Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Matintoleranse og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-12, 13:24   #1
Jenteoje93
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
Jenteoje93 er på en erverdig vei

Matintoleranse og lavkarbo

Går på lavkarbo og må holde meg unna melkeprodukter, egg, gjær, melprodukter og sukker. Ellers så tåler jeg kunstig søtning ganske dårlig.

Trenger tips til mat som jeg kan spise og som inneholder mye fett.
Er vanskelig å finne fettkilder som jeg kan ha til maten.
Vet at jeg kan ta en skje med cocosa til maten, men liker bedre å spise fett på kjøttet f.eks. Hvilke kjøtt har mye fett?

Trenger også tips til dessert som jeg kan spise, bruker å ta meg en liten pakke med baconsvor på lørdager og litt bær.

Spiser vanligvis:

Frokost: Kotelett og agurk.
Lunch: Laks med tomat og brokkoli.
Middag: Kyllinglår med skinn og blomkål.

Spiser det samme hver dag, vet det ikke er så lurt, men er så vanskelig å finne noe jeg kan spise. Så håper noen kan hjelpe meg litt her

Ligger på ca 15 g karbohydrater om dagen.

Jenteoje93 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 13:30   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Avokado og nøtter har mye godt fett Vet det er mange som bruker kokosmelk i stedet for melkeprodukter.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 14:19   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Kokosmelk er veldig godt, både i smoothie og i saus. Karrisaus og kylling er vel omtrent min livrett! Kjempegodt! Bruker kokosmelk, feks rød karripasta i sausen..

Ellers i smotthie, men der må du finne en proteinkild evt.. Jeg bruker jo egg, men jeg kommer ikke på akkurat nå hva du kan bruke i steden. Ellers er det veldig gdt med hurtigis som dessert, kokosmelk og frosne bringebær og kjøres i hurtigmikser, knallgodt!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 14:42   #4
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Avocado er bra i smoothie. Nøtter og frø kan være gode fettkilder. Kylling med skinnet på, pinnekjøtt, svineribbe/grillskiver og bacon er kjøtt med mye fett. Kokosmelk er et godt alternativ til melk og dersom du ikke liker smaken av kokos kan man lett kamuflere den med mye krydder og eventuelt hakkede tomater. Jeg syns kanskje også at det kan være lurt å variere grønnsakene dine litt mer..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 15:04   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

det er mye godt du kan bake med kokosmel og mandelmel. Kakao kan du kanskje bruke? se i oppskriftene. Du kan lage fudge med kokosfett,må ikke bruke fløte. Tåler du smør? hvis ikke kan du bruke ghee, klarnet smør, eller oljer selvsagt.Tofu (soya), kelpnoodles fra iherb, sopp, proteinpulver av rismel, ertemel, chiamel, hamp (iherb). lavkarbopølser, kjøttdeig, karbonadedeig, lammedeig, finnbiff, har du testa om du tåler geit?; balsfjord hvit geitost? soyamelk, soyafløte. lam har mye fett, enkelte, de billigste delene av svin og okse også. makrell. frø har mye fett.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 15:15   #6
Jenteoje93
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
Jenteoje93 er på en erverdig vei

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Kokosmelk var et godt tips! Er veldig glad i kokos så det skal jeg prøve ut

Når det gjelder nøtter så syntes jeg det er vanskelig og begrense meg, klarer ikke bare ta et par. Er det paranøtter som er best og bruke på lavkarbo ?

Avokado er jeg ikke så glad i.

Skal prøve og variere mer med grønnsaker.
Er veldig glad i sopp, det er jo utrolig lite karbohydrater i sjampinjong, kan jeg spise mye av det?

Har både kokosmel og mandelmel i skapet, så skal se litt på oppskrifter som det brukes i.

Tusen takk for tips Blir mye prøving framover når det gjelder maten.
Skal prøve og variere mer med både kjøtt og grønnsaker.

Jenteoje93 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 15:53   #7
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Pecannøtter er også ganske bra. Mandler og valnøtter har jeg også spist en del av. Det spørs jo hvor mye karber du spiser. Macadamianøtter har høyt innhold av fett, men kanskje litt mer karbohydrater enn det noen foretrekker..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 11:51   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jenteoje93, her.

Går på lavkarbo og må holde meg unna melkeprodukter, egg, gjær, melprodukter og sukker. Ellers så tåler jeg kunstig søtning ganske dårlig.

Trenger tips til mat som jeg kan spise og som inneholder mye fett.
Er vanskelig å finne fettkilder som jeg kan ha til maten.
Vet at jeg kan ta en skje med cocosa til maten, men liker bedre å spise fett på kjøttet f.eks. Hvilke kjøtt har mye fett?

Trenger også tips til dessert som jeg kan spise, bruker å ta meg en liten pakke med baconsvor på lørdager og litt bær.

