Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Student med lavt matbudsjett

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-10, 02:30   #1
Kjartan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 8
Kjartan er på en erverdig vei

Student med lavt matbudsjett

Hei!
Som student på lavkarbo med kun stipend som inntekt; så kan det bli trangt med pengane.

Veldig lett å ty til pasta og anna umat med tanke på at 2kg macaroni kostar 15 kroner.

Kva tips har dykk til ein komplett matplan til 60-70 kroner dagen? Ein 50-lapp hadde vore fint, men slikt er vanskelig å strekke til. Heh.

To/tre måltid går heilt topp.

Med mykje smør.

Frukost:
First price bacon, 3pak: 36kr, 3 måltid, 12kr
First price egg, 18stk: 25kr, 4 måltid, 7kr
20kr

Middag:
Isbergsalat, 18kr, 4 middagar, 5kr
Kjøttdeig, First price, 45kr, 2 middagar, 23kr
Salsa, 25kr, 3 middagar, 9kr
Rømme, 20kr, 3 middagar, 7kr
Løk, 2kr
Pakke med krydder, 9kr
55kr

Totalt for ein dag, 75 kroner.

Om dykk har fleire forlag, kom med dei! :>


Sist redigert av Kjartan : 24-11-10 kl 02:38.
Kjartan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med tidvise utskeielsar Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 05:15   #2
Mille89
Medlem
 
Mille89 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 195
Mille89 er ny på veien

Sv: Student med lavt matbudsjett

he he kjenner meg igjen her
nå for tiden er det jo tilbud på ribbe, som det jo går an å tilbrede som kotelett (som du ikke trenger å bruke mange timer på).

Bacon og egg er bra ja =) Når det gjelder krydder, hva med å lage egen? Tipper det er taco det er snakk om her? Tacokrydder innoholder i tillegg en del sukker. her er oppskrift: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=tacokrydder
Tydligvis er hindu sitt krydder også uten =) Og da slipper man jo å kjøpe nytt hver gang.

På rema blant annet finnes 5kilos pakker meg frossne kyllingvinger/bryst, dette er ganske billig, og greit å ha i frysen på slutten av mnd!

På kiwi er det jo gjerne litt billigere grønnsaker, grunnet denne "kampanjen" deres?(ikke helt sikker her) Hodekål funker fint i en salat med litt tomat og gjerne litt rosiner, et hode holder til flere salater.
Havregryn med store flak er jo en vinner for slitne lommebøker. Spiser ikke dette selv men med melk og noen nøtter blir det jo proteiner i også?

Mandler og andre nøtter finnes mange steder ganske billig. Gjerne innvandrerbutikker og slikt. Lett måte å få i seg proteiner på (et eple og noen mandler funker jo bra som mellommåltid).

På rema tusen får du strimlet svinekjøtt 300gram for 20 kroner, vips to middager(eller en og en halv da kanskje).

Har selv fått tips om soyabønner som et billig alternativ, men har ikke vært sprek nok til å prøve dette selv. tipper dette fås tak i i større butikker?

Men det er neimen ikke lett å leve billig og sunt. Sliter med det selv gitt. Prøver å følge med på tilbud osv. Lykke til! Kan si ifra om jeg kommer på noe mer.

__________________


Mille89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat lkhf Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 08:01   #3
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

Har ikke så mange konkrete måltidsforslag, men her er noen punkter

  • En fryser er en investering om du ikke har.
  • Sjekk butikkene ofte, gjerne hver dag. Det kan være mye penger å spare på varer som er til halv pris pga dato. Den holder seg fint i fryser.
  • Følg med på all reklame du får, og kjøp ting når de er på tilbud. Noen butikker har også tilbudsavis på nettet.
  • Prisene på grønnsaker varierer ofte, så varier hva du spiser i forhold til hva som er billig. Fryste grønnsaker kan være et billig alternativ. Noe finnes også i hermetikk.
  • Ofte kan butikken ha egne merker som er billigere enn andre merker.
  • Innvandrerbutikker har ofte gode priser på grønnsaker mm.
Vet ikke hvor lavkarbo du spiser. Kan bønner og linser kanskje være noe for deg? Røde linser er "kjapt" å lage, og kan varieres i det uendelige med forskjellige krydder og grønnsaker. Dette er også varer som er greie på pris.

Se etter tilbud på ferdig grillet kylling. En kylling holder minst til to måltider og rester kan brukes tiil salat og gryteretter.

Billig påleggskinke kan være bra å bruke i omeletter og salater.

Det hadde vært lettere å svare om jeg visst hvilken del av landet du bodde på og om hvor lavkarbo du prøver å spise, er helt klart mye billig å spise om det kun er slik at du vil utelukke bare værstingene, enn om du prøver å leve på et begrenset inntak av karbohydrater.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:14   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Student med lavt matbudsjett

Om du scroller helt nederst på siden her, finner du flere tråder om temaet! Er flere som sliter litt økonomisk!

Nå koster ribbe 14,50 for kiloen på Rimi! Mye mat for pengene i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 18:22   #5
Kjartan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 8
Kjartan er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

Takk for tips og råd! Skal definitivt sjekke ut dei andre emna som har vore før! :>

Kjartan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med tidvise utskeielsar Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 18:42   #6
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Student med lavt matbudsjett

Firstprice seibiff til 20 kroner Holder 4 middager for meg Godt med løk, sopp, rømme og masse smør til og evt det man måtte ha av grønnsaker... veldig billig middag

Firstprice laksekoteletter koster også 20 kroner. trur det er 5 laksekoteletter eller noe i pakka,

Kjøpte en pakke med fryste nakkekoteletter her om dagen for 25 kroner... trur det var 5 stk i den pakka også (husker ikke ant kg) samme pris for svinekoteletter.

