Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-11, 21:29   #1
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Jeg tar 100 mg levaxin daglig. Har nå gått på lavkarbo 50-60 karboer pr dag i ei uke. Insulinen er kutta ut og blodsukkeret stabilt mellom 4,6 og 6,2.
Siste blodprøver for stoffskiftet ble tatt i begynnelsen av februar og var da TSH 3,1 og T4 21,6
I hele dag har jeg slitt med sympromer på for høyt stoffskifte. Jeg er svimmel, har hodepine, hjertebank og er tungpustet, svetter som en gris og har en prikkende fornemmelse i hender og føtter.
Mitt spørsmål er om lavkarbo kan føre til endringer såpass raskt?
Valgte å ta bare 50 mg levaksin i dag nettopp på grunn av symptomene.
Jeg ga beskjed til fastlegen min før helga om at jeg er gått over på lavkarbo, og fikk tid til kontroll 1.april.

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:37   #2
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Jeg har lest om et tilfelle hvor behovet for levaxin ble raskt endret etter overgang til lavkarbo, et par uker tror jeg det var.

Men burde du ikke justere ned i samråd med legen din?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:45   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Skal selvfølgelig ringe legen min i morgen, men hun har ingen erfaring med lavkarbo og anbefaler et sunt kosthold med brød og poteter.....
Hun mente det ikke var vits med nye prøver da jeg ga beskjed om at jeg gikk over på lavkarbo. Har fått tid hos henne 1.april, en fredag. Fredag tas det ikke blodprøver i det hele tatt her. De må tas før klokka elleve man-torsd, og så får vi svaret ei uke etter (sendes til Aker)
Siden det er min kropp og mine symptom har jeg ikke lyst til å overmedisinere i flere uker fordi legen min ikke kjenner til lavkarboeffekter.....

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:48   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Hei på deg,

Ja, det er klart det kan det. Tidsaspektet er muligens i trangeste laget, men fullt mulig. Vær derimot klar over at det du opplever kan være bedre funksjon av stoffskiftemedisinen, vær klar til å dosere opp igjen. Eller ta halv dose annenhver dag, viktig å trappe riktig ned, ikke gå old turkey. Særlig hvis du må dosere opp igjen.

Dersom du har hatt antistoffer (anti-TPO < 100 på blodprøver via Fürst) så finnes det amerikansk forskning som viser at gluten og hvete spesielt påvirker disse, antistoffene altså. Dersom du har kuttet ut brød, pasta, godteri og ferdigmat, så er du omtrent kvitt hvete og spiser du ikke knekkebrød heller så får du i deg veldig lite gluten og. Og hvis stoffskiftet øker så er det gode nyheter, for da virker det!

Når du skifter til høyfett-diett, særlig med mye smør, så kan du få deg mye mer d3-vitamin enn før. D3 er essensielt for omsetningen av stoffskiftehormoner, omdanning av T4 (medisindelen av levaksin) til T3 som er den formen for thyroksin som er aktiv i kroppen. Det er fullt mulig, særlig her i Nord, å ikke kunne nyttiggjøre seg levaksinen, bla annet ved lavt D3-nivå, lavt B12 el jern er også følgetilstander, men spiser du plutselig mer rødt kjøtt, så gjør jo det en forskjell.

Håper dette var til hjelp! Lykke til!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Uansett bør du vel få tatt blodprøver slik at svaret forligger når du kommer til legen om det blir den 1. eller tidligere.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:52   #6
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har fått tid hos henne 1.april, en fredag. Fredag tas det ikke blodprøver i det hele tatt her. De må tas før klokka elleve man-torsd, og så får vi svaret ei uke etter

Dustelege, eller muligens dustedamepåkontoret.
Ring igjen og be om å få komme 23 el 24 mars og bare ta blodprøver slik at svarene er ferdige og dere kan se på dem sammen på timen... ev få tilsendt henvisning til Furst slik at du kan gjøre det selv. Og be om å få kopi sendt hjem, hvis du ikke allerede får det.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:52   #7
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Kitt: Skylder deg en cola?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:56   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Tusen takk for informativt og bra svar KarMa40
Kommer nok til å presse på for å få tatt blodprøver, for noe skjer i kroppen min garantert.
Jeg har kutta ut brød, poteter og ris fullstendig. Lager meg en del vafler med havremel og kruskakli + jeg lager proteinbrød (men det spiser mannfolka i huset vanligvis). All maten blir laga fra bunnen og det telles karboer for harde livet (les; slå opp i tabeller og veie og regne )
Har følt meg kjempe helt frem til i dag......

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 22:00   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Dustelege, eller muligens dustedamepåkontoret.
Ring igjen og be om å få komme 23 el 24 mars og bare ta blodprøver slik at svarene er ferdige og dere kan se på dem sammen på timen... ev få tilsendt henvisning til Furst slik at du kan gjøre det selv. Og be om å få kopi sendt hjem, hvis du ikke allerede får det.

Kan jeg kreve å få kopi av resultatene sendt hjem til meg????
På legekontoret her i bygda nekter de meg prøvesvarene. Jeg må få time hos legen og få henne til å lese dem opp for meg... Når man bor 3 mil fra legekontoret og ikke kjører bil pga synstap hadde det vært deilig å få resultatene hjem.
Visste ikke at jeg kunne kreve kopi

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 22:01   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Kitt: Skylder deg en cola?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 22:20   #11
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan lavkarbo føre til at behovet for levaxin fort endres?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Kan jeg kreve å få kopi av resultatene sendt hjem til meg????
På legekontoret her i bygda nekter de meg prøvesvarene. Jeg må få time hos legen og få henne til å lese dem opp for meg... Når man bor 3 mil fra legekontoret og ikke kjører bil pga synstap hadde det vært deilig å få resultatene hjem.
Visste ikke at jeg kunne kreve kopi

Nå blir jeg faktisk skikkelig sinna på dine vegne!!

Du eier alle resultater om deg! Med løpende krav om innsyn!

Med bittelitt google får du opp hvilken paragraf i pasientrettighetsloven som gjelder og du kan også bestille utskrift av journalen, altså alle sider av alle notater av alle besøk noensinne, og alt de kan kreve for det er 70,- kroner i kopieringsgebyr.

Alle blodprøveresultater kan bestilles som kopi til din hjem-adresse samt til hvilken som helst annen lege du velger å legge inn. Riktig nok er legekopier elektroniske og dermed nærmest gratis for dem, men det er ikke poenget.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan partystopperne endres underveis i vektnedgang? Festina lente Ketolysekuren 4 03-02-11 00:30
Kan skjelettstørrelsen endres? Photobscura Generell diskusjon 13 18-10-10 22:22
Hypothyreose - Levaxin fiffi Spørsmål og svar 2 26-04-10 21:26
Levaxin og ketolysetabletter Fanteri Ketolysekuren 9 22-04-10 11:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no