Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Må man følge en bestemt retning?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-10, 22:32   #1
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei
Talking

Må man følge en bestemt retning?

Har lest litt på trådene om Lindberg og Atkins og heller kanskje litt mot Atkins. Men induksjonen og den stigen man skal følge etterpå gjør at jeg mister litt motet..

Har denne uken bare laget mat ut fra de oppskriftene jeg finner her inne og forsøker holde meg mellom 20-30 karber om dagen. (skal ikke ned så mye).. Går det an å bare gjøre det sånn eller må det være et visst forhold mellom fett/karbo/protein? Har kuttet alt som står opplistet som forbudt og nesten kuttet kaffen, 1 kopp om dagen.. Putter inn en Atkins eller nutrilettbar i blant for å stå imot sukkertrangen da jeg er ekstremt glad i sjokolade :P

Spiser mye egg hver dag, samt kjøtt og grønnsaker. Byttet ut stekeoljen med meierismør og har oppdaget at babybeloster er god som snacks

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 23:16   #2
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Om du spiser en nutrilettbar kan jeg ikke helt forstå hvordan du klarer å holde deg på 20-30 gram karbohydrater om dagen..... Uten at jeg sitter på eksakte tall, tror jeg de inneholder rundt 40 gram karbohydrat pr. bar....

Ta en titt på denne listen, det er en liste over alle matvarer som er tillat på induksjonen. Ganske variert spør du meg!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 23:41   #3
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Rettelse, en nutrilettbar inneholder mellom 20 og 26 gram karbohydrat! Cirka 40 pr hundre gram!

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 23:50   #4
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Rettelse, en nutrilettbar inneholder mellom 20 og 26 gram karbohydrat! Cirka 40 pr hundre gram!

Spiser ikke sånn hver dag og har holdt meg til tillatte matvarer hittil (bortsett fra litt baconsnacks og sukkerfri sjokolade idag)

Men den stigen blir vanskelig. Jeg er glad i både rødvin og bærsmoothies. Kan fint stå over i 2 uker, men ikke i ukesvis..

Men lurte i grunnen bare på om det går an å bare ha generell lavkarbo som retning ved å følge oppskrifter og anbefalinger fra forumet her inne og passe på daglig inntak av karber og få i seg en del fett og proteiner. Venter på en Atkinsbok fra en kollega og skal lese mer om det da. Men er ekstra nøye nå de to første ukene og rører ikke alkohol og forsøker å styre unna kaffe og hvertfall ikke drikke mer enn en om dagen om behovet skulle bli for stort..

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 23:54   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Les denne tråden... http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=713

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 00:05   #6
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Leste den.. 2 uker er som nevnt ikke noe problem.. Men har ikke helt bestemt meg for om jeg vil følge Atkins eller Lindberg.. Derfor jeg spør om jeg kan følge generell lavkarbo og setter veldig pris på om noen kan svare meg på dette.. Regner med det er masse ekspertise på dette forumet.. Jeg er vant til å telle kcalorier fra før og har liten ekspertise på denne type dietter...

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 07:44   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Det er jo helt og holdent opp til deg hvilken diett du vil følge og hva som fungerer for deg. Ulempen med å ikke følge noen spesifikk filosofi er at du blir litt vanskeligere å hjelpe dersom du skulle stille spørsmål og oppleve at du ikke går ned i vekt eller har for lite energi, etc. For meg virker det som om Lindberg er et naturlig valg for deg, med bærsmoothies på menyen hver dag om du vil.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 10:37   #8
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Kanskje du har rett Jeg er jo glad i bær (og epler).. Har lest litt mer og lurer på om jeg har forstått det riktig, sånn i grove trekk, at man kan spise omtrent det samme på Fedon og Atkins, men mindre fett, mer karber og frukt/bær på Fedon og bytte ut meierismør med rapsolje og rømme med kesam?

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:49   #9
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Den enkleste retningen av alle sammen er å sørge for at du ikke spiser mer enn 72 gram karbohydrat i døgnet. Ellers kan du spise som du vil, men du bør fortrinnsvis velge naturlige fete varer. Da vil du mest sannsynlig gå sakte men sikkert ned i vekt, samt få bedre helse. Dette er i tråd Wolfgang Lutz sine anbefalinger i boken "Bedre uten Brød".

Om du skulle velge å holde deg under 20 gram karbohydrat i døgnet uten å følge noen spesiell filosofi, fungerer sikkert dette godt, og du vil ganske sikkert gå ned i vekt. Det er bare å kjøre i gang. Ulempen med å kjøre et slikt egenkomponert opplegg er jo at du er nødt til å regne nøye på karbohydratene du spiser. Kostholdsfilosifiene hjelper deg med å velge riktige matvarer, men det er jo ingenting i veien for å bruke listene for Atkins induksjon etc, for å finne trygge matvarer.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 18:05   #10
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Tusen takk for svar Har forsøkt så godt som mulig å holde meg til listen for induksjonen men har ikke fått printet den ut ennå så ikke alltid jeg husker alt. Bortsett fra litt blåbær/bringebær og fløte i sauser, tror jeg ikke jeg har spist noe utenom den listen til nå..

