Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går opp i vekt!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-12, 11:51   #1
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Går opp i vekt!

Hei...

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på.. Jeg er en jente på 29 år.. Er 160 høy og veier 62 kg.. Jeg startet på lavkarbo for ca 5 mnd siden pga at jeg har diabetes type1, lavt stoffskifte og Pcos, og ble da tipset om at lavkarbo kunne være bra for meg.. Jeg hadde da en startvekt på 58kg,(som har vært stabil i 4 år, etter å ha slanket meg 20kg på grethe roede) og om jeg skulle gå ned et par kilo var dette bare en bonus, men ikke hovedgrunnen til at jeg startet på lavkarbo.
Synes lavkarbo har gjort meg godt både for pcos og diabetesen, og for 3 uker siden begynte jeg å svømme 2-3 ganger i uken. Og nå har jeg på 3 uker gått opp 4 KG!!! Følger dietten til punkt og prikke, og ser ikke på en portgullpose engang, og nå skjønner jeg ingenting..

Har noen av dere noen gode råd til meg? Trodde jo at man heller skulle gå litt ned i vekt med dette kostholdet OG treningen, men det ser bare ut til å gå en vei, OPP!

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:17   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: går opp i vekt!!

Heisann

Er det tid for mensen eller slike ting? Det kan øke vekten betraktelig.
Men det er visst også litt sånn at man får muskler når man trener, og svømming er jo kjempe effektivt på alle musklene i hele kroppen. Har du sjekka om du går inn i cm?
Jeg for min del har også økt litt i vekt etter at jeg startet jobb igjen (vasker som en gal tre timer hver dag). Men får på meg bukser som jeg aldri har fått på meg før. Og jeg verker i muskler jeg ikke trodde var der.
Jeg syns det er litt trist selv om jeg merker det på cm. For jeg forventet at når jeg begynte å røre meg så skulle det rase av. Pøøh egentlig bare tull for muskler veier jo. Men så var det den fantastiske vekta da som man kan bli opphengt av (snakker utifra meg selv, høydepunktet hver fredag) Hehe.

Stå på du så skal du se at det ordner seg til slutt. Kanskje kroppen bare trenger tid til å omstille seg?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:36   #3
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Takk for svar Nja jeg skal vel ha mensen om ikke alt for lenge, men jeg har aldri gått opp 4 kg bare pga det...Og jeg vet at man bygger muskler ved trening, men trodde ikke at det skjedde på 3 korte uker, så fort går det vel ikke? Og jeg har ikke gått inn i cm, buksa strammer Seriøst over magen og i livet...
He he ja og den fantastiske vekta kjenner jeg godt til, nå er det veiing før jobb, etter jobb og gjerne en gang til HVER dag,kunne sikkert veid meg om natta også akkurat nå.. jeg har blitt besatt!

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:52   #4
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Går opp i vekt!

Hva spiser du da? Du sier du følger dietten til punkt og prikke, men det er jo så mangt...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:19   #5
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Manne: He he ja det har du rett i... Jeg spiser det jeg har spist helt siden jeg startet for 5 mnd siden..

Frokost: 1 skive lavkarbobrød(møllerens) med norvegia eller 2 kokte egg og litt ost og tomat..Eller 2 fiberrik med makrell,majones og agurk.

Lunch: 2 skiver lavkarbobrød med ost eller skinke og kaviar, eller tunfisksalat.

Middag: Kyllingfillet,torsk, karbonadedeig, kotelett..(reint kjøtt) og blomkål/brokkoligrateng, og saus. Eller taco med taffelostesticks..eller egg,bacon og litt agurk og tomat..

Føler ikke at jeg spiser for mye, men kan det være at jeg spiser for lite,eller...?

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:16   #6
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Går opp i vekt!

Jeg ville nok droppet brød i en periode og sett om det hjalp på. Selv om ting funket på en måte sist trenger det ikke bety at det funker på samme måte denne gangen...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:31   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Går opp i vekt!

Enig, dropp brødet, spis kjøtt

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:50   #8
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Går opp i vekt!

Kanskje droppe brødet ja?
Det ser ikke ut som du spiser mye, men hva med å veie maten og føre inn på diett.no?

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:58   #9
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Går opp i vekt!

Jeg ville droppe brød,og spise mer mat/kjøtt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 19:10   #10
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Takk for mange svar.. Ser at dere alle skriver at jeg skal droppe brødet.. Og den kan jeg jo se.. Men jeg synes det er veldig vanskelig med niste på jobb.. for jeg jobber på et sykehus, og spiser sammen med mange andre, og må ha noe som er lett, og kan spises fort...

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 19:26   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Går opp i vekt!

Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.

Takk for mange svar.. Ser at dere alle skriver at jeg skal droppe brødet.. Og den kan jeg jo se.. Men jeg synes det er veldig vanskelig med niste på jobb.. for jeg jobber på et sykehus, og spiser sammen med mange andre, og må ha noe som er lett, og kan spises fort...

du kan ha med ferdigstekt kylling/kjøtt og ost også, eller kokte egg, eller hjemmebakt

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 20:12   #12
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Går opp i vekt!

Lag deg salat...om du ikke har tilgang til kjøleskap kan du legge to halvfulle flasker med vann i fryseren kvelden før og ha de oppi vesken der du har salaten...da holder salaten seg god og kald...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:55   #13
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Jeg lager alltid enten dobbelt opp med middag dagen før, eller lager lunsj med skinke/kylling og egg dagen før. Har den i en tett bok i kjølen over natten, og bare dropper den i vesken før jeg går. Holder seg også helt fint uten kjøleelementer, men det var en god ide!

