Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Omvending til lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-05, 08:51   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Omvending til lavkarbo

Jeg kunne tenke meg å være flinkere til å forklare andre hvor viktig og riktig det er med lavkarbo. (Sånn som nille...). Sikkert flere som kunne tenke seg det, og det er vel bare egentlig å forklare om sine egne gode erfaringer.

Kunne imidlertid tenke meg en setning som sier "alt". En kort og grei en som "rocker" og som kan dras fram i tidsnød, i forbifarten til de som vanligvis ikke gidder å høre etter f.eks. Trikset er å si noe så oppsiktsvekkende at folk hører etter og blir interessert, og så kan man fortelle livshistorien og blodprøveresultater og sånt...

Jeg prøver, så kan dere forbedre:

- Lavkarbo-mat har gjort meg sunnere, sterkere og mer sexy! (Da vil de vel høre etter )

- Jeg blir så energisk og slank av lavkarbo!

- Jeg er blitt sunn, sterk og sprudlende av denne lavkarbo-maten!

Flere?


__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 09:57   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg har fått balansert både kropp, hormoner og psyken etter jeg la om

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 10:31   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marianne

- Jeg blir så energisk og slank av lavkarbo!


Den synes jeg var fin, Marianne.... Er det sant? Ja,ja,ja,ja,ja,ja,.......

eller;
- Jeg ble bla kvitt cellulittene mine.....
- Sovner ikke etter lunsj lenger....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 12:54   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har blitt MINST 10 år yngre siden jeg begynte med lavkarbo.....

.......og fortsetter jeg slik er jeg vel snart i 15 års alderen !! In your dreams !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 16:58   #5
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Om å omvende andre – det ultimate argumentet.

Med fare for å tråkke skikkelig i baret - her er noen tanker fra påskesola og noen ettertanker etter en diskusjon jeg hadde i går kveld...

Vi har virkelig noe å dele med andre, vi som tilhører lavkarbo-folket. Vi er stamme, en tribe, som har det til felles at vi endrer – eller forsøker å endre – livsstilen vår i en forhåpentligvis helsefremmende retning. En tribe med karbo-kolonna i næringsmiddeltabellen som gud. Selv resultatet av våre bestrebelser ”bare” skulle være større grad av velvære, vil dette i seg selv representere en forbedring av vår helse, i tråd med FN/WHO’s vide definisjon av helse-begrepet.

Disse resultatene når vi til og med stort sett uten stor grad av lidelse! Joy to the world! Skulle vi ikke ha god grunn til å springe ut på misjonsmarkene, alle som en? Selvfølgelig har vi det. Det er bare det at ”hedningene” ikke alltid er like enkle å omvende. Problem? Kanskje. Utfordring? Javisst.

La oss for enkelthets skyld dele ”hedningene” i to grupper. Den ene gruppen vil gjerne bli kvitt valken over bukselinninga før sommeren og er sånn sett ”lett match”, bare vi finner det riktige slagordet. Ingen nedlatende intensjoner overhode – den gruppen skal jeg la helt i fred her. Den andre gruppen har langt mer omfattende vekt- og helseproblemer, jeg tilhører denne gjengen selv. Man er seg selv nærmest.

Mange av oss har slitt med overvekt i mange år, kanskje hele livet. Vi har gått på nederlag etter nederlag. Hoppet ikke langt nok, løp ikke fort nok, var ikke spenstige nok, ble alltid tatt ut sist på laget, måtte bli igjen for å prate med helsesøster ved fellesveiing på folkeskolen. De omveiene enkelte av oss har gått for å unngå badevekta og enda et nederlag er så lange og kronglete at vi burde ha gått ned i vekt bare av det! (Så sent som i januar fikk jeg helt hetta da sambo ønska seg digital badevekt til bursdagen.) Vi har stått hete og røde i et utall av klesbutikker og hørt om klær som ikke finnes i våre størrelser. Vi leser om Karl Lagerfeldt og Calvin Klein som ikke ønsker å se sine klær på store damer. Vi er grønne av misunnelse når venner og kollegaer dukker opp i nye, snertne sommerantrekk og tilsvarende letta når vi fremdeles får pressa oss inn i den slitte shortsen og singleten fra i fjor. Og året før der. Så slipper vi å møte veggen i prøverommet denne våren også.

I tillegg ryker knær, hofter og rygger. Vi puster og peser oss opp trapper, vi stønner oss ut av biler. Og vi vet det. Vi vet at det er vår egen skyld. At det er vi som er abnorme og de andre som er normale. Det er vi som ikke eier motstand i kroppen og er altfor glade i mat, snacks, snop og drikke, det er vi som aldri har hatt evnene til å stoppe, selv lenge etter at alle de normale har lagt fra seg bestikket. Det er vi som stikker nesa i kjøleskapet og ser etter rester når de normale fortsatt sitter og klapper seg fornøyd på magen.

