Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterolet mitt øker!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-10, 12:58   #1
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Kolesterolet mitt øker!

Jeg lurer bare på om det er noen som har samme erfaring, eller om det er noe elementært jeg gjør galt.

Jeg har alltid hatt høyt kolesterol.
Har alltid fått beskjed om å kutte ned på kolesterolet, og da har det blitt værre og værre. Når jeg har økt fettmengden har det ofte blitt litt bedre.
Så da tenkte jeg at lavkarbo sikkert var perfekt.

Fikk prøvesvarene hos legen i dag.
Det dårlige kolesterolet hadde økt fra 6 til 8.
Det gode hadde gått bittelitt ned, men det var ubetydelig mengde.

hun anbefalte at jeg kanksje kunne prøve å kutte litt ned på egg, og skifte ut en del av smøret med feks olivenolje.
I tillegg anbefalte hun litt nøtter og litt frø om jeg tålte det.
Er jo ganske mye smør og egg i dette kostholdet, og når jeg ikke tåler korn i det hele tatt, synes jeg at egg og smør er gode alternativ.
Har prøvd å spise litt med kjøtt, men jeg sliter ettersom jeg synes det er greit en gang om dag, og det er det.

Hvorfor skjer dette?
Trodde egget var friskmeldt?
Og smør trodde jeg var greit så lenge det var meierismør og ikke margarin.
Jeg spiser en god del fete oster, samt bruker en del fløte/ rømme/o.l. (greit alternativ til saus)

En ting som slo meg umiddelbart etter jeg fikk summet meg litt var;
Hva med kaffe?
Er det ikke en noen som plages med at kroppen slår ut disse "insulinblokkene" når de drikker kaffe?
Jeg drikker en del av denne lavkarbo cafè au lait (egg, smør, kaffe). Samt bruker en del fløte i kaffen.
Kan det være at det ikke er helt heldig for meg?
At det skjer noe med insulinet som gjør at fettet lagres?

Eller finnes det andre grunner til at kolesterolet øker?


nei og nei, og jeg som virkelig begynte å like denne maten!
(for ikke å snakke om smør! Endelig har jeg en god grunn til å ete smør, som jeg elsker, når andre sier "Isj... smør!")

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: wot? Kolesterolet mitt øker!

Bare lurte på hvor lang tid det var siden de forrige prøvene, jeg?
Kan hende det må gå lengre tid før det tipper "den rette veien".

Har du søkt litt her inn på innlegg av Pål og Torkil feks når det gjelder kolesterol?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:53   #3
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Jeg fant ikke noe ang dette i trådene til Torkil.
Pål finner jeg ikke i det hele tatt.
Får søke litt videre rundt. Men synes liksom det ser ut som de alle fleste får lavere kolesterol...

Jeg har spist lavkarbo i ca 3mnd. Altså fra slutten av mai sånn ca.
Da jeg begynte var kolesterolet tett under (5,6 eller no sånn).
Prøvene tatt i slutten av juli var på 6.
Og de jeg tok få for 14 dager siden var på 8.
Altså en jevn øking

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?

Sist redigert av higgi : 26-08-10 kl 16:03.
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:25   #4
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Kolesterolet mitt øker!

lest xant tråder nå, og det ser ut som det er vanlig at det øker i løpet av de 3 første mnd.
Av en eller annen grunn.

Skal ta nye prøver om ca 6 uker.
Så da er spørsmålet;
Skal jeg kutte ned på egg og smør?
Eller bør jeg kutte kaffen, og håpe på at alt ordner seg.

Hadde jeg vært klar over dette på forhånd kunne jeg jo fortalt legen av det vistnok er vanlig.
Kanskje greit å nevne på neste time?

En ting er i alle fall bra, og det er at det faktisk var hun som oppfordret meg - mindre sukker, mel og karbo generelt.

