Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Enda noen spørsmål om insulinresistens

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-08, 18:27   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Enda noen spørsmål om insulinresistens

Jeg leser litt rundt her, men blir liksom ikke klokere.
Jeg fikk påvist insulinresistens for to år siden, men har prøvd å reversere det med kostholdsendring.
Jeg har gått ned en del i vekt, men har fortsatt noe igjen, som sitter spikra på kroppen, selv om jeg har spist veldig konsekvent og luket kostholdet mitt for uttallige partystoppere i over et år.

Jeg bestemte meg til slutt for å gå til legen og få sjekket om jeg fortsatt har insulinresistens.
Jeg tok en glukosebelastning i dag (er fortsatt bøtte dårlig på grunn av sukkervannet), og skal ta en c-peptid i morgen (de klarte å glemme det i dag).
Legen ringte meg senere og synte det ikke var samsvar i verdiene jeg hadde idag, uten at jeg skjønner hva han mener. Er det noen som har peil på disse tallene?
Jeg hadde 6,6 på fastende blodsukker, og 7,8 etter glukosebelastning. Dette sier meg ikke mer enn at det fastende er for høyt. Kan noen hjelpe meg litt med disse tallene? Og hvordan kan de ha blitt påvirka, jeg satt jo bare og trippa i en time med altfor mye sukker i kroppen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:49   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Ingen?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:51   #3
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Har liknende verdier selv, og har nettopp begynt å undersøke...da jeg googlet "insulinresistens blodsukkerverdier" fant jeg denne...http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa497082.html

Lurer på om blodsukkeret ditt skulle ha sunket fortere hvis alt var "normalt"...

Kanskje legen forklarer det når du skal ta c-peptid?

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:09   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Hmmm... Fikk ikke så mye ut av det, og at det skal ligge mellom 4 og 8 fastende? Det må være høykarbotanker, for til og med legen min som ikke har noen spesifikke kunnskaper mener det er grunn til bekymring fra 6,1 og oppover.
De som har lagt ut verdier her inne som har blitt fine på lavkarbo har vært på typ 4,5 og lignende, og jeg målte fastende blodsukker (ikke med glukosebelastning) en stund etter at jeg la om kostholdet, og da var det lavere enn det er nå, og jeg spiser jo konsekvent ketogent. Det er en annen ting jeg ikke skjønner, hvordan kan jeg har så høyt fastende blodsukker når de eneste karbohydratene jeg spiser kommer fra grønnsaker og litt nøtter? Hmmm... Jeg blir visst aldri helt ferdig utlært på området.

I dag fikk jeg i alle fall tatt blodprøve, hvor c-peptid, b-12 og jernnivå skal måles. Det blir spennende å se hva som skjer, legen min er i alle fall engasjert, men virker jo som han opererer innenfor ganske allmengyldige normaler på blodverdier, noe som bekymrer meg litt, med tanke på om jeg kanskje ville ha fått et annet svar hos en lege som er mer direkte lavkarbo-orientert, jfr Lindbergklinikken (som jeg dessverre ikke har råd til).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:21   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Nå fant jeg noe. En tekst om endokrinologi, der står det at fastende blodsukker hos en person med normal insulinrespons skal være mellom 3.5 og 6,0 mmol/l (tydeligvis blandede meninger om dette), og alt over 6,0 kan tyde på insulinresistens, og om man i tillegg har blodsukkerverdier mellom 7,1 og 11,0 mmol/l etter glukosebelastning, har man nedsatt glukosetoleranse, det vil si insulinresistens. Over 11 mmol er diabetes 2.

Hvordan kan da legen min si at det ikke rimer? Om det jeg fant her stemmer så har jeg jo fortsatt insulinresistens, ikke så mye mer å lure på, eller...?

Det er jo fortsatt ingenting jeg vet sikkert før c-peptiden forekommer. I følge lavkarboorientere kilder er alt over 400 insulinresistens, selv om allmennmedisinen har justert "normalen" opp til 2000 eller noe...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:58   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Hva som er veiledende verdier varierer fra regjering til regjering og endrer seg med internasjonale retningslinjer, nyeste forskning etc etc etc.
Håpløse for vanlige folk å finne ut av!

Jeg har ALDRI målt et blodsukker over 11, men fikk diagnosen dia2 etter at to fastende verdier med 3 dagers mellomrom viste over 7, og det ble påvist sukker i urinen. X -legen min stilte diagnosen, men den ble også bekreftet av overlegen på nærmeste diabetes- klinikk.

