Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Bra og dårlige karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-08, 02:24   #1
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei
Unhappy

Bra og dårlige karbohydrater?

Hei.
Jeg sliter skikkelig med å få taket på dette lavkarbo opplegget. Middag går bra, men små måltider er verre. Har ikke tid til å stå å styre skikkelig lenge for å lage noe. Liker ikke å lage mat, så når jeg sier skikkelig lenge kan det defineres med 5-15 min... Det bør helst ta mindre enn det...
Det var en eller annen som sa til meg at havregryn skulle være så bra og at det var "bra" karbohydrater. Det finnes en havregrøt som kommer i porsjonspakker og som tar to min å lage i microbølgeovn. Har lagt min elsk på den. Er dette forenlig med lavkarbo kosthold eller er jeg helt ute på vidda? Må ha rask frokost

Mvh Miriell

__________________



Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 08:03   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bra og dårlige karbohydrater???

Jeg vil ikke si at det er en bra frokost, eller særlig lavkarbo, men du følger Lindberg, og da kommer jeg litt til kort. Men havregryn er i hvert fall bedre enn andre kornsorter.
Uansett bør man holde seg unna halvfabrikata, og havregrøt tar ikke lange tida å lage det heller.

Det du burde gjøre er å kjøpe boka til filosofien du vil følge (i ditt tilfelle blir vel det Fedons Metode). Skjønner det kan være vanskelig i starten, men om man har bestemt seg på forhånd at man ikke liker å lage mat, og at det er skikkelig pes, så gjør man jo det heller ikke særlig lett for seg selv . Ikke vondt ment altså!
Men, les boka!!
Ellers kan du jo begynne å lese litt her først for å få litt innføring i hva f.eks Fedon dreier seg om: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:34   #3
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Bra og dårlige karbohydrater???

Uten å ha sett på instant-havregrøtsposene, ville jeg prinsipielt holdt meg unna dem. Ferdigmat har nesten alltid ugunstig GI. Dessuten er posene dyre. Får du ikke en hel pose ordentlige havregryn for to porsjoner av instantvarianten?

Vanlig havregrøt lages nesten like raskt som posegrøt: Vann og gryn røres sammen i dyp tallerken. I mikro på full styrke i et par minutter. Melk i til "passe tykkelse" og en knivsodd salt for å ta vannsmaken. Dette er grøten jeg har vokst opp på.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:36   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Bra og dårlige karbohydrater???

Forslag til raske frokoster:
kyllinglår,varmes i mikroen
Proteinshake
Kokt egg. kok det kvelden før.
Noen skiver Greddost
evt.greddost og skinke.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 03:54   #5
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Bra og dårlige karbohydrater?

Jeg er også avhengig av en rask frokost, så jeg spiser middagsrester fra kvelden før, som jeg varmer opp i mikroen. I dag var det kjøttdeig med muggostsaus og en salat. Nammis!

Som jeg har nevnt her inne før så ser folk rart på meg for at jeg spiser 'middag' til frokost, men det er deres problem og ikke mitt

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:29   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Bra og dårlige karbohydrater?

-Stek to egg og litt vårløk.
-En halv avokado med smørost eller en salat oppi.
-En fiberrik med makrell i tomat/middagsrest/reker
-Grov havregrøt i mikro. Ha gjerne/helst i/på cottage cheese,nøtter og kanel
-Hardkok noen egg (om kvelden)som du kan ta når du har lyst, gjerne med en skive røkelaks til
- Stek en eggeomelett om kvelden, som du kan ha til frokost og lunsj (kald eller varmet i mikro)
- Middagsrester (fisk/kjøtt/karbonader)

Ikke noe av dette tar mer enn ett par minutter...Bare en vanesak.

Lykke til!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 05-02-08 kl 10:49.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:41   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Bra og dårlige karbohydrater?

Jeg vil absolutt anbefale deg de tipsene du får over her. Å bare spise karber til frokost er ikke noe gunstig.

Når vi lager havregrøt til poden, så koker vi på helmelk, og tilsetter eggeplomme og raspete walnøtter og olivenolje (og noen ganger cottage chese) for å få dekket proteinbiten og fettsyrene for å få et balansert måltid. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en av bøkene til Lindberg, for det er mye lettere å få det til om en forstår hva en skal gjøre og hvorfor.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:47   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bra og dårlige karbohydrater?

Mange gode svar her. Jeg tror det beste du kan gjøre (ved siden av å lese boka ordentlig) er å skrive ei liste med raske måltids-tips, gjerne fra denne tråden og fra de andre trådene her inne (frokost-tråden, lunsjtråden osv). Heng den feks. på kjøleskapet, så vet du jo alltid hva du skal spise. Legg bort endel av middagen hver dag slik at du har til frokost eller lunsj neste dag. Jeg gjør alltid det og sender med mannen fulle gode matbokser på jobb, med midagsrester i, er det mer igjen tar jeg litt selv til lunsj.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 17:59
Antall karbohydrater pr dag...? femalia Ketolysekuren 6 30-06-07 21:58
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Veldig Bra Matevaretabell! rsy Lavkarbo generelt 6 09-12-04 10:40
Ingen andre begrensninger enn karbohydrater? rsy Induksjonen 3 13-02-04 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no