Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-12, 17:02   #1
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Overvekten har gjort at jeg har begynt å bli skikkelig deprimert...og da er det ikke så lett å komme seg opp av "gropa" man er i heller.. Jeg må ned 30 kg for å nå en vekt jeg trives med. Jeg har stor tro på lavkarbo. Men nå har det seg sånn at hver gang jeg bestemmer meg for å klare det tar søtsuget overhånd og jeg blir lei av å aldri finne ut hva jeg skal spise... Jeg har flere ulike bøker om lavkarbo. Jeg kunne tenkt meg å leve ketogent i starten for en best mulig start og fordi jeg tror kroppen min har veldig godt av det. Det jeg nå trenger hjelp av dere til er om dere ville vært så snill å gitt meg konkrete tips om enkle ketogene retter.. De må ikke alltid være enkle, men det er en fordel. Tips meg gjerne om både frokost lunch og middag.... Håper noen vil svare meg... Vil ikke skuffe meg selv flere ganger nå, jeg skal klare dette!

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 17:30   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd...

Stekepannen er din venn. Jeg er en travel skrue, så omtrent alt jeg spiser lages der: eggerøre, omelett, kjøtt, fisk, grønnsaker,
Skaff deg et skikkelig krydderreportoar som du kan leke deg med mens du lager mat.
For travle dager kan du jo ha følgende liggende:
Bokser makrell i tomat, Nannahs knekkebrød (holder lenge uten noen tildekning), ymse pålegg i kjøleskapet. Ha også nøtter i veska dersom sulten skulle melde seg når du ikke er i nærheten av din gode venn stekepanna.
For søtsuget kan jeg foreslå å alltid ha frosne bær (særlig bringebær) i fryseren. De kan du jo blande i kokosmelk, yoghurt, fløte, creme fraiche, seterrømme eller hva det nå måtte være.

Bloggen min er forsåvidt stappfull med ketogene retter, som er så enkle at selv jeg får det til. :P Der kan det jo være verdt å ta en titt.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 17:45   #3
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd...

Hei SineK
Nå har du kommet til nøyaktig riktig plass ,her er det masse oppskrifter,gå øverst på siden og søk,du finner masse enkel god mat.
Jeg synes det er enklest å holde meg helt unna det som er søtt.Spiser jeg litt blir det fort mere.Men hvis det ikke gjelder deg så finnes det jo masse ulike søtningsmiddel, sjekk ut hva som brukes i oppskrifter.
Lykke til og velkommen hit.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 17:49   #4
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd...

Opprinnelig lagt inn av Lich, her.

Hei SineK
Nå har du kommet til nøyaktig riktig plass ,her er det masse oppskrifter,gå øverst på siden og søk,du finner masse enkel god mat.
Jeg synes det er enklest å holde meg helt unna det som er søtt.Spiser jeg litt blir det fort mere.Men hvis det ikke gjelder deg så finnes det jo masse ulike søtningsmiddel, sjekk ut hva som brukes i oppskrifter.
Lykke til og velkommen hit.

Tusen takk for hyggelig svar! Er veldig enig i det du skriver... Jeg tror også det er bedre å holde seg helt unna det med sukker eller søtt, for det er vanskelig å stoppe når man først spiser...

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 19:48   #5
Poppy
Medlem
 
Poppy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 116
Poppy er ny på veien

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Hei Sine! Dette klarer du!

Det viktigste er å holde seg helt unna søtt en ukes tid og stabilisere blodsukkeret. Men de første 4 dagene uten sukker kan være tøffe, så akkurat de dagene trenger du viljestyrke! Når de fire dagene er over, så vil sukkersuget avta.

Måten jeg gjorde det på var at jeg tok en dag av gangen. Hver dag sa jeg til meg selv: i dag skal jeg ikke spise sukker.
Når kommer suget ditt? Mitt kom om kvelden, så derfor så passet jeg på å være opptatt med noe de første kveldene. F.eks. så kan du rundvaske kjøkket. Eller rydde i klesskapet. Eller gå en tur (så lenge det ikke er kiosker i nærheten).

Matoppskrifter finner du mange av her. Let etter matvarianter som du liker.

Som sagt: dette klarer du! Og jeg heier på deg!