Så dukker plutselig en av ”oss” opp og har ”greid det” – en forræder som har lagt om. Som preiker begeistret om Fedon, om Atkins, om ketolyse eller hva har du. Om vekttap og om appelsinhud som forsvinner. Om energi i massevis, om humør og livslyst. Ja, la oss spre det glade budskap, dere!

At en omlegging av livsstil i retning av en karbokontrollert tilværelse for mange av oss vil medføre en betydelig forbedring av både helse og livskvalitet, se det er vel bevist hinsides enhver rimelig tvil. At ”hedningene” er vanskelige å omvende til den rette tro – ditto. For hvorfor skal man prøve én gang til? Når man ”egentlig er i ganske god form”, når ”jeg egentlig går mye på tur”, når ”vekta i grunnen plager meg mindre enn den inngrodde tåneglen” når ”alle i min familie blir gamle”, når ”jeg egentlig sover for lite og jobber for mye”? Når det er så mange ting som ”egentlig” må være på plass før en tar fatt på det som er nærmest – maten?

Jeg mener ikke at vi skal la være å fortelle om hva vi driver med – vi tilhører tross alt ikke noe hemmelig og forfulgt brorskap av korsfarerætlinger. Men vi skal tenke oss om når vi presenterer evangeliet vårt. Vi skal være forsiktige før vi hever faner og bannere med fancy slagord.

Så – etter alt dette – hvordan i all verden skal vi greie å påvirke til og med våre nærmeste venner? Aner ikke. Har ikke noe svar. Men jeg mener at det kanskje er den diskusjonen vi bør her inne. På ramme alvor.

Problem? Nei. Utfordring? Javisst, og så flott, da!

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 19:05   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Takk Alfie, for at du sa det der.


Ellers har jeg egentlig omvendt ganske mange, til å ikke være ute etter å skaffe meg disipler. Gjennomsnittsvekta på jobben har gått ned mer enn mitt vekttap kan være årsak til, siden jeg la om kostholdet. Utenfor jobben har i alle fall fem mennesker med vektproblemer som sammen med en del andre lidelser var i ferd med å bli helsetruende, forandret livsstilen sin og fått et mye bedre liv. Og flere av dem har spredd budskapet videre.

Hva var den ene setningen jeg sa, som fikk dem til å lytte? Sagt i rette øyeblikk, er det kanskje et av verdens mest positive utsagn.

"Jeg tror jeg vet noe som kan hjelpe."

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 21:02   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

flott innlegg Alfie...


Jeg har ikke noe universal-svar jeg, men prøver bare noen innskutte bisteninger innimellom...og hvis folk spør så svarer je så godt jeg kan. Tror at små drypp over tid gjør susen jeg, sammen med fokusen som er nå på Fedon & gutta...samt sukkerdebatten. Fin innfallsvinkel forresten. Alle er jo eninge i at vi får i oss for mye sukker.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 21:30   #8
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Takk skal dere ha, Muskat og Luringen. Jeg lurte et øyeblikk på om jeg hadde vært for drøy - litt ny her og alt. Men det får stå sin prøve. Og takk for tipset - det der med små drypp og "jeg tror jeg vet noe som kan hjelpe" er herved adoptert og vil få et godt hjem Kommer helt sikkert tilbake til saken.

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 22:00   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jøsses Alfie, dette var et flott innlegg. Du peker på mange vikige ting vi må være oppmerksom på i vår "misjonær gjerning" - også var det et par ting til ettertanke !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 00:03   #10
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Tusen takk for et fantastisk bra og viktig innlegg Alfie!
En viktig påminnelse for oss misjonærer! Jeg kan sikkert virke desperat frelsende når jeg setter i gang...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 00:11   #11
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

me too...

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 10:04   #12
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Ja huff - ingen intensjon om å overkjøre noen som helst.
Kjempeviktig å bruke sine sosiale antenner, "misjonere" av godhet og med kjærlighet,
og gå inn for å aldri såre noen! Flott innlegg!

Men jeg kjenner noen (få) arrogante bedrevitere, som er helfrelste karbojunkies, som mener at fedon-mat er for tullinger, at fedon er tykk og ikke vet hva han snakker om, at kroppen har lyst på det den trenger (f.eks. sjokolade), at mange dør av å følge atkins,
som synes man er teit som ikke tar et kakestykke, som ler hånlig når man forteller hva man ikke spiser...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 10:12   #13
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

...og ingen intensjon om å ødelegge gleden ved å finne slagord heller
Bedreviterne finnes vel selv i de beste familier, og DE fortjener et slagord av de mer bizarre slaget midt i fleisen

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no