Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-12, 17:17   #1
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Har fått litt dilla på gruppetimer på senteret, men er redd jeg ikke får så stor treningsmessig utbytte av dette.

Er pilates, yoga og aerobic foreksempel fullverdig trening eller blir det for mye "lek"?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:29   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Det kommer vel litt ann på hva man vil ha ut av treningen?
Og treningene du nevner er vel ganske forskjellige!

Pilates er vel ganske grei trening for core. Yoga for smidighet og litt indre ro. Aerobic er vel stortsett bare bra for å brenne fett/få trent kondisen. Så du får jo de tingene ut av den type trening. Bodypump ect er også mest for fettforbrenning, da det er veldig mange repetisjoner og lette vekter.. Dansetreninger likeså, da uten vekter.

Jeg foretrekker å heller trene intervaller utenfor gruppetimer, men det er ille moro med f.eks Zumba innimellom.

Anbefaler å veksle mellom kanskje et par slike timer og noen timer med styrketrening med frivekter i tillegg pr uke.

Hvis du går inn på fitnessbloggen.no f.eks så finner du masse info om styrketrening. Hvorfor det er bra, hva det er bra for osvosv. De fleste senter har treningsveiledere en kan benytte seg av som kan sette opp enkle styrkeprogram.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:30   #3
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Selvsagt er dette fullverdig trening!
Dog avhenger det, som all annen trening, at du presser deg selv. Og det kan jo musikk og instruktør legge til rette for.
Selv hater jeg gruppetimer, men det har mer med at jeg har koordinasjon som en full sjømann etter en tur i vaskemaskinens sentrifugeprogram...

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:31   #4
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Siste jeg leste før jeg gikk inn her, om treningseffekten i saltimer: http://fitnessbloggen.no/aerobic-gir...reningseffekt/

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:33   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Har fått litt dilla på gruppetimer på senteret, men er redd jeg ikke får så stor treningsmessig utbytte av dette.

Er pilates, yoga og aerobic foreksempel fullverdig trening eller blir det for mye "lek"?

Det spørs vel helt an på hva du sammenlikner det med og hva du ønsker oppnå med treningen.
Både pilates, yoga og aerobic er god trening for både koordinasjon, generell basisstyrke og øke pulsen litt. Aerobic kanskje noe mer aerobt enn yoga, emn hver på sin måte kan utfylle hverandre. Skal du derimot" bli" syklist eller god til å sykle, god til å løpe etc, så har jeg større tro på at du da bør trene spesifikt på de øvelsene og heller bruke pilates, yoga og aerobic for variasjonen sin del.

Frykten for treningsutbyttet sitter vel mer i hodet hos mange enn den faktiske aktiviteten. Det er fullt mulig å bli både sliten og svett bare av å sitte med meditasjon, men noe særlig bedre kondisjon, det får man kanskje ikke nei.

  Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:36   #6
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Selvsagt er dette fullverdig trening!
Dog avhenger det, som all annen trening, at du presser deg selv. Og det kan jo musikk og instruktør legge til rette for.
Selv hater jeg gruppetimer, men det har mer med at jeg har koordinasjon som en full sjømann etter en tur i vaskemaskinens sentrifugeprogram...

Jeg og, og det irriterer meg, så jeg skal holde på med aerobic til jeg faktisk får det til. Jeg nekter å gi meg

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:36   #7
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Siste jeg leste før jeg gikk inn her, om treningseffekten i saltimer: http://fitnessbloggen.no/aerobic-gir...reningseffekt/

Supert! tAKK

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:43   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Siste jeg leste før jeg gikk inn her, om treningseffekten i saltimer: http://fitnessbloggen.no/aerobic-gir...reningseffekt/

Akkurat det der som hun sier er ikke noe nytt, det gjelder for alle idretter det. Variasjon og ulike øvelser innenfor samme idrett er det som gir fremgang. Å følge det samme prgorammet et helt år gir ingen effekt. Det er dette som er det aller største problemet med saltimer. De gjør akkurat det samme hver eneste gang med lite variasjon. Kroppen venner seg til den monotone treningen, ja du blir da svett, men svette er ikke et mål på hvor god treningen er, men et mål på hvor varm kroppen din er/omgivelsene rundt deg er.

