Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har en drøm om at ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-09, 14:29   #1
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Har en drøm om at ...

....vanlige butikker som Rema, Rimi, Ica osv. en gang i nær framtid skal få hyller som er forbeholdt lavkarbo-mat...

.....at norsk forskning vil bli like interessert i lavkarbo-forskning, som de forsker nå på farlig fett osv.

....at kinoer i hele landet skal få eget lavkarbo-snacks så man ikke trenger å ta med niste...( Ja, for tenk, jeg MÅ og VIL ha godis på kino;-))

....at foreldrene mine skal åpne opp ørene når jeg snakker om lavkarbo, istedetfor å trekke på smilebåndet og fortsette å steke i MARGARIN...( veldig intern denne, men måtte ha den med;-))

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 14:47   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Har en drøm om at.....

Opprinnelig lagt inn av dinapo, her.

....
....at foreldrene mine skal åpne opp ørene når jeg snakker om lavkarbo, istedetfor å trekke på smilebåndet og fortsette å steke i MARGARIN...( veldig intern denne, men måtte ha den med;-))

Auda... Forstår eg er ganske heldig som har foreldre som har opna augene for lavkarbo. Eg kom meg i gong igjen med lavkarbo i vår, då eg var heime på besøk hos foreldra mine. Dei åt nemlig lavkarbo då, begge to, så eg berre heiv meg med! Har ikkje angra ein dag!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 15:32   #3
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Har en drøm om at.....

Ah, , mine er av den oppfatning at det er bra at JEG går ned i vekt og trives med LCHF-maten, men det angår ikke dem liksom....moren min vil jeg kalle normalvektig, men trøtt og sliten til tider, men faren min har virkelig hatt nytte av å gå ned i vekt....hadde en far med hjerteproblemer, ligger selv med maske på om natten fordi han har søvn-apne.....og vil liksom ikke høre på meg når jeg forteller om artikler og bøker jeg har lest, som sier at søvn-apne veldig ofte kommer av overvekt....

Han er fornøyd bare han får sove, selv om det er med maske....blir litt i avmakt jeg, men dette klarer jeg ikke å snu uten at han vil det selv....

Men supert at dine foreldre er med på det, er så veldig greit med den støtten man har i familien:-) Og ikke minst å kunne diskutere kosthold, ikke være noen tvil om hva som skal serveres med familiemiddager osv

Lykke til videre til deg og familien din

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 15:55   #4
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Har en drøm om at.....

Opprinnelig lagt inn av dinapo, her.

....vanlige butikker som Rema, Rimi, Ica osv. en gang i nær framtid skal få hyller som er forbeholdt lavkarbo-mat...

.....at norsk forskning vil bli like interessert i lavkarbo-forskning, som de forsker nå på farlig fett osv.

....at kinoer i hele landet skal få eget lavkarbo-snacks så man ikke trenger å ta med niste...( Ja, for tenk, jeg MÅ og VIL ha godis på kino;-))

....at foreldrene mine skal åpne opp ørene når jeg snakker om lavkarbo, istedetfor å trekke på smilebåndet og fortsette å steke i MARGARIN...( veldig intern denne, men måtte ha den med;-))

nå til tiden er folk optatt av light og lavfett. men bare tenk når de skjønner lavkarbo.. så mye light og redusert fett profukter de produserer nå, bare fordi "fett gir fett", .... tenk når de skjønner at karbohydratene..

da vil de nok selge polarbrød til kake tenker jeg.

men det kan ta sine år...

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:04   #5
Nuppe
Medlem
 
Nuppe sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 50
Innlegg: 99
Nuppe er på en erverdig vei

Sv: Har en drøm om at.....

Enig!!!

Familien min stusser veldig over at jeg går ned i vekt, de er ganske blinde for lavkarbfakta... Er mest opptatt av å tenke på alt fettet som legger seg i blodårene mine... :O gidder ikke kommentere det engang jeg...

__________________

Utålmodige Nuppe


Nuppe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:20   #6
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Har en drøm om at.....