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 08:31   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt!

Har nå levd brødfritt i 9 måneder. I går var lunchen 1 boks makrell i tomat. Spist med gaffel, rett fra boksen.
Ellers har jeg som regel gårsdagens middag, varmet i mikro. Jeg bruker ikke lenger tid på maten enn de som smører skive i kantina. Vi har kjøleskap på jobben, men jeg bruker det ikke. Har aldri blitt dårlig av at maten har vært oppbevart varmt i 4 timer.

Ellers ser kosten din bra ut, men brød er for en stor del fiber + tomme kalorier. Du vil nok få mer metthet pr kalori om du fjerner det til fordel for kjøtt/fisk/fugl/egg og grønnsaker.

Videre hadde jeg nok lagt inn maten du spiser på diett.no en periode for å sjekke at du har nok fett og protein. Fett er viktig for å gi metthet. (Snakket med en som var utdannet innen ernæring og han sa at det var to måter å bli mett på - enten via fett eller via volum. Dette skulle være de to "målemetodene" som fantes i mage/tarm.) DVS han mente at om man kommer fra lavkalori hvor man er vant med å bli mett pga høyt volum (=mye fiber) så må man være obs på dette og fylle etter med fiber fra grønnsaker og mer fett for å unngå at det lavere volumet i kornfri mat "lurer" magen til å ville ha mer...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:38   #15
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Tusen takk for svar.. Ja jeg ser jo den at brød er tomme kalorier, men jeg tenker liksom at siden jeg ikke spiser sånn kjempemasse resten av dagen så går det sikkert bra... Men i dag har jeg ikke spist noe bød, lagde meg omelett til frokost og lunch, så får vi se om det går bra..

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 16:34   #16
ha3375@live.no
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1
ha3375@live.no er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Følger gode råd, og har unngått så å si av alt av brød, kaker, søtsaker, ris, poteter og pasta, i 2 uker å føler at jeg har gått opp i vekt..spiser endel fett, dog. Rømme og fløte i sauser og dressinger, hjemmelagde knekkebrød av nøtter og div frø som nytes med litt meierismør og ost, hjemmelaged snacks etter oppskriftene fra fristende lavkarbo boka. Muligens at jeg spiser for mye fett? lever jo egentlig bare på grønnsaker, kjøtt, kylling, sjømat og litt anbefalte meieriprodukter.
jeg er ny her, å veldig takknemlig for svar

ha3375@live.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 16:44   #17
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt!

Opprinnelig lagt inn av ha3375@live.no, her.

Følger gode råd, og har unngått så å si av alt av brød, kaker, søtsaker, ris, poteter og pasta, i 2 uker å føler at jeg har gått opp i vekt..spiser endel fett, dog. Rømme og fløte i sauser og dressinger, hjemmelagde knekkebrød av nøtter og div frø som nytes med litt meierismør og ost, hjemmelaged snacks etter oppskriftene fra fristende lavkarbo boka. Muligens at jeg spiser for mye fett? lever jo egentlig bare på grønnsaker, kjøtt, kylling, sjømat og litt anbefalte meieriprodukter.
jeg er ny her, å veldig takknemlig for svar

Ikke helt sikker på hva du spør om?

Om du vil ha råd i forhold til kostholdet, mengde fett osv, må du nesten legge ut litt typiske dagsmenyer

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 10:00   #18
La Guapa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
La Guapa er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt!

Hei.
Bruk Diett.no for å se at du hva du får i deg om dagene.
Husk at om du ønsker å gå ned i vekt eller holde vekten du har spiller kcalinntaket en stor rolle (selv om mange hevder at de ikke teller kcalorier på LCHF )

På diett.no ser du om du har rett mengde fett, proteiner og karbo.
Du skriver at du spier en god del brød....brød er det lurt å kutte ut om vekta øker. Det kan hende at du får for mye karbo og for mye kcal og at du derfor går opp i vekt.

Jeg var også i den villfarelsen at jeg kunne spise hva som helst , bare det var lite karbo.
Etter to uker med vektOPPGANG leste jeg på lena Beatrice sine sider og fant ut at diett.no måtte brukes.

Jeg fikk litt sjokk når jeg så hvor mange kcal jeg hadde i meg i løpet av en dag ( jeg er flink til å lage bounty og mye annen lavkarbogodt )

Nå har jeg strammet inn på dette. Passet på å ha 75 % fett pr. dag og guess what:

På fire dager er alle kiloene spm rant på AV igjen og jeg har stø kurs NEDOVER!

Jeg har gått ned 5 kilo på 5 uker og satser nå på å ha jevn nedgang frem mot sommeren. Metallsmak i munnen tyder på ketose, så dette går unna vil jeg tro

Lykke til

La Guapa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vekt som ikke viser vekt ... NinaOp Generell diskusjon 18 28-02-12 22:07
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hva skjer ..? Opp i vekt, ned i vekt, opp og ned ..! Celba Lavkarbo generelt 11 18-08-11 14:32
Opp i vekt ... Lumina Lavkarbo generelt 3 01-11-07 10:30
Lettere å gå ned i vekt enn opp i vekt? Tidligere bruker Spørsmål og svar 7 20-02-07 13:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no