Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-10, 06:49   #1
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Eg har i all mi levetid slitt med magen, som ung fekk eg beskjed av legen at det måtte eg berre lære meg å leve med. Etter at eg la om til lavkarbo har alle mine mageproblemer forduftet. Hurra for det

Men så til saken. Resten av familien (mann og barn) slit og med magetrøbbel.
Men korleis legger man om kosthaldet til ein heil familie uten at det skal koste meir enn det gjer no?
Og korleis få til ein lavkarbodiett heilt uten egg? (allergibarn, forøvrig den som slit mest med magen)
Kor skal eg begynne? Det går mykje brød her i hus. Kva skal eg erstatte frukosten og nistepakka med?
Finnes det lavkarbokurs?

Allergibarnet har jo ein del allergier, men i tillegg så liker ho veldig få ting i matvegen. Kan ikkje ete blanda mat, få type grønnsaker ho liker, eeelsker kjøtt -men berre reint kjøtt, et nesten ikkje fisk etc etc etc

I tillegg er eg ein elendig kokk, får ikkje til å lage "de lekreste retter."

Eg veit det er mange oppskrifter her på forumet. Men eg går meg totalt vill i oppskriftforumet og føler meg rådvill.

Dette klarer eg ikkje aleine. Skal til ernæringsfysiolog med allergijenta vår snart. Men der er vell ikkje mykje hjelp å få i lavkarboretning?

Blir veldig takknemlig for all hjelp og gode råd.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:39   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Egg er ikke problem å unngå. Finnes også en slags egg-erstatning, til vaffler og lignende.

Oopsier, osteknekk eller "tekaker" kan erstatte brød.
Middagrester til lunsj.

Tenk at frokost, lunsj og kvelds ikke MÅ være brødmat! Du kan spise alt OPPÅ brødet også, pålegg, majones, smør, agurk, tomat, etc.

Der du vanligvis ville gitt brød, ris, pasta, etc. Gi kokte/stekte grønnsaker.

Angående kresent barn, så innfør "MÅ" smake, men behøver ikke spise. (halv til hel ts) Da utvider du smaksforrådet. Tar nemlig 15-20 ganger å smake på noe man ikke liker, før munnen er enig at det går ann å spise...

Sjekk http://lenabeatrice.net/ for masse tips.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:41   #3
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Forresten: Lurt å finne en retning. Lindberg er ikke så strent på karbohydratene (bare at det er riktige karber, som litt fullkornspasta, litt grovt brød, litt brun og grov ris, etc)

Atikins og ketolyse er strengere.

Men ved å kutte ut brød, ris, pasta, så er jo dere kommet langt.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 07:00   #4
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Takk Vettel for at du tok deg tid til å svare.
Problemet mitt er nok kanskje for komplisert til å spørre om på eit sånt forum, men eg aner ikkje råd lenger.

Du meiner det godt, eg forstår det Aner ikkje kor mange gonger me har fått råd om at ungen berre er kresen og at dei et det dei får om dei er svoltne nok, og at ho MÅ smake. Eg trudde sjølv at det var så enkelt før eg fekk barn Eller før eg fekk henne egentleg.
Men ting er ikkje så enkelt, desverre. Alle hennes søsken et nesten alt det dei får, men 9 åringen vår et frykteleg få ting. Me har prøvd å ha regler med at ting må smakes på (tru meg) men det ender med at ungen slutter å ete -heilt seriøst. Me kan ikkje ha noko mas eller stress, eller maktkamp rundt maten, det eineste som skjer da er at ho sluttar å ete, ho mister totalt matlysten. Ho prøver så godt ho kan, for å tekkes sine foreldre, men du berre ser maten veks i munnen på ho, ho slit med tårene og blir fysisk dårlig.

I kvardagen er ho gankse humørsjuk, sutrete, sliten, ei stund var ho heilt umulig (deprimert, humørsjuk, "fjern"), etter å ha googlet fann me ut at det var ein alvorlig bivirkning av ein medisin som ho fekk. Spurte legen om det , men nei da. Medisinen hadde ikkje bivirkninger, sa han. Vell, me valgte å ta ho av medisinen, og jenta kom seg betrakteleg.
Ho har vondt i magen -kvar dag!!!
Men ellers er ho ei tøff jente, ei jente som heng i toppen av eit tre og alltid er skitten og tåler ein støyt

Ho et ikkje pasta eller ris, hverken vanleg eller fullkorn. Et ikkje anna pålegg enn græddost, brunost, fårepølse, skinke (ein sjeldan gong) og syltetøy. Av grønnsaker et ho blomkål, tomater og agurk + rå gulerøtter. Et litt poteter.
Ho kan ikkje ete brød med frø i, egentleg ingenting som er "klumpete." Et ikkje nokon nøttesorter.
Er glad i kjøtt, som koteletter, sosegryte og spekemat. Men kan ikkje ete mat som er blanda (gryterett, lasagne etc)
Men har me noko søtt i hus, så er ho nesten desperat etter å få det. Me kan ikkje ha ting liggende i skapene, for da er ho nesten hysterisk om ho ikkje får det.