Litt stress å telle karber ja, men regner med jeg husker etterhvert hvor mye som er i hva.. Sliter litt med å telle karber i grønnsaker. Jeg spiser f.eks ikke 100gram blomkål som tilbehør men en blanding av de diverse grønnsakene som er tillat og de har vel forskjellig karboinnhold.. Men kjøper ikke noenting i butikken uten å sjekke karboinnholdet..

Har minsket noen cm i magemål og venter bare på at hoftemålet skal følge etter og skrumpe inn litt

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 23:34   #11
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Om du er litt nøye i starten og veier maten du spiser, får du raskt kontroll på mengder du kan spise. Om du spiser egenkomponert og du går ned og ellers er fornøyd, er det bra. Når det ikke går så bra blir det vanskelig å vite hvorfor.

Fordelen med å følge et program eller en lære er at noen andre har gjort all tenkingen for deg. Det er ganske mye man burde vite om mat og hvordan den påvirker kroppen når man legger om kosten såpass drastisk. Et ferdig oppsett med hva du kan spise dekker også det du bør spise, og ekskluderer det du av mange ulike årsaker ikke bør spise. Hvorfor prøve og gjenta feil så mange andre har gjort før deg? Det verste er vel at man risikerer å gi opp.

Etter hvert har du lest og erfart så mye at du er blitt ekspert på fin kropp, da erd et fint med egenkomponert opplegg.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 12:50   #12
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Jeg ser helt klart poenget med å følge en bestemt retning og skjønner at om jeg hadde vert overvektig og trengt og gått ned mye, så hadde det vert ekstra viktig å velge en bestemt filosofi. Men nå har jeg heldigvis bare noen få kg som må bort.. Bekymringen min ved å kjøre egenkomponert var om jeg kunne risikere å legge på meg i stedet. Nå ser det foreløpig ut til å gå riktig vei, men har bare holdt på en drøy uke ennå da.. Kjører i hovedsak Atkins siden jeg fint klarer meg uten brød og pasta.. Men er veldig glad i bær, frukt og gulrot så er der utfordringen min ligger.. Foreløpig har jeg kuttet alt bortsett fra litt blåbær i Skyr'en, men langt fra noe jeg spiser hver dag.. Velger å gjøre det sånn for å unngå å gå på en kjempesprekk med det samme jeg har oppnådd målet (om jeg gjør det da). Dette kostholdet er noe jeg lett kan fortsette med. Men om det slutter å fungere må jeg vel kanskje bare velge en av de retningene og følge til punkt og prikke..

Takker for svar

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 14:35   #13
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Om du ikke skal ned i vekt, eller bare litt ned, kan du hoppe over faser i Atkins. Mange begynner rett på fase to eller tre. Fordelen med å starte med induksjonen er jo å "komme i gang" og bli kvitt gamle vaner, og la kroppen omstille seg. I OWL kan du tilføre også bær og melon, så da kommer du akkurat dit du vil matvaremessig.

Så lenge du føler du har kontroll og føler deg bra, trenger du ikke endre noe. Bare pass på å få i deg nok proteiner og fett.
Lykke til.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:21   #14
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Må man følge en bestemt retning?

Åå? Det visste jeg ikke.. Får en Atkinsbok på ons så da skal jeg lese meg litt opp.. Da ga du meg egentlig all infoen jeg trengte akkurat nå, fantastisk Da kan jeg anse meg som på Atkins da

Har begynt med proteinshaker og forsøker bruke mye ost, rømme, smør og fløte i maten for å få fett. Samt jeg spiser et par egg hver dag og der er det jo begge deler. Har byttet ut karbodeig med vanlig kjøttdeig og kjøper ingen lettprodukter.. Fant også ut etter å ha lest her inne at jeg må bytte ut cashewnøttene min med valnøtter..

Føler meg i fin form fysisk, hodepinen fra første uke har gitt seg, energien er på plass og jeg føler jeg skrumper inn og virkelig koser meg med all den deilige maten Skal aldri mer gå tilbake til kcaloritelling og den kjipe maten man da må spise

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Valg av lavkarbo-retning Filakia Spørsmål og svar 12 21-07-09 00:18
Kan noen se om jeg holder meg innenfor riktig retning i matveien min? miss_chica Ketolysekuren 2 06-01-09 13:26
Nå er det bestemt ... Her kommer jeg Lisekir Ketolysekuren 5 01-04-08 14:30
Jeg har bestemt meg!! Dumsi Lavkarbo generelt 10 19-10-04 10:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no