Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-09, 17:13   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Ja, virkelig!
Takk, Pål!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 17:38   #27
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Flott Pål! Takk

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 17:42   #28
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Takk for innlegget ditt Pål!

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 17:50   #29
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Takk for at du kom innom Pål

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 19:35   #30
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hjelp! Mat fett studie,trenger mange svar!

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

for å legge frem de faktiske årsakene til fedme & diabetes
arvid

Og det mener du at du skal klare ved å gjennomføre en uvitenskapelig undersøkelse på overvektige?

Du er klar over at det er like meningsløst som å hevde at siden de fleste voksne som dør har drukket kaffe så er kaffe dødelig?

Du bør nok lese deg litt opp på hvordan vitenskapelige studier gjennomføres, og ikke minst hvordan statistikk skal utføres.

Selv om du greier å vise at flertallet av overvektige ikke har spist meierismør så er det på ingen måte et vitenskapelig bevis for at plantemargarin = overvekt. Dette fordi du ikke har tilsvarende materiale (undersøkelse) fra grupper av normalvektige personer. Og for at et slikt materiale skal bli statistisk signifikant må du ha ganske mange mennesker, og korrigere for faktorer som helse, miljø, økonomi, osv.

Konklusjonen er at det du bedriver er tull.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 19:39   #31
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Og nå ser jeg at Pål har vært inne her og uttrykt det mye bedre enn meg.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:13   #32
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Det er helt riktig at jeg fullstendig mangler formell urdannelse på mat&helse! (det hadde jeg heller ikke da jeg trente en masse ukonvensjonelle systemer på padleren Knut Holmann.Det var mange "skolerte genier" som var ektremt imot at en "ulærd" gjorde den jobben! Men akkurat det føler jeg som min fordel! Jeg står absolutt helt alene om denne kampanjen mot det etablerte mat,ernærings & helsemiljø som styrer, og 90% av det jeg skriver går stikk imot dem,men jeg tenker kun frisk kropp!
Jeg er ikke medlem av en isme,religion,politikk eller annet,som binder dine meninger på hender og føtter.

Motivet mitt for alle disse merkelige og dårlig forfattede skriv er å opplyse om at
de fleste ting med å bedre kroppens systemer er enkle å utføre.

Vestens Pandemi av fedme,diabetes,brystkreft,ADHD,infertilitet etc. kommer delvis fra den måten vi lever og maten vi spiser! (vi blir forledet av Mat & Legemiddel industrien)Men ser man på vesten enorme Østrogen dominans pa damer og menn(kontra testosteron/progesteron) så skyldes det også miljøgifter/p-piller/soya i stor grad! Soya og Østrogen og Legemiddel Industrien er gigantiske,tror de at de selger så mye for å være snill mot deg? De arbeider etter samme konsept som våpen industrien,ergo,hva som skjer med folk er ikke førsteprioritet,for å si det mildt!
Jeg blir forbanna når jeg ser på alle ernæringsråd som blir gitt,da 90% av dem er den strake motsetting til hva kroppen egentlig hadde trengt for å bli frisk!
Jeg blir også forbanna på den arroganse som vises fra dem med "spiss-kompetanse" på disse områder."spissen" deres sitter fast et ektremt smalt fagfelt(tenk C.Drevon`s inkompetanse hva gjelder kroppens helhet),og de viser ingen interesse til å se en helhet i probematikken. Denne holdningen får katastrofale følger for folks helse!
Men først,hvis det er slik at de fleste på lavkarbo sliter med vekta/helsa,så prøv å trekke ut det som kan være til hjelp for dere,ikke heng dere opp i grammatikk!

Hvis det derimot forholder seg slik at dere har en frisk og sterk kropp, så ikke les mine skriv. Mine skriv har ingenting med mine meninger å gjøre,de er kun ment til å stimulere folk som sliter til å gjøre noe aktivt selv!
Omtrent 90% av all info jeg legger ut kommer fra en kar som heter Ray Peat,som har forska på ernæring&hormoner siden 1970! For egentlig å forstå hans kapasitet og ikke minst hans søken etter EKTE FAKTA om dette,som jeg prøver å formidle,er det dere selv som gå inn på artiklene hans,det er dere som eventuelt har et fedme/helse problem,jeg har det ikke.Fordi jeg har tatt mine grep med Lavt Stoffskifte,hormonbalansen,respirasjonen og immunforsvaret.
Ray Peat har også en enorm innsikt om de politiske,vitenskaplige og matfett/legemiddel industrielle aktører systemer i USA, og hvordan denne grupperingen sammen lager mange farlige ideer som i utgangspunktet er økonomisk grunnet(som det meste for tida).
Men nå vil jeg sette dere på en liten test,jeg har lagt inn et skriv som heter: Omega-3 dreper blodkreftceller! jeg vil at de som er mest skeptiske til mine skriv leser det,og sender en melding på hvordan dere reagerer på det! Gjerne også de som kanskje skulle ønske mer skriv fra meg,så får jeg hvor pilen peker! Dette for å slippe å bruke masse energi for å prøve få dere til å se enkle løsninger på eventuelle fedme/helse problemer!
"Studien" er ment personlig for meg,etter å ha studert emne ernæring, fedme,diabetes,,brystkreft etc. så føler jeg behov for å se om dette samsvarer med de studier som lagt frem,og det er mange det kan jeg love dere.
Men,før dere gir meg ordentlig tilbakemelding på "testen", sitter jeg på vent!
Det ville ikke hjulpet at jeg la frem bøttevis med vitenskapelige artikler,dere ville ikke tro det likevel! Men det er helt ok,hvis helsa er topp,hvis den ikke er det,så er det ikke så veldig ok!
Arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 15:47   #33
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Hallo Arvid G!

