Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Birkebeineren

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-09, 12:50   #1
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

.

...


Sist redigert av Viclin : 04-04-16 kl 18:31.
Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:43   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Broren min sykler ritt og jeg syns han sykler nesten hver helg sommeren gjennom, så det burde være mer enn nok ritt om du virkelig vil prøve deg!

Du kan jo ta en titt på Norges cykelforbundts terminliste!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 15:17   #3
sarasener
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 15
sarasener er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Vil du sykle Birken må trene til Birken. Hele rittet er i terrenget og har du ikke terrengsykkel bør du skaffe deg en!
Det er mange bra tilbud nå om høsten, se spesielt i egne sykkelbutikker (som oftest har mer peiling enn de vanlige sportsbutikkene).
Men hva vil du sykle? Landevei eller terreng? Hver sin smak, men jeg synes at landevei er ganske kjedelig (kornåkre og bondegårder hele veien). At målet ditt er å delta i et ritt eller flere er bra, men legg ikke lista for høyt. Birkebeinerrittet er et av "prestisje"-rittene (tro meg, majoriteten av dem som deltar er menn i dress og slips på 40+ ) og de fleste har holdt på en god stund før de begir seg ut på dette.

Kjøp deg en ny sykkel, på med spd-pedaler og sko, bruk det nærmeste året på å trene deg opp og kast deg ut på nye eventyr!

sarasener er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 15:26   #4
muskatt
Juniormedlem
 
muskatt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 46
muskatt er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Jeg har sykklet, kjempe gøy- men utrolig tungt. Hadde trent alt for lite i terreng. Holder ikke å ha trent spinning 3 ganger i uken i 9 mnd. Fikk krampe etter 2 mil så de neste 7 milene var lange. God stemmning og fin motivasjon for å trene. Når jeg gikk av sykkelen lovet jeg meg selv å aldri gjøre det igjen, men kjenner jeg får lyst når jeg ser på Nrk.

Mannen min, som lever på "high karb- high fat" syklet for 6 gang idag. Spreke mannen.

__________________
Din mat er din medisin.
muskatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: trening og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 15:54   #5
sarasener
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 15
sarasener er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Og jeg syns sykkelskoene ser skumle ut. Tror jeg hadde fått panikk om jeg holdt på å falle og ikke fått løs beina mine.

det blir en helt annen opplevelse å sykle hvis du har sykkelsko . Da får du "dratt" pedalen oppover også. Skjønner godt at man er redd for å velte, jeg sitter ofte med hjertet i halsen i de bratte nedoverbakkene.
Trikset er å vende seg til å sykle med føttene fastspent, gjerne med en fot løs sånn i tilfelle...

Kan du ikke "utnytte" mannen din litt som sykkelpartner? Han sitter helt sikkert med mange gode og dårlige erfaringer.

sarasener er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 21:17   #6
sarasener
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 15
sarasener er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Da får du bare vise at han tar feil

sarasener er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 16:27   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

gøy å delta på noe EN gang. Ikke snakk om å legge noen list for høyt.

Ei jeg kjenner har syklet grenserittet to år nå, og skryter veldig av det rittet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 01:05   #8
Hengebuksvinet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 52
Innlegg: 44
Hengebuksvinet er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Du bør absolutt satse på fredagsbirken.

Litt mindre trengsel og stress enn lørdagsbirken.

Joda, det er ett slit, men så utrolig tilfredstillende etterpå.

Hengebuksvinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 10:27   #9
Viktor4u
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 87
Viktor4u er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Viclin

Birken består ca 90% av skogsbilveier, det er kun noen få partier hvor det er terreng, har sett folk som har syklet på enhjulinger etc.. Så det er kun viljen, ikke evnen, og utstyr som er hinderet.

Grenserittet, i 1999 syklet jeg dette, det var mer terreng der en i Birken, og mer påkrevd med terrengsykkel.

Pedaler, man er ikke LÅST fast , det kan justeres hvor "lett" eller hvor "hardt" man skal få ut beinet, men dette har igjen med hvor hardt opptrekk man klarer, ikke noe serlig å miste grepet når man trekker opp. Med slike pedaler og sko, er ideen at man skal trekke opp / og tråkke ned smatidig, dvs man bruker beina effektivt. Vannsklig til å begynne med. Det finnes også "kombi" pedaler hvor på en side har klips, og på andre siden har vanlig tråkkeplate, slik at man klan bruke sykkelen uten spesialsko. LURT..

Når det gjelder kramper, så gjelder det og få i seg nok veske og mat, mye veske. kan også bruke noe salter og magnesium, hjelper også mot krampe, men nok væske, og huske på å tråkke i de lette partiene, dvs tråkke når det går nedover, ikke nødvendigvis for å få mer fart , men for å få transportert vekk melkesyre.

Hmm skal kansje dra opp syklingen igjen, og melde seg på fredagsbirken Hei, kansje ny tråd her på forum..

MVH

__________________
Viktor4u

Min Journal.. fra kjukkas til kjekkas

Viktor4u er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke helt Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 11:26   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 11:45   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Herremin, jeg har ffått litt kalde føtter, kjenner jeg. Men nå er det gjort, så nå må jeg bare.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 14:37   #12
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Siden jeg skrev dette, har jeg kjøpt meg ny sykkel. Den er veldig god å sykle på, så nå har det blitt noe helt annet å sykle i skogen. Jeg tror jeg skal klare Birken nå altså, tiden bryr jeg meg ikke noe om, så lenge jeg kommer innenfor sperrefristen.
Nå er jeg i alle fall påmeldt, så da er det bare å sette i gang og trene enda mer.