Som tilbehør synes jeg det er veldig godt med sopp stuing. Sopp er jo veldig billig Har ofte i løk og squash også. Fløte koster jo litt da, men synes en boks varer ganske lenge hvis jeg kun bruker det til matlaging (og ikke så mye baking:P).

Stekt blomkålris er også veldig godt og man får ganske mye ut av et blomkålhode. Kan også blande inn purre, hvitløk, brokkoli...det man måtte ønske

Dette var det jeg kom på i farten

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:03   #7
ivar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 1
ivar er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

First Price er din venn!

På kiwi får du en pakke fryst kjøttdeig til ca 25kr fra "slakteren".
FP bacon i bit er mest sannsynlig billigere en 3pakken. Å se på kiloprisen kan være lurt

ivar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:56   #8
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Student med lavt matbudsjett

hvis du finner varer i hyllene på kiwi som går ut på dato samme dag, får du dem gratis jeg har fått både koteletter og mørbradbiff og div andre ting pga dato

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:59   #9
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Student med lavt matbudsjett

Kjøpte faktisk akkurat en pakke med kjøttdeig for 25 kroner (400g) kløver eller noe trur jeg merke het, og det var ikke fryst Men de varierer prisen på den fra uke til uke da:P Den kostet 20 kroner ganske lenge, så var det vel oppi 35, og nå 25

Men den på kiwi er sikkert til fast pris hele tiden Frysedisken kan ofte være en gullgruve

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 20:05   #10
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

Bønner er billig og næringsrikt og superfint og kan godt brukes heller enn pasta.
halvt om halvt med kjøttdeig og bønner f.eks, drøyer maten veldig.
Det er bare oppgitt "lavkarbo" som kostholdsretning hos deg og bønner er helt strålende med lav GI og masse fiber osv, og det metter lenge.

_hvis_ man ikke har valgt en retning hvor bønner ikke er en del av utvalget, da.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 23:00   #11
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

Kiwi:
- first price kyllingfilet 2kg ( de kjøper jeg alltid! bruker de til kyllingsalat til lunch og f.eks kylling m gr.saker til middag )
- first price kyllingkjøttdeig. stor pakke på 700g. tror den koster rundt 40 kr
- grønnsaker ( paprika, sopp osv får du i fp pakker)
- egg ( de er jo veldig billige
- tunfisk
- smørost naturell til baking av brød

rimi:
her har de masse euroshopper produkter. kjøp hermetiske grønnsaker. disse er billige og holder seg lenge i boksen.
euroshopper sin gulost er heller ikke verst synes jeg. jeg kjøper often den.
i tillegg kjøpte jeg en kokt juleskinke på mandag for 50 kr. den er på 1 kg og knallgod i salater, på brød, til middag med gr.saker osv. jeg har allerede fått 4 måltider ut av denne og fremdeles masse igjen!

ellers har som nevnt ovenfor rema 1000 også mye billig. hvis du har en invandrersjappe i nærheten av deg, anbefaler jeg kjøp av grønnsaker der. jeg kjøper ALT av grønt i min faste grønnsakssjappe, og det sparer jeg masse penger på!

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 07:55   #12
annepannekanne
Juniormedlem
 
annepannekanne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 22
annepannekanne er på en erverdig vei

Sv: Student med lavt matbudsjett

Grønnsakssjapper (hvis du bor i by) har brett med egg til 50 kr, og det er vel ca 30 egg på et slikt brett. Ikke akkurat frittgående og økologiske høner sannsynligvis, men det kan man jo heller bruke penger på når man er ferdig å studere.
Ellers er jo tunfiskboksene fra first price også å anbefale, og som tidligere nevnt- kjøp bacon som ikke er ferdig oppskjært

annepannekanne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: likte Fedon godt, men nå er det Atkins! Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 22:11   #13
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Student med lavt matbudsjett

Du lever litt dyrt.

Eg er student sjølv, og bruker mykje mindre enn deg.

wok pakke på coop; 5kg, 3kh/100g. er 26kr kiloet.
Kjøp større pakker X-tra kyllingfilet, nakke/svinekoteletter, 29kr kiloet osv.
Mykje billigare enn kjøttdeig, og mykje betre mat.

30kr for ein pakke med 750g blomkål og brokkoligrateng.

Squash, ikkje til 30++kr, men dei under 10kr.

istadenfor pengar på krydder, salsa og slike ting, som inneheld mykje Karbohydrater, kjøp reine krydder, og bruk dei individuelt, lag eigen salsa også vidare

mtp alkohol, gå på europris, kjøp startsettet for å laga vin.
Lag deg tørr kvitvin eller ferskenvin, 5kr per liter, og det smaker ikkje så værst

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Student/økonomi Nola Spørsmål og svar 50 05-08-11 12:32
Matbudsjett for en familie? Kula Generell diskusjon 4 18-08-10 09:14
Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold Ensom Generell diskusjon 4 06-01-10 01:58
Lavkarbo matbudsjett Calvin Lavkarbo generelt 20 14-04-08 22:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no