Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 13:49   #1
pandashake
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: vestlandet
Alder: 42
Innlegg: 2
pandashake er på en erverdig vei

Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Hei!
Jeg prøver meg her på en LKHF diett.. min første opplevelse er at jeg får en veldig fornemmelse av kvalme og ubehag av å spise alt dette fettet. Til måltidene har jeg alltid salat eller grønnsaker til.. men føler fremdeles at alt dette fettet blir veldig overveldende.. noen tips og råd??

pandashake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:09   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Det er vanlig å være uggen i begynnelsen, men det går over.

Hvor lenge har du holdt på?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:18   #3
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Hvordan får du i deg fett? Ikke alle typer fett er like "påtrengende", så kanskje du kan gjøre noen endringer der og slippe kvalmen?

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:22   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Det kan være lurt å ta en gradvis overgang til et kosthold med mer fett og mindre karbo, så både mage og smaksløker rekker å henge med. Ellers så er det jo ikke sånn at maten trenger å svømme i fett - finn de fettkildene du trives best med!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 17:55   #5
bamseline34
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 32
bamseline34 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

de første dagene var helt grusome på LCHF, jeg spydde som en gris. men så gikk det over. er på slutten av min 2 uke.

bamseline34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 08:47   #6
pandashake
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: vestlandet
Alder: 42
Innlegg: 2
pandashake er på en erverdig vei

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

takk for tips!
Jeg er nokså i startfasen, spist egg og bacon, kyllingsuppe på fløte og grønnsaker, salater med feta og kylling.. tenkte jeg skulle prøve å lage meg ett lavkarbo brød med fiberhusk ettersom mim favorittfrokost har alltid har vært brødskive med ost, rømme, tomat og avocado.. : ) det går seg vel til..

pandashake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:14   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

157cm sitt tips om å ha en gradvis overgang er et prima råd! Det er et lite sjokk for kroppen dersom man kaster seg rett på et kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Men det går over så fort kroppen har vent seg!
Ellers er ingefær helt genialt mot kvalme! Kjøpe fersk ingefærrot og skjær i små skiver og la trekke noen minutter i varmt vann. Gjerne sammen med et par skiver sitron.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:19   #8
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Det kan være lurt å ta en gradvis overgang til et kosthold med mer fett og mindre karbo, så både mage og smaksløker rekker å henge med. Ellers så er det jo ikke sånn at maten trenger å svømme i fett - finn de fettkildene du trives best med!

Hvorfor er det så avgjørende å kjøre på med fett, ved å forholde seg til å spise kjøtt og fisk av forskjellig slag, får man ikke i seg nok da?

nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:24   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Hvorfor er det så avgjørende å kjøre på med fett, ved å forholde seg til å spise kjøtt og fisk av forskjellig slag, får man ikke i seg nok da?

Av flere grunner; cellene trenger næring. Nå man tar vekk kroppens foretrukne energikilde (karbohydrater, foretrukket fordi det er den raskest tilgjengelige energien) så trenger kroppen noe annet for å få energi, nemlig fett. Proteiner fungerer ikke som energi, men byggesteiner. Fett er også veldig energirikt, og fører til at man blir fort mett, og gir kroppen en veldig jevn energitilførsel og stabilt blodsukker. Mange av de viktigste organene i kroppen er helt avhengig av fett, som hjertet, huden etc. På et ketogent kosthold bør fettandelen prosentmessig ligger på >70%. Det høres mye ut, men ettersom fett har over dobbelt så mye energi som karbohydrater, blir det ikke så mye i mengde.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:28   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Hvorfor er det så avgjørende å kjøre på med fett, ved å forholde seg til å spise kjøtt og fisk av forskjellig slag, får man ikke i seg nok da?

Fett kjøtt (ribbe, nakkekoteletter, medisterkaker, etc) og fet fisk er utmerkede fettkilder, men om det er nok avhenger jo av hvilken energifordeling man prøver å oppnå.

Det er jo ikke "avgjørende å kjøre på med fett" innen alle lavkarbofilosofier - men dersom man for eksempel velger en ketogen diett, som ketolyse, skal man ha et minimum av karbohydrater - og energien skal hovedsaklig komme fra, nettopp, fett. Da er det viktig å få i seg nok til at kropp og hode fungerer! Om man støtt er sulten og det ikke går lang tid etter et måltid før man vil ha mer mat, betyr det ofte at man spiser for lite fett.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:30   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Bloggeren Lena Beatrice har skrevet en fin og informativ post om "Alt dette fettet".

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:31   #12
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Prøv å finne fettkilder som du "liker", så du slipper å "tvinge" i deg maten.

Jeg har cocosa i kaffen, kaldpresset rapsolje i smoothien, og det er fettkilder som jeg ikke merker at jeg får i meg.
Avocado, som er nevnt er helt suveren, man kan lage guacamole og bruke til mange slags middagsretter (i alle fall liker jeg det). Og laks med rømme og agurksalat glir alltid ned her.

Anbefaler linken til Våre fantastiske lavkarbosauser, der fins det mye å hente.

Lager meg gjerne en digg-tallerken, med biter av forskjellige oster, litt eggerøre (med en fløteskvett i), litt røkt og litt speket skinke, litt spekepølse, oliven, avocado, rødløk, rekesalat/majones osv osv og spiser som en tapastallerken. Nyter det og savner ikke brød.

Det med kvalmen gir seg nok, men tenker du på alle mulighetene du har til god mat, så finner du fort noe du kan spise, som du virkelig har lyst på.

Tror det er viktig at du varierer maten og kan glede deg til maten, og ikke føler at du må "tvinge" i deg "fettranden på koteletten". Spis heller kjøttdeig, lag tacovarianter osv. Det fins så utrolig mye god mat der ute! Her på forumet finner du masse gode oppskrifter, minner om at det er best å søke på forsiden, i google-søket der.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 22-02-11 kl 19:42.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 20:43   #13
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Og så er det viktig å huske på at kroppen er på avrusning fra karbohydrater/sukker den første tiden da Karboavhengigheten er så sterk hos de fleste at de opplever abstinenser på lik linje med å skulle slutte med narkotika. De to første ukene kan være ille for mange.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:45   #14
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Det fins noe som heter bitterstern på helsekosten. Den virka for meg

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:50   #15
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Og så er det viktig å huske på at kroppen er på avrusning fra karbohydrater/sukker den første tiden da Karboavhengigheten er så sterk hos de fleste at de opplever abstinenser på lik linje med å skulle slutte med narkotika. De to første ukene kan være ille for mange.

Skriver under på denne, prøvd begge deler jeg.. sliter ennu til tider med karboen..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 22:01   #16
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Skriver under på denne, prøvd begge deler jeg.. sliter ennu til tider med karboen..

Me2.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 23:22   #17
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Hvordan overleve en LKHF diett uten å føle seg kvalm?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Bloggeren Lena Beatrice har skrevet en fin og informativ post om "Alt dette fettet".


Takk for gode tips

nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
kvalme, lkhf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diett uten melk Marianne Andre dietter 14 27-04-11 22:17
Ned i vekt uten diett Licota Nyheter / media 8 27-09-10 12:52
Hvordan overleve helgen med ketose intakt? Nysgjerrigper Spørsmål og svar 4 23-04-10 16:02
Kvalm og dårlig uten karbo Val Spørsmål og svar 10 02-02-10 00:38
Hvordan avslutte en nullkarbo diett? Saihtam Spørsmål og svar 1 05-12-09 17:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no