Me har levd med dette i snart 10 år. Eggeallergien er ingen problem i kvardagen. Me bruker ikkje eggeerstatning av pulverform. Lenge sidan me har prøvd det, men ho vart så dårlig i magen når ho fekk ting med det i.
Men alt det andre, alle allergiene, astmaen, eksemen, alt ein må sette seg inn i, alle kampene ein må gjennom -puh! Ein får liksom ikkje hjelp kasta etter seg. Nå først, etter så mange år har me fått tilbud om ernæringsfysiolog.
Eg kjenner eg begynner å bli sliten, lei og desperat.

Treng hjelp!

__________________


Sist redigert av Neri : 01-06-10 kl 07:06.
Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 08:25   #5
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Jeg kan fortelle om mine egne erfaringer med et kresent allergibarn. Minsten er allergisk mot egg, melk og nøtter og matlagingen kan være en utfordring noen ganger. Jeg har innsett at all mat må lages fra bunnen av og bruker mange oppskrifter fra www.allergikokken.no som jeg tilpasser og gjør med lavkarbovennlig.

Han er med på matlagingen og da er det mye mer moro å smake etterpå. All mat legges for seg selv på tallerknen slik at den ikke kommer borti hverandre og jeg oppfordrer til å smake en liten bit. Noen ganger gjør han det, andre ganger ikke. Men deltagelse i matlaging er en stor hjelper. Det er vanskelig for han å ikke putte en liten bit gulrot i munnen når han står og deler. Ellers er det tålmodighet som gjelder. Brød bakes ved å finmale alle frø slik at det ikke kan spores så mye som en bit igjen. Jeg forteller aldri hva som er i f.eks vafflene og pannekakene men finner frem de spesielle ingrediensene i målebeger når han er med.

Om hun har mye vondt magen bør du få tatt en blodprøve og sjekket i forhold til melk og gluten om det ikke er gjort.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:06   #6
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg kan fortelle om mine egne erfaringer med et kresent allergibarn. Minsten er allergisk mot egg, melk og nøtter og matlagingen kan være en utfordring noen ganger. Jeg har innsett at all mat må lages fra bunnen av og bruker mange oppskrifter fra www.allergikokken.no som jeg tilpasser og gjør med lavkarbovennlig.

Han er med på matlagingen og da er det mye mer moro å smake etterpå. All mat legges for seg selv på tallerknen slik at den ikke kommer borti hverandre og jeg oppfordrer til å smake en liten bit. Noen ganger gjør han det, andre ganger ikke. Men deltagelse i matlaging er en stor hjelper. Det er vanskelig for han å ikke putte en liten bit gulrot i munnen når han står og deler. Ellers er det tålmodighet som gjelder. Brød bakes ved å finmale alle frø slik at det ikke kan spores så mye som en bit igjen. Jeg forteller aldri hva som er i f.eks vafflene og pannekakene men finner frem de spesielle ingrediensene i målebeger når han er med.

Om hun har mye vondt magen bør du få tatt en blodprøve og sjekket i forhold til melk og gluten om det ikke er gjort.

Takk Georgina

Har prøvd å få ho med i matlaginga, men ho er ikkje interessert. Baking derimot, det maser ho om støtt og stadig

Korleis maler du opp frø?
Oppskrift på brød?

Ho har tatt blodprøver med tanke på cøliaki, ho har den gentypen og hadde noko forhøga i blodet, men var negativ på ein eller anna test, derfor meiner legen på haukeland at det er så usansynleg at ho har cøliaki, at han ikkje vil utrede meir. At ho hadde den gentypen bettydde ingenting sa dei, for det hadde dei fleste friske også, ja vell? Da lurer eg på kvifor dei i det heile tatt gidder å ta den testen. ja, veit det er for å utelukke dei som ikkje har det, men når så mange har det genet?

Eg er ein eldendig kokk (mildt sagt) og sliter med å måtte lage så mykje mat Og når da ikkje maten blir eten uansett, ja då blir eg frustrert. Så er det tida, korleis får du tid til å lage alt frå bunn av?
Altså, me bruker ikkje sånn kjempe mykje halvfabrikat, men eg kan berre lage x antall retter, eg og stort sett resten av familien et det, men ho et ikkje så mykje av det. Eg er oppvokst i ein familie som bruker mykje krydder, løk og kvitløk, mens ho skal helst ha mat som "smaker ingenting."

Føler eg snart er på randen til å gje opp, og berre la ho vokse opp på kveiteboller og saft

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:55   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Jeg bruker en dæsj av ditt og datt metoden, men du kan f.eks ta utgangspunkt i denne: http://www.allergikokken.no/oppskrif...od/grovt-brod/. Bytt ut hvetemel med litt fiberhusk og soyaprotein. Mal frø i en hakker/blender til det blir som mel (det tar bare noen få minutter). Og bruk bakepulver i steden for gjær.

Det er lov å være frustrert og fortvilet og jeg blir og det, særlig over mat som ikke spises. Så rådet er back to basic og så enkel mat som mulig. Liker hun kjøtt med en type grønnsaker og uten saus, så gi henne det. Får du henne til å spise knekkebrød så kjøp ett uten frø og la henne selv plukke det ut fra butikken men avtal at da skal hun spise den typen. Lag kjøttboller av ren karbonadedeig og lite krydder og send med i matpakken sammen med ost og noen druer eller minigulrøtter osv.

Og ikke ha mat som gir mye blodsukkersvinginger tilgjengelig. Syltetøy er lov, men med minst mulig sukker. Lag små porsjoner til henne så hun kjenner at hun mestrer måtidene og ikke kommenter at hun spiser lite. Dersom hun pirker i maten og går fra bordet, ta vare på maten og server det igjen når hun kommer en halvtime senere og er sulten. Du bestemmer hva som serveres, hun bestemmer hvor mye hun vil spise.

Selv om du er en elendig kokk kan du lære å lage mat. Jeg måtte tidligere klippe spagettien ut av kjelen, den satt fast hver eneste gang. Maten min var svidd og kjedelig. Men jeg har måtte prøve og har feilet mange, mange ganger. Kjøpe deg kokebøker og plukk det du synes ser greit ut å lage fra disse. Og så har jeg funnet ut at det tar ikke lenger tid å lage mat fra bunnen av enn halvfabrikata. F.eks gryterett: mens du bruner kjøttdeig så hiver du følgende i en annen kjele: en boks krønsja tomater, 1 løk og en papirka. Kjør det i blenderen så det ikke synes at det er grønnsaker i maten. Hiv det stekte kjøttet oppi og la det surre. Serveres som den er, eller med grovt brød/glutenfritt brød som kan dyppes og brukes som skje.

Lag smoothies som smaker søtt med f.eks stevia som søtning. Ha oppi proteinpulver, bær og sukkerfri youhurt.

Jeg synes legene er for lite flinke til å anbefale å holde seg unna melk og gluten. Barn får et næringsrikt kosthold uten disse tingene og det blir langt bedre med riktige oljer og god protein.

Og ikke gi opp

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:30   #8
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Hei Neri, synes det "lukter" cøliaki av det her, har dere ikke fått komme på coloskopi ?Stakkar jenta som har så vondt og stakkar dere som spekulerer slik! Har dere sjekket om hun er obstipert? Min minste har det meste du nevner av allergier( hun har ikke cøliaki, men det har ekdstejenta) og har hatt vondt i magen hver dag til vi begynte med renseparafin morgen og kveld, holdt på noen uker før det virket, men nå har hun det godt i magen sin. Der skal ikke ha bivirkninger i følge allergieksperten vi går hos.


Georgine, om noen har mistanke om cøliaki, men ikke har det bekreftet, skal man provoserer, dvs spise glutenholdig mat, fram til man får tatt blodprøve og coloskopi. Holder man seg unna glutenet helt , vil tarmtottene vokse ut og man framstår som frisk. Vel og bra det å bli frisk, men en slik sykdom BØR man ha diagnose på, da man har rett på økonomisk støtte hele sitt liv pga dette og så man ALDRI spiser noe som helst med gluten, noe som er fort gjort å gjøre i et selskap i ny og ne, hvis gluten bare er noe man "skal holde seg litt unna". Så jeg mener at folk gjerne må holde seg unna gluten( gjør jo det selv 95% av tiden), men er det misstanke om cøliaki, bør det spises mye glutenholdige matvarer i tiden før undersøkelsene. Hvis ikke får man ingen diagnose.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:40   #9
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Opprinnelig lagt inn av streber, her.


Georgine, om noen har mistanke om cøliaki, men ikke har det bekreftet, skal man provoserer, dvs spise glutenholdig mat, fram til man får tatt blodprøve og coloskopi. Holder man seg unna glutenet helt , vil tarmtottene vokse ut og man framstår som frisk. Vel og bra det å bli frisk, men en slik sykdom BØR man ha diagnose på, da man har rett på økonomisk støtte hele sitt liv pga dette og så man ALDRI spiser noe som helst med gluten, noe som er fort gjort å gjøre i et selskap i ny og ne, hvis gluten bare er noe man "skal holde seg litt unna". Så jeg mener at folk gjerne må holde seg unna gluten( gjør jo det selv 95% av tiden), men er det misstanke om cøliaki, bør det spises mye glutenholdige matvarer i tiden før undersøkelsene. Hvis ikke får man ingen diagnose.

Det stemmer det, men nå svarer ikke jeg ut fra at jenta har cøliaki Det ser jeg at jeg kunne fått frem mer tydlig.

Å kutte ned på gluten pga lavkarbo og kutte ut gluten pga cøliaki er to vidt forskjellig ting.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:48   #10
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

JeppDa er vi enig

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:38   #11
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei
Wink

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Huff, det der hørtes slitsomt ut!
Man trenger ikke være kokk for å lage mat som barn spiser. Lag vaffelrøre og ha det på vannkanne i kjøleskapet, da går det fort å steke to vafler til frokost (bruk ingredienser du vet hun tåler og som kroppen hennes liker). Lag "tapas" med kjøtt, grønnsaker, dipp osv i ulike skåler så kan hun selv velge hva hun vil spise. Lag smootie med cocosa, fløte, bær (tilsett evt vann så blir den flytende, hvis ikke blir det "slush-is")

KOS (Kostreform for overvekt og sukkersykdommer) holder kurs på NIH i morgen, med masse nydelige smaksprøver, og praktiske enkle løsninger for å få hverdagen til å gå rundt til tross for kostholdsomlegging. Det skulle du gått på vettu! Dessverre er kurset fulltegnet, men om du sender meg en mail kan jeg se hva jeg får gjort

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 13:18   #12
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Jeg er litt treg, har dere bare tatt blodprøve for sjekk av cøliaki? Det er kun coloskopi (staves??) som Streber sier som kan avdekke dette.

Jeg har også allergibarn, jeg innbilder meg at hun "automatisk" nekter å spise mat som ikke er bra for henne. Jeg presser aldri henne (eller andre..) til å spise det hun ikke vil. Men smake får hun!
Feks: Hun nektet lenge å spise eple, juice, ost, etc. Når hun ble eldre kunne hun si at "munnen blir rar og klør" - allergi. Men som barn kunne hun ikke forklare det bedre enn at hun ikke LIKTE maten. Hun er 11 år nå. Og får styre maten helt og holdten.

Først og fremst ville jeg fått barnet ditt skikkelig undersøkt hos allergispesialist. Ikke nøy deg med blodprøve, de er ofte misvisende. Kun prikktest og/eller test ved å spise mat/drikke som kan avdekke allergi. Med så mange plager må du bare stå på! Finn en annen lege, hvis nåværende ikke vil samarbeide.

Vi har vært så heldig at vi allerede ved 6 mnd alder kom til en god allergispesialist (senter for astma- og allergi, ved Ullevål i Oslo)

Ta utgangspunkt i det hun liker og kan spise. Tenk hva hun kan spise, ikke hva hun ikke kan spise. (litt sånn som vi på lavkarbo gjør, istede for å fokusere på alt vi blir syke av, finner vi frem det som vi kan spise)
Og husk, vi spiser ulik mengde mat, nå vet jeg ikke hvor mye hun spiser, men så lenge hun er frisk og rask, vokser normalt, så får hun nok mat!

Helt off topic: Vi har forsøkt osteopat med stort hell, hos os var det primære problemtet gjentagende uvi, dette forsvant etter få behandliger, men hun fikk også masse energi, mye mindre syk generellt, astma ble bedre, humøret steg. Om tilfeldig eller ei, vet jeg ikke. Men tviler ikke på at vi forsøker dette igjen om hun blir syk igjen.

Lykke til!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 13:24   #13
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

En ting til, og nå skal jeg være litt slem....

Kutt ut halvfabrikata! Det er for lite næring, for mye salt og sukker.
Du sier du ikke er flink til å lage mat, men det er en øvelsessak, som med det meste. Du er voksen og kan ta et VALG (og gjerne mannen din også...) om at dere velger å lage mat fra bunnen av. Start med enkle ting. Det er ikke så vanskelig som man tror, nemlig!

Kokte grønnsaker, kok hver for seg, så kan alle i familien velge det de liker/tåler.
+
Verdens enkleste saus: boks-tomat, ønsket krydder, stekt kjøtt/fisk/fugl, samt ønsket grønnsaker, feks sopp og løk. Kok sammen så lenge du gidder... feks til alt er mørt.
(kokte grønnsaker, feks blomkål og/eller brokkoli istede for pasta, ris, etc.)

Eller hvis man ikke vil ha tomatbasert, bytt ut med fløte, eller bland.

Hvis barna er store nok, la de være med og lage mat, la de velge ingredienser, etc. Og mannen bør selvfølgelig ta sin tørn.
Er en helt herlig carbonara-oppskrift her inne. (bytt ut pasta med strimlet lettkokt squash)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 18:22   #14
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Takk for støtte og gode ord alle sammen

Ho har tatt blodprøver for cøliaki ja. Hadde genet, men resten av blodprøvene var visst tvetydige, skjønte ikkje heilt, men legen meinte det ikkje var grunn for å undersøke meir. Har papirene på det ein stad, viss nokon har peiling på kva tallene står for?
Me har sidan ho var baby gått jevnleg på allergi og astma avdelingen på haukeland, men eg trur ikkje me har hatt samme legen to gonger alle dei åra me har gått der. Ein lege meiner noko, ein anna lege meiner noko anna.
Men ho er normalvektig og har vanleg høgd. Før var ho veldig tynn, men no er ho litt rundere. Er ikkje cøliakere små og tynne?
Prikktest har ho hatt mang ein gong. Sist prikktesta dei for 19 forskjellige ting, ho slo ut på alle.

Smoothies, tapas og dipp og slikt er berre å gløyme. Ho et det ikkje

Men vaffelrøre i kjøleskapet var ein god ide. Men må lage til heile gjengen da hehe

Vettel -du er slettes ikkje slem
Som sagt så bruker eg ikkje SÅ mykje halvfabrikata. Nokon gonger i veka kanskje.
Eg elsker tomatsaus, og har ei knallgod oppskrift som eg lærte av mamma, og den er jo lett å variere. Men eg har til dags dato ikkje fått ho til å ete tomatsaus. Uansett om eg så har most den med stavmikser, så et ho det ikkje. Men med kun fløte har eg ikkje prøvd.

Vurderer å skifte fastlege. Han er grei han altså, men frykteleg konservativ og gammeldags.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 18:33   #15
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

En typisk cøliakier er tynn og liten sies det ja... min lille jente var lang og faktisk litt lubben hun -UTEN tarmtotter , de var helt slitt ned, (er det rart hun måtte ha mye hvile stakkar?)da en lege endelig hørte på oss så vi fikk skikkelig testing- matregistrering og coloskopi. Vet du ungen gikk på glutenfrikost bare et par uker før hun greide seg med halvparten av søvnen og sluttet med hvile om ettermiddagenFor oss bekymrede foreldre og for jenta selv var det ubeskrivelig fantastisk å se og oppleve!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:29   #16
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Hei Neri, leit å lese om alle utfordringene dere har i forhold til deres datters kosthold og plager.

Etter å ha lest alle innleggene fikk jeg to tanker.

Når det gjelder testing av allergier og intoleranser så er det ikke alltid det er synlig på blodprøver og prikktester. Men kroppen sitter allikevel på kunnskap om hva den foretrekker og absolutt ikke vil ha. En kinesiolog tester dette. Vet mange som har utrolig bra erfaring med dette.

Når det gjelder matlagning så tenkte jeg å tipse deg om en blogg som har mange enkle, men utrolig gode oppskrifter. Kan jo være at du har oppdaget denne selv, men har du ikke, kan den virkelig annbefales. http://lenabeatrice.net/

Lykke til, håper dere får hjelp med deres utfordringer

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt sårt motivasjon ... smiley75 Ketolysekuren 3 15-11-09 19:53
Trenger sårt hjelp med manglende vektnedgang connie83 Lavkarbo generelt 33 07-09-09 22:53
Jeg trenger sårt litt hjelp her smil! Ketolysekuren 14 10-03-09 11:20
Trenger sårt svar ...! julimamma Lavkarbo generelt 12 23-11-07 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no