Så spennende! Jeg har også meldt meg på (Fredagsbirken), og skal gå til innkjøp av ny sykkel og sykkelsko. Starter med innetrening (eller har holdt på med det en stund allerede), og satser på utetrening når det blir snøfritt til våren.

__________________
http://kaffedamen.blogg.no/
Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 14:48   #13
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Fikk du startnummer asså? Hørte på radioen de gikk kjapt unna (41 sekunder).

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 16:00   #14
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

WoW! Skal heie deg inn i mål jeg. Bor der du kommer i mål.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 16:13   #15
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

hehe, synes du er tøff jeg. Jeg må innrømme jeg hadde ikke makta det.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 19:20   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Jeg gruer meg til alle oppoverbakkene med mine ketoselår,

Hehe, jeg bodde et stykke oppi den første bakken (ca 2 km oppi) da jeg studerte, og kan bekrefte at den er kjip å sykle! Og da er det ca 8 km igjen til toppen... Ikke for å bryte ned spiriten altså Men etterpå er det flatt og nedover da!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 22:40   #17
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Rosinbakken, hehe.. Det er den "alle" snakker om.

http://guru.sol.no/question/sport-og...kebeinerrittet
Hvorfor heter det Rosinbakken i Birkebeinerrittet?


Den beryktede Rosinbakken heter egentlig Storstillia, men fikk sitt nye navn den gangen pionerene Snorre Moen, Tor Fredriksen og Morten Østli syklet opp traséen for første gang. Sistnevnte møtte veggen, men etter å ha slukt en eske rosiner ble han nesten hyper og ville sykle lagtempo inn til Sjusjøen.
http://www.friflyt.no/files/birken.pdf

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 23:35   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av Anom, her.

Rosinbakken, hehe.. Det er den "alle" snakker om.

Ikke den jeg mente. Jeg snakket om den første bakken fra Rena sentrum opp til skramstadsætra

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 01:20   #19
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:40   #20
anette76
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: porsgrunn
Alder: 48
Innlegg: 287
anette76 er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Hei.

Jeg skal også sykle Birken 2010. Det blir min andre gang..eller egentlig 3 men første gangen ramlet jeg skikkelig ..endte med ett laaaangt sykehusopphold.
Men alt var glemt da jeg sto på startstreken i år! Ett søle mareritt men fy flate så gøy!!!!! En utrolig tilfredstillelse når du er i mål.

Grenserittet er også veldig fin. Jeg har syklet det de 2 siste årene og det skal jeg helt sikkert fortsette med. En veldig god pekepinn på formen også. Det er 4 uker før Birken så du rekker å spisse formen litt...

Lykke til.
Tipper du kommer ttil å "digge" det

__________________


anette76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: south beach Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:29   #21
snoopie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Krokstadelva
Alder: 51
Innlegg: 14
snoopie er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Hei.

Jeg har syklet Birken. Det er en fin tur. Ikke spesielt bratt, og heller ikke spesielt vanskelige partier. Det gikk ikke så bra for meg, jeg fikk etterhvert vondt i ryggen, regner med at det er fordi jeg ikke er vant til å sykle med sekk. Hadde relativt bra med trening før løpet, 2 dager i uken.

Har ikke meldt meg på i år, glemte det helt av, men regner med at det skal være mulig å få tak i billett, ihvertfall til fredagsbirken.

I sommer har jeg og noen kamerater tenkt å sykle Jotunheimen rundt, ikke selve løpet da. Men er tur på 3-4 dager. Masse å se på oppe i fjellheimen.

snoopie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 15:47   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Birkebeineren

Opprinnelig lagt inn av snoopie, her.

Ikke spesielt bratt


Jeg har bodd et stykke oppi den første bakken opp fra Rena, og det er jo ikke akkurat en sødnagstur heller, opp til skramstadsætra...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 16:09   #23
snoopie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Krokstadelva
Alder: 51
Innlegg: 14
snoopie er på en erverdig vei

Sv: Birkebeineren

Den er lang ja, men ikke noen TourDeFrance-stigning akkurat Jeg vet alt om bratte bakker, bor i strøket der Buskeruds bratteste bussvei ligger. DEN er slitsom å sykle.

snoopie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 17:23   #24
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Birkebeineren

Jeg skal også sykle Birken 2010. Det blir min tredje gang.
Løypa er lang nok, men fullt gjennomførbar.

Rosinbakken er oppskrytt, den er jo ikke lang, men den først bakken opp til Skramstad er ille. Etter Skramstad er alt mye lettere, så for meg er hele bøygen over når jeg passerer første matstasjon.
Det er også viktig å huske at toppen ligger på 6,7 mil, deretter går det stort sett bare nedover. Og et langt stykke mellom Bringebu og Kvarstad har så liten stigning at den føles nesten flatt.

Jeg har kjørt noen lunde lavkarbo begge gangene, men ikke ketogent (havregryn, juice, blåbær og proteinpulver som bensin) nøtter og mørk sjokolade + powerade (!!!) underveis. Jeg er kjempeusikker på hvordan jeg skal gjøre det i år, men det er heldigvis en god stund til...

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 17:25   #25
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Birkebeineren

Men som Snoopie sier, det kan bli hardt til ryggen. Husk derfor å trene med 3,5 kg tung sekk. Mitt største problem er at jeg får veldig vondt i ryggen, og dette går tilslutt utover evnen til et effektivt tråkk.

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no