Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Jeg har 35 ...

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-08, 22:18   #1
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Jeg har 35 ...

Hei, har 35 kg jeg GJERNE skulle vært kvitt til neste sommer, og jeg har en snikende mistanke om at det skal kunne gå an med ketose og lav-karbo, men problemet mitt er at jeg er så utålmodig, og jeg er dårlig på planlegging, så hver gang jeg har prøvd å gå ned, så skorter det på rutine og planlegging, og den usunne, ekle maten blir det letteste å ta.....sånn som i sommer, da har jeg stort sett levd på Grandiosa, spaghetti og sjokolade :-( Skjemmes av å si det, men det er nok sant....så håper inderlig jeg skal få litt inspirasjon her inne, og at jeg lærer meg hva som er lettvint å gjøre, for det er det jeg trenger....

Noe lettvint, ellers går jeg bare i den gamle fella igjen, og gjør det frysevare-lettivint som før...jeg trenger tips til lettvint frokost, lunsj osv. og også mat som kan lages og fryses ned...noen som har gode tips til en starter? Akkurat nå føler jeg meg elendig...hodepine, slapp, trøtt, dårlig kondis, urolig mage, uren hud, slapp og kvapsete rett og slett!! Hjelp meg please?


dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:30   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har 35....

Heisann

Bud nr. 1: Du må lære deg å ha tålmodighet Kiloene for masse har ikke kommet over natten og vil ikke forsvinne over natten. Det er viktig å være snill med seg selv, gi seg litt tid, så vil det sakte men sikkert gå riktige veien... "Hurtigveien" har vi prøvd før, og vet hvordan det ender... *erfaring*

Planlegging er viktig, og jeg har, som du vil, alltid passa på å ha lettvidte og riktige alternativer i fryseren.
Her er noe som er kjekt å lage og ha i fryseren:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....%F8lse+muffins

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16982

Ellers så steker jeg opp mye bacon, og fryser det ned igjen. Da er det fort gjort å lage seg egg og bacon på morrakvisten.

Ellers råder jeg deg til å lese i oppskriftforumet. Der er det massevis av flotte oppskrifter.

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:32   #3
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Jeg har 35....

ketolysekur ,,trenger planlegging, men etter en stund går det av seg selv
du må være motivert,, ellers går det ikke ,,men tenk for en stor gevinst du får ettervert,, det motiverer
men du må være innstilt på og måtte lage mat
les her inne hva folk spiser til alle måltider ,,les og lær

frokost ,, egg i alle fasonger og bacon
lunsc,, salat med kylling,, reker,, fisk,kjøtt,, egg ja alt hva du kan tenke deg
middag,,,kjøtt ,,fisk,,kjøttdeig og grønnsaker,, eller egg

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:33   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Jeg har 35....

Jeg tror man må være forberedt på at det nødvendigvis vil være litt mer matjobb involvert hvis man skal leve lavkarbo enn hvis man lever på Grandis, sjokolade og spaghetti. Rett og slett fordi det ikke finnes så veldig mye ferdigmat med få karbohydrater (spesielt ikke ferdigmat som er "hele måltider" - á la pizza). Men, det betyr jo ikke at du ikke kan gjøre jobben lettere for deg selv - tror nøkkelen her er planlegging.

Lag mye mat i slengen og frys ned i porsjonspakker, for eksempel. Da har du noe du bare kan tine opp når du ikke "gidder" å lage mat. Bak lavkarbobrød som du kan spise når det går ekstra fort i svingene. Sørg for å ha ting i kjøleskapet som det tar liten tid å tilberede - for eksempel bacon, pølser med lavt karbohydratinnhold, ost, kjøttpålegg (godt å rulle sammen skinke eller kyllingpålegg med osteskiver, for eksempel), ferdigkuttet salat, noen kokte egg, majones, strimlet kjøtt som kan wokes sammen med grønnsaker og så videre.

For å være helt ærlig så synes i alle fall jeg personlig at matlagningen går kjappere enn før etter at jeg begynte på Ketolyse. Tror ennå ikke jeg har laget noe som krever mer enn en panne og en kjele. En personlig kajppmat-favoritt er dette: kutt bacon i terninger og stek. Når det er nesten helt sprøtt, tilsett noen asparges kuttet i biter. Stek videre et minutt eller to og ha i noen cherrytomater delt i to. La det surre til tomatene blir varme, og tilsett litt chilisaus (jeg bruker hjemmelaget pga at jeg ennå ikke har funnet en chilisaus som jeg både liker og som har karboinnholdet skrevet på flasken) - og vips. Det tar kanskje 7 minutter å lage, metter godt og smaker nam.

Oppskriftsforumet her er fullt av idéer, det er bare å prøve seg frem. Lykke til

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:42   #5
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Jeg har 35....

