Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-08, 19:27   #1
manesh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 47
manesh er på en erverdig vei

Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Lurer bare på hvordan dette kan forklares? det taler jo atkins og ketolyse midt imot!

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...t/3691870.html

__________________



manesh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/atkins-ish Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 19:32   #2
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Opprinnelig lagt inn av manesh, her.

Lurer bare på hvordan dette kan forklares? det taler jo atkins og ketolyse midt imot!

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...t/3691870.html


Har vært diskutert før dette. Men husk at dette er skrevet slik en viss mann leser bibelen.

Ikke tenk mer på dette, og de siste årene har faktisk flere oppegående ernæringseksperter nærmet seg ketose som en kurant måte og gå ned i vekt med. Også mettet fett er i ferd med å bli friskmeldt-

4m-klinikken i Oslo er en av dem.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 19:37   #3
manesh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 47
manesh er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Åh oki, har ikke vært inne her så lenge:P hehe. så jeg tar sikkert opp ting på nytt hele tiden:P

Hovedsaken er jo at det funker i praksis. Men det virker som dere forklarer hvorfor det skjer helt feil! Man kan jo ikke presentere fakta uten hold i!

__________________



manesh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/atkins-ish Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 19:41   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Opprinnelig lagt inn av manesh, her.

Åh oki, har ikke vært inne her så lenge:P hehe. så jeg tar sikkert opp ting på nytt hele tiden:P

Hovedsaken er jo at det funker i praksis. Men det virker som dere forklarer hvorfor det skjer helt feil! Man kan jo ikke presentere fakta uten hold i!

Ja hvem som forklarer hva feil er etter min mening ganske enkel. De statlige rådene er feil. Dermed basta. De fungerer for friske, aktive mennesker uten overvekt. Her er det dessverre de ferreste som er normalvektig når de kommer.

For min egen del er skjelvinger borte, mange kilo borte, selv om jeg forsøkte et vanlig norsk kosthold i noen måneder og gikk opp 15 kilo svært raskt.

Jeg har ingen blodsukkersvingninger, ikke noen vondter. Og pusten er merkbart bedre. I tillegg har jeg ikke lenger trøbbel med urolig mage, fising og slikt.

Kroppen er bedre funksjonelt. Enkelt og greit. Og da kan jeg ikke ta hensyn til at motstandrene av denne dietten forklarer det feil.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 19:45   #5
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Må legge til at et vanlig norsk kosthold har fått meg 40-50kilo for tung. Jeg var ikke junkfood-junkie, ikke er jeg glad i desserter. Men brød har jeg spist mye av. Og Makaroni, som etter sigende skal være fint. Og annen pasta, og poteter. Og sauser med sukker, tilberedt mat med sukker. Boller, Big-Bite noen ganger etc etc etc.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 19:49   #6
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Må også si at denne artikkelen er en de mer balanserte når det gjelder Atkins og Statens råd for ernæring.

Men som sagt, skrevet som en viss mann....

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 20:14   #7
Equilibrium
Juniormedlem
 
Equilibrium sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: 3rd rock from the sun
Alder: 52
Innlegg: 38
Equilibrium er ny på veien

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Bra du la ut linken manesh! Artikkelen var et bra begrunnet innlegg i ernæringsdebatten. Det er for meg et gode å få lest mest mulig om temaet og få se de forskjellige innfallsvinkler og forklaringer. Det kan ofte bli til at det går konsensus i fora om at "slik er det", så noen friske fraspark av og til er bare et pluss.
Selv gikk jeg ned en del kilo før jul gjennom å spise skaldeman mat. Dette ble som regel distribuert til to store måltider om dagen, eventuelt med noen egg som mellommåltid. Om den totale energimengden var større eller mindre sett i forhold til da jeg spiste "vanlig mat" vet jeg ikke. Men jeg gikk ned kiloene.
Hvis det etter hvert skulle vise seg at det er "sultfølelsen" som blir nedjustert gjennom å følge lavkarbodiettene. Slik at vi spiser mindre og dermed går ned i vekt. Så er vel egentlig det irrellevant!? For ned i vekt går en jo!?

