Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarbo?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-10, 13:38   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarbo?

Jeg lånte boka om ketolyse men har glemt hva det sto om mineraler og sporstoffer. Kalsium er viktig for utskillelse av ketonstoffer, var det så? Og hva var magnesium, krom og mangan viktig for, spesielt med tanke på lavkarbo kostholdet i forhold til vanlig?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:34   #2
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarb

Magnesium er ihvertfall for å slippe kramper i beina, og krom for å unngå søtbehov.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:38   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarb

Ja, men hvorfor får vi på lavkarbo lettere kramper i bena? For mye kalsium skal gi kramper i bena. Hvorfor får vi får mye av det når vi anbefales å ta ekstra kalsium fordi det trengs ekstra pga fettmengden vi spiser, eller hva det skyldes? Krom tror jeg egentlig de på høykarbo har større behov for enn oss, men er ikke sikker. Til slanking er det nok lurt uansett da. Jeg skulle likt å sett en bok som gikk nøye gjennom disse ting i forbindelse med lavkarbo kontra høykarbo.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:44   #4
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarb

Jeg begynte med en kombipille som inneholder magnesium, krom og kalsium lenge før jeg startet på denne dietten. Hvis jeg hopper over dagens pille, så kjenner jeg krampene komme sigende temmelig fort. Mulig jeg har manko på magnesium uansett, jeg vet ikke. Krom har stoppet mye søtbehov i heimen her, for oss begge, også før ketolyse.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 16:00   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarb

Chromium
Chromium is an extremely important mineral if you have PCOS. It helps to encourage the formation of glucose tolerance factor (GTF) which is a substance released by the liver and required to make insulin more efficient. A deficiency of chromium can lead to insulin resistance, which is a key problem in the case of PCOS; too much insulin can be circulating but it is unable to control your blood sugar (glucose) levels.

Chromium is the most widely researched mineral used in the treatment of overweight. It helps to control cravings and reduces hunger. Chromium also helps to control fat and cholesterol in the blood. One study showed that people who took chromium over a ten-week period lost an average of 1.9kg (4.2lb) of fat while those on a placebo (sugar tablet) lost only 0.2kg (0.4lb)
Warning
If you are diabetic and on medication, you should speak to your doctor before taking chromium.

Zinc is an important mineral for appetite control and a deficiency can cause a loss of taste and smell, creating a need for stronger-tasting foods, including those that are saltier, sugarier and/or spicier (in other words, often more fattening!). Zinc is also necessary for the correct action of many hormones, including insulin, so it is extremely important in balancing blood sugar. It also functions together with vitamins A and E in the manufacture of thyroid hormone.

Magnesium
Magnesium levels have been found to be low in people with diabetes and there is a strong link between magnesium deficiency and insulin resistance. It is, therefore, an important mineral to include if you are suffering from PCOS.

B vitamins
The B vitamins are very important in helping to correct the symptoms of PCOS. Vitamins B2, B3, B5 and B6 are particularly useful for controlling weight, and here's why: Vitamin B2 helps to turn fat, sugar and protein into energy. B3 is a component of the glucose tolerance factor (GTF), which is released every time blood sugar rises, and vitamin B3 helps to keep the levels in balance. Vitamin B5 has been shown to help with weight loss because it helps to control fat metabolism. B6 is also important for maintaining hormone balance and, together with B2 and B3, is necessary for normal thyroid hormone production. Any deficiencies in these vitamins can affect thyroid function and consequently affect the metabolism.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med vitaminer og mineraler themonk Kosttilskudd 29 15-05-12 14:19
hvilke vitaminer/mineraler er skadelig å spise for mye av?? nomma Kosttilskudd 13 06-04-06 21:54
Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse? Eva Generell diskusjon 11 06-03-06 13:12
kan man ta for mye vitaminer og mineraler??? nomma Kosttilskudd 1 29-05-05 18:26
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no