Så variasjon i øvelse, type, intensitet og mengde gir fremgang. Men viktig å poengtere at for en som ikke har trent noe fast vil ha fremgang nesten uansett hva man velger, men så stopper det opp etter 5-6 måneder. kroppen tilpasser seg jo anstrengelser på en utmerket måte og må faktisk utfordres hver annen måned eller så der.

Et godt eksempel er denne 4x4min intervallen som mange skryter sånn av. Joda, den er supereffektiv, men ikke som eneste øvelse i 1 helt år. Det eneste man oppnår er egentlig at man blir god til å løpe 4x4min intervall, men ikke noe mer. Variere med 20x1min, 8x1000metere, osv osv. Dette prinsipp gjelder sykling, svømming, klatring, styrke.

Veldig bra at noen vil skrive dette som selv har erfaring med ensidig monotone saløvelser. Er jo nesten som å banne i kjerka når jeg påstår dette overfor mine kollegaer som har trent aerobic, step osv i alle de år....

  Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 12:00   #9
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Jeg kan i hvert fall bekrefte at du blir bedre på sykkel av å sykle. MYE! Alle mulige distanser og lengder. Turen til butikken, kort med bakkedrag. Fra jobb på fredag, restitusjon. Til jobb mandag, høypuls! langturer i helgene. Aldri vært i bedre form enn i fjor på Hamar Oslo hvor jeg gjorde nettopp dette. Slengte inn en og annen saltime, men hovedvekten var SYKKEL og formen var så bra at jeg ble litt skremt.

Men trening skal jo være gøy, og noen ganger kan jeg få "dilla" på en timetype og da gjør jeg det til jeg er lei. Så finner jeg noe nytt. Variasjon er jo også sunt? Merket jo det etter pilatestimen som fant en hittil ukjent muskel i magen? Mon tro om man burde rapportert inn slikt til myndighetene?

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 12:39   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

. Det er dette som er det aller største problemet med saltimer. De gjør akkurat det samme hver eneste gang med lite variasjon.

Mulig det er tilfelle for dårlige saltimer. Gode trenere kjører ikke samme program mer enn maks seks uker før de endrer eller legger til.
Forøvrig får man jo variasjon om man kjører 2-4 forskjellige timer pr uke.

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Merket jo det etter pilatestimen som fant en hittil ukjent muskel i magen? Mon tro om man burde rapportert inn slikt til myndighetene?

da hadde det blitt en lang rapport etter min første kickpuls time!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 13:19   #11
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Jeg er veldig glad i saltimer, og instruktørene på det lokale senteret er veldig flinke til å variere. Jeg liker intervalltimer med 4x4 på step, da er jeg helt utslitt etterpå. Jeg klarer ikke å presse meg selv så mye med egentrening, så for min del tror jeg saltimer gir et veldig bra utbytte. Det blir ihvertfall ikke mye lek og tull...

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 15:28   #12
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Jeg er uansett så utrent at jeg nok kan trene salttimer en stund før jeg stagnerer. Merker at det dukker opp en ny muskel stadig vekk, så jeg fortsetter til jeg blir lei eller stagnerer

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 17:24   #13
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg er uansett så utrent at jeg nok kan trene salttimer en stund før jeg stagnerer. Merker at det dukker opp en ny muskel stadig vekk, så jeg fortsetter til jeg blir lei eller stagnerer

Tror du tenker fornuftig der jeg, lytt til kroppen din. Og gjør du noe du liker, så er sannsynligheten større for at du fortsetter.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 10:09   #14
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Eg opplever det motsatte. Veit at hvis eg trener på eiga hand så presser eg meg mykje mindre. Trener spinning og blir enormt motivert av det i kombinasjon med pulsklokke.
Styrketrening derimot, liker eg best å gjere på eiga hand, men ein dyktig pt hadde sikkert fått meg til å yte enda meir.
For øvrig syns eg kombinasjonen Spinning og styrke gir resultat i forhold til lange fjellturer med tung sekk.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 17:08   #15
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Eg opplever det motsatte. Veit at hvis eg trener på eiga hand så presser eg meg mykje mindre. Trener spinning og blir enormt motivert av det i kombinasjon med pulsklokke.
Styrketrening derimot, liker eg best å gjere på eiga hand, men ein dyktig pt hadde sikkert fått meg til å yte enda meir.
For øvrig syns eg kombinasjonen Spinning og styrke gir resultat i forhold til lange fjellturer med tung sekk.

