Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Svettetokter om natta?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-10, 11:58   #1
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Svettetokter om natta?

Hei.

I vår var eg på/i ketolyse/ketose. Opplevde ikkje dette da.

Nå er eg på denne dietten igjen.

Men tredje natta på rad så våkner eg midt på natta og er veldig veldig svett, da snakker eg store områder av dyna, laken og puta var klissblaut. Lurte fyrst om eg hadde pissa på meg, men fann ut at det måtte vera svette!

Svetter som bare juling. Kan dette vera av aukt temperatur/forbrenning ved ketosen?
Er det noko eg kan endra for å IKKJE svetta gjennom natta?


Takkar for alle svar

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:44   #2
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Svettetokter om natta?

Jeg hadde det litt sånn i begynnelsen - men det kom seg etterhvert. Lurte
et øyeblikk på om det var den store stygge overgangsgreien som vi i 40-åra
kan plutselig få. Men ting normaliserte seg etterhvert.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:53   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Svettetokter om natta?

Opprinnelig lagt inn av Gange, her.

Men tredje natta på rad så våkner eg midt på natta og er veldig veldig svett, da snakker eg store områder av dyna, laken og puta var klissblaut. Lurte fyrst om eg hadde pissa på meg, men fann ut at det måtte vera svette!

Hva slags dyne bruker du? I kunstfiberdyne tar jeg svømmeknappen om natta omtrent! Med dundyne går det bedre, men jeg kan våkne gjennomsvett under den også. Men med ulldyne sover jeg som en stein, er akkurat passe deilig varm (hele året!) og aldri svett. Har hatt ulldyne i 2,5 år nå (eller er det 3,5?) og har ikke opplevd en eneste gang og våkne og være svett! Elsker ulldyna mi!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:53   #4
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Svettetokter om natta?

Tingen er vel det at eg er 22 år gammal, og burde vel absolutt ikkje koma i noko form for overgangsalder med det fyrste

kan det vera noko andre årsaker, forstår dette verkeleg ikkje :S

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:55   #5
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Svettetokter om natta?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hva slags dyne bruker du? I kunstfiberdyne tar jeg svømmeknappen om natta omtrent! Med dundyne går det bedre, men jeg kan våkne gjennomsvett under den også. Men med ulldyne sover jeg som en stein, er akkurat passe deilig varm (hele året!) og aldri svett. Har hatt ulldyne i 2,5 år nå (eller er det 3,5?) og har ikke opplevd en eneste gang og våkne og være svett! Elsker ulldyna mi!

Har hatt samme dyna i eit år iallfall, og opplevde aldri dette i vår.

Men det er vel ei vanleg tynn sumardyna. Ikkje dundyne, sikkert bomull eller noko, anar ikkje.

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:03   #6
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Svettetokter om natta?

Lurte jo litt på alderen din - ville bare dele min erfaring og tanker om svettenetter.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:11   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Svettetokter om natta?

Opprinnelig lagt inn av Gange, her.

Har hatt samme dyna i eit år iallfall, og opplevde aldri dette i vår.

Men det er vel ei vanleg tynn sumardyna. Ikkje dundyne, sikkert bomull eller noko, anar ikkje.

Vanlig, tynn sommerdyne er 99,9% sikkert = kunstfiberdyne. Sammen med at man ofte får litt høyere kroppstemp på lavkarbo gjør det nok at du svetter som en gris om natten. Jeg har også opplevd å måtte tørke meg med håndkle om natten når jeg våknet!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:45   #8
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Svettetokter om natta?

får prøva inatt med eit vanleg teppe eller noko då samt ha vindauga opent. Men det er da rare greiene igrunn.

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:11   #9
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svettetokter om natta?

Hvis jeg har vært på fylla en helg, får jeg ofte svettetokter natt til mandag, dyna blir klissvåt. Jeg tar det som et tegn på at kroppen kvitter seg med gift-og avfallsstoffer. Kanskje svettingen din rett og slett bare er del av en avgiftningsprosess? Sukker er jo, som vi vet, noe ordentlig dritt...Men hvis nattesvettingen vedvarer over tid, bør du vel oppsøke lege.

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:43   #10
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Svettetokter om natta?

har ikkje svettet etter fyllekuler, sjølv etter 2 veker med ekstremt fyll (fadderveka + ferie) O.o

Men jau, får sjå inatt, skal trena ut litt varme og slikt, så satsar på at det hjelper

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 01:14   #11
Evig optimist
Juniormedlem
 
Evig optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: I hurum
Alder: 63
Innlegg: 10
Evig optimist er på en erverdig vei

Sv: Svettetokter om natta?

Hei, jeg startet på lavkarbo tirsdag denne uka. Jeg ER en kvinne i overgangsalderen og hadde nattesvetteproblemet fra før, men nå er det dobbelt ille.... Både om dagen og natta, tror helt sikkert det har noe med omlegging av kosten å gjøre. Tenker jeg får bite tenna sammen og håpe det snart roer seg litt. Hvilken dyne jeg bruker har null innvirkning. Lykke til videre med kuren

__________________


Evig optimist er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomp.under 20 om dagen Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 08:08   #12
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svettetokter om natta?

Jeg har forbundet sånn nattsvetting med vektnedgang, jeg! Så hver gang jeg har våknet klissvåt, har jeg jublet stille og tenkt at nå går jeg ned i vekt!

Blir litt flau hvis jeg er på viddene her, men jeg trodde det var fettforbrenningen som gjorde dette. Jeg har aldri svettet sånn om nettene før jeg begynte med LCHF, og jeg har bare opplevd det i vektnedgangsperioder.

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 14:15   #13
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Svettetokter om natta?

Ren spekulasjon fra min side: Vi som lever lavkarbo "tåler" jo flere kalorier enn de på "normalt kosthold". Fordi fett og proteiner krever mer energi å forbrenne.
Og vi forbrenner faktisk MYE hver natt. Om vi hadde sovet hele tiden (24 t) så ville vi fremdeles behøve godt over 1000 kalorier per døgn -bare for å opprettholde basalbehovet.
Og mange har basalforbrenning enda høyere, dette stiger med vekt og muskel "beholdning" (?).

Og derfor har trening så lite å si for vektnedgang, skal mye trening til for å oppnå samme effekt som kroppens eget behov.

Derfor tror jeg at vi svetter mer på lavkarbo/ketose.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 15:33   #14
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svettetokter om natta?

Nå høres det ut som du mener det er sunt og greit å svette masse.
I en overgangspeiode idet kroppen tilpasser seg et nytt kosthold og kanskje også energi-inntak vil jeg si det er sunt og greit, men om det fortsetter slik er det noe som trengs endres på, tenker jeg. Jeg hadde en kort periode hvor jeg var litt varmere og en annen hvor jeg var litt kaldere, nå er jeg fin.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stikking i ansiktet og urinering om natta silvia_ Spørsmål og svar 1 27-03-10 14:13
Syre i beina! På natta! Pluto i magen min:) Trening 9 05-03-08 09:19
nattà mat på byn... Fridolina Ketolysekuren 18 14-06-06 19:35
Hva er deres god natta-rituale! Marianne Generell diskusjon 6 24-09-04 00:32
Våkner om natta! MHM Generell diskusjon 7 02-04-04 09:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no