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:42   #5
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Hvorfor er du så opptatt av kolesterolet? (Jeg bare lurer/nygjerring)

__________________



Sist redigert av Greddy : 26-08-10 kl 17:06.
Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:45   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Her har du noen av innleggene til dr. Torkil der han snakker om kolesterol!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Først vil jeg beklage at det har glippet med å besvare en PM, dem pleier jeg å besvare. Ofte vil jeg heller ha en PM med visning til en tråd med et spørsmål, slik at flere kan få glede av svaret.
Når det gjelder ketolysekuren , kolesterol og leverprøver er forskningen klar, kolesterolet bedres, men det betyr at i snitt bedres det, noen vil oppleve en beskjeden oppgang.
Leverprøvene kan øke litt, det er ikke farlig.
Man bør selvfølgelig se på totalen for helsen og ikke slutte på en kur som kan redusere vekten med f.eks 25 kilo, gi gode kostvaner (daglig grønnsaker/salat) bare fordi en av 4 leverprøver blir litt forhøyet.
Prøv å ta en fest en lørdag og be legen sjekke leverprøver om mandagen - kanskje det da blir slutt på alkohol?
Husk tran/ omega IIIog mosjon hver dag.

Har man arvet en kolserterolverdi på rundt 10, kan man ikke spise det ned til 5 men man må ha medisiner som bremser leverens produksjon av kolesterol.

95-97% av det kolesterol vi har i blodet er produsert i leveren, bare de siste få prosent er kommet fra maten. Derfor har det ikke noe for seg å se på kolesterolinnholdet i mat, slik er da også egg nå blitt sunt, hvor det før var farlig på grunn av en del kolesterol i plommen.

Jeg anbefaler man venter 6-8 uker etter oppstart med ketolysekuren før man sjekker lever,nyrer og kolesteroltall. I starten kan verdiene være forhøyede. For de fleste som følger kuren med grønnsaker-mosjon-omega II og tabletten. vil kolesterolet senkes.

En stundet på idrettshøyskolen skal sjekke ketolysekuren i forbindelse med en masteroppgave, der blirt bla kolesterol, velvære, muskelmasse etc sjekket, det blir spennende å se de resultatene.(2009)

Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
I et mastergradsstudie ved Norges idretshøyskole har mastergradsstudent Pål Jåbek, og medarbeidere, undersøkt efekten av ketolysekuren kombinert med trening og normal diett kombinert med trening.

Artikkelen er publisert i det anerkjente tidsskrift Nutrition & Metabolism og viser at man på ketogen diett går ned i vekt ved å miste fett, ikke muskler. På 10 uker mistet deltakerne i gjennomsnitt 5,6 kilo fett. Det var ingen endring av muskelmassen.
Dette uten negative endringer av blodfetter eller fastende blodsukker.
Gruppen som fikk trening kombinert med normal diett hadde ingen endring av fettmassen men en vektøkning på 1,6 kilo på grunn av økt muskelmasse.

Min konklusjon er at ketolysekuren kombinert med trening fjerner fett fra kroppen uten å redusere muskelmassen. Og dette uten negative effekter på kolesterol og de øvrige blodfetter samt blodsukker.
Trening kombinert med normal kosthold gir vektøkning på grunn av økt muskelmasse uten at fettmassen reduseres.
Trening alene uten endringer av kostholdet er ikke en god måte å redusere kroppens fettmasse på.

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Klippet fra: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat


Nutrition & Metabolism 2010, 7:17doi:10.1186/1743-7075-7-17
Pal T Jabekk , Ingvild A Moe , Helge D Meen , Sissel E Tomten and Arne T Hostmark Published:2 March 2010
Abstract (provisional)



Background

The aim of the present study was to compare the effects of 10 weeks resistance training in combination with either a regular diet (Ex) or a low carbohydrate, ketogenic diet (Lc+Ex) in overweight women on body weight and body composition.
Methods

