Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-13, 12:34   #1
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

I går lagde jeg sosekjøtt med creme fraiche. Smaken ble kjempegod, men sausen bør være tykkere.
Har forstått at man kan bruke Johannesbrødkjernemel for å få sauser tykkere, men hvordan gjør jeg det når sausen allerede er laget.
Kan jeg gjøre som med vanlig mel eller maizenna og røre det sammen med vann å helle i varm saus?
Hvor mye Johannesbrødkjernemel bør jeg bruke?

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 12:40   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

I går lagde jeg sosekjøtt med creme fraiche. Smaken ble kjempegod, men sausen bør være tykkere.
Har forstått at man kan bruke Johannesbrødkjernemel for å få sauser tykkere, men hvordan gjør jeg det når sausen allerede er laget.
Kan jeg gjøre som med vanlig mel eller maizenna og røre det sammen med vann å helle i varm saus?
Hvor mye Johannesbrødkjernemel bør jeg bruke?

Rør inn litt smaksnøytral smøreost

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 12:54   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Du kan røre ut en liten teskje JBKM i vann og tilsette litt etter litt. Det blir brått veldig tykt om du ikke er forsiktig!

Jeg og mange med meg klarer ikke smaken dette gir.

Jeg gjør som langaard og tilsetter smøreost med eller uten smak alt etter som hva jeg lager.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 13:09   #4
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Takk for tilbakemeldinger :-)
Leste flere steder at dette er smakløst, men det stemmer tydelig ikke da....
Kan du beskrive smaken på det Kitt, eller er det vanskelig?

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 14:34   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Det er ikkje direkte smaken som er problemet, men konsistensen (etter mi meining). Den blir på ein måte litt glatt i munnen ...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 14:49   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Har brukt JBKM et par ganger. Nå prøver jeg helst å unngå det, den sleipe konsistensen det gir til maten kan ødelegge ethvert måltid for min del. Men det er mulig jeg har brukt for mye da, og at deg går bra med små mengder...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 16:07   #7
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Rør inn litt smaksnøytral smøreost

Er dette mulig i hvit saus også? Laget av fløte?

Forsøkte med eggeplommer men synes det hadde dårlig effekt (eller kanskje det bare var jeg som var for utålmodig ). Noen som vet hvor lang tid det evt. bør ta før hvitsausen tykner med eggeplommer?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 16:18   #8
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Er dette mulig i hvit saus også? Laget av fløte?

Forsøkte med eggeplommer men synes det hadde dårlig effekt (eller kanskje det bare var jeg som var for utålmodig ). Noen som vet hvor lang tid det evt. bør ta før hvitsausen tykner med eggeplommer?

Smøreost fungerer veldig bra i hvit saus.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 16:41   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

Takk for tilbakemeldinger :-)
Leste flere steder at dette er smakløst, men det stemmer tydelig ikke da....
Kan du beskrive smaken på det Kitt, eller er det vanskelig?

Som Furine sier, det er vel så mye konsistensen. Glatt konsistens med en litt "metallisk", rar smak....

Smøreost fungere i alle typer saus, tror jeg!

Går med eggeplommer også, blir tykkere med det samme, En eggeplomme tykner vel ca 3dl væske så vidt jeg husker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:47   #10
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Som Furine sier, det er vel så mye konsistensen. Glatt konsistens med en litt "metallisk", rar smak....

Smøreost fungere i alle typer saus, tror jeg!

Går med eggeplommer også, blir tykkere med det samme, En eggeplomme tykner vel ca 3dl væske så vidt jeg husker!

Tar du oppi eggene med en gang ( når sausen er kald), eller når den er varm? Skal de koke? Jeg brukte 5 eggeplommer på 1 liter væske (kald) og gav det et lite oppkok. Det funket ikke... Jeg er SÅÅÅÅÅ lite flink på kjøkkenet!!

Støtter for øvrig dette med den glatte/sleipe konsistensen på Jbkm - ikke så veldig behagelig nei

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 23:39   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Du må vente til sausen ellers er ferdig og så ha opp i eggeplommene i den varme sausen! Det er varmen som får proteinene til å endre struktur!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 23:44   #12
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

AHA!! Egentlig en veldig naturlig forklaring når jeg bare får tenkt meg om
Da prøver jeg det neste gang!