__________________

"Hva ville du ha begynt med hvis du visste at du lyktes?"
Journalen


Poppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 20:04   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

For å dempe søtsuget den første tiden anbefaler jeg deg å spise deg mett og ikke tenke på mengder de første månedene. Søtsuget kommer som regel når man er småsulten har jeg erfart, så om du blir litt urolig i kroppen så få i deg en porsjon mat så fort du kan! Kjøtt, fisk, kokte/stekte egg, omelett etc, og rikelig med grønnsaker ( hovedsaklig de fra over jorden), så ligger du godt an. Jeg jukser litt iblant for å få til raske måltider, da blir det gjerne litt stekt pølse, servelat, kyllingboller etc. med et par speilegg til. Laget på få minutter, og metter godt. Når jeg bruker slike blandingsprodukter passer jeg på å velge de med minst mengde karbo, helst ikke over 5 gram pr. 100. men om noe er oppe i 7 gram spiser jeg bare litt mindre av det. Etter å ha gått på lavkarbo siden august i fjor er jeg kvitt det meste av søtsuget, men i begynelsen hadde det mer fokus ja. Men stå på. dette klarer du! Livet blir så ufattelig mye bedre etter å ha vært litt bestemt med deg selv en stund, at det definitivt er verdt det!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 21:29   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Ikke kjøp noe du ikke bør spise.

Ha tilgjengelig gode alternativer som du kan spise om søtsuget kommer.

Ha litt "belønningsmat", for eksempel litt ekstra god mat i helgen, ikke høykarbo, men kanskje noe lavkarbo og sukkerfritt som dessert etter en skikkelig biff?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 21:46   #8
Maria29
Seniormedlem
 
Maria29 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 857
Maria29 er ny på veien

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Hei,du er kommet til rett plass ja Søtsuget forsvinner etterhvert,jeg lover Om det blir for ille,kan du ta noen bringebær eller en IFA( fra pose) Men det beste er å ligge helt unna de første par ukene.

Enkel,kjapp mat:
Egg i alle former og fasonger
MBC kaffe (kaffe med cocosa og smør) Best som frokost!
Salat med feks. kylling og ost,tunfisk++
Koteletter,biff,løvstek,fisk,gratinerte grønnsaker,supper,"taco" ++
Du finner mye her på forumet.

Masse lykke til

__________________
Marias journal


Sist redigert av Maria29 : 09-12-12 kl 21:56.
Maria29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Variert Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 22:11   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Det står menyforslag for de første par ukene i de fleste bøker, det kan lønne seg å følge disse.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 08:05   #10
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Hei. Gode råd du har fått. Men er det egentlig sånn at du detter av lasset fordi du ikke vet hva du må spise, eller er det motivasjonen som svikter?
Jeg har gått ned mer enn 25 kg fra begynnelsen av mars til nå, på ketogen kost. Det er mulig, og du klarer det du også. Du må bestemme deg, spise rett, ikke høre på alle andre og notere ned vekt og gjerne også midjemål hver uke.
Du klarer dette, bare kjenn etter når du er klar.
Kanskje det er lurt å planlegge måltider for noen dager og handle inn før du setter i gang, og kanskje ha klar noen knekkebrød ol til travle dager?
Husk masse vann og masse grønnsaker, og lykke til

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 11:54   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Anbefaler nøtter dersom du trenger noe mot søtsuget. Ellers hjelper det å få i seg endel fett, det demper. Hvis du har vanskelig for å motstå fristelser, er det lurt å ikke ha for mye søtt i huset. Selv kjøpte jeg en pose M, lot meg få lov å spise 1-2 de første dagene. Etter hvert syntes jeg de var så søte at jeg ikke orka dem. Men ikke sikkert det hjelper på andre.. Ha heller ei plate med 86% sjokolade og unn deg 1 bit til kaffen. Sjokolade og nøtter smaker godt sammen, om du ikke er så glad i mørk sjokolade.
Vanskelig å gi andre råd, noen må være kjempestreng mot seg selv, mens andre kan tillate seg litt. Tidspunktet med julekos og alle fristelsene som følger med er kanskje litt vanskelig? Selv begynte jeg litt forsiktig, fulgte bloggene til Lena Beatrice, LCHF-bloggen, Lilalife. Der fant jeg masse tips til oppskrifter. Etter hvert fant jeg ut at jeg trivdes med det nye kostholdet.
Frokost: tyrkisk yoghurt med bær (tiner frosne bær) og nøtter.
Middag: bruker endel blomkål som tilbehør, enten som "ris" eller som puré, men squash og/eller sopp stekt i smør er også godt, kan brukes istedenfor pasta.
Kvelds: en liten bit knekkebrød med en ost på, f.eks. en porsjon blå castello.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-12-12, 09:46   #12
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Nå ber jeg så inderlig om råd ....

Dette klarer du. Du må bare prøve å innstille deg på de første dagene blir knallharde. Etterhvert så går det som en lek.

Ikke ha fristelser i huset den første tiden. Lag deg noe lavkarbo godt som du kan benytte deg av hvis du er i ferd med å sprekke.

Lag deg omelett med for eks skinke og ost. Evt kokte egg med avokado. Kok opp blomkål og squash, lag en god saus og koteletter til. Nøtter kan brukes når du har behov for å stappe noe inn i munnen hehe..
Se deg rundt på forumet her så finner du mange tips til oppskrifter.
Lykke til.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no