Her i USA virker det som at lavkarbo har vaert veldig populaert, men at populariteten er paa retur. Mange av produktene jeg googler meg frem til, er det slutt paa aa produsere. I byen jeg bor var det en gang en egen lavkarbobutikk, den er borte for flere aar siden. Mange av nettsidene som finnes er omtrent dode etter 2006. South Beach trakk nesten hele produktserien sin i aar og det er slett ikke mye Atkins aa finne i hyllene.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:41   #7
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Har en drøm om at ...

Opprinnelig lagt inn av dinapo, her.

....at foreldrene mine skal åpne opp ørene når jeg snakker om lavkarbo, istedetfor å trekke på smilebåndet og fortsette å steke i MARGARIN...

Jeg hadde mine foreldre på gli, noe som var en bragd i seg selv etter 60 år på sikringskost m brød og poteter. Men da mamma nevnte det til fastlegen så sa han at det er jevngodt med å skyte seg selv i hodet (ok, det er mine ord). Og dermed forsetter morlille heller med diabetesmedisinene sine. Nok en seier for legemiddelindustrien?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:28   #8
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Har en drøm om at ...

Ja, frykter at de er leeeenge til matindustrien skjønner dette, ser stadig etter tegn på at de virkelige store mediaene skal ta dette opp, Puls kanskje?

Foreldre er oppvokst på det med at melk er sunt, brød er sunt, brunost er sunt....og har ofte kjørt det opplegget i alle år....føles som om lavkarbo ennå er flunkende nytt, men har jo skjønt etter å ha lest her inne i lang tid nå, at det er maaange år siden de første oppleggene kom....så er det den "farlig-fett-teorien" som har så sinnsykt godt feste, trass i alle bevis for det motsatte?? Har en tante som fikk diagnostisert diabetes for ett år siden....hun følger råd fra legen, og kan IKKE skjønne hvorfor blodsukkeret hennes stiger fortsatt.....altså, hun spiser som mange andre med diabetes den "sunne maten", brød, bare litt potet osv....

Sitter der og brenner med å ha lyst å prakke på henne alt jeg har lært her inne:-):-) Har såvidt og forsiktig nevnt det en gang, men hun er heller ikke mottakelig, så da vil jeg ikke presse.....

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:31   #9
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Har en drøm om at ...

Og forresten.....overrasket over at USA går bakover med tanke på lavkarbo?? Det er jo noe sånt jeg ønsker meg, egne butikker med lavkarbo-mat....men de har kanskje samme styringssett som Norge, der det er en standard inne ernæring som skal følges, og det er den som støttes opp av tv, aviser, internett osv? Ikke vet jeg.....har sett Biggest Looser noen ganger, og av og til toucher de innom den riktige retningen;-)

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:36   #10
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Har en drøm om at ...

Og Jvb? ( Blir visst forresten ikke ferdig med å skrive her inne;-)) Det at leger er skeptiske, kan jeg forsåvidt skjønne, etter at de har gått minst 6 år på skole og lært den gamle læren, men det som forbauser meg, er at de er så sinnsykt standhaftige på at det er IKKE noe annet som fungerer?? Det slår meg som ganske arrogant....tvilen kommer jo sikkert fram, men hva med å være litt åpen for at "Ja, jeg skjønner at du virkelig har troen på dette, hva med å forsøke et par mnd., så tar vi en ny samtale og nye prøver etter det?"

Da hadde det i hvertfall vært en sjanse til å få bevise det motsatte....leger har mye makt....men det er heldigvis noen av dem som også har skjønt det:-)

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:42   #11
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Har en drøm om at.....

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Her i USA virker det som at lavkarbo har vaert veldig populaert, men at populariteten er paa retur. Mange av produktene jeg googler meg frem til, er det slutt paa aa produsere. I byen jeg bor var det en gang en egen lavkarbobutikk, den er borte for flere aar siden. Mange av nettsidene som finnes er omtrent dode etter 2006. South Beach trakk nesten hele produktserien sin i aar og det er slett ikke mye Atkins aa finne i hyllene.

