post6012942&conly=

Rachel1 sier det veldig bra:

Sitat:

There are at least two logical fallacies in the article. First, correlation does not imply causation. Just because two events happen at the same time or close to each other in time does not mean that one event CAUSED the other event. Second, the author leaps to conclusions based on insufficient evidence (one example). I wouldn't let my first-year students get away with this.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-03-06, 15:54   #23
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Her er hva Torkil skriver om saken:

Opprinnelig lagt inn av Torkil

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article634675.ece

Jeg har lagt inn følgende i Adressa:

Sensasjonsoppslag
Hei, Dette er et eksempel på at det er ikke nok opplysninger til å vurdere innholdet, men jeg har en mer enn sterk mistanke om at denne kvinne hadde diabetes, og da skal man jo ikke benytte kostindusert ketose som slankemetode med mindre det skjer i samarbeid med en lege som vet noe om dette.De ubehga som nevnes, ses hos noen i oppstarten av slike kurer, men det gir seg og er ikke farlige. Professor Hans Bassøe i Bergen benyttet en slik diett på sterkt overvektige på sytti og åttitallet. I en artikkel i Journal of the American Medical Association april 2004 har flere spesialister gjennomgått tusenvis av artikler om lavkarbohydratkurer og de finner ikke grunnlag for å advare mot disse. Andre finner at slike kurer gir lavere blodtrykk, lavere kolesterol og normaliserer blodsukkerverdier. Se evt www.ketolyse.no for mer informasjon. Det som er svært helseskadelig er fedme. Det er godt dokumentert.
Vennlig Hilsen Torkil P. Andersen, Lege
Innsendt av Torkil Andersen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-03-06, 17:05   #24
litajenta
Medlem
 
litajenta sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Sandnes
Alder: 62
Innlegg: 139
litajenta har en fantastisk aura rundt seglitajenta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dødssyk av Atkins-dietten

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Ja er stort sett enig med dere alle. De fleste som begynner med Atkins,har vel sikkert aldri spist så mye grønnsaker som nå,og dessuten spiser vi mye bær,istedet for frukt.
Men jeg har også sans for et variert kosthold som inneholder fullkornprodukter,men det er for dem som ikke er insulinresistente.
Har dere lest den nye slankerevolusjonen på et ordentlig vis bør en ha fått med seg at kostholdet fungerer kanskje best på oss som ikke går ned i vekt på annet vis. Om det er Atkins,Skaldeman,Ketolyse får være opp til en hver enkelt person. Hovedsaken er at en trives,selv om starten kan være hard.
Stå på folkens:-)
Jeg kjenner faktisk mange mennesker som har dødd av å drikke for mye melk.og samtidig kanskje spist sjokolade og det har faktisk utgjort halve dagens kosthold.Grøss og gru.

Kjenner du mange som har dødd av å drikke melk? osv????

__________________
litajenta
Albert Einstein: "Peace can not be kept by force, it can only be achieved by understanding"
- hjørnet-

litajenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver så godt jeg kan å unngå karb.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no