Takk for hjelpen, Kitt!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 09:04   #13
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Ja, la den stå på svak varme og rør hele tiden til sausen tykner, men pass på at det ikke koker, for da stivner eggeplommene for mye og du får noe grynete greier. Min erfaring er dog at man trenger mer eggeplommer enn det Kitt sier. Bortimot 1 plomme pr. desiliter væske er min erfaring, kanskje litt mindre.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 10:11   #14
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Nå har jeg gitt opp JBKM,
har funnet ut at Xanthan Gum er mye bedre å bruke.

Det blir ikke den samme "slimete" konsistensen og fungere mye bedre

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 13:51   #15
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Hvor kjøper du det? Får du det på apotek eller helsekost? (Jeg er ikke så glad i å handle på nettet....)

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 21:45   #16
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Hvor kjøper du det? Får du det på apotek eller helsekost? (Jeg er ikke så glad i å handle på nettet....)

Jeg har kjøpt på Iherb, har aldri sjekket om de har på helsekost
Denne har jeg brukt http://www.iherb.com/Xanthan-Gum

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 22:53   #17
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Takk for hjelpen, Elien!
Tester ut med egg og ost først, så har jeg dette alternativet i bakhånd

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 00:25   #18
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Hvor kjøper du det? Får du det på apotek eller helsekost? (Jeg er ikke så glad i å handle på nettet....)

De har den her:
http://www.kinsarvik.no/products/348...um-100-gr.aspx
så da er det sikkert andre norske helsekostbutikker som har den også.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 16:38   #19
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Å, Kinsarvik tenkte jeg ikke på en gang - enda jeg bor i Bergen!
Ja, ja, skal iallfall ikke glemme dem neste gang jeg er på jakt etter noe, takk for tipset/påminnelsen, amritam! (Stilig nick forresten - hvor har du det fra?)

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 10:07   #20
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Takk for tilbakemeldinger,

Jeg har forsøkt med Johannesbrødkjernemel nå og ÆSJ !!!
Konsistensen ble så ekkel.... jeg måtte ty til vanlig hvetemel i den brune sausen jeg lagde til kjøttkakene. Ikke bra :-(

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 10:12   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

Takk for tilbakemeldinger,

Jeg har forsøkt med Johannesbrødkjernemel nå og ÆSJ !!!
Konsistensen ble så ekkel.... jeg måtte ty til vanlig hvetemel i den brune sausen jeg lagde til kjøttkakene. Ikke bra :-(

Du trenger da ikke noe som helst jevning i brun saus. Stek kjøttkakene og ta de opp, så heller du litt vann i stekepanna og løsner det fastbrente. Hell så fløte oppi panna( hell evt litt og litt så det ikke blir for mye) og la fløten koke seg sakte tykk. Smaksett med salt,pepper og gjerne litt allehånde. Verdens beste brune saus. Den sausen liker alle mine gjester.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 10:14   #22
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Takk for tips Imse.
Forsøkte med fløte i sausen, men syntes liksom den ikke tyknet.
Kanskje jeg ikke lot det koke lenge nok med fløten i?

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 10:40   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tykne saus med Johannesbrødkjernemel?

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

Takk for tips Imse.
Forsøkte med fløte i sausen, men syntes liksom den ikke tyknet.
Kanskje jeg ikke lot det koke lenge nok med fløten i?

Den tykner om den får koke på lav varme en stund. Ha gjerne i smøreost i slik saus også.
Google gjerne på lchf Alfredo(saus), den er kjempegod, en ostesaus.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Johannesbrødkjernemel Ritamor Spørsmål og svar 1 05-01-09 12:25
Johannesbrødkjernemel Zalto Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 07-10-08 23:41
Johannesbrødkjernemel Runegutt Spørsmål og svar 4 04-09-08 14:31
Johannesbrødkjernemel Hjørdis Middag 6 04-02-08 10:59
Johannesbrødkjernemel Trixie Oppskrifter 1 04-04-07 20:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no