Tuuusen takk dere, trodde ikke jeg skulle få svar så fort!:-) Det rare med meg er at jeg har kjempet mot overvekt i mange år, og ved to anledninger greid å gå ned 22 kg første gangen, og 17 kg andre gangen, men selvfølgelig, når jeg "slapper av", kommer kiloene igjen. Så, for 1 år siden, ga jeg opp nærmest, for første gang på et par tiår, og det rare skjedde.....jeg har stått stabil på den vekten jeg har nå i 1 år!! Er ikke det rart, når jeg aldri tidligere har klart å holde en vekt? Riktignok er vekten høy, og den jeg skal ned fra, men den har stått i ro, og jeg har ikke gjort noe for å få den til å holde seg der...tror jeg ubevisst saboterer for meg selv når jeg er på tur å gå ned, men aner ikke hvorfor....tusen takk uansett, nå skal jeg planlegge noen dager, lese litt informasjon, og så sette igang....har Skaldemann-boken og en rekke andre, og ble mektig imponert av Skaldemann.....at det går an liksom....

dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:02   #6
Narnia
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 62
Narnia er på en erverdig vei

Sv: Jeg har 35....

Heisann!

Håper det er greit at jeg svarer deg selv om jeg ikke har 35 kg å gå ned...
Ville bare si at jeg kjenner meg litt igjen i det siste innlegget ditt, ved at jeg også blir helt manisk når jeg må gå ned noen kilo.
Har hatt et par runder på Grete Roede med godt resultat tidligere, og siste gangen holdt jeg vekten stabil etterpå i 2 år.
For meg var det graviditeten som "ødela", og etter at jeg begynte å prøve å gå ned noen kilo, har jeg bare gått opp (med "vanlige" innskjerpninger)?!

Tror det er litt psykisk, at jeg er så ferdig med å slanke meg egentlig at jeg nærmest blir manisk på å spise ting jeg egentlig har bestemt meg for å ikke spise. I tillegg har jeg etter fødselen fått et enda større sug etter karbohydrater (noe jeg forøvrig alltid har vært glad i).
Har kuttet karbohydrater i ca en uke nå, og jeg er så mye mer stabil i sultfølelse og alt at jeg kan ikke beskrive det!

Maten tar litt mer tid, ingen tvil om det. Men det er det virkelig verdt altså.
Har foreløpig ikke merket noe til den sabotasjen jeg tidligere har drevet med. For meg er det tydeligvis MYE enklere å holde meg helt borte fra ris/pasta/poteter/brød/loff/kaker m.m enn å tillate seg små mengder (type Grete Roede-opplegg).

Ønsker deg lykke til!

Narnia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:20   #7
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Jeg har 35 ...

Ja, kjenner meg veldig godt igjen, har gått utallige Grete Roede kurs, og de siste kursene kuttet jeg midt i, fordi jeg ble likegyldig til hva jeg veide, og da er det noe galt fatt...jeg tok meg selv i å jukse med for eksempel å ha det kaloritallet jeg skulle ha for dagen i bakhodet, og byttet ut normal mat med dårlig mat for samme kaloriinnhold, og da hadde jeg fått smaken på masse karbo igjen, og alt ble ødelagt. Har touchet så vidt innom lav-karbo før, og det jeg oppdaget var en voldsom energi, og at det gikk fort ned, men gikk bare et par uker før jeg bare "måtte" smake karbo igjen....og så totalt unødvendig!! Jeg sitter igjen med en tom følelse, en følelse av å være mindreverdig og har elendig selvfølelse, og ER det virkelig så godt med karbo?? Det prøver jeg å si til meg selv, for det er akkurat som om jeg tenker av og til at :"jeg kan da ikke gå glipp av den sjokoladen og potetgullet, jeg må jo kose meg" Helt syk tankegang.....

Når jeg ser på det positive, er det jo nesten en rus å være fornøyd med seg selv. Prøve klær jeg liker, ikke bare fordi det er de eneste klærne som passr, ha god kondis, føle meg vel når jeg pynter meg, få mer selvtillit osv. osv....må bare ta til vettet her, og jeg er evig takknemlig for alle som svarer, for dere hjelper meg på veien

dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:26   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har 35 ...

Du er på god vei allerede

Og det er veldig viktig å ha med seg topplokket på disse endringene. Jeg opplevde selv at endring av vaner og det å bryte gamle mønstre var mer arbeidsomt enn selve slankingen. Nå går det liksom av seg selv, lavkarbo er blitt min hverdag.

Det tar tid, man må bli kjent med seg selv på nytt igjen, på en måte

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 09:27   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har 35 ...

Om man ikke ønsker å planlegge, men er villig til å følge en plan
Så er det lov og gå inn i journalene hos våre superstars (som Gerd rett over her!), Nille, etc og se hva de spiste og bare blåkopiere alt det. Ingen taes i juks om man kopierer her

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:01   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 57
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Jeg har 35 ...

Er så langt rimelig fedontilhenger. Han har ihvertfall gjort underverker for helsa mi. (Dia2)

Dinapo, prøv med styrketrening i tillegg til en eller anna lavkarbokost.
Veksler du mellom å f.eks gå raskt i minimum 30 minutter, og å trene vekter tilsvarende, får du en skikkelig kickstart på nedgangen.