Vet alt for lite om insulinresistens. Altså jeg vet jo hva det er etc, men det virker som det gir ulike symptomer, blodverdier ol hos alle, og jeg har ikke funnet noen som kan forklare hva det har å si for meg! Kanskje jeg skal utfordre min nye lege. Han elsker å tegne og forklare!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 11:28   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Altså over elleve ETTER glukosebelastning (det sukkerskvipet man drikker), i tilfelle du misforsto
Jeg tror ikke jeg har sukker i urinen, sticksene jeg bruker for å måle ketoner i urinen måler også glukosenivå, og jeg har aldri hatt utslag, om det har noe med at jeg ikke spiser sukker å gjøre vet jeg ikke.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 12:39   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Har ikke vært over 11 hverken fastende eller etter mat. Har aldri vært snakk om noen glukosebelastning for min del. Ingen som mente det var nødvendig. Jeg fikk bare diagnosen dia2 og det var det!

Håper den nye legen min kan litt mer om dette enn den gamle som ba meg melde meg inn i diabetesforbundet og først henviste meg til diabetes- klinikk etter at jeg hadde fortalt han at jeg hadde krav på det ved nyoppdaget diabetes.

Håper du ikke må vente lenge på blodprøvesvarene dine. Så får du heller stramme opp legen din litt så du får svar på det du lurer på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 13:05   #9
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Det min lege forklarte meg (..og nå når jeg gjengir det, blir det farget av min dårlige evne til å gjengi det folk sier) var at blodsukker som ligger mellom 6 og 10, kan tyde på insulinrsistens, men at det finners mange varianter av hva man kan ha før det er insulinresistens...noen har det ved lave verdier, og noen har det ikke ved høyere (mellom 6 og 10) Han sa at for de fleste er det et tegn på at man er i ferd med å få diabetes 2.

Jeg mener også at det har noe med hvor fort blodsukkeret stabiliserer seg etter et måltid...jeg er dårlig på definisjoner og forklaringer, men jeg er veldig nysgjerrig på hva vi kan finne ut av dette, da jeg også har slike utfordringer med eget blodsukker. legen min mente at jeg kunne ha hatt et snev av insulinresistens, men at det var sannsynlig at jeg ikke har det lenger, og det sa han etter at jeg beskrev hvordan jeg "higet" etter karbomat før, og at dette har bedret seg betraktelig nå. Mine verdier ligger på 6.

C- peptid...er det det samme som langtidsblodsukker?

Fint at du startet denne tråden, Photo!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 13:58   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Legger inn en link til Fedon Lindbergs side,hvor han bl a. svarer på et spørsmål om insulinresistens.
Ellers så står det at et helt kapitel i den siste boken hans tar for seg nettopp dette temaet

http://www.fedon.no/page/index.php?s...-1&parentid=37

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 14:43   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.

C- peptid...er det det samme som langtidsblodsukker?

Nei, det er det ikke.
Langtidsblodsukker er gjennomsnittelig blodsukker de siste 5- 6 ukene.
C- peptid forklares i følge Fürst laboratorieum slik:
"C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet.
Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, adipositas."

Adipositas er en meget pen måte å si fedme på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 15:35   #12
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5409

Prøv den tråden her.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 16:13   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Fant også en interessant link her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332330
Jeg liker Barexstein, altså
Greit å ha noe å referere til dersom jeg skulla ha høye c-peptid-verdier, men innenfor den normalen mange opererer med, som han forklarer i teksten.

Jeg har målt blodsukkeret fastende nå tre ganger på to uker. Verdiene har jeg skrevet ovenfor her.

Adriane: Takk for linken , men det sto egentlig ingenting jeg ikke visst fra før der!
En ting som beats me er at jeg fortsatt kan ha høye fastende blodsukkerverdier etter å ha spist restriktivt lavkarbo i to år. Nesten så jeg lurer på om jeg: 1) Spiser for lite, sånn at muskelmasse brytes ned til glukose, eller 2) Stresser sånn at omtrent det samme skjer som i punkt 1 ved hjelp av kortisol.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 20:01   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

En ting som beats me er at jeg fortsatt kan ha høye fastende blodsukkerverdier etter å ha spist restriktivt lavkarbo i to år.

Høres ut som meg.
De første ukene etter at jeg begynte på lavkarbo/ketolyse gikk blsverdiene ned og jeg kunne kutte ned på metformin.
Etter 3 måneder begynte de å gå opp igjen og nå er jeg tilbake der jeg startet og enda litt høyere, selv med økt metformindose!
Den nye legen min vil øke metformin mer, håper han vet litt om hva han snakker om.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 20:48   #15
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Sitat:

En ting som beats me er at jeg fortsatt kan ha høye fastende blodsukkerverdier etter å ha spist restriktivt lavkarbo i to år

Det samme skjedde med meg, og c-peptiden var også høy. Selv om jeg hadde tatt metformin i over et år. C-peptiden snudde heldigvis etter noen måneder til med metformin og er nå nær normalen, men jeg vet fremdeles ikke om blodsukkeret har snudd.