Du presenterer det som om du står helt alene i opposisjon til det offisielle synet på hva som er sunn mat/ernæring. Det virker som du rider fram som en enslig helt på ditt eget korstog, et solostunt der du alene har "sett lyset". Det blir jo litt pussig for oss andre å lese, ettersom de fleste av oss er på dette forumet nettopp fordi vi faktisk allerede har valgt en annen vei enn det som CD og andre tradisjonalister prediker!

Du setter tilsynelatende opp bare 2 alternativ for oss andre:
1) følge dine råd
2) fortsette å være overvektige og med dårlig helse
Er det virkelig ditt alvor å prøve å fremstille virkeligheten slik? Har du ikke lagt merke til at mange av oss faktisk har gått ned i vekt og fått bedre helse ved å følge rådene til Atkins, Fedon Lindberg, Torkil P. Andersen eller andre? Det er ikke bare en vei som fører til Rom, vet du! Det er ikke bare en sannhet!

Er du egentlig interessert i hvem vi andre er, hva slags erfaringer vi har gjort med lavkarbo og hva vi kan ha å bidra med (utover det som kan bekrefte dine egne antagelser)?

Ett grunnleggende problem med innleggene dine er nok at du ikke beregner ditt publikum. Du skriver med stort engasjement og vil det beste. Men du ser ut til å glemme eller overse hvem som er mottakeren av det du skriver. Og når du ikke tilpasser budskapet til mottakeren, blir det dårlig kommunikasjon.

Du sier at vi skal overse formen og konsentrere oss om innholdet. Men uansett hvor velmenende du er, vil det du skriver lett bli oppfattet som støy når du blander aggresjon mot CD & co med gode råd og "jeg alene vite"-holdninger. Det er derfor det ikke hjelper om du legger fram "bøttevis med vitenskapelige artikler". Ro deg ned litt, så kanskje vi kan oppfatte budskapet ditt! Så får den enkelte vurdere om det er noe for dem …

Du har funnet din "guru", Ray Peat (http://raypeat.com/). Kjempefint at du tipser oss om at han finnes og at noen av oss også kanskje kan finne nyttig informasjon hos ham, takk for det! Men er du ikke klar over at Peat er bare en av mange som råder folk til å følge lavkarbo, bruke Omega 3-tilskudd osv.? Igjen: Det er ikke bare en sannhet. Det er ikke sånn at noen er kommet til veis ende med forskning.

Altså:
- Du er ikke alene om å være i opposisjon til offisielle ernæringsråd.
- Du er ikke alene om å ha funnet frem til noe som virker mot fedme og dårlig helse
- Du må være klar over at det er mange kunnskapsrike og oppegående mennesker på dette forumet som har mye å bidra med. Noen av dem har lang personlig erfaring, andre er fagfolk og/eller forskere. Det gjør ikke deg (eller Ray Peat) mindre om du viser litt normal respekt for dem.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 16:04   #34
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Hallo Arvid G!

Du presenterer det som om du står helt alene i opposisjon til det offisielle synet på hva som er sunn mat/ernæring. Det virker som du rider fram som en enslig helt på ditt eget korstog, et solostunt der du alene har "sett lyset". Det blir jo litt pussig for oss andre å lese, ettersom de fleste av oss er på dette forumet nettopp fordi vi faktisk allerede har valgt en annen vei enn det som CD og andre tradisjonalister prediker!

Du setter tilsynelatende opp bare 2 alternativ for oss andre:
1) følge dine råd
2) fortsette å være overvektige og med dårlig helse
Er det virkelig ditt alvor å prøve å fremstille virkeligheten slik? Har du ikke lagt merke til at mange av oss faktisk har gått ned i vekt og fått bedre helse ved å følge rådene til Atkins, Fedon Lindberg, Torkil P. Andersen eller andre? Det er ikke bare en vei som fører til Rom, vet du! Det er ikke bare en sannhet!

