Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Antioksidanter - bryr dere dere?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-05, 06:48   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Antioksidanter - bryr dere dere?

Lurer jeg på.. Tenker dere på at dere skal få i dere antioksidanteter i løpet av dagen - eller bryr dere dere ikke så mye om det?

Jeg har blitt mye mere obs på det i det siste, og prøver å få i meg enten blåbær, nøtter, hvitløk, chili eller ingefær i løpet av en dag. Leste om det i mat&helse tror jeg for ikke lenge siden, og har blitt mye mere obs på det etter det..

Bare lurer, jeg...

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 07:44   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Antioksidanter er jo mye brukt unnskyldning for å spise noe som er usunt, slik som kaffe, sjokolade, vin og wisky. Nå inneholder det meste av mat antioksidanter. de har bare ikke undersøkt alle matvarene enda. De som er undersøkt er jo ofte de som har ett dårlig rykte fra før.
Bær derimot er mye undersøkt fordi de forventet å finne mye antioksidanter der. At blåbær og tomat inneholder mye antioksidanter er det ingen tvil om.

Passer egentlig ikke så mye på det hver dag, bare hvis jeg tar C-vitamin, får mye bedre effekt av C-vitaminen hvis jeg også får i meg noen flavonoider....

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 08:10   #3
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Joda, bryr meg veldig om antioksidanter etter at jeg oppdaget hvor mye friskere jeg er når jeg spiser det. Bedre hud og hår og helse - kanskje bedre hjerne også?

Men tenker ikke på det til daglig når jeg lager mat, annet enn at jeg nesten alltid lager maten fra grunnen av og med friske ingredienser og masse grønnsaker. Det er den beste måten å ta vare på alt det gode i matne på - og dermed også antioksidantene.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 09:51   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg tenker på det hvert måltid jeg. Fikk inpretet av ernæringsafysiologen min at et måltid alltid skal ha proteiner, fett og antioksidanter: grønnsaker, urter, krydder, frukt og bær til dessert. Aldrig fett uten antioksidanter. Urter, krydder og bær at veldig gode kilde. Derfor stresser jeg litt for å få fylt fryseren med mest mulig bær nå om høsten. Om ungene ikke spiser så mye grønnsaker, så hjelper det med litt bær til dessert. Også bruker jeg masse urter og krydder i maten, frisk oregano er mer en ti ganger bedre en blåbær per vektenehet, men så er blåbæra tyngre.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 10:54   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg har lært det samme som Guro ...og gjør som henne. Prøver å få i meg litt til hvert måltid....

Og lager mat frra bunnen av. Av friske fine råvarer og krydder.

Kanel er en flott antioksidantkilde.....
Deilig på yoghurt eller CC og på epler eller pærer. Sikkert på masse annen frukt også. På bær og krem har jeg ikke prøvd, men hvorfor ikke.....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 11:13   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Kanel i krem er deilig, spesielt til fruktsalat.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 31-08-05, 00:23   #7
Faxe83
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 48
Innlegg: 33
Faxe83 er på en erverdig vei
Smile

Norges beste antioksydanttaker, meg?

Hei jeg tar så utrolig mye antioksydanter at det er helt vilt (tror jeg er i norges-toppen) fordi ødeleggelse fra frie radikaler (som jo antioksydanter forhindrer) er en av de mest annerkjente aldringsårsakene. Her er min daglige dose.

Masse grønnsaker og bær.
Alpha Lypoic Acid 10 min før hvert måltid
2000 mg cvitamin om dagen i forbindelse med måltid
800 Ug evitamin i forbindelse med måltid
200 mg Druekjærneekstrakt 10 min før hvert måltid
100 mg Pycnogenol dagig
10 mg melatonin før sengetid (hjelper mot søvn og er en kraftig antioksydant)
Berryvin bærbblanding 2 ganger om dagen
Selen en gang daglig
Vitamin a en gang daglig

Dette var bare antioksydantene da. Tar 20 preparater til daglig, og jeg føler meg bedre enn da jeg var 15 - og ifølge legesjekken er jeg på topp! Baksiden er jo selvsagt at det koster meg rundt 3000 kroner i måneden (bestiller fra nettet), men jeg ser på det som en fin livsforsikring.

Føler meg frisk og rask og planlegger å begynne med kunstige antioksydanter så snart forskningen viser at det er trygt.

Faxe83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generel antialdring - Ray&Terry's longevity programme (www.fantastic-voyage.net) Svar med sitat
Gammel 31-08-05, 08:02   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Selvsagt! Antioksidanter er utrolig viktig. Som Faxe sier, så er det en av (om ikke DEN) viktigste årsaken til aldring. Man eldes jo en gang uansett, men mangel på antioksidanter (og fett) gir mye rynker og ødelegger friske celler i kroppen vår.
Man SKAL også få i seg mye antioksidanter når man spiser mye fett, for fettet kan risikere å oksydere/harskne i kroppen vår om vi har manko på antioksidantene.
Jeg får i meg endel via maten, men det er egentlig ikke nok!
Tar selvfølgelig (!) dobbel dose Spektro multivitamin daglig, + omega 3-6-9, + Medox Blåbærtabletter, kaneltabletter, C-vitaminer og melkesyrebakterier for å få maksimalt opptak.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-08-05, 08:30   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg har kanel på epla mi jeg.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Antioksidanter og frie radikaler mofe Kosttilskudd 9 19-09-05 22:30
Klarer dere det! Marit Lavkarbo generelt 11 22-08-04 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no