Equilibrium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 20:33   #8
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

I det store og hele så handler det jo om å spise slik som er bra for nettopp kroppen din? Noen heldige mennesker har aldri hørt om dårlig stoffskifte eller lav forbrenning og kan dytte i seg alt de bare vil uten at kroppen sliter med å håndtere det - og noen holder figuren med norsk husmannskost - og noen av oss oppdager at kroppen fungerer best uten brødet. Det er jo ikke bare vekttap det er snakk om: Så lenge folk faktisk opplever å få økt energi og bedret allmenntilstand i tillegg til at kiloene forsvinner, så ser jeg faktisk ikke poenget i å diskutere om kostholdsfilosofien er sånn eller sånn. Spis deg glad!

__________________
Virrer og vet ikke helt
Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 21:10   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Kan også tilføye at programmet er fra 2004 (se datoen på informasjonen). Vi diskuterte det den gangen .... Det var vel til og med FØR Ketolysekuren ble kjent ! Det skjer også stadig nye ting. En artikkel fra 2004 er på en måte helt utdatert ! Et godt innlegg i ernæringsdebatten er det iallefall ikke. Til det inneholder den for mange grove faktiske feil !

Og de konklusjonene de trakk i programmet hadde ikke mye med virkeligheten å gjøre ! Alt var satt på spissen (direkte feil med bl.a. at man IKKE spiser karber i det hele tatt - og iallefall ingen grønnsaker) og dessverre er det slik feilinfo som gjør det vanskelig for de som har valgt å leve lavkarbo. Heldigvis har nyere forskning motbevist det smeste av det som kom frem i det programmet også.


Jeg har holdt på siden 1982 og kan garantere at det virker. Jeg er friskere enn jeg noen gang har vært. Forholdsvis slank og er kjempefornøyd med hud & hår !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 05-02-08 kl 21:19.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 21:24   #10
manesh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 47
manesh er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Jo jeg er jo HELT enig i at det virker! Har jo takket være ketolysefilosofien gått ned snart 10 kg. Det er jo ikke det jeg skriver!

Og det at dere har diskutert det før har jo ikke noe med saken å gjøre det heller! Jeg har bare vært her i tre mnd, og det er mange andre nye her også!

Jeg er bare veldig interessert i å ha fakta bak de handlingene jeg gjør. Og det virker ikke som det er noen fakta å slå i bordet med bak lavkarbodiettene, annet enn at det faktisk virker, for det er det jo ingen tvil om at det gjør

Er det noen som har linker til artikler/forskningsrapporter eller lignende som underbygger lavkarbolivsstil?

__________________



manesh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/atkins-ish Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 12:35   #11
Equilibrium
Juniormedlem
 
Equilibrium sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: 3rd rock from the sun
Alder: 52
Innlegg: 38
Equilibrium er ny på veien

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Problemet med forskningsresultater er ofte at de ikke opplyser om hvilke avgrensninger som har blitt gjort! Det er ikke noe problem når en undersøker en påstand å ta med de variable som underbygger ens argumenter, for så å utelate de som motarbeider en. Vi hadde jo en episode i Norge i nyere tid hvor en forsker med vilje hadde styrt tallmaterialet for at det skulle underbygge hans hypotese. Noe som er helt forferdelig med tanke på vår tillitt til den informasjonen som blir publisert!

Equilibrium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 12:45   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene?

Opprinnelig lagt inn av manesh, her.

Og det virker ikke som det er noen fakta å slå i bordet med bak lavkarbodiettene, annet enn at det faktisk virker, for det er det jo ingen tvil om at det gjør

Er det noen som har linker til artikler/forskningsrapporter eller lignende som underbygger lavkarbolivsstil?

Det er HAUGEVIS av dokumentasjon der ute. I boka "Bedre uten brød" er det endel + kildehenvisninger, og Mat og Helse (www.matoghelse.no) kan nok hjelpe deg med en god del om du sender en forespørsel på mail. Nille har vel også en del info, tror jeg. Det finnes faktisk en drøss med seriøs forskning på området, men det finnes visstnok ingen seriøs og god dokumentasjon på det motsatte, nemlig at lavkarbo er ugunstig og at fett er skadelig.
Janmesi her inne kan nok også hjelpe deg med en god del info, du kan jo maile ham også (se på www.lillemaane.no).

Google i vei så finner du masse. Mye tabloide artikler, men ofte med henvisninger til leger og andre fagfolk som mener dette, og med kildehenvisninger til mer seriøs og tung dokumentasjon.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no