Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Meksikansk sjokoladekake

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-05, 19:26   #1
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg
Smile

Meksikansk sjokoladekake

I følge azteker-indianernes historie har sjokoladen en magisk kraft. Kakaobønner ble brukt som valuta og ofret til gudene. Den gjorde også andre underverker: Det var et pasjonerende middel, som keiseren av aztekerriket spiste store mengder av før han skulle besøke sitt harem!

Ingredienser:
250 gr kokesjokolade mørk og bitter
250 gr smør
150 gr mandler
20 gr hvetemel (eller spelt eller Atkins bakemix)
½ ts kanel, malt
1 ss kakaopulver
2 ss mager kesam, 8%
1-2 chili (pass på så det ikke blir for sterkt!)
6 egg
160 gr sukker (evt. fruktose eller annet søtningsmiddel)

Ganache:
2½ dl kremfløte
2 ss sukker (fruktose eller annet søtningsmiddel)
2 ss smør
250 gr kokesjokolade, mørk og bitter
65 gr kokesjokolade, lys (denne kan man kanskje droppe eller erstatte med mørk?)

Vaniljekesam-fromasj:
2 plater gelatin
4 dl vaniljekesam
1 vaniljestang, frøene av
1 ss sukker (fruktose eller annet søtningsmiddel)

Slik gjør du:
Rund form 22-24 cm. i diameter. I stekeovnen ved 160 °C, 20-30 minutter.

Kaken: Smelt sjokolade og smør i vannbad. Legg renset chili i vann til den er myk. Kjør den så i foodprocessor til jevn pure. Tilsett mandler, mel,kanel og kakaopulver og kjør videre til mandlene er finhakket. Tilsett kesam.

Bland sjokoladerøren med chilirøren. Skill eggene og visp eggeplommene luftig med sukker og vend inn i røren. Visp eggehvitene stive og fold inn til slutt. Hell røren i godt smurt form og stek.

Ganache: Kok opp fløte og sukker. Hell kokende fløte over smør blandet med begge slag hakket sjokolade. Rør godt og hell over den kalde kaken. Jevn glasuren til glatt lokk med en kniv.

Server med fromasjkrem av vaniljekesam til: Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Ha frøene i kesam. La gelatinplatene ligge i kaldt vann ca. 5 minutter, smelt gelatinen i 2 ss kokende varmt vann. Visp sammen, kesam med vaniljefrø, sukker og smeltet gelatin. La stå til avkjøling og legg fromasjen formet som egg med to skjeer på kakestykkene. Pynt med mynteblader.

Bilde av kaken finner du her: http://www.nrk.no/mat/4256531.html


God appetitt!


Sist redigert av Lovinda : 22-05-05 kl 14:35.
Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 20-05-05, 21:45   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Er det noen som har ideer til en lavkarbovariant av denne?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-05-05, 14:32   #3
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av HP

Er det noen som har ideer til en lavkarbovariant av denne?

Tja, man kan vel kanskje bytte ut melet med f.eks. spelt eller Atkins bakemix. Sukkeret kan man bytte ut med fruktose eller kunstig søtningsmiddel. Og hvis man bruker sjokolade med kakaoinnhold fra 70% og oppover skulle vel mye være gjort.

Og for de som ikke er helt fanatisk lavkarbo (her finnes vel noen av de også?)og vil unne seg noe virkelig godt som ikke er alt for usunt, så kan jeg virkelig anbefale denne kaken. Den er akkurat så god som den ser ut til i oppskriften!

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 22-05-05, 19:26   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Å bare erstatte fruktose gjør kaka hverken lavkarbo eller sunn, desverre. Søtstoff er litt tricky å bake med. Derfor jeg lurte på om noen hadde noen ideer Mengden spelt/hvete (20gr) i denne er jo greit

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-05-05, 20:49   #5
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Å bare erstatte fruktose gjør kaka hverken lavkarbo eller sunn, desverre. Søtstoff er litt tricky å bake med. Derfor jeg lurte på om noen hadde noen ideer Mengden spelt/hvete (20gr) i denne er jo greit

HP, jeg vil anta at hvis du deler egga og visper eggeplommene til en nesten-dosis uten søtning og deretter visper hvitene til de er nesten-stive og SÅ har søtningsstoffet i de nesten-stive hvitene og blander dette forsiktig inn i røra, har du kommet et godt stykke på vei. Anbefalt metode i endel Atkins kakeoppskrifter.Og du? Si fra når du har prøvd oppskrifta på hel-lavkarbo vis 'a! Den høres bare helt utrolig god ut.
Også vi som har bursdag i huset snart - sjefskakemonsen fyller år, jeg har grua meg som bare det, men nå begynner jeg jammenmeg å glede meg, gitt

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sjokoladekake Skorpia Bakst 35 26-02-08 09:09
Saftig sjokoladekake dingpot Bakst 7 27-01-08 20:49
Sjokoladekake Iset Bakst 14 17-10-06 10:27
sjokoladekake snoopygirl Bakst 4 21-01-05 13:02
Meksikansk sjokoladekake Lovinda Bakst 8 14-11-04 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no