Tenkte straks på sukkerlobbyen Et av særdeles få jordbruksprodukter i USA som blir subsidiert er sukker De har dyktige lobbyister de.
Lavkarbo er jo ikke godt for sukkersalget
(helt fri assosiasjon fra meg, men.....)

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 00:51   #12
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Har en drøm om at.....

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Tenkte straks på sukkerlobbyen Et av særdeles få jordbruksprodukter i USA som blir subsidiert er sukker De har dyktige lobbyister de.
Lavkarbo er jo ikke godt for sukkersalget
(helt fri assosiasjon fra meg, men.....)

Det er sant, men det virker som om "bølgen" er over her - nå er det ren, økologisk mat som er tingen og mindre snakk om lavkarbo. Når jeg sier jeg ikke spiser karbo får jeg ofte "Oh, are people still doing Atkins? I thought that one was long gone" til svar - så det er tydelig at det ikke er den mest rådende filosofien lengre

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:01   #13
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Har en drøm om at ...

Det er heldigvis ikkje alle legar som har slike haldningar. Men eg har ei kjensle av at det ofte er fastlegar som sit faste i gamle haldningar. Når eg fortalde endokrinologen min (som har spesialfelt diabetes og fedme) at eg hadde byrja med lavkarbomat, så var han kjempepositiv!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:25   #14
dinapo
Juniormedlem
 
dinapo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 48
dinapo er ny på veien

Sv: Har en drøm om at ...

Hm....så lavkarbo er en slags mote-ting i USA? Ren, økologisk mat er jo positivt det også, men for meg spesielt, siden jeg bare kan snakke for meg selv, så er lavkarbo-mat det eneste jeg har holdt ut på, enten for å gå ned i vekt, eller for å holde den vekten jeg har stabil.

Så for meg og maaange andre ser det ut som om nøkkelen til et bedre liv, ligger i det å finne mat man faktisk har lyst på....mat som fyller opp i magen, holder en mett lenge, og som man kan glede seg til å spise....har som veldig mange andre her inne en ganske lang slanke-historie bak meg, og har også gått på GR og talt kalorier....husker jeg banket flat kjøttdeig i pakker på kanskje 80 gram i hver, og frøs ned.....og husker brødskivene som jeg skar supertynne bare for å ha følelsen av at jeg spiste mye mat

Det har vært viktig for meg at jeg skal spise til jeg er mett, jeg har aldri vært flink på måtehold. Så med lavkarbo begrenser det seg selv, fordi jeg rett og slett blir mett, og da fyser jeg ikke på alt det jeg IKKE kan spise.

Så om de vanlige butikkene bare kunne gjøre livet lettere for oss, ha tilgjengelig de produktene vi trenger, så man slipper å lete og granske alt. Og slipper å få rare blikk når man spør hva kjøttkakene i disken inneholder...

Har også spurt ute på byen om de har Lite-øl, og da har jeg nærmest blitt himlet med øynene til....så det er også et ønske, ha lavkarbo-alternativ på utesteder også.....

__________________



"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 18:17   #15
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Har en drøm om at ...

Jeg har en drøm om at min mamma også skal begynne med lavkarbo.
Hun trenger det pga vektproblemer, astma, blodtrykk og allergier.
Men det er som å snu titanic.
Pappa derimot fikk oppskrift på lavkarbobrød i dag og skal bake seg det.
Brie har han begynte å spise også og sier selv:
- Ja jeg har hørt at det er karbohydratene som ikke er bra.
Han er ikke overvektig, har ikke diabetes, men har en familiehistorie med hjerteproblemer.

Go pappa!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 18:26   #16
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Har en drøm om at ...

Heia pappa`n til Dreamy!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 05:32   #17
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Har en drøm om at ...

aaja! også mye flere produkter som er naturlig fritt for gluten og melk, uten tilsatt søtning med høy GI. men det er big money business dette for staten, helsemyndighetene, mattilsynet, og legemiddelindustrien. De tjener seg søkk rik på folkets dårlige vaner. Trist!

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 06:38   #18
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Har en drøm om at ...

Go Pappa!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er din drøm/motivasjon? Monen Lavkarbo generelt 19 22-11-06 20:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no