Kontakt meg hvis du trenger treningshjelp.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 10:58   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har 35 ...

Hei
Med 35 kilo overvekt og tidligere slankekure bak deg kan ketolysekuren være veien nedover som foreslått, da din vekt medfører stor sannsynlighet for at du har insulinresistens og derfor vil ha vanskelig for å mgå ned ved å følge "vanlige" slankekurer. Du må ha et perspektiv på minimum 6 måneder trolig 12 for å komme ned 35 kilo.
Allerede NÅ må du bestemme deg for at slankingen kun er en del at ditt prosjekt og at det viktigste er hva du gjør ETTER SLANKEKUREN ;-)
Jo-Jo slanking er skadelig både for fysikk og psyke.

Lykke til

Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 18:47   #12
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Jeg har 35 ...

Hei
Lykke til på veien.. Jeg, som du, var bortom lavkarbo men plutselig så skjeivet jeg ut.. Denne gangen går det bra! Over 2mnd i konstant ketose Det som har reddet meg, er å kunne tillate seg å ta en atkinsbar eller litt cola light, eller noe sukkerfritt når sukkerabstinensene kommer og tar meg Etterhvert fant jeg ut at jeg ikke hadde behov for dette heller lenger. Men av og til kommer sukkerbehovet over meg. Jeg har en atkinsbar i veska, en i bilen og en hjemme- just in case!!
Samboeren trykker innpå med pasta, pizza og sjokkis- det bryr meg ikke lenger!
Vi er vanemennesker- det tar lang til å endres! Derfor er det greit med erstatningsprodukter i endringsfasen

Lykke masse til!!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 00:30   #13
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Jeg har 35 ...

Hei igjen, må bare teste om tickeren min kom med her....er ikke så god på sånne ting...

dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 00:32   #14
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Jeg har 35 ...

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmm


dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 01:33   #15
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har 35 ...

Opprinnelig lagt inn av dinapo, her.

Hei, har 35 kg jeg GJERNE skulle vært kvitt til neste sommer, og jeg har en snikende mistanke om at det skal kunne gå an med ketose og lav-karbo, men problemet mitt er at jeg er så utålmodig, og jeg er dårlig på planlegging, så hver gang jeg har prøvd å gå ned, så skorter det på rutine og planlegging, og den usunne, ekle maten blir det letteste å ta.....sånn som i sommer, da har jeg stort sett levd på Grandiosa, spaghetti og sjokolade :-( Skjemmes av å si det, men det er nok sant....så håper inderlig jeg skal få litt inspirasjon her inne, og at jeg lærer meg hva som er lettvint å gjøre, for det er det jeg trenger....

Noe lettvint, ellers går jeg bare i den gamle fella igjen, og gjør det frysevare-lettivint som før...jeg trenger tips til lettvint frokost, lunsj osv. og også mat som kan lages og fryses ned...noen som har gode tips til en starter? Akkurat nå føler jeg meg elendig...hodepine, slapp, trøtt, dårlig kondis, urolig mage, uren hud, slapp og kvapsete rett og slett!! Hjelp meg please?

En av de tingene som er fint med ketose er at vektnedgangen faktisk går raskt i begynnelsen. Det er mye vann, men det motiverer noe voldsomt til å komme over kneika i forhold til karbsuget. For min del merket jeg at suget etter karber forsvant overraskende fort.

Ellers kjører jeg maskottens triks med å ha en Atkinsbar eller noe sukkerfri skjokolade (Anthon Berg sin er best) liggende veska/skapet i tilfelle krise. Heistad bringebærgele er også en venn i nøden. Men som sagt så slipper suget litt etterhvert.

Jeg pleier å bruke søndag ettermiddag til å lage litt hurtigmat. Mekker gjerne noen paier uten paiskall i muffinsformer. En vinner er med egg, fløte, spinat og fetaost. Vet ikke om det ligger noen oppskrift på dem (el.l) her på forumet, hvis ikke skal jeg legge ut. De holder fint i kjøleskapet i noen dager og er supre når man trenger noe mat i farta.

Hvis jeg må kjøpe mat til lunsjen går jeg i en butikk med varmmatdisk og kjøper f.eks et kyllinglår og litt gr.saker som tomat og agurk. Det er faktisk veldig lettvint. Omeletter er også kjapt og enkelt. Putt omelett i en plastboks og ha med i veska. Enkel mat i farta. Omelett er godt kaldt også.

Jeg kan love deg at du finner masse inspirasjon og støtte her inne. Lavkarbo.no er helt uvurderlig for meg. Vet ikke om jeg hadde klart å gjennomføre dette uten den motivasjonen jeg finner her inne. Jeg skal også ned mye. Vet ikke akkurat hvor mye i kg, men planen er å gå ned ca 10-12 klesstørrelser tilsammen.

Masse lykke til

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no