Er du egentlig interessert i hvem vi andre er, hva slags erfaringer vi har gjort med lavkarbo og hva vi kan ha å bidra med (utover det som kan bekrefte dine egne antagelser)?

Ett grunnleggende problem med innleggene dine er nok at du ikke beregner ditt publikum. Du skriver med stort engasjement og vil det beste. Men du ser ut til å glemme eller overse hvem som er mottakeren av det du skriver. Og når du ikke tilpasser budskapet til mottakeren, blir det dårlig kommunikasjon.

Du sier at vi skal overse formen og konsentrere oss om innholdet. Men uansett hvor velmenende du er, vil det du skriver lett bli oppfattet som støy når du blander aggresjon mot CD & co med gode råd og "jeg alene vite"-holdninger. Det er derfor det ikke hjelper om du legger fram "bøttevis med vitenskapelige artikler". Ro deg ned litt, så kanskje vi kan oppfatte budskapet ditt! Så får den enkelte vurdere om det er noe for dem …

Du har funnet din "guru", Ray Peat (http://raypeat.com/). Kjempefint at du tipser oss om at han finnes og at noen av oss også kanskje kan finne nyttig informasjon hos ham, takk for det! Men er du ikke klar over at Peat er bare en av mange som råder folk til å følge lavkarbo, bruke Omega 3-tilskudd osv.? Igjen: Det er ikke bare en sannhet. Det er ikke sånn at noen er kommet til veis ende med forskning.

Altså:
- Du er ikke alene om å være i opposisjon til offisielle ernæringsråd.
- Du er ikke alene om å ha funnet frem til noe som virker mot fedme og dårlig helse
- Du må være klar over at det er mange kunnskapsrike og oppegående mennesker på dette forumet som har mye å bidra med. Noen av dem har lang personlig erfaring, andre er fagfolk og/eller forskere. Det gjør ikke deg (eller Ray Peat) mindre om du viser litt normal respekt for dem.

Applauderer!!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 16:34   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Løvetann! Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Flott!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 18:53   #36
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Arvid:
Når jeg forsøker å lese dine innlegg blir jeg veldig sliten i hodet.Oftest gir jeg opp langt før jeg er halvveisLitt som å sitte i barnehagen når barna har fått frukt og bursdagskake masse kake med masse sukkelade.Rett og slett fordi jeg ikke forstår hva du vil fram til.Jeg har ikke hørt om hverkenRay Peat eller CD(?) eller denne padleren før.I sommer skal jeg ut på padletur og lurer på hva jeg skal pakke i sekken og hvilken side av båten jeg skal padle på.Ut å ro ja og håper på litt roTenker ikke så mye på at jeg har litt kreft og at jeg har hull i gummistøvelen.Men håper jeg får fint vær og at det ikke kommer så mye mygg.sånne ting tenker jeg påMen så er jeg bare et skautroll og veldig flink til å høre på fuglesangen.det er jeg ekspert på.
Skjønner?

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:02   #37
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

Men,for å få Klinisk Ernærings "eksperter"& Helsevesen og POLITIKERE og oss vanlige folk til enklere å forstå/se dette, trenger jeg noe mer konkret!

Hva er det egentlig du prøver på? Det virker som du prøver å samle inn en mengde data som støtter ditt syn og at du skal bruke dette til å bombardere "eksperter& Helsevesen og POLITIKERE og vanlige folk med resultatet? Første bud da er å forstå hva en slik innsamling kan brukes til og hva den ikke kan brukes til. Og det den ikke kan brukes til er hva du virker å ha tenkt å bruke den til.

Dette er et tips jeg tror du har fått mange ganger før: Lær deg statistikk hvis du har tenkt å gå videre med dette her. Lær deg om tester. Lær deg om blindtester. Lær deg forskjell på korrelasjon og årsakssammenheng. Dette er ikke kritikk om ditt syn på ernæring, men en opplysning om at du rett og slett ikke forstår hvordan en innsamling av data må foregå og hva den må inneholde for at dataene skal kunne brukes til noe.

Du virker til å være flink til å søke opp informasjon på nettet og legger mye tid og arbeid i dette her. Hvorfor ikke bruke noen timer på å lære deg litt om det som er selve grunnlaget for vitenskapelig testing?

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Svar

Emneord
bremykt, diabetes, fedme, vitahjertegod


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp, trenger svar fort! Spørsmål om søtningsmiddel og Sverigetur! Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 01-05-09 22:05
Jeg er ny. Jeg trenger hjelp til det meste. Svar gjerne msbeate Spørsmål og svar 2 03-11-08 13:37
Hjelp! Jeg er ny her og håper på mange svar Happy H Ketolysekuren 21 03-04-08 09:16
Vårrull? Trenger svar før kl.11 Thula Lavkarbo generelt 5 08-07-05 11:46
5 spørsmål, håper på mange svar *Tussi* Ketolysekuren 5 16-04-05 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no