Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Avokado?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-13, 21:20   #1
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Avokado?



Hehe, artig spm herfra... Prøver lære meg å like avokado! Jeg elsker det når jeg lager guacemole!!
Men sånn ellers syns jeg ikke det er så godt.. Noen tips om hva som kan være godt sammen med det?

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 21:40   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Avokado...?

Har du prøvd den i salaten? I bakverk? Hva med sjokolademousse av avokado? Det er virkelig godt!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 22:28   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Avokado...?

Reker/rekeost! Namnam!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 08:47   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Avokado...?

Sjokoladepudding av avokado er veldig godt.

Det viktigste er å ikke smake på for hard avokado, den smaker tre. Jeg vente meg til den for noen år siden.

Jeg elsker avokado i skiver oppå knekkebrød med philadelfiaost, med salt og pepper på.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 09:52   #5
S&U
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 9
S&U er på en erverdig vei

Sv: Avokado...?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Har du prøvd den i salaten? I bakverk? Hva med sjokolademousse av avokado? Det er virkelig godt!

Oppskrift?

S&U er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke enda. Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 10:18   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Avokado...?

Opprinnelig lagt inn av S&U, her.

Oppskrift?

Sjokolademousse/pudding?

1 avokado, 2-3ss kakao, feks 2-4ts sukrin eller søtt etter smak(jeg bruker 2små ts tagatesse), en splæsj sitron, en klype salt(får frem sjokoladesmaken), gjerne litt vaniljepulver el.l. Kjør til en glatt masse med stavmikser og sett kjølig en stund før servering. Denne er mektig, så en stor avokado er nok som dessert til to personer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 10:54   #7
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Avokado...?

Salat med kylling og avokado er kjempegodt

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 12:56   #8
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Avokado...?

Jeg bruker egg i sjokolademoussen også lager jeg vaniljesaus til så blir det synsikt godt!
1 moden avocado
3 ss kakao
2 egg
2 ss kokosolje
søtning etter smak (jeg bruker sukrin og tagatose i sausen og flytende stevia og natrin i moussen)
ca 2 dl kremfløte
ca 30 g meieresmør
vaniljestang eller essens

Lager først sausen, gjerne dagen før jeg lager moussen. Bland fløte og 2 eggeplommer sammen med søtning og vanilje. (smak frem hva de liker) Varm opp under omrøring nesten til kokepunktet, det skal så vidt nå det, men ikke koke. Ta av platen og ha kjøleskapkaldt smør i terninger i sausen og rør godt til alt er smeltet. Sett sausen til avkjølling.

Pisk de 2 eggehvitene, gjerne til de er helt stive. Mos avocadoen med stavmikseren til den er helt myk og luftig. Bland eggehvitene og avokadoen sammen med søtning og kakao og smeltet kokosolje. Jeg bruker stavmikser til blanding også. Sett det i kjøleskapet. Spis sammen med sausen avkjølt. Dette smaker faktisk enda bedre dagen etter. Rør godt i moussen før den ev. servers dagen etter.

Jeg er jo superglad i avocado så jeg bruker ikke så mye søtning. Da blir det jo en perfekt frokost Avokado med ekstra kokosolje oppi, sammen med fløte, egg og smør? Ikke verst forkost, eller hva? Man trenger bare litt av en slik mousse og saus for å bli met. Det blir vell rundt om 3-4 porsjoner av denne oppskrifta. Jeg lager som oftest dobbelt og da er det nok til hele familien min på 6.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 08:21   #9
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Avokado ...?

Oppskriften over hørtes heelt fantastisk ut

Jeg bruker avokado i salat, med kylling eller reker/krepsehaler. Eller smører på knekkebrød/brødskive, og har på som oftest reker/kreps. Hvis jeg bruker reker i lake heller jeg av laken og blander deretter med litt olje, pepper og gressløk. Så lar jeg det stå litt før jeg bruker den.

Avokadoen skal være litt myk når den er moden, klem forsiktig på den

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 08:49   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Avokado ...?

Avokadomuffins er fantastisk gode! Spesielt med smør og rørte jordbær på

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 11:58   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Avokado ...?

Det finnes oppskrift på sjokoladeavokadokake også, som jeg selvfølgelig ikke klarer å finne igjen nå. Men saftig og god det er den

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 13:20   #12
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Avokado ...?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Avokadomuffins er fantastisk gode! Spesielt med smør og rørte jordbær på

De er faktisk kjempe gode! Jeg bakte dem som rundstykker for røra mi blei jo så pass tykk at det gikk fint an å legge fine små rundstykker på bakepapir. Jeg brukte nok bare litt mandelmel og litt kokosmel, så det er nok kokosmel som gjorde røra så tykk.

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Det finnes oppskrift på sjokoladeavokadokake også, som jeg selvfølgelig ikke klarer å finne igjen nå. Men saftig og god det er den

Jeg kan tenke meg at om man bruker oppskrifta over og bare tilsetter 3-4 ss kakao og søtning etter smak og steike i en liten rund form blir det en supergod sjokoladekake! Så kan man lage sjokoladekrem eller eggekrem til å ha på toppen eller skjere kaka i to og ha i mellom lagene? Nam! Dette kan bli veldig godt! Lurer på om jeg skal prøve det idag?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 13:22   #13
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Avokado ...?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Oppskriften over hørtes heelt fantastisk ut

Jeg bruker avokado i salat, med kylling eller reker/krepsehaler. Eller smører på knekkebrød/brødskive, og har på som oftest reker/kreps. Hvis jeg bruker reker i lake heller jeg av laken og blander deretter med litt olje, pepper og gressløk. Så lar jeg det stå litt før jeg bruker den.

Avokadoen skal være litt myk når den er moden, klem forsiktig på den

Den salaten høre jo kjempe godt ut! Må prøve den ut en dag.

Og ja, avocado skal ikke være hard som stein, men passelig myk. Men den skal jo ikke være for myk. Myk som en tomat kanskje? Og den skal være grønn inne, ikke brun.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:00   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Avokado?

Tror det var denne kaka jeg fikk smake, honning var byttet ut med sukrin/stevia tror jeg. Var nydelig.

Ellers ser jo denne god ut også for de som ikke er på veldig streng lavkarbo.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Avokado? Stella27 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 16 09-01-13 21:35
Avokado? Stella80 South Beach 2 11-05-12 15:28
Avokado Newstart Lavkarbo generelt 23 22-09-11 22:47
Avokado storemor Ketolysekuren 11 19-03-09 22:53
Avokado Viclin Lavkarbo generelt 8 27-10-07 16:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no