Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-07-10, 11:50   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Jeg ble litt vel interessert selv, etter at jeg skrev en eller annen plass at jeg syns Wenche Frölich skulle sammenligne brød og kjøtt/fisk/grønnsaker og se hva som var best.

Jeg trodde ærlig talt at det var lite næring å hente i brød, men ble faktisk bittelitt overrasket. Jeg stilte opp brød, kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt og sammenlignet. Det som overrasket meg mest er at det var kun i fisk det er vitamin D.

Exel-arket legger jeg ved så kanskje noen andre har utspill til om hvorvidt vi faktisk bør spise litt brød og frukt fra tid til annen, eller la det være. Jeg snakker ikke om å spise ett halvt brød om dagen altså, selv Grete Roede sier at det ikke er sunt, men en brødskive dann og vann liksom

Vedlagte filer
Filtype: xls matvareoversikt.xls (38,0 KB, 50 visninger)
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 12:09   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Har funnet ut at det er endel vitamin D i meierismør (10 ug) det spiser vel de fleste her inne endel av, ellers så det ut til at de fleste områder var dekket ganske bra? Uansett interessant oppsett!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 13:12   #3
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Ikke glem at kroppen selv produserer vitamin D når den utsettes for sollys. I sommerhalvåret mener jeg å huske (jeg er ikke ekspert, så ta ikke dette for 100% sikkert) at kroppen produserer nesten all vitamin D den trenger selv...

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 13:14   #4
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Ja, det stemmer. Er en mørkhudet tar det lengre tid å samle d-vitamin fra sollys.

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 14:55   #5
Smugspiser
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 64
Smugspiser er på en erverdig vei

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Ja, D-vitamin kommer fra sollys og tran.
Tran og sollys er naturlige kilder til D-vitamin. Og er du mørk i huden trenger du mer sollys o.l. enn de som er lyse. Vanskelig å forklare hva jeg mener. Men poenget var at personer med ikke-norsk opprinnelse må passe mer på å få nok D-vitamin syns jeg og huske

__________________
Bloggen min


Smugspiser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å leve etter LCHF.. Nybegynner Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 14:23   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Etter som jeg har forstått så må nesten mørkhudede ta tilskudd for å få nok, fordi at det er såpass vanskelig for dem å ta det opp bare ved sollys. (kilden min er Oprah og den stoler jeg på)Finnes D-vitamintilskudd på apotek og helsekost, tror jeg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 17:21   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Ja, det stemmer. Er en mørkhudet tar det lengre tid å samle d-vitamin fra sollys.

Med andre ord er det sannelig noen fordeler å være skummetmelk-blå også!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 17:59   #8
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

På våre breddegrader må du oppholde deg svært lenge i solen for at du skal få nok D-Vitaminer fra solen, og jo brunere du blir jo lengre må du være i solen. Derfor - ta alltid tilskudd. Særlig om vinteren.

Forøvrig så er korn med på å ødelegge tarmene, slik at de blir dårligere til å ta opp næringsemner.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 19:57   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.


Forøvrig så er korn med på å ødelegge tarmene, slik at de blir dårligere til å ta opp næringsemner.

Hvorfor?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 19:58   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Etter som jeg har forstått så må nesten mørkhudede ta tilskudd for å få nok, fordi at det er såpass vanskelig for dem å ta det opp bare ved sollys. (kilden min er Oprah og den stoler jeg på)Finnes D-vitamintilskudd på apotek og helsekost, tror jeg.

Jeg kjøper sånne multivitamintilskudd, med omega3, som til sigenden skal innehold ALT man trenger. Om de gjør det er vel en annen sak

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 09:08   #11
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Pga. gluten og lektiner som forstyrrer tarmfunksjonen, og dess grovere mel dess verre er det fordi mengden av lektiner øker.

Se forøvrig også http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6...?dopt=Abstract

Opptil en tredjedel av oss er gluten intolerant/sensitiv, og dette skaper betennelsessituasjoner i tarmene. Over tid kan de som er intolerante ovenfor gluten utvikle en trist rekke med medisinske tilstander: dermatitt, leddsmerter, reproduktive problemer, sure oppstøt og andre fordøyelses problemer, autoimmune sykdommer, og Cøliaki...

Les enda mer her: http://www.marksdailyapple.com/definitive-guide-grains/

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 21:18   #12
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Enda mer om gluten og hvordan det skader tarmen:

http://www.sciencedaily.com/releases...ss=livejournal

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 17:11   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Jeg har brukt en del tid på å lese disse sidene. Jeg er god i engelsk, men "teknisk engelsk" forstyrrer hjernebarken min:P. Her står det altså at glutenet i hvete, rug og barley, hva nå enn det er faktisk er giftig for folk med cøliaki. Kan det da trekkes den konklusjon at ALT korn kan være med på å gjøre skade på tarmen eller bare disse tre typene?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 23:05   #14
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

barley er bygg, og ja - alle kornsorter har mer eller mindre av gluten og lektiner. En av grunnene til at jeg holder meg lagt unna korn.

Vi er rett og slett ikke skapt for å trives på korn, overleve - ja, men ikke trives.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:50   #15
yay
Juniormedlem
 
yay sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
yay er på en erverdig vei

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Speltmel har også gluten, bare for å nevne det ^^

yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 14:30   #16
dude
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 4
dude er på en erverdig vei

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

barley er bygg, og ja - alle kornsorter har mer eller mindre av gluten og lektiner. En av grunnene til at jeg holder meg lagt unna korn.

Vi er rett og slett ikke skapt for å trives på korn, overleve - ja, men ikke trives.

Helt enig!
Forskning viser at menneskets gener ikke har endret seg mer enn 0,02% de siste 40000 årene. Det vil si at vi er ment for å spise den samme maten som vi hadde tilgang på da vi var jegere og sankere. Kornet, poteter og kua var fraværende.

dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:23   #17
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Det er bare et problem her:
Når vi er ute og jakter på den lokale jaktmarken (Prix eller Ica) så er tilgangen på brød, frukt og snop rimelig stor. Tilgangen på ubehandla produkter er nesten ikkeeksisterende.
I tillegg smaker sukker i alle former aldeles nydelig.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 14:31   #18
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Brød og frukt vs kjøtt og grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Det er bare et problem her:
Når vi er ute og jakter på den lokale jaktmarken (Prix eller Ica) så er tilgangen på brød, frukt og snop rimelig stor. Tilgangen på ubehandla produkter er nesten ikkeeksisterende.

Joa, ser den, men det har jeg fikset på en enkel måte: Jeg betrakter alt av ferdigprodukter som gift, og sier det også til meg selv når jeg passerer.

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

I tillegg smaker sukker i alle former aldeles nydelig.

Mulig det, men jeg holdt på å brekke meg etter at jeg skulle slikke ren en spiseskje med lett blåbærsyltetøy. Det var alt for søtt, men så har jeg sluttet å bruke sukker og kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Bruker kun det som er naturlig i bær og frukt de sjeldne gangene jeg spiser det.


Sist redigert av Sungrazer : 30-07-10 kl 14:43.
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frukt og grønnsaker ... Junibrud Ketolysekuren 19 05-04-10 21:57
Frukt og grønnsaker sara Generell ernæringsdebatt 27 04-05-09 20:50
frukt og grønnsaker mammapusen Oppskrifter 1 24-03-09 08:18
Grønnsaker og frukt anca-77 Spørsmål og svar 3 25-08-08 15:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no