Spiser vanligvis:

Frokost: Kotelett og agurk.
Lunch: Laks med tomat og brokkoli.
Middag: Kyllinglår med skinn og blomkål.

Spiser det samme hver dag, vet det ikke er så lurt, men er så vanskelig å finne noe jeg kan spise. Så håper noen kan hjelpe meg litt her

Ligger på ca 15 g karbohydrater om dagen.

Hei, fokuser på det du kan ha. Om du tåler soya så kan du erstatte mye av melkeproduktene med det, fløte, rømme, ost og melk.
Eggfri majones finnes også, så du kan lage deg dressinger av soyarømme, aller soya yoghurt og eggfri majones sammen med litt tomatpure, sambalolek,limesaft, salt, pepper og litt hakka sylteagurk har du en god salat dressing.
Sauser lager du enkelt av soya smøreost med urter og litt fløte som du moser sammen med stavmikser og varmer opp, smak til med det du måtte ønske av urter og krydder, alt etter hva du skal ha det til.

Du tåler nøtter og frø? Da kan du jo bake masse med dette.

Avocado er nydelig i smoothie, minner om litt søt banan og smaker ikke avocado i det hele tatt i smoothien.

Så ikke så vanskelig å leve lavkarbo om du har intoleranse.
Bare litt mer tenking for å finne løsninger, men alt går seg til.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 12:11   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Matintolleranse og lavkarbo

Fet fisk (sild, makrell, tunfisk, laks, ørret m.fl)
Fett kjøtt (stort sett svin eller lam - eller lær deg å lage oksehalesuppe. Det inneholder masse aminosyrer som er bra for mage/tarm og en del fett)
Tunge er et annet kjøttstykke med en god del fett.
Kylling og annet fjærkre MED skinn. (Nam - andebryst!)
Nøtter og frø (Masse snask her)
Avokado, oliven.
"Alt fra kokospalmen - fett, masse, melk, fløte"
Kan du spise smør eller klarnet smør? (Mange kan spise ghee/klarnet smør selv ved intoleranse.)
Kaldpresset olivenolje eller rapsolje til kalde dressinger

Er ellers enig med resten. Sett deg opp lister over alt du KAN spise råvaremessig. Det gjør det lettere enn å fokusere på "kan ikke".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 16:29   #10
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Lag deg salater med lovlig kjøtt, soyaost og dressing på kaldpresset oliven- eller rapsolje.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 18:21   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Ja, og ser du etter oppskrifter så vil du finne at mange av Primeal Blueprint-oppskriftene vil kunne brukes.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 22:11   #12
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Anbefaler også denne bloggen:
http://lilalife.no/wordpress/

Line Holdal bruker lite melkeprodukter kostholdet, og hun sier at det gjelder hele familien. Dette er ikke ketogent kosthold, men så absolutt lavkarbo likevel.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 00:04   #13
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Yrla hadde så utrolig mye gode tips!

Indisk- og thai-curry om du liker sterk mat. Om du kan spise klarnet smør uten melkerestene, så er det en fordel med nordindisk mat, men du kan droppe det til fordel for mer sydindisk mat som bruker kokos som fettkilde.

Du kan spise så mye du vil av sopp! Det har masse smak, fiber, litt proteiner, og så og si ingen karber

Liker du aioli? Jeg ville anbefalt å kjøpe emulgator som virker som eggeplomme, hos Cacas (Panduro, Jernia, Ultra m.fler) og lage hjemmelaget aioli med emulgator, hvitløksbåter, vann, salt og en skvis sitronsaft.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 02:54   #14
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Er i samme situasjon som trådstarter, så vil takke for mange gode råd og for en meget hjelpsom tråd

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 13:52   #15
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Matintoleranse og lavkarbo

Hei jenteoje93,
trodde jeg ikke tålte noe med melk, men fant ut at jeg tåler det blanke fettet i smeltet smør utrolig bra. Trikset jeg bruker er å steke i så mye smør at kjøttbitene bokstavelig talt svømmer i smør. Da synker 'melkegreiene' til bunnen. Mulig du kan kjøpe dette fettet ferdig separert i innvandrerbutikker. Tror det heter ghee eller lignende. Synes også spekemat er bra!

Hjelper også å spise færre måltider hvis mage/tarm er ømfientlig. Selv sluttet jeg med frokost og det hjalp ganske mye. Noe med at magen får en lengre hvileperiode.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matintoleranse Yrla Spørsmål og svar 1 29-01-12 19:49
Andre med matintoleranse på lavkarbo? Livsglede Lavkarbo generelt 7 29-12-11 09:03
Lavkarbo oppskrifter uten egg og meieriprodukter (for oss med matintoleranse) MysticMoon Oppskrifter 1 07-01-11 23:35
Matintoleranse Cherry Fysisk og mental helse 2 09-11-10 20:38
Matintoleranse Skorpia Fysisk og mental helse 19 14-08-06 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no