18 untrained women between 20 and 40 years with BMI [greater than or equal to] 25 kg*m-2 were randomly assigned into the Ex or Lc+Ex group. Both groups performed 60-100 min of varied resistance exercise twice weekly. Dietary estimates were based on two 4-day weighed records. Body composition was estimated using Dual Energy X-ray Absorptiometry. Fasting blood samples were analyzed for total-, HDL- and LDL-cholesterol, triacylglycerols, and glucose.
Results

16 subjects were included in the analyses. Percentage of energy (En%) from carbohydrates, fat and protein was 6, 66, and 22 respectively in the (Lc+Ex) group and 41, 34, 17 in the Ex group. Mean weight change (pre-post) was -5.6 +/- 2.6 kg in Lc+Ex; (p<0.001) and 0.8 +/- 1.5 kg in Ex; (p=0.175). The Lc+Ex group lost 5.6 +/- 2.9 kg of fat mass (p=0.001) with no significant change in lean body mass (LBM), while the Ex group gained 1.6 +/- 1.8kg of LBM (p=0.045) with no significant change in fat mass (p=0.059). Fasting blood lipids and blood glucose were not significantly affected by the interventions.
Conclusion

Resistance exercise in combination with a ketogenic diet may reduce body fat without significantly changing LBM, while resistance exercise on a regular diet may increase LBM without significantly affecting fat mass. Fasting blood lipids do not seem to be negatively influenced by the combination of resistance exercise and a low carbohydrate diet.

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Så flott. Du må ha fulgt ketolysekuren??? uten mye " slinger i valsen".
Gratrulerer.
Tar man ekstremvarianten av kostindusert ketose, risikerer man økning i kolesterol og de øvrige blodfetter. Da bør man i hvert tilfelle måle disse kanskje en gang i måneden eller annen hver måned.
Ketolysekuren krever varierte grønnsaker/blandet salat hver dag i tillegg til ketolysetablettene for å unngå dette. Selentabletten har f.eks. en svært sterk antioksidativ sammensetning som beskytter mot negative effekter av kolesterol og annet fett.

Det hadde vært spennende med vitenskaplige studier på Skaldemannkuren- kanskje den er helt OK? men jeg tror ikke vi vet det pr i dag? Det bekymrer meg litt at Skaldemann i sin bok på første side, nederst fraskriver seg ethvert ansvar for kuren.

vennlig Hilsen
Torkil



Og her finner du en tråd av Pål!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 19:58   #7
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Å, tusen takk
Tror ikke jeg hadde helt dreisen på søkefunksjonen i dette forumet.
Nå har jeg litt å lese på

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 20:05   #8
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Greddy:
Det er desverre legen som er mer opptatt av det en meg.
Og jeg har blitt "foret" med kolesterolsnakk fra div leger opp gjennom tidene.
Desto mer jeg leser, desto mer stiller jeg spørsmål ved ang div myter om kolesterol.
Men det er et evig mas fra legene om akkurat det.

Vi har høyt kolesterol i familien. Så jeg har blitt "truet " med medisiner gang på gang.
Nå tipper jeg at legen ønsker å følge litt ekstra med ettersom jeg har startet på en ny medisin, som kan slå seg ut i ekstra høye kolesterolverdier dersom man ikke tåler den.

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:39   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterolet mitt øker!

Opprinnelig lagt inn av higgi, her.

Å, tusen takk
Tror ikke jeg hadde helt dreisen på søkefunksjonen i dette forumet.
Nå har jeg litt å lese på

Det er en hel tråd om familiær hyperkolesterolemi her også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har målt kolesterolet mitt ... Almyrida Ketolysekuren 4 05-05-10 23:00
Det dårlige kolesterolet SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 0 16-09-09 06:39
Kolesterolet mitt har steget etter jeg begynte på kuren *pippi m gutt og jente* Ketolysekuren 5 02-05-09 02:07
Kolesterolet isbjørndama Generell diskusjon 0 19-09-08 18:04
Kolesterolet har gått opp! Mumse Ketolysekuren 1 25-03-08 15:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no