Legens teori var b12-mangel, og min egen teori er melkeallergi, så får vi se om det stemmer. Her gjelder det tydeligvis å prøve seg fram, ingen er like ser det ut til!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:20   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Nei, det skal ikke være lett.

Jeg får svar på de andre prøvene (c-peptid, b-12 og jern) neste torsdag, og vet da mer hva jeg skal gjøre.
Jeg vil seriøst vurdere å få en second opinion dersom legen min ikke ønsker å skrive ut metformin til meg.
To leger som jeg tenker på er Barexstein og Torkil Andersen, som jeg antar har et mer "riktig" syn på verdiene. Men den tid, den sorg.

Jeg er i alle fall ikke alene!
På tide å lage den melkefri-tråden, Enid? Selv om jeg ikke henger meg på før den første september

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:38   #17
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Jammen jeg HAR laget den jo!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:51   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Iler til uleste innleg NÅ

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:06   #19
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Det blir spennende å følge med videre hva prøvene viser Photo. men jeg tror du kan være inne på noe med cortisol - jeg er ekstremt sensisitv på stress. Stresser jeg - opp mange kilo (2-3) og alt på magen (pluss at jeg blir syk da). Da jeg var syk for noen år siden, målte legen at jeg hadde høye kortisolverdier og høyt blodtrykk. Ble sjekket for cushings, men det hadde jeg heldigvis ikke!
verdiene på Kortisol er bra nå, men fortsatt for høyt blodtrykk.
kanskje blodtrykket ditt er høyt? Nei, det hadde vel legen sagt.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:46   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Har ikke høyt blodtrykk, er heller ikke stresset i hverdagen, men går igjennom stressende perioder.
Ja, det blir spennende

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:51   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Legger til denne linken også http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=345175, til senere referanser.

Om jeg skal bli ekspert på egen kropp, så er det greit å ha teorien på stell, så jeg skjønner hva legen snakker om neste torsdag

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 23:03   #22
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Legger til denne linken også http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=345175, til senere referanser.

Om jeg skal bli ekspert på egen kropp, så er det greit å ha teorien på stell, så jeg skjønner hva legen snakker om neste torsdag

hehe - eller kanskje det er legen som ikke skjønner hva du snakker om?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 23:29   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Neimen, altså. Jeg vet jo ikke heeelt hvilke referanseverdier legen min vil bruke. Han er en fin lege, uansett. Det er jo gjerne sånn at de fleste holder seg til nasjonale fastsatte normaler, stort sett.

Det jeg mener er at jeg skjønner termen, liksom

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:49   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Ja, i dag skal jeg til legen og få svar på prøvene mine! Er veldig spent på hva legen mener og sier, han har hele tiden sagt "...og så finner vi ut hva vi gjør videre"! Han er en løsningsorientert lege, og jeg er veldig spent på hva som vil skje nå.

Limer inn dette fra noe jeg linket over, dette er viktig for meg å huske:

Sitat:

Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !
C-peptid stiger også med økende mengde kroppsfett, og synker med synkende mengde kroppsfett.

For å finne ut om man er insulinresistent (hvilket 80-90%; av overvektige er)(Mao. er det stor sjanse for at du er det) så må man også ha en rekke andre tallverdier og blodprøvesvar enn bare c-peptid.
Men ut fra praktiske hensyn, så kan man sette opp følgende tall for ønskelige c-peptid verdier:
Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)
Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7
Betydelig insulinresistens:>; 1,0

Når man har c-peptid over 1,0 så er man sannsynligvis så insulinresistent at det kan være fornuftig å forsøke medikamentell behandling med et preparat som heter metformin / Glucophage, i en periode. Dette senker insulinresistensen, og kroppen svarer således med å kunne produsere mindre insulin. Hvilket er ønskelig, i forhold til vektnedgang, da det å forsøke å slanke seg med så høye insulinverdier som f.eks. du har, er som å forsøke å kjøre bil med håndbrekket på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:56   #25
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Enda noen spørsmål om insulinresistens

Lykke til i dag!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pcos og insulinresistens, 1 historie og 1 spørsmål cilemora Stoffskifte / hormonproblemer 15 15-01-09 20:07
Enda et spørsmål om magnesium blåbær Kosttilskudd 8 26-03-08 23:16
Pcos (og insulinresistens), 1 historie og 1 spørsmål cilemora PCOS og karbohydratkontroll 3 26-10-07 18:52
Enda mer spørsmål :) *Tussi* Ketolysekuren 10 18-04-05 21:21
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no