Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Angående fett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-08, 20:28   #1
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Angående fett

Jeg har ikke lest boken ennå (har endelig bestilt den for jeg er litt nysgjerrig på hva dette er for noe...), men har skjønt at fett er viktig å få i seg. Sånn som folk forteller så virker det ut som om det er lov til å spise ubegrensede mengder med smør, fløte, bacon osv... Men, i hodet mitt sier dette meg at det kan umulig være bra. Faktisk så kan jeg ikke bli overtalt til å tro det motsatte men jeg kan vel heller (og bør vel!?) få i meg fett ved å spise fet fisk og nøtter f.eks? Litt sunnere type fett? Ikke er jeg glad i bacon, smør og fløte heller..

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 00:31   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Angående fett

Hvorfor skulle det ikke være bra? Mettet fett ("animalsk") er kjemisk stabilt. Flerumettet fett (omega-3, omega-6 o. s. v) er ustabilt, og fører til mye kødd i kroppen (AGE-er + LPO, som fører til oksidert LDL; bare forkortelsene høres skumle ut). Dessuten inneholder nøtter fiber, som er dårlig for fordøyelsen (fôrer dårlige bakterier; irriterer tarmen; sveller og blokkerer tarmkanalen). Fet fisk inneholder litt D-vitamin (som er kult), men endel miljøgifter (som oppsamles i fiskens fettvev, og som ofte passerer grenseverdiene til staten) og flerumettet fett.

Det stemmer ikke at "mettet = animalsk = usunt" og "umettet = vegetabilsk = sunt." Hovedandelen av fettet i dyreprodukter er mettet og enumettet, men bl. a. smult inneholder over 10 % flerumettet fett (som er mye).

For all del: liker du ikke smør, bacon o. s. v, må du ta andre valg. Du dør ikke av moderate doser nøtter. Hasselnøtter har best fettprofil. Mandler har litt mineraler og vitamin E. Omega-3-en i valnøtter kan uansett ikke brukes særlig av kroppen (som liker animalsk Omega-3).

Anbefalte oljer er:

  • kokosolje (som er svært stabilt);
  • macadamia-olje (som er ganske stabilt);
  • olivenolje (som er OK; har litt vitamin E for å hindre harksning);
Egg har mye fett, og masse næring.

Og så videre. Det finnes muligheter, men smør/melkefett er ganske viktig for de fleste her. Du kan lage rike sauser med fløte og smør, eller hjemmelaget iskrem med fløte og masse eggeplommer.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:47   #3
Flisa
Medlem
 
Flisa sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bærum
Innlegg: 75
Flisa er på en erverdig vei

Sv: Angående fett

Hei:-)

Jeg er heller ingen fan av bacon, smør, fløte. Jeg har laget en egen vri og lager omeletter med skinke men stekt i cocosa fett. Jeg prøver å bruke fløte til hvite sauser men bruker soyafløten da jeg ikke tåler melkeprodukter veldig godt.
Spiser masse avokado nam nam, bruker det til mellommåltider eller kvelds. Spiser ost med grønnsaker som "kjeks"
Steker stort sett alt kjøtt/fisk i cocosa (fåes kjøpt i helsekosten). Prøver å bruke like mye fisk som kjøtt, og prøver å bruke like mye tomatsauser som fløtesauser. Litt jevnere blir det da!!

Lykke til :-) og god jul!!

__________________
Hilsen Flisa



Flisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 22:16   #4
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Angående fett

Tusen takk for svar! Skal gå innom Helsekosten og ta en kikk på det her Godt å høre at det kan funke å være på denne kuren selv om man ikke er glad i mye fett

God jul til deg og!

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Spørsmål angående fett Sandy Ketolysekuren 1 18-11-08 13:11
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no