Spinning /typisk høy intensitet)bygger motoren din, lange gåturer (typisk lavintensitet)bygger utholdenheten din. Så hva du skal velge spørs litt hva du skal anvende i hverdagen. Hvert til sitt bruk kan man si. Kombinert sammen blir de optimalt.

For den jevne støttemedlem til Elixia så er det nok mest riktig å vektlegge kapasitetstrening, dvs aerob trening=høy intensitet over kortere varighet. De aller, aller fleste bruker ikke holde på i veldig mye mer enn 1 times aktivitet daglig. Så skulle jeg prioritert hverdagstrimmen, så er spinning og generell styrketrening det som du vil ha mest igjen for.

Kanskje derfor disse timene er så populære på treningssentre også. Men særlig god til noe, nei det har jeg ikke tro på at du ved kun slik trening år etter år, men bevares, du blir mer enn god nok til å takle hverdagen (ja sånn litt stygt sagt av en som hater saltimer som eneste treningsform...) :-)


Sist redigert av ToreH : 24-01-12 kl 18:03.
  Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 17:59   #16
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Poenget var at spinning + styrke i dei mørke månadane gjer meg i god stand til å gå ei veke i fjellet m 10-12 kg på ryggen i sju-åtte timer pr dag. Dette har eg praktisert i mange år. For øvrig enig i at spinning og tilsvarande er særs effektivt. Særlig intervall. Og særlig med ein god instruktør.
Som variasjon vil eg også slå et slag for ei god svømmeøkt (1500 m er "god" på mitt nivå). Så får ein plutselig gjort veldig masse på ein gang.
Sjølv har eg lyst at treninga skal ta minst mulig tid, men ha mest mulig effekt. Då er saltimane inspirerende. Så eg slår et slag for det! Men har jo masse venner som svergar til jogging, rulleski osv osv på eiga hand.
Å trene styrke på senteret syns eg er ineffektivt.. Må ventepå andre osv. Har innredet vektrom i kjelleren ved sida av vaskerom. Då blir det multitasking: høyre etter ungane, legge sammen klær osv mellom kvart sett.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 18:10   #17
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Poenget var at spinning + styrke i dei mørke månadane gjer meg i god stand til å gå ei veke i fjellet m 10-12 kg på ryggen i sju-åtte timer pr dag. Dette har eg praktisert i mange år. For øvrig enig i at spinning og tilsvarande er særs effektivt. Særlig intervall. Og særlig med ein god instruktør.
Som variasjon vil eg også slå et slag for ei god svømmeøkt (1500 m er "god" på mitt nivå). Så får ein plutselig gjort veldig masse på ein gang.
Sjølv har eg lyst at treninga skal ta minst mulig tid, men ha mest mulig effekt. Då er saltimane inspirerende. Så eg slår et slag for det! Men har jo masse venner som svergar til jogging, rulleski osv osv på eiga hand.
Å trene styrke på senteret syns eg er ineffektivt.. Må ventepå andre osv. Har innredet vektrom i kjelleren ved sida av vaskerom. Då blir det multitasking: høyre etter ungane, legge sammen klær osv mellom kvart sett. Min definisjon av saltimar er forresten kun spinning. Zumba, aerobic,step osv er ikkje mi greie...må jo tenke då
Etter utsjånaden på dei som kjem ut av dei timane, så ser det virkelig ut som det er bra:-) og blide er dei.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angrer stort... Blester Lavkarbo generelt 29 29-12-11 21:11
Stort vekttap pr uke ... Nurk Lavkarbo generelt 13 08-07-10 13:19
1 stort måltid eller 2 mellomstore? dydde Fysisk og mental helse 3 02-04-09 13:02
Stort skall av tanna falt ut - what to do? mofe Fysisk og mental